EHBO cursus voor kitesurfers

bikiniisuit
Gast
Juli 27, 2011, 10:07:14
edit2Rapporteer  
Nah, deze bestaat dus niet.......ik heb afgelopen zaterdag bij een reguliere EHBO cursus wel de volgende dingen opgestoken:


http://www.youtube.com/watch?v=ICODRFoWZkw


Stel iemand ligt plat in t water, omstanders zijn r bij, wat moet je doen?
1. Let op gevaar  Shocked
2. Ga na wat er gebeurd is
3. Stel t slachtoffer gerust + beschutting
4. Bewusteloosheid AIW methode (?) + omstander erbij roepen en hem opdracht geven om 112 te   bellen (mag je niet zelf doen, tenzij niet anders kan), met instructies en terugkoppeling
Kortom: LAAT voor professionele hulp zorgen
5. Help het slachtoffer op de plaats waar hij ligt (NIET verschuiven dus). Zit hij half in t water of noodsituatie dan noodvervoersgreep van Rautek (bij enorme vent aan zn benen trekken uit t water)

Bij bewusteloosheid (echt EHBO cursus volgen) je leert hier:
a. Oorzaken van stoornissen in de vitale functies
b. Mond op mond beademing hoe doe je dat goed
c. Bij een kitesurfer alleen het harnas van voren openmaken, dus NIET weghalen. Als je mond op mond gaat beademen houdt t harnas de luchtinvoer tegen. Vooral dames harnassen > die Dakine harnassen met 10 riempjes aan de zijkanten, daar ga je echt aan dood.
d. Je leert oefenen met een AED. Dit ding is te simpel voor woorden. Bij toepassen van een AED, zul je het wetsuit kapot moeten snijden (borstdeel) en de kitesurfer droog moeten maken. Onthoud dat je voor t toedienen van de stroomstoten in t koffertje een scheermesje hebt. Je moet t slachtoffer (behaarde man) eerst scheren voordat je de plaatjes op zn borst plakt (brandwonden) dan pas stroomstoot toedienen. Dus heren kitesurfers: SCHEER JE BORSTHAAR (hihihihi)

TRAUMA HELICOPTER
Ik heb mij laten vertellen dat nadat je 112 gebeld hebt je verbonden wordt met de centrale meldkamer. Bij punt 4 hierboven moeten je instructies dus echt duidelijk zijn. Afhankelijk hiervan wordt trauma helicopter of ambulance ingeschakeld. In de traumahelicopter zitten:
1.   Piloot
2.   Arts
3.   Verpleegkundige
Ik heb mij laten vertellen dat een gewonde NOOIT wordt meegenomen door de trauma helicopter. De trauma helicopter heeft voorzieningen waardoor men meteen kan opereren, dit heeft een ambulance dus niet! De arts mag ook meteen snijden, opereren whatever, dit heeft een ambulance dus echt niet. De ambulance wordt bemand door verpleegkundigen, geen arts!

AMBULANCE

Er zijn 201 ambulance posten. Je wordt (zie ik uit t rode kruisboekje) sneller geholpen in t Westen vh land dan t Midden of Oosten, Noorden nog minder. Aanrijtijd van een ambulance in het Westen (kustgebieden vh land) is minder dan 13 minuten. In het midden en Oosten van het land is de aanrijtijd tussen de 13 – 29 minuten.
   

Als je EHBO cursus wilt volgen raad ik je de 1 dags cursus welke NIET door t oranje kruis verzorgd wordt af. Ik had veel vragen en twijfelde aan hun antwoorden. Voor IKO moet je verplicht ehbo cursus volgen. In September beginnen de meerdaagse cursussen, deze kan ik iedereen aanraden. Meerdaags=beter=betere voorbereidings en verwerkingstijd van data.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #1 Juli 27, 2011, 11:15:47
edit2Rapporteer  
Welke dan wel? (url svp)

Ik zou zeggen volg een EHBO cursus voor watersporters, en niet een algemene EHBO cursus... Wie heeft er nou een AED op het strand? Een strandtent misschien, maar dan is daar ook iemand die er mee om weet te gaan.

