Lage rugklachten?

Radical Ronnie

Berichten: 386
Logs: 0 | 1555 uur
Augustus 22, 2011, 15:02:59
edit2Rapporteer  
Hi there, mede-kite-liefhebbers...

Ben momenteel geveld door een hernia, (voor de kenners: nivo L1-L2)  Cry

Er is veel te lezen over hernia's, maar het is toch wel erg onduidelijk hoe ze nu eigenlijk ontstaan...
Nu  vraag ik me af: zou dit te maken kunnen hebben met onze hobby kitesurfen? Of wellicht (verkeerd) gebruik van heup-trapeze? Of de harde impact na radicale (pogingen tot) sprongen?

Ik was dus benieuwd... zijn er op dit forum meer mensen met ervaringen met:

  • lage rugklachten?
  • in het bijzonder: hernia-klachten?

Ben benieuwd naar alles, ervaringen, tips, adviezen, you name it...

Alvast bedankt

Ron
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #1 Augustus 22, 2011, 15:28:17
edit2Rapporteer  
Balen man!!!    Ik heb tegen een hernia aangezeten. versleten tussenwervels,( te jong te zwaar werk gedaan hè) daarbij 3x keer door mijn rug gegaan.  het advies was: door blijven kiten. gelukkig. en warm houden, dit was gelijk een excuus om een droogpak te kopen.  Tongue
Ik heb een nieuw harnas goed gekocht,en dat scheelt een hoop. ik heb na het surfen nog wel eens last van mijn rug, maar dat mag geen naam hebben. stilzitten niks doen is nog veel erger. na sprongen en crashes heb ik geen last van mijn rug, eerder gedeukt ego   Grin
ik ben naar een echt goede masseur gegaan en die heeft 95% van de klachten opgelost . ik weet niet waar je vandaan komt, maar kan je hem van harte aanbevelen (ruim 40 jaar ervaring,ook herniapatienten)

succes met je rug in elk geval, valt niet mee als je dit hebt.  Cry      en doe wel voorzichtig, je hebt maar 1 rug.
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #2 Augustus 22, 2011, 16:00:31
edit2Rapporteer  
Ik ben 2 jaar geleden geopereerd aan een Hernia, (L2,L3)
Geopereerd op de oude manier dus niet met 2 pennen maar een jaap van 15 cm op mijn rug.
Deze Hernia was bij mij niet veroorzaakt door kiten, tenminste dat is gezegd.
Ben er wel een tijdje uit geweest en durf nu niet meer zo radicaal te doen........
Tip is om je buikspieren te gaan trainen, deze kunnen het probleem nu al verminderen maar zeker achteraf na de operatie.
Dutchy112

Berichten: 467
Logs: 0 | 1669 uur
Antwoord #3 Augustus 22, 2011, 17:33:58
edit2Rapporteer  
Goed Punt..
Twee weekenden geleden klapte ik door mijn rug door het kite, en de dokter zei dat het door oververmoeide rugspier is..
maar ik zou ook willen weten komt dit nu door kiten?
yrm

Geen avatar

Berichten: 17
Antwoord #4 Augustus 22, 2011, 17:44:02
edit2Rapporteer  
paar jaar geleden 2 maal geopereerd aan een hernia.
Kiten was bij mij niet de oorzaak, maar kan wel een rol gespeeld hebben.
Beste tip is al gegeven train je buikspieren(en uiteraard ook je rug)!
Heb een aantal jaar met hernia rond gelopen (ook gekite) voordat ik geopereerd ben, enigste reden dat ik dat volhield is omdat ik veel trainde. Toen ik stopte met trainen werden de klachten erger en werd een operatie onvermijdelijk.

Tegenwoordig heb ik nergens last meer van tijdens het varen, na een goede sessie kan ik wel flink wat last hebben maar niks wat een nachtrust(op een goede matras) niet kan fixen.

succes!
Radical Ronnie

Berichten: 386
Logs: 0 | 1555 uur
Antwoord #5 Augustus 22, 2011, 17:51:55
edit2Rapporteer  
Gebrek aan buik- of rugspierkracht is het niet in mijn geval... als ik niet kan kiten, ben ik of in de sportschool, of in het zwembad om de spieren in goede conditie te houden...

