North Power en depower

Nanou

Berichten: 131
Logs: 0 | 3 uur
September 04, 2011, 22:33:26
edit2Rapporteer  
Hallo,

Ik heb een bar van het merk North. Ik ben nu opzoek naar iemand die mij uit kan leggen hoe de power en depower van deze bar werkt.
Ik heb de volgende bar: North Trustbar Quad Control 2011
Ik kite op Rockanje of op Playa dus ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Mvg

Nanou
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #1 September 05, 2011, 00:39:50
edit2Rapporteer  
uhm, heb je les gehad?

Want zo klinkt het niet...
Wjs

Berichten: 121
Antwoord #2 September 05, 2011, 01:06:52
edit2Rapporteer  
Nou heel simpel.

Je hebt de kite in de lucht.
Je schuift de bar van je lichaam af, dit betekend dat de kite minder power zal hebben. Met andere woorden Depower.  Cheesy

Je trekt de bar nu naar  je lichaam toe, dit betekend dat de kite meer power zal hebben. Met andere woorden Power.  Cheesy

Goed beschreven zo ?  Grin schater
Nanou

Berichten: 131
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #3 September 05, 2011, 06:26:30
edit2Rapporteer  
@ Morres,

Ik heb zeker les gehad! 4 dagen zelfs maar wel bij de meest besproken school op het autostrand (als ik dat van tevoren had geweten.....) het gaat mij er om hoe de straps werkt (of heeft dit er geen bal mee te maken?)
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #4 September 05, 2011, 07:42:38
edit2Rapporteer  
Nanou, ook de meest besproken school legt echt wel uit hoe de power en depower straps werken.
Anyway, trek aan de depower strap om de kite te depoweren (goh). Wat er gebeurt is dat de powerlijnen een stukje ingekort worden.
Trek aan de power strap om je 'depower' ongedaan te maken.

Wat sommige nog wel eens vergeten, is dat je met de power strap niet kunt 'poweren', je kunt alleen maar je 'depower' ongedaan maken.
Als je dus niet gedepowered staat heeft trekken aan de power strap dus geen zin.

Ook is het zo dat bij een hoop depower systemen er wel kracht op de lijn moet staan (kite in de lucht dus) voordat ze werken.
Nanou

Berichten: 131
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #5 September 05, 2011, 15:39:30
edit2Rapporteer  
@karel79.

Blijkbaar hebben wij samen gelest en heb ik niet goed op gelet of was jij die andere gozer uit ridderkerk niet? Denk het niet dus heb het niet uitgelegt gekregen anders had ik het hier ook niet gevraagt Wink. Beetje jammer dat je reageert op een mannier dat het de normaalste zaak van de wereld is want ik geloof dat ik een beginners vraag heb waar van ik wat wijzer kan worden.
Maar anyway weet nu ieder geval wat je moet doen en binnenkort maar eens kijken of ik er wat mee kan doen.

Bedankt voor de info!
Bart79

Geen avatar

Berichten: 100
Antwoord #6 September 05, 2011, 16:27:22
edit2Rapporteer  
Citaat

Ook is het zo dat bij een hoop depower systemen er wel kracht op de lijn moet staan (kite in de lucht dus) voordat ze werken.

Bij mijn north 5th trust bar uit 2010 is dat wel zo. Dus dat is wel iets om rekening mee te houden Nanou. Als je volledig "gepowered" staat kan je hem zonder kracht op de lijnen niet "depoweren". Als ik mijn kite naar beneden laat, "depower" (lees: trek mijn power strap aan) ik. Op deze manier begin ik elke sessie met een volledig "gedepowerde" kite. 
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #7 September 05, 2011, 17:07:18
edit2Rapporteer  
Wat ook wel een tip is om even de handleiding van de bar te lezen...altijd slim...
..........maar kan hem zo snel niet vinden online...dat is dan wel beetje matig van North..

Hier wel een video:
http://www.northkites.com/public/content/pics__tv/tv/action__products/trust_bar_video_2011/index_eng.html
Bart79

Geen avatar

Berichten: 100
Antwoord #8 September 05, 2011, 17:14:35
edit2Rapporteer  
Een hele snelle google levert mij de 2010 manual op:

http://www.northkites.com/public/content/e7/e39/e2751/e2753/e4096/datei4098/nkb_mnl10_bar_e_eng.pdf
feddomw
Gast
Antwoord #9 September 05, 2011, 19:56:30
edit2Rapporteer  
@karel79.

Blijkbaar hebben wij samen gelest en heb ik niet goed op gelet of was jij die andere gozer uit ridderkerk niet? Denk het niet dus heb het niet uitgelegt gekregen anders had ik het hier ook niet gevraagt Wink. Beetje jammer dat je reageert op een mannier dat het de normaalste zaak van de wereld is want ik geloof dat ik een beginners vraag heb waar van ik wat wijzer kan worden.
Maar anyway weet nu ieder geval wat je moet doen en binnenkort maar eens kijken of ik er wat mee kan doen.

Bedankt voor de info!

Nanou, ten eerste: goed inderdaad dat je het vraagt. Altijd beter dan zelf aanklooien. Toch is de opmerking van Karel wel begrijpelijk, want je hebt naar eigen zeggen vier dagen gelest en ik kan me zelfs van de meest besproken school niet voorstellen dat men niet de trim-systemen heeft uitgelegd (het is eigenlijk geen power/depower systeem).