Ik weet dat er voor wintersporters/alpinisten ook speciale EHBO cursussen zijn die als uitgangspunt een koud en onherbergzaam gebied hebben met focus op de meest voorkomende ongelukken die daar plaatsvinden. Een EHBO cursus specifiek voor watersporters net zo (lijkt me).

bv: http://www.aquaplanning.org/index.php/ehbo-intro.html
bikiniisuit
Gast
Antwoord #2 Juli 27, 2011, 13:01:46
edit2Rapporteer  
wij krijgen andere letsels dan gemiddelde watersporters. Op boot ga je focussen op brandpreventie benzine, olie, spiritus, butaan, propaan, verdrinking, is anders

Kitesurfers: ernstige hoofdletsels (doodsoorzaak), tijdens kitecurssussen knieletsels, enkels, hielbeen letsels, flauwte, langer verlies van bewustzijn, kneuzingen. Tijdens kitecursussen wordt geen coldpack aangeboden voor de 1e 10 minuten bij kneuzingen, geen rekverband (kennis/middelen welke een kiteschool in huis hoort te hebben). Verder: botbreuken, onderkoeling, ondervoeding, etc   
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #3 Juli 27, 2011, 13:55:01
edit2Rapporteer  
Een aed op een nat kitesurfer gebruiken is volkomen nutteloos... En zelfs mogelijk gevaarijk voor de bediener. Water geleid beter dan het lichaam dus zal de stroom stoot de kortste weg naar aarde volgen... Dus via water en niet lichaam. En zout water geleid nog beter.
JB

Geen avatar

Berichten: 53
Antwoord #4 Juli 27, 2011, 14:06:08
edit2Rapporteer  
Maar een AED dient alleen een schok toe als er geen hartslag is en water geleid goed dus word er (bijna) altijd wel een hartslag gevoeld die van de bediender omdat je in zo'n geval inaanraking bent met het slachtoffer. Daarom moet je met een AED ook altijd publiek op 2 of 3 meter houden en jezelf ook zo ver mogelijk, wel de AED kunnen bedienen natuurlijk. Toch nog wat opgestoken op school gelukkig;D
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #5 Juli 27, 2011, 14:16:32
edit2Rapporteer  
Dat AED verhaal in combinatie met vocht is eigenlijk heel interessant om eens uit te zoeken.
@ Mirns hangt er sinds enige tijd zo'n ding bij Wiebe aan de muur.
Overigens zijn er binnen de NKV al enige tijd "activiteiten" om iets met EHBO / Kitesurfen te gaan doen. Ik verwacht hier binnenkort meer info over........
florisvw

Geen avatar

Berichten: 1062
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #6 Juli 27, 2011, 16:39:44
edit2Rapporteer  
opzich goed om dit eens onder de aandacht te brengen. Wel moet je bij zo'n discussie oppassen dat er geen fabeltjes de wereld in komen.
Ik raad iedereen aan om in ieder geval een reanimatie cursus te doen MET AED. Het kan altijd van pas komen!

Dan de volgende dingen waar ik mijn twijfels bij heb:

- Een trauma heli neemt soms wel slachtoffers mee. Dit gebeurd zelden. Meestal zal de arts uit de trauma heli in de ambu stappen.

- een AED gebruiken is NOOIT volkomen nutteloos! Iemand die een hartaanval krijg zal ook zweterig zijn. Het nadeel is dat de plakkers niet goed zullen plakken. Je plakt de plakker zo dat het hart 'ertussen' zit. De geleiding zal dus wel degelijk het hart halen!