Dit doe ik al jaren zo... maar mocht dus niet baten...  Angry
tina

Berichten: 38
Antwoord #6 Augustus 22, 2011, 19:28:54
edit2Rapporteer  
bij rugklachten ligt het er toch aan welke soort buikspier oefeningen je doet?
ik heb eens begrepen dat als je bijv. de gewone situps doet je je rug juist meer kan belasten. of is dat onzin?
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #7 Augustus 22, 2011, 19:36:25
edit2Rapporteer  
Met gewone zitups bereik je voor de rug niet zoveel.
Het gaat om de dieper gelegen buikspieren die de rug ondersteunen.
Dutchy112

Berichten: 467
Logs: 0 | 1669 uur
Antwoord #8 Augustus 22, 2011, 19:38:28
edit2Rapporteer  
en hoe train je die dan?
Wat zou je kunnen doen dan om je rug aan te sterken?
Tobias_

Geen avatar

Berichten: 11
Antwoord #9 Augustus 22, 2011, 19:38:43
edit2Rapporteer  
Iedereen kan het krijgen, als een lot in de loterij. Maar het ligt wel aan de genen. 
Pieter van den Hoogenband heeft het ook gehad en heeft zich natuurlijk snel laten opereren http://www.nu.nl/sport/523756/van-den-hoogenband-geopereerd-aan-hernia.html

Daarma werd ie gewoon weer kampioen!
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #10 Augustus 22, 2011, 19:51:04
edit2Rapporteer  
Rugklachten....L4 en L5 waren 3 graden gedraaid.

Wat blijkt ik loop er al meer dan 8 jaar mee....
Door het optillen van mijn klein dochter, in een verkeerde, gedraaide houding, kreeg ik ineens last,
Aan de spiertonis(spanning in rust toestand) kon de behandelaar, na het rechtzetten, voelen dat dit al vele jaren aan de gang was.

Het 'kraken' van mijn rug was een beleving..
Met rek oefeningen (15 min op je kop hangen) merk ik dat mijn rug direct positief reageert.
Ik zwem weer elke dag een km of twee, dit helpt mij om de rug weer te trainen.
Er zit nog pijn maar nu is het draagbaar. En getraind lichaam hersteld sneller.
Bij de eerste de beste mogelijkheid hang ik in mijn trapeze.

Sterkte met jullie rug..
Liever wat meer 'ruggen' op de bank.
Sayootje

Berichten: 296
Logs: 0 | 511 uur
Antwoord #11 Augustus 22, 2011, 19:54:30
edit2Rapporteer  
Hernia ontstaat eerder door bureauwerk (sittingiskillingyou:  http://www.medicalbillingandcoding.org/sitting-kills) dan door sporten. Let wel bepaalde houding van de rug vergroten de druk op wervels waardoor er makkelijk een hernia van de tussenwervelschijf ontstaat of lage rug klachten. Dit is nu eenmaal de zwakte van de wervelkolom. De mens is er eigenlijk niet op gemaakt om recht op te lopen. Vooral repeteren van bepaalde bewegingen of het werken in een houding is de voornaamste oorzaak voor chronische hernia's. Uiteraard is kiten een risico voor een acute hernia, maar dat geldt denk ik alleen voor beginners of als je veel harde klappen op het water maakt of in eens erg hard getrokken wordt.

Er zijn wel een aantal dingen die je kunt doen om te kunnen blijven sporten met hernia klachten.

* nooit dezelfde activiteit heel lang achter elkaar doen (maximaal een uur), dus zitten afwisselen met lopen, maar zo ook een half uurtje kiten afwisselen met lopen/ zitten/ liggen of rustige rek en strek oefeningen.
* neem voldoende rust, niet op de bank hangen, maar plat op de grond liggen.
* als je pijn voelt ben je te lang door gegaan, probeer eerder te stoppen de volgende keer.
* niet bukken, altijd je knieen gebruiken, vooral bij tillen.
* altijd met rechte rug knielen, vooral bij tillen en het oppompen van je kite.
* voorwerpen altijd dicht bij je lichaam dragen.
* als je met je kite moet sjouwen, gebruik een rugtas ook als ie niet zo zwaar is, en niet aan een hengsel, maar gewoon met beiden op de rug en als het kan ook je board er aan, zo loop je recht.
* voorkom frictie van het bovenlichaam, dus ruggengraat altijd zo recht mogelijk houden
* consulteer een goede fysiotherapeut of manueel therapeut die je op weg kan helpen met bewegen op geleiden van de pijn.
* gebruik een zittrapeze
* loop op schoenen met zo min mogelijk vering en voetbed.
* een operatie is een laatste toevlucht, snel herstel of een wonderoplossing is er echt niet (vandenhogeband oplossing is een tijdelijke fix)
* reken op een herstel termijn van minimaal een jaar, maar het zal altijd een zwakke plek blijven die extra aandacht nodig heeft.

Ik ben twee jaar bezig geweest, met zwemmen en een goede therapeut. Ik kan zeggen dat ik 99% hersteld ben van een beginnende hernia in de lage onderrug. Soms dan steekt het weer op die plek en dan weet ik... tikie terug. En weer even opletten.

