Rev Depowering en achteruit vliegen

Vise

Berichten: 49
September 06, 2011, 01:06:28
edit2Rapporteer  
Oi,

Nu ben ik in het bezit van 2 Slingshot Rev kites waar ik heel blij mee vaar.
Maar, nu heb ik toch een aantal vragen. Ze sturen heerlijk en zijn super snel en wendbaar, maar ik heb een probleem met het depoweren en het vinden van de ideale stand van de kite (met de knoopjes).

Ik begrijp het niet helemaal, maar vandaag was ik vollebak aan het  varen met m'n 7, maar alles stond zo fucking strak dat ik alleen met gestrekte armen kon varen. Op het moment dat ik aan de bar zou trekken zou ik 20 meter over het strand vliegen, laat staan een windvlaag op kunnen vangen. En dit, terwijl ik weet dat de Rev gemaakt is en bekend staat om z'n goede depower mogelijkheden.

Hiernaast ervoer ik een aantal keren dat m'n kite, als ik 'hem dicht knijp' door de bar helemaal naar beneden te trekken, achteruit vliegt, wat met stoten van 30+ niet zo prettig aanvoelde, vooral tijdens het hoogte lopen. Is het niet zo dat er een beetje bardruk moet zijn en de kite hoort te flapperen in de wind en op het moment dat ik druk wil gewoon een beetje de bar moet aantrekken?

*Hoe stel ik nu precies mijn Slingshot Rev af en hoe moet ik de knoopjes van de powerlijnen ten opzichte van de stuurlijnen bevestigen? Met zachte en harde wind?
* En op welke hoogte moet ik dat kleine balletje, die de stopperbal stopt zetten? Nu staat het ongeveer 30cm onder het bovenste deel wat het powercord vast houd.

Ik hoop dat een ervaren Rev kiter hier verstand van heeft.

Knuffels

Vise
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #1 September 06, 2011, 07:25:02
edit2Rapporteer  
Hoi vise,

Ben zelf eigenaar van de rev 2008 geweest.
Dat back stall(en)/ achteruit vliegen komt door dat je stuur lijnen te kort zijn of je power lijnen in verhouding te lang zijn.
Vraagje, toen jij met je bar helemaal van je af aan het varen was, had je al je depower koord aan getrokken? En of klapperde je doek in de lucht met ontspannen bar( van je af)?
In het geval dat je doek met ontspannen bar nog mooi strak stond dan kan je het volgende doen: probeer eerst je depower koord aan te trekken((5cm) heeft dit al effect? Sluit in het vervolg de kite op het eerste knoopje van je powerlines aan, als dit al verbetering oplevert, maar nog niet het gewenste effect, dan kan je de stuurlijnen verlengen door er een of 2 pigtail er aan toe te voegen.

Btw als je bar helemaal los laat dan mag het doek wel een klein beetje flapperen, maar dan wel een kleinbeetje, zo weet je dat als je de bar los laat dat dan de druk volledig uit je kite is.

Succes.
Marcel~

Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #2 September 06, 2011, 09:52:34
edit2Rapporteer  
Klinkt inderdaad als teveel gepowered. Dus depoweren. Indien geen depowerbereik meer dan dit vergroten. Dit kan door de powerlijnen in te korten of stuurlijnen te verlengen of allebei een beetje. Dat doe je met de knoopjes op de bar.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #3 September 06, 2011, 10:08:22
edit2Rapporteer  
Blijkbaar is er nog veel vraag naar een uitleg hoe power en depower nu werkt en hoe dat correct af te stellen terwijl het zo simpel is. Word dat niet meer uitgelegd tijdens de lessen?

Wil je de bar dichterbij hebben: powerlijnen inkorten en/of stuurlijnen verlengen.
Wil je de bar verder weg hebben of heb je te weinig power: powerlijnen verlengen en/of stuurlijnen inkorten.


Meer is het niet en zal het ook nooit worden en wees niet te bang om dit zelf uit te proberen want dit is toch wel een van de meest basic dingen die je van het kiten dient te weten.  Vergeet ook niet dat het vooral gaat om je bar op een fijne plek te krijgen zodat je hem in een relaxte houding op de sweetspot kunt houden van je depowerkoord en mocht je afstelopties tekort komen op je bar kun je altijd met korte extensies werken.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #4 September 06, 2011, 10:17:45
edit2Rapporteer  
Was gister ook bezig in de avond, dit met een 6m ocean rodeo rise. Op zich te doen maar in de vlagen (43kn) was ik ook overpowered. Niet zo gek dat je met een 7m dus met gestrekte armen vaart. Gister was 't gewoon 5m weer.
Vise

Berichten: 49
Antwoord #5 September 06, 2011, 11:40:53
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de antwoorden allen. Kan ik weer beetje mee vooruit.