- Een AED dient GEEN schok toe wanneer er geen hartslag is. Dit zie je alleen in films. er zal dan ook nooit een schok toegediend worden bij een zogenoemde flatline. Alleen bij fibrileren (het hart gedraagd zich ongecontroleerd en komt niet tot goed samenknijpen)

- omstanders moeten inderdaad afstand houden wanneer er een schok word toegedient. De gene die de AED bedient moet erop toezien dat niemand het lichaam aanraakt. 2-3 m gaat niet lukken gezien de kabels niet zolang zijn! zolang iemand niet in een plas oid ligt is het genoeg dat je het lichaam niet aanraakt.


nog 1 ding... pas op dat je de plakker niet op de tepel plakt Smiley deze verbrand direct en zal (na een succelvolle reanimatie) verschrikkelijk veel pijn doen. (de ribben die je kneust dan al niet breekt na een reanimatie trouwens ook)


NEEM EEN CURSUS!
JB

Geen avatar

Berichten: 53
Antwoord #7 Juli 27, 2011, 17:05:52
edit2Rapporteer  
Ik bedoel de omstanders op 2 of 3 meter en jij zelf binnen hand bereik van de AED. Voor de rest heel goed en informatief samen gevat florisvw!
En over de hartslag ik bedoelde idd fibrileren;)
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #8 Juli 27, 2011, 19:25:47
edit2Rapporteer  
Goed initiatief dit aan te kaarten. Zelf heb ik 3 jaar geleden mijn EHBO cursus gevolgd en volg ik elk jaar gemiddeld 6 herhalingsavonden van 2,5 uur om mijn diploma geldig te houden.

@t bikinisuit: de punten zijn idd juist die je noemt. Je hebt een 'shocking smile' achter punt 1 geplaatst. Het is idd heel voor de hand liggend om op gevaar te letten, maar je zal niet de eerste zijn die dat aspect in de haast uit het oog verliest. Mensen zien bijvoorbeeld een slachtoffer liggen op de weg en rennen er in 1 rechte streep op af zonder naar rechts en links te kijken, omdat ze zo snel mogelijk willen helpen. Eerst aan jezelf denken dus. Waarbij je ook dient in te schatten of je de situatie denkt aan te kunnen. Iemand helpen terwijl je niet weet hoe kan de situatie immers ook verder doen verslechteren.


Hier nog een interessant filmpje waarbij iemand uit het water wordt gehaald en gereanimeerd. De jongen in het filmpje is wel aan het gaspen. Het lijkt dan net alsof iemand nog ademt maar doet dat dus niet meer effectief! je moet dan beginnen met reanimatie.


http://www.youtube.com/watch?v=ICODRFoWZkw


en nog een instructie video over het gaspen


http://www.youtube.com/watch?v=CBMxH4xtE8w&feature=player_embedded


Een AED is ideaal. Bij vrijwel alle cursussen wordt die tegenwoordig wel gebruikt als oefenmateriaal.
Laatst kwam ik ook een online cursus tegen. Vraag me af of je daar wel veel van leert. Het beste is toch de handelingen regelmatig in de praktijk te oefenen om ze in de vingers te krijgen en.. te houden. Net zoals je moet weten hoe je je safety moet trekken mocht het een keertje mis gaan. Je moet er 'onbewust bekwaam' in zijn..

Als je binnen 2 minuten een aed kunt aansluiten dan heeft een slachtoffer 80% kans om te overleven hebben ze mij eens verteld. Nu is het idd zo dat er zelden 1-tje in de buurt is. Dan zul je dus direct gewoon mond-op-mond of mond-op- neus beademing dienen toe te passen.
Lukt het beademen niet, omdat er iets in de luchtweg zit of er iets knelt dat je niet kunt verwijderen, dan kun je ook gewoon enkel hartmassage geven. Uiteraard zijn de kansen op overleven dan geringer omdat er geen verse zuurstof meer het lichaam binnenkomt.