Heel veel sterkte met je herstel... vooral blijven bewegen!
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #12 Augustus 22, 2011, 20:40:00
edit2Rapporteer  
Ik ben dan ook pas geopereerd toen ik uitval kreeg in mij benen.
Dan moet je wel......
yrm

Geen avatar

Berichten: 17
Antwoord #13 Augustus 22, 2011, 20:54:58
edit2Rapporteer  
Situps zijn mits goed uitgevoerd niet schadelijk voor de rug.

Als je al rug klachten hebt zou ik eerst een arts of fysio consulteren maar anders kan je de volgende link checken voor oefeningen en meer info.
http://www.physioroom.com/prevention/core_strength/


Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #14 Augustus 22, 2011, 21:05:26
edit2Rapporteer  
Niemand heeft ook gezegd dat ze schadelijk voor de rug zouden zijn.
Of ze helpen voor herstel of voorkoming is maar de vraag.
Kitedoctor

Berichten: 89
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #15 Augustus 22, 2011, 21:06:21
edit2Rapporteer  
Een hernia kan zeker veroorzaakt worden door een harde landing...
Een hernia is uitstulping van de gelei-achtige substantie van de tussenwervelschij door zijn kapsel heen. Hierdoor kan druk ontstaan op je ruggenmerg (de zenuwen)  gepaard gaande met pijn en / of uitvalsverschijnselen. Zo'n uitstulping kan ontstaan door een verticaal trauma (oftewel verhoogde druk in je lengterichting, dus door een harde landing).

Zoals boven al genoemd is is gedoseerd belasten vaak het advies. Ik zelf ben erg sceptisch over "kraken" Dit is wetenschappelijk niet onderbouwd en kan ook tot schade leiden... Maar ja, van een operatie kan je natuurlijk ook onbedoelde schade overhouden. Een fysiotherapeut kan je zeker helpen met belasten op geleide van klachten en zorgen dat de ondersteunende spiergroepen optimaal getraind worden.

Succes met je herstel, ik weet hoe het is om niet te kunnen kiten, zit zelf in de lappenmand met een afgescheurde voorste kruisband....
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #16 Augustus 22, 2011, 21:20:14
edit2Rapporteer  
Een hernia kan zeker veroorzaakt worden door een harde landing...

Om gelijk maar even in dit topic in te haken, heb je ook enig idee of er verschil is tussen een zit- / heuptrapeze in dit soort gevallen?
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #17 Augustus 22, 2011, 21:29:06
edit2Rapporteer  
denk dat een zit trapeze je rug meer steunt doordat je de krachten weg leid in je heupen/benen.   denk ik hè!  kan het fout hebben, maar ik weet dat sommigen met een rugprobleem weer met een zit trapeze kiten en minder last hebben.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #18 Augustus 22, 2011, 21:38:16
edit2Rapporteer  
Ik ben begonnen met een Mystic zittrapeze. Resultaat: rugklachten als gevolg van nog niet gesterkte buik- en rugspieren.

Daarna een heuptrapeze: heftige rugpijnen vooral in de onderrug.

Momenteel Ocean Rodeo Session heuptrapeze met legtraps: totaal geen rugklachten meer.

Daarbij ook nog eens als extra voorziening de Dyna spreaderbar: toppie!


conclusie: gewoon wat trapezes uitproberen.
Kitedoctor

Berichten: 89
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #19 Augustus 22, 2011, 21:59:27
edit2Rapporteer  

Om gelijk maar even in dit topic in te haken, heb je ook enig idee of er verschil is tussen een zit- / heuptrapeze in dit soort gevallen?

Zoveel mensen, zoveel verschillen...Wat voor de een werkt, werkt niet voor de ander.. Dus daarom heb ik dezelfde mening als Limboblandit hierboven: testen, testen, testen....
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #20 Augustus 22, 2011, 22:01:13
edit2Rapporteer  
off topic: die Dyna spreaderbar ben ik toch wel nieuwsgierig naar.
Radical Ronnie

Berichten: 386
Logs: 0 | 1555 uur
Antwoord #21 Augustus 22, 2011, 22:31:43
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de reacties tot zover...

Vooral adviezen van kitedoctor en sayootje zijn erg bruikbaar...

Ik doe inderdaad kantoorwerk om deze mooie hobby te kunnen bekostigen.... wellicht is dat een bron voor de problemen...

Voor de revalidatie dacht ik om het SUP-en op te gaan pakken. Een vriend van me heeft daar goede ervaringen mee, icm. rugklachten... Maar dan moet ik wel eerst stralings-pijnvrij zijn, anders kan ik niks...
Michael van der Hoek

Berichten: 404
Antwoord #22 Augustus 23, 2011, 07:14:00
edit2Rapporteer  
Ik heb van mezelf uit al veel rugklachten (zit in de familie) maar bij mij wordt het juist beter als ik veel kite. lekker die spieren sterk maken zodat alles goed blijft zitten.