Vraagje, toen jij met je bar helemaal van je af aan het varen was, had je al je depower koord aan getrokken? En of klapperde je doek in de lucht met ontspannen bar( van je af)?
---
Btw als je bar helemaal los laat dan mag het doek wel een klein beetje flapperen, maar dan wel een klein beetje, zo weet je dat als je de bar los laat dat dan de druk volledig uit je kite is.

Dank voor je antwoord. Ik had het depower cord niet aangetrokken. Dat was ook niet mogelijk omdat er te veel kracht op stond. Zelfs als ik downwind ging en de kite op 12 hing, dan was het niet mogelijk te depoweren. Kostte gewoon té veel kracht. Het doek klapperde niet in de lucht, zelfs met de bar helemaal omhoog ('ontspannen').
----
Het probleem was ook, dat als ik de bar los liet, het überhaupt niet ging flapperen en het vollebak strak stond. De druk was er niet van af te krijgen. Volgende keer ga ik proberen de powerlijnen te korten en de stuurlijnen zo lang mogelijk te maken. Hopelijk lukt het dan wel. Maar dat backstalling vind ik nog steeds een maf phenomena.

Geelco

Berichten: 202
Antwoord #6 September 06, 2011, 14:21:43
edit2Rapporteer  
Hier check, ff een plaatje gemaakt ter verduidelijking.



1. Gedepowered. Alle wind gaat er onderdoor, en er botst bovenaan iets tegenaan wat resulteert in wapperend doek.

2. Gepowered. De wind wordt gevangen door het doek waardoor het strak staat en kracht genereert. Je trekt hierbij je bar aan, oftewel stuurlijnen worden korter vergeleken met de powerlijnen.

3.Te veel gepowered. Als je afstelling van te voren al zo staat dat de stuurlijnen korter staan (alsof je je bar al flink hebt ingetrokken) staat het doek strak. Als je de bar aantrekt gaat hij nog verder hellen waardoor de wind je kite dieper in het windvenster zet. (De wind drukt je kite downwind, richting zes uur zeg maar.) Nu zorgt de wind + een klein beetje zwaartekracht ervoor dat je kite richting zes uur gedrukt wordt of valt. Oftewel backstallen.

Ik hoop dat het iets verhelderd.
stefanatix
Gast
Antwoord #7 September 06, 2011, 14:27:26
edit2Rapporteer  
Heb je de 2008 of de 2009 rev ?
Want bij de 2008 zitten er soms 2 pictails aan de bridals waar de power lijnen aan vast komen .zorgt voor meer grunt en als je power lijnen uitrekken dan kan je 1pigtail  weghalen Smiley
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #8 September 06, 2011, 15:02:00
edit2Rapporteer  
Hier check, ff een plaatje gemaakt ter verduidelijking.



1. Gedepowered. Alle wind gaat er onderdoor, en er botst bovenaan iets tegenaan wat resulteert in wapperend doek.

2. Gepowered. De wind wordt gevangen door het doek waardoor het strak staat en kracht genereert. Je trekt hierbij je bar aan, oftewel stuurlijnen worden korter vergeleken met de powerlijnen.

3.Te veel gepowered. Als je afstelling van te voren al zo staat dat de stuurlijnen korter staan (alsof je je bar al flink hebt ingetrokken) staat het doek strak. Als je de bar aantrekt gaat hij nog verder hellen waardoor de wind je kite dieper in het windvenster zet. (De wind drukt je kite downwind, richting zes uur zeg maar.) Nu zorgt de wind + een klein beetje zwaartekracht ervoor dat je kite richting zes uur gedrukt wordt of valt. Oftewel backstallen.

Ik hoop dat het iets verhelderd.


ik vind dat ze bij dat laatste plaatje toch wat meer turbulente lucht lagen hadden mogen tekenen ipv 1 turbulent en de rest laminair...(maar plaatje 3 geeft wel een overtrokken situatie aan "stall")
lowietje

Berichten: 644
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #9 September 06, 2011, 15:24:58
edit2Rapporteer  
ik had gister ook een backstallende kite, maar dan juist als ie net te weinig druk had. Ik heb toen de powerlijnen anders ingesteld, niet in lengte, maar wel op een ander lusje op de leading edge (de caution mayhem heeft 5 lusjes, elk een cm uit elkaar en daarmee verander je de stand van de kite). En deze actie hielp, de kite stalde helemaal niet meer en vloog veel mooier en minder agressief. ik heb dus niks aan de lengte veranderd van de lijnen. Trouwens, dat had ik daarvoor al geprobeerd door depowerkoord op alle lengtes te zetten, maar had helemaal niet geholpen.
Dus er zal toch wel meer van invloed zijn dan alleen de lengte van de power cq stuurlijnen.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #10 September 06, 2011, 15:34:16
edit2Rapporteer  
ik had gister ook een backstallende kite, maar dan juist als ie net te weinig druk had. Ik heb toen de powerlijnen anders ingesteld, niet in lengte, maar wel op een ander lusje op de leading edge (de caution mayhem heeft 5 lusjes, elk een cm uit elkaar en daarmee verander je de stand van de kite). En deze actie hielp, de kite stalde helemaal niet meer en vloog veel mooier en minder agressief. ik heb dus niks aan de lengte veranderd van de lijnen. Trouwens, dat had ik daarvoor al geprobeerd door depowerkoord op alle lengtes te zetten, maar had helemaal niet geholpen.
Dus er zal toch wel meer van invloed zijn dan alleen de lengte van de power cq stuurlijnen.