.








florisvw

Geen avatar

Berichten: 1062
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #9 Juli 27, 2011, 20:26:06
edit2Rapporteer  
6 keer per jaar?? als het goed is zou 1 keer per jaar volstaan om een diploma geldig te houden. in ieder geval geldt dit wel voor reanimatie.


op dit moment zijn ze aan het onderzoeken of het wel effect heeft om te beademen tijdens de reanimatie. of de overlevingskans geringer word is dus maar de vraag.
op dit moment geld trouwens dat er geen luchtweg inspectie meer gedaan word. dus wanneer je niet kunt beademen, door gaan met masseren.
Audrey

Berichten: 67
Antwoord #10 Juli 27, 2011, 21:17:14
edit2Rapporteer  

- een AED gebruiken is NOOIT volkomen nutteloos! Iemand die een hartaanval krijg zal ook zweterig zijn. Het nadeel is dat de plakkers niet goed zullen plakken. Je plakt de plakker zo dat het hart 'ertussen' zit. De geleiding zal dus wel degelijk het hart halen!

Bij een nat lichaam komt slechts een klein gedeelte van de elektrische geleiding in het lichaam terecht. Het gevolg hiervan is dat de defibrilatie minder effectief is.




op dit moment zijn ze aan het onderzoeken of het wel effect heeft om te beademen tijdens de reanimatie. of de overlevingskans geringer word is dus maar de vraag.
op dit moment geld trouwens dat er geen luchtweg inspectie meer gedaan word. dus wanneer je niet kunt beademen, door gaan met masseren.


In europa wordt er nog beademd tijdens reanimaties, maar buiten europa is dit al afgeschaft. Wij doen het in europa nog, omdat er niet bewezen is dat de outcome beter is met of zonder beademen. Ben dus erg benieuwd naar de onderzoeksresultaten.



Ik vind het trouwens wel goed, wat meer EHBO kennis..
bikiniisuit
Gast
Antwoord #11 Juli 27, 2011, 21:18:31
edit2Rapporteer  
Ik heb Bennita Blocq gevraagd of ze de NKV een mailtje stuurt voor een EHBO cursus aan te bieden aan de leden:

AED, vooral bij natte ongelukken, hoe haal je iemand bij noodsituatie goed uit het water. Afgelopen zondag is arts (61) overleden, hij kreeg tijdens kitesurfen een hartaanval en probeerde self rescue. Mist kwam opzetten, hij dreef af, zijn vriend zag wel dat hij zelf rescue deed maar volgde hem niet. Te laat gevonden anders hadden ze met AED zijn leven kunnen redden. De 1e 5 minuten tellen t hardst. Vooral na je 40e jaar vergrote kans op hart infarct.  Helaas heeft de moderator door binnenland en buitenland van elkaar te scheiden de leermomenten voor mensen op dit forum eruit gehaald. Met name in het buitenland worden de data vergroot die je nodig hebt om te leren v ongelukken. Je leert omdat je niet in herhaling zou moeten vallen. Grote fout om binnen en buitenland te scheiden, wij gaan fouten maken die buitenland al gemaakt heeft. Ik post niet meer.
Bennita Blocq gevraagd om focus te hebben voor:

1. Lijn snijdt duim af, welk verband en hoe behandel je dit. Ik heb ooit van een Franse plastisch chirurg huidpleister gekregen. Dit spul is onvindbaar in NL.
2.Enkel, knie, hiel blessures, hoe verbind je die
3.Snijwonden onder voet (veel voorkomend)
4.Hoofdletsels, hoe ga je met het hoofd om. Veel kitesurfers gaan dood aan hoofdletsels> geen helm
5.Praten over nut dat kitescholen een cold pack bij zich hebben + drukverband. De studenten krijgen voortdurend kneuzingen.
6.Brede das voor de zoveelste schouder uit de kom ongeluk. Is r een truc om m weer makkelijk in de kom te krijgen. Wat als dit gebeurt 400 meter vanaf het strand.
7.Verlammingsverschijnselen, rug en nek letsel