Als je de basis principes begrijpt, dan weet je dat het trimmen/(de)poweren gebeurt op ELKE kite met hetzelfde systeem, d.w.z. de powerlijnen worden langer of korter gemaakt waardoor de kite iets meer "open" of "dicht" naar de wind staat.

Dit systeem is bij elke fabrikant anders, en zoals hierboven genoemd is het dan een kwestie van de gebruiksaanwijzing lezen, of anders Google gebruiken, of desnoods eens goed kijken naar het systeem en dan zou je het toch zelf moeten kunnen uitvogelen.

Iedereen moet ergens beginnen, maar een bepaalde mate van zelfredzaamheid en inzicht is toch wel een vereiste in het kiten is mijn mening.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #10 September 05, 2011, 21:22:31
edit2Rapporteer  
@nanou, het was iig niet lullig bedoelt hoor. Nu ik het nog eens nalees zie ik eigenlijk nog steeds niet waar je aanstoot aan neemt. Dat ik zeg dat de meest besproken kiteschool van NL wel degelijk uitlegd hoe het allemaal werkt is omdat ik dit met eigen ogen en oren gezien en gehoord heb. Toegegeven, ik was niet bij jouw lessen, dus wellicht dat ze het bij jou vergeten zijn, maar ik vind het aannemenlijker dat jij het vergeten bent. Daarnaast zijn ze naar mijn mening al genoeg door het slijk gehaald en vond ik het niet helemaal eerlijk dat je jouw onkunde op hun afschuift.
Maar nogmaals, ik was er niet bij, dus ik kan er ook naast zitten. Laten we het daar maar bij houden.

In ieder geval vind ik het goed van je dat je het hier op dit forum nog eens navraagt waarop ik volgens mij een helder antwoord heb gegeven. Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad.
Stomme vragen bestaan niet, alleen stomme antwoorden, dus als je nog meer wilt weten... zal ik proberen wat voorzichtiger te antwoorden Smiley
arnhemkiter1

Geen avatar

Berichten: 31
Antwoord #11 September 09, 2011, 12:13:11
edit2Rapporteer  
Dag Nanou,

Vind het helemaal niet zo'n gekke vraag hoor. Ik heb gisteren ook net voor het eerst met de north quad control gevaren. Ik vaar inmiddels zo'n 4 jaar, maar had hiervoor altijd een Best bar en die is voorzien van een trimstrap met een grijze power en een rode depowerstrap. Dit systeem is superduidelijk en wordt op veel barren gebruikt. Ik dacht hier ook bij het poweren nooit bewust na of ik de lijnen nu korter of langer maakte bij poweren/ depoweren, power was gewoon de grijze strap aantrekken en depower de rode strap aantrekken.

North en veel andere leveranciers werken met een zogenaamd "cleat" systeem. Hierbij laat je dus met 1 en dezelfde strap de kite zowel poweren als depoweren. Je hebt dus geen 2 straps meer. Voordat ik deze bar ging gebruiken moest ik er voor de zekerheid ook even de handleiding op naslaan en heb de werking van de cleat thuis op het droge eens even goed bestudeerd. Vervolgens zie je dan dat het naar je toe halen van de strap depower geeft en als je de kite wil poweren je de strap verder van je af laat gaan (eerst even naar je toe halen, zodat hij uit de cleat gaat).

Ik heb ook gewoon les gehad 4 jaar geleden en 4 jaar volledig safe gevaren, maar als je het andere systeem gewend bent, kan ik mij voorstellen dat je even moet wennen. Goed dat je het dan even vraagt. Mocht je het systeem overigens niet fijn vinden, dan kun je bij North ook een systeem bestellen dat de cleat vervangt door een trimstrap met 2 straps, zoals bij Best. Kost geloof ik maar iets van 10 of 20 euro.

Misschien kun je mij ook even helpen. Ik vind de redline (safetyline) nogal slap hangen, lijkt net of hij te lang is. Als jij vaart, hangt deze lijn dan strak tegen je powerlijn aan of heb je ook speling in deze lijn?

Veel plezier met je nieuwe bar en het kiten!


 
MonkeySandwich

Geen avatar

Berichten: 24
Antwoord #12 September 09, 2011, 12:44:52
edit2Rapporteer  
Misschien kun je mij ook even helpen. Ik vind de redline (safetyline) nogal slap hangen, lijkt net of hij te lang is. Als jij vaart, hangt deze lijn dan strak tegen je powerlijn aan of heb je ook speling in deze lijn?

Bij onze evo hang hij ook slap, vond ik nog al eng de eerste keer dat we de kite gingen testen, ik dacht dat de safety ergens klem zat. Terug gegaan naar de kant, geïnspecteerd en geconcludeerd dat het wel goed zat.
Later de safety een keer moeten trekken en deze werkte naar behoren
Nanou

Berichten: 131
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #13 September 09, 2011, 13:31:23
edit2Rapporteer  
Afgelopen dagen lekker kunnen oefenen met het depoweren. Moet toegeven dat het makkelijk werkt. Het is alleen nog ff rotzooien hoe je dat wat makkelijk gedaan krijgt maar als ik hem een maal heb gaat het wel!

@arhemkiter1 bij mij is dat ook zo met de rode lijn. Is wel een beetje een raar gezicht maar het is niet heel erg storend!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.