heb je gelijk in maar een rev 2008 heeft geen grunt afstel mogelijkheid op de LE tips... dus is dat het enige wat ze kan doen, of met nog hardere wind knallen ...
Geelco

Berichten: 202
Antwoord #11 September 06, 2011, 15:34:52
edit2Rapporteer  
He Eagle, ik had het ff snel zelf getekend, dus voel je vrij om er flinke turbulentie bij te tekenen. Was puur ff om wat theorie te ondersteunen. Wink
Idee is duidelijk lijkt me.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #12 September 06, 2011, 16:29:16
edit2Rapporteer  
He Eagle, ik had het ff snel zelf getekend, dus voel je vrij om er flinke turbulentie bij te tekenen. Was puur ff om wat theorie te ondersteunen. Wink
Idee is duidelijk lijkt me.

kijk... een aerodynamicus  ThumpsUp
kanp gedaan verder hoor.
Vise

Berichten: 49
Antwoord #13 September 06, 2011, 19:52:35
edit2Rapporteer  
Yea super vet mensen, hier kan ik goed mee vooruit.
Volgende sessies, want ik pak m'n 7 altijd bij 25-35 knopen. Dan maak ik de powerlijnen zo kort mogelijk en de stuurlijnen zo lang mogelijk.

Ik heb overigens de 2008 Rev. Zitten gewoon 1 single pigtail aan bij elke powerlijn.

Thanks voor de tekeningen, zeer verduidelijkend!

Monkh

Berichten: 294
Logs: 0 | 403 uur
Antwoord #14 September 06, 2011, 20:33:22
edit2Rapporteer  
Ik had met mijn RPMs precies hetzelfde en de powerlijnen op de korte stand gezet. Nooit meer backstall gehad daarna.

Een ding moet je niet vergeten als je je kite gedepowerd afsteld: een beetje je bar aan trekken bij het launchen Smiley
Vise

Berichten: 49
Antwoord #15 September 06, 2011, 23:56:33
edit2Rapporteer  
Ik had met mijn RPMs precies hetzelfde en de powerlijnen op de korte stand gezet. Nooit meer backstall gehad daarna.

Een ding moet je niet vergeten als je je kite gedepowerd afsteld: een beetje je bar aan trekken bij het launchen Smiley

Yeap thanks buddy, gaat lekker dagje worden morgen fuck yeaaaa
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #16 September 07, 2011, 07:30:02
edit2Rapporteer  
Yea super vet mensen, hier kan ik goed mee vooruit.
Volgende sessies, want ik Gpak m'n 7 altijd bij 25-35 knopen. Dan maak ik de powerlijnen zo kort mogelijk en de stuurlijnen zo lang mogelijk.

Ik heb overigens de 2008 Rev. Zitten gewoon 1 single pigtail aan bij elke powerlijn.

Thanks voor de tekeningen, zeer verduidelijkend!



En op je LE bridlepigtail zitten 3 knoopjes... Ik zou ze met harde wind op de eerste zetten... Dus het dichtst bij je bridle. Have fun wees voorzichtig.. Btw als je nog spare parts nodig hebt... Ik heb nog 2 barren (lang/ kort) met lijnen, pigtails, LE bridle, TE bridle, katrolletjes, one pump slangetjes, complete intacte 9m bladder set....
Vise

Berichten: 49
Antwoord #17 September 09, 2011, 10:22:15
edit2Rapporteer  

En op je LE bridlepigtail zitten 3 knoopjes... Ik zou ze met harde wind op de eerste zetten... Dus het dichtst bij je bridle. Have fun wees voorzichtig.. Btw als je nog spare parts nodig hebt... Ik heb nog 2 barren (lang/ kort) met lijnen, pigtails, LE bridle, TE bridle, katrolletjes, one pump slangetjes, complete intacte 9m bladder set....

Yup het is gelukt en het ging super lekker. Tot ik aan het eind van de dag tegen een stenen taluut aanknalde en de dijk daarna. Zit nu thuis met 6 hechtingen in m'n schouder en 2 in m'n elleboog...
Maar was wel m'n beste sessie ooit ;d

Gooi je ze weg of wil je ze verkopen? ;b
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #18 September 09, 2011, 11:52:42
edit2Rapporteer  
Je hebt p.m. En doe alsjeblieft voorzichtig de  volgende keer. Doe ff een verhaal in ongelukken en bijna ongelukken, zodat we  ook van jou ervaring kunnen leren. Want voorkomen is beter dan genezen. Succes en beterschap.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.