De online cursus van het rode kruis is wel goed omdat hij aangevuld wordt met een dag praktijkoefeningen. EHBO op deze manier behaald is 1 jaar geldig. Alle andere EHBO’s zijn 2 jaar geldig, niet 3 jaar. Er zijn 3 instituten die EHBO certificaten verlenen aan EHBO opleiders. 1 vind ik echt niet goed, oranje kruis staat v kwaliteit.  
florisvw

Geen avatar

Berichten: 1062
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #12 Juli 27, 2011, 21:31:53
edit2Rapporteer  
Wat EHBO kennis is zeker goed! ik hoop dat ook dan veel mensen dit lezen en de stap zetten om een cursus te gaan volgen. Eigenlijk vind ik dat iederen zo'n cursus moet doen.


Zat me zojuist nog te bedenken dat er eigenlijk (uit ervaring) maar weinig kitesurfers zijn die andere helpen. Zo help ik op een drukke kitesurfdag verschillende mensen om hun boardje te halen, tips te geven hoe ze het beste kites uit het water kunnen krijgen, hou mensen in de gaten die lange tijd in het water liggen, bij ongeluk/harde val direct gaan kijken of het ernstig is. Over het algemeen vind ik dat er maar weinig mensen zijn die zich daartoe geroepen voelen. Als er al iemand gewond is zijn er vaak (op een drukke dag met meer dat 100 kiters) maar 2 mensen die komen kijken wat er aan de hand is. De rest kijkt van een afstandje of neemt niet eens de moeite om om te draaien.

Om dit even terug te linken naar de discussie: Ik denk dat je je door het volgen van een dergelijke cursus ook verantwoordelijker voelt ten opzichte van anderen.


@audrey: Je hebt helemaal gelijk dat het minder geleid. neemt niet weg dat het in mindere maten wel effectief is zoals jij ook al zegt. Volgens mij zit er trouwens bij een AED een handdoekje en scheermesje. Verbeter mij maar als ik er naast zit!
joosie

Berichten: 967
Antwoord #13 Juli 27, 2011, 22:32:12
edit2Rapporteer  
Ik ben zelf EHBO'er en heb altijd mijn koffer mee.

Tot nu toe veel snijwonden geholpen aan handen en voeten
ik meld als het ernstig is altijd om bij de huisartsenpost of de eerste hulp ziekenhuis langs te gaan, maar er zijn er bij die blijven doorlopen. Huh
Net zoals vorige keer een jongen met een grote snee op zijn elleboog heb m verbonden en gezegt dat hij naar het ziekenhuis moest gaan en dat het gelijmd of gehecht diende te worden maar meneer bleef rondlopen met later het bloed door zijn kleding heen, uiteindelijk ging hij toch maar met een vriend naar t ziekenhuis.
Het belangrijkste is denk ik een cursus ehbo volgen met name goed opletten bij verbandleer, ook volgen: reanimatie en een AED leren bedienen. ThumpsUp
Dit kan je in elke gemeente volgen en blijven herhalen

Tien tips om kitesurfen leuk te houden Grin
1. Houd minstens 60 meter afstand van gevaarlijke objecten.
2. Houd het weer nauwlettend in de gaten.
3. Neem voldoende lessen van een goede kitesurfschool.
4. Controleer je gear voor je je kite oplaat.
5. Gebruik safety gear.
6. Voorkom het kiten in harde wind, of wees je bewust van de risico's.
7. Probeer je kite oningehaakt op te laten en oefen dit.
8. Laat je vlieger indien mogelijk met een ervaren helper op.
9. Hou je kite laag, voorkom loeven van je kite en vaar zo snel mogelijk weg van de kant.
10. Voorkom gezeur, voorkom ongelukken, hou je ogen open!
Kitesurfers zijn in het nadeel vergeleken bij windsurfers op de volgende punten:
· de kitesurfplank is veel kleiner dan een windsurfplank en biedt in noodgevallen minder
drijfvermogen
· de lijnen kunnen gemakkelijk in de war raken, ook met andere kites
· afhankelijkheid van de windrichting is nog groter dan bij windsurfplanken
· de keus in koersen is nog beperkter dan met een windsurfplank
Tips van door de KNRM geredde windsurfers
· ga niet surfen bij een matige, onstabiele of aflandige wind
· niet te ver naar buiten, maar in de branding blijven, in zicht van het strand
· nooit zeil loskoppelen van plank
· minimaal met drie het water op, altijd rooksignalen (zg. dag- en nachtsignalen) mee
· niet op handkracht de kust trachten te bereiken
Tips voor kitesurfers
· beoefen deze sport alleen na training door een deskundige
· zoek een veilige plek om op te stijgen en te landen
· ga nooit kitesurfen bij onweer
· vraag de plaatselijke reddingsbrigade naar een veilige plaats om te kitesurfen
En toch blijft t een leuke sport ha ha Tongue Joepie
feddomw
Gast
Antwoord #14 Juli 27, 2011, 22:47:55
edit2Rapporteer  