Als ik een wintertje weinig bezig ben begint het gezeur weer!

Een pre is natuurlijk wel een goede trapeze en ja, kantoorwerk is ook niet heel best voor je rug.. Zorgen voor een goede stoel en zithouding is belangrijk!
Parkie

Berichten: 1640
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #23 Augustus 23, 2011, 09:02:38
edit2Rapporteer  
Ook al een jaar of 3 aan het sukkelen met mijn (lage) rug.
Alle medische opties al gehad Fysio/Chiropractor/Orthopeed/Osteopaat/Neuraal therapie etc....
Al heel veel behandelingen gehad, maar ik kom er maar niet vanaf.
De pijn bij mij zit echt lokaal in mijn linker onder rug, deze pijn komt tevoorschijn als
ik langer recht op sta of rustig loop/wandel.
Soms komt de pijn al na 15 minuten,en soms duurt het een paar uur voordat de
pijn ondragelijk word en MOET gaan zitten van de pijn.
Als ik dan een half uurtje gezeten heb, gaat het wel weer redelijk, en kan weer
even verder.

Bij mij hebben ze alle diagnoses al gesteld, maar daar is hernia nooit voorbij gekomen.
Toch bij een volgende behandeling eens aanhalen, want als ik het hierboven allemaal
zo lees, zou dit toch wel kunnen, namelijk sinds een jaar of 4 een kantoorbaan, daarvoor
altijd een baan in de buitendienst gehad.
Heb wel een volledig onderzoek gehad naar reuma omdat dit in de familie zit, (broer met bechterew)
Maar hier kwam ook niks uit, zelfs een radio actieve rotzooi in gespoten gekregen zodat ze een
mooie rugscan konden maken, maar ook hierbij niks vreemds te zien.
En de meest voorkomende opmerking van de Medici, is dan:  "leer er maar mee leven"

Tijdens het kiten heb ik nergens last van, hoe gekker de bewegingen hoe minder last.
Alleen als ik na een lekkere sessie bepakt en bezakt terug loop richting auto dan voel ik de
ellende al weer opkomen.

Als iemand nog een optie heeft, hoor ik dat graag.
Tobias_

Geen avatar

Berichten: 11
Antwoord #24 Augustus 23, 2011, 09:41:06
edit2Rapporteer  
Onder topatleten komen opvallend vaak hernia's voor. Meestal wordt 3 maanden aangehouden om door middel van rust en therapie te laten genezen. Maar daarna gaat men in de regel over tot een operatie. Die van Pieter van den Hoogenband was nog op de klassieke manier, niet eenvoudig. Hij liep er al langer mee rond. Was dus zeker geen quik fix. Zie http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2698/Sport/article/detail/671661/2005/05/28/VdH-mist-WK-door-getob-met-hernia.dhtml

Andere voorbeelden van afgelopen tijd: Buffon (keeper Italie),  Higuain (spits Madrid), Drogba (Chelsea). Niet alleen voetballers, ook veel schaatsers, zwemmers etc. Ik geloof dat Sven Kramer zijn beenpijnen eigenlijk vanuit de rug kwamen en ook een hernia-achtige oorzaak hadden.

Soms zijn er meerdere Mri's nodig om de hernia te constateren. Ik begrijp niet uit je verhaal of die scan met radioactieve vloeistof een mri was? Ik zou er in ieder geval zeker nog een doen.

In 2010 heb ik bijna het hele jaar niet kunnen surfen door een hernia op L4-L5, wat pas na 8 maanden werd ondekt door verkeerde diagnoses van uiteenlopende professies. Een MRI bood uitkomst. Ben toen door Nedspine in Ede een uurtje onder narcose geweest en via een buisje is de boosdoener weggeknipt. Een uur later kon ik alweer lopen zonder uitstraling. Na 2 weken weer sporten in de fitness en nog 6 weken later het water op. Het eerst met een SUP op zeer(!) vlak water met een breed stabiel board (minstens 28 breed). Ik had nog nooit geSUPt, maar het was superfun natuurlijk! Honderden kilomters later ben ik ook weer gaan windsurfen, golfsurfen en kitesurfen etc. Kitesurfen gaat de ene keer wel en de andere keer niet goed. Ben dus ook aan het zoeken naar manieren om het beter te krijgen. Wellicht ook een zit-trapeze aanschaffen. En nooit te groot varen, daar ben ik ook al achter gekomen!

Wat betreft een operatie moet je je laten adviseren door de neuroloog/chirug. Al is het een twijfelgeval dan moet je jezelf afvragen: is surfen je leven? Voor mij was dit wel het geval dus was de keuze snel gemaakt. Ik heb er geen spijt van achteraf hoewel het met 0,05 % de operatie ook anders had kunnen aflopen. Maar dat is met een kiteloop bij 35 knopen ook..
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.