Tien tips om kitesurfen leuk te houden Grin
1. Houd minstens 60 meter afstand van gevaarlijke objecten.
2. Houd het weer nauwlettend in de gaten.
3. Neem voldoende lessen van een goede kitesurfschool.
4. Controleer je gear voor je je kite oplaat.
5. Gebruik safety gear.
6. Voorkom het kiten in harde wind, of wees je bewust van de risico's.
7. Probeer je kite oningehaakt op te laten en oefen dit.
8. Laat je vlieger indien mogelijk met een ervaren helper op.
9. Hou je kite laag, voorkom loeven van je kite en vaar zo snel mogelijk weg van de kant.
10. Voorkom gezeur, voorkom ongelukken, hou je ogen open!


 Huh Huh Huh
joosie

Berichten: 967
Antwoord #15 Juli 27, 2011, 23:07:15
edit2Rapporteer  
zal dit melden bij de KNRM en gelijk laten aanpassen
thanx feddomw ThumpsUp
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #16 Juli 27, 2011, 23:29:08
edit2Rapporteer  
6 keer per jaar?? als het goed is zou 1 keer per jaar volstaan om een diploma geldig te houden. in ieder geval geldt dit wel voor reanimatie.


op dit moment zijn ze aan het onderzoeken of het wel effect heeft om te beademen tijdens de reanimatie. of de overlevingskans geringer word is dus maar de vraag.
op dit moment geld trouwens dat er geen luchtweg inspectie meer gedaan word. dus wanneer je niet kunt beademen, door gaan met masseren.

Klopt, voor reanimatie voldoet 1 herhaling per jaar. Bij mijn EHBO vereniging is dat ook zo. De andere avonden worden o.a stoornissen in het bewustzijn, vergiftiging, brandwonden en diverse verbandleer behandeld. De belangrijkste punten moet ik elk jaar afvinken.De verbandleer 1x per 2 jaar. Om het echter  'in de vingers' te houden doe ik het maar gewoon elk jaar. Smiley

Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #17 Juli 28, 2011, 09:30:19
edit2Rapporteer  
Allemaal lid worden van de BHV op je werk. ThumpsUp
Elk jaar een herahlingsdag betaald door de baas en dat is, hoe serieus het ook is, altijd lache giere en brulle. Grin
Alleen dat gerommel met die verschillende verbandjes dat wordt nooit mijn ding. Undecided
Gewoon_Mart

Berichten: 1050
Logs: 0 | 428 uur
Antwoord #18 Juli 28, 2011, 09:45:24
edit2Rapporteer  

7. Probeer je kite oningehaakt op te laten en oefen dit.

 Huh Huh Huh


Indeed een hele goede tip.... NOT.....

Niet ingehaakt oplaten, hoe kom je daar nou weer bij.

Als je de kite launched doe je dit aan de rand van het windvenster, als je weet wat je doet kan hier bijna tot niets gebeuren of je moet met een te grote kite staan......

Vind het niet gek dat er ongelukken gebeuren, beginners die dit lezen denken misschien dat dit wel een heel goed idee is....
feddomw
Gast
Antwoord #19 Juli 28, 2011, 09:58:43
edit2Rapporteer  
Ik denk dat het hele oude info is. Werd "vroegah" (voor de safety zoals nu) misschien de kite oningehaakt opgelaten omdat je dan in geval van problemen de bar los kon laten? Als je geen QR had, wil je natuurlijk niet ingehaakt zijn als het mis gaat.
Audrey

Berichten: 67
Antwoord #20 Juli 28, 2011, 17:41:50
edit2Rapporteer  
@audrey: Je hebt helemaal gelijk dat het minder geleid. neemt niet weg dat het in mindere maten wel effectief is zoals jij ook al zegt. Volgens mij zit er trouwens bij een AED een handdoekje en scheermesje. Verbeter mij maar als ik er naast zit!
Als het goed is zit dat er in de meeste wel bij idd..
bikiniisuit
Gast
Antwoord #21 Juli 28, 2011, 19:29:11
edit2Rapporteer  
schouder uit kom gebeurt echt heel vaak bij kiters. Dan moet je naar 1e hulp. Meer dan een das heb ik niet geleerd. Neem aan dat je t hierbij moet houden of ????

http://www.dailymotion.com/video/xhwz1d_kitesurf-horror-session-kitesurf-western-australia_sport
florisvw

Geen avatar

Berichten: 1062
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #22 Juli 28, 2011, 20:11:03
edit2Rapporteer  
het is zowiezo slim om niet te veel te doen. Bij wat voor ongeval ook. Oppervlakkige snijwonden kan je natuurlijk goed verbinden en hebben over het algemeen geen verder vervolg nodig.
ergere ongevallen zou ik stabiliseren en doorsturen naar eerste hulp of 112 bellen.

- schouder uit de kom, vermoedelijke breuk (been arm enz.), Verdenking gebroken rib, bewustzijnsverlies, stukje kwijt van wat er is gebeurd, rug en nek letsel ALTIJD 112 bellen! aandoeningen aan de rib worden nog weleens makkelijk bekeken door de persoon zelf en omstanders. Echter is een gebroken rib erg gevaarlijk! het kan bijv. een klaplong of erger veroorzaken.
- wonden: verbinden op de best mogelijke manier en doorsturen naar eerste hulp of huisarts.
- Bij alle andere klachten (minder ernstig). de klachten waarbij iemand weer opstaat en door wil gaan en waar je toch even komt kijken altijd doorwijzen naar een huisarts. Zo dek je jezelf ook deels in. Zeg nooit tegen iemand dat het zo wel goed is en er geen verdere controle nodig is.

Ik vergeet vast nog heel veel dingen maar wie weet komt er ooit een topic uit waarbij alles op een rijtje word gezet.
florisvw

Geen avatar

Berichten: 1062
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #23 Juli 28, 2011, 20:14:16
edit2Rapporteer  
misschien ook een idee om dit topic te gebruiken voor vragen. Wat moet je dat als...?

volgens mij zitten hier aardig wat mensen die er meer vanaf weten en die kennis kunnen we delen...
Audrey

Berichten: 67
Antwoord #24 Juli 28, 2011, 20:35:26
edit2Rapporteer  
schouder uit kom gebeurt echt heel vaak bij kiters. Dan moet je naar 1e hulp. Meer dan een das heb ik niet geleerd. Neem aan dat je t hierbij moet houden of ????
Een das geven is altijd goed voor ondersteuning, maar je moet hem niet terug willen zetten, je kan veel meer beschadigen dan dat je denkt... Daar komt bij dat terugzetten ontzettend veel zeer doet!


Het zou idd leuk / goed zijn als er veel kennis gedeeld wordt hier..
Verder denk ik dat als er 112 gebeld wordt en in rustige en duidelijke taal verteld wordt wat er aan de hand is en waar, dan ben je al een heel eind... Wink
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.