Zeehond voor de kust?

feddomw
Gast
September 27, 2011, 19:58:08
edit2Rapporteer  
Best leuk: gisteren kwam ik echt op 10m van de waterkant een zeehond tegen bij Wassenaar. Het was laag water, gedurende een half uur dook 'ie elke minuut op in de branding. Vond ik best bijzonder. Nog nooit zo dicht bij de kust hier gezien. Iemand anders die ze vaker ziet?
jerryvanrhee

Berichten: 237
Logs: 0 | 270 uur
Antwoord #1 September 27, 2011, 20:01:17
edit2Rapporteer  
was een x aan het zwemmen op de slufter, toen er ineens op een meter of 5 een koppie uit het water omhoog dook. was wel bijzonder
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #2 September 27, 2011, 20:07:56
edit2Rapporteer  
Misschien bijzonder op wassenaar, maar in het zuiden rond de brouwersdam/oostvoorne etc waar meerdere vaste groepen gevestigd zijn op de zandbanken is het meer regel dan uitzondering dat je een zeehond tegenkomt.

En krijg zelfs het idee dat ze speciaal naar de kiters/watersporters toe zwemmen om te kijken wat daar nu weer voor vreemde vogel in zijn zee bezig is Wink
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #3 September 27, 2011, 20:12:19
edit2Rapporteer  
Heb je zeker gelijk in Evan, ben er op de Brouwersdam ook al wel eens een tegen gekomen.
Ook op de Slufter nog best dicht bij de kant ben ik ze tegen gekomen.

Best gaaf hoor die zeehonden.
stefan@

Berichten: 618
Logs: 0 | 464 uur
Antwoord #4 September 27, 2011, 20:19:29
edit2Rapporteer  
ik vaar nog maar 3 maandjes en ben al 4 x een zeehond tegengekomen op wijk aan zee,bang zijn ze niet eerder nieuwschierig. En vind het een mooie ervaring elke keer weer om er 1 tegentekomen
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #5 September 27, 2011, 20:28:16
edit2Rapporteer  
op de zandmotor heb ik ze ook al gespot... verder naar het zuiden of bij de wadden... stikt het met seabird en zijn vriendjes.... heel veel. wel altijd leuk!
CCaptain

Berichten: 254
Antwoord #6 September 27, 2011, 20:38:16
edit2Rapporteer  
Ze liggen de laatste tijd ook weleens binnen de haven van Rotterdam op het strandje langs het Beerkanaal. Bij Rockanje zwom er laatst één een meter of 10 uit de kant. We konden hem haast horen blaffen.

In de Maasmond en vlak voor de kust bij de zandmotor heb ik laatst ook een paar Bruinvissen gezien. Erg leuk om ze met hun ruggen met vin boven het water uit te zien komen.

Dan kwam er laatst nog een walvis met een zeeschip binnen,
nu alleen de temperatuur nog en we hoeven niet meer naar het buitenland.  Wink
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #7 September 27, 2011, 20:41:12
edit2Rapporteer  
Op de zandmotor zelfs in de poel, en vroegah op de Slufter door de weeks (als het wat rustiger was) kwamen ze weleens vlakbij de poel zwemmen. De eerste keren zeker een bijzondere ervaring.

Heel leuk, maar twee nadelen:

1. Als ze jongen hebben kunnen de ouders aggresief worden, en zelfs bijten
2. Als ergens veel zeehonden voorkomen is het voor de heren "natuurbeschermers" weer een reden extra om het betreffende gebied tot natuurgebied te verklaren, met de bekende gevolgen voor onze sport...
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #8 September 27, 2011, 20:56:16
edit2Rapporteer  
ik vraag me af waar de haaien blijven... fribs water troebel en.... hun favoriete snack! heel veel!
feddomw
Gast
Antwoord #9 September 27, 2011, 21:19:54
edit2Rapporteer  
OK, dus niet echt uitzonderlijk.... Ik had ze wel eens gezien op de Wadden, maar in 35 jaar Wassenaar er nog nooit een gezien. Ook niet in Katwijk of Scheef of Noordwijk trouwens.

Leuk.
Ride

Berichten: 4775
Logs: 0 | 234 uur
Antwoord #10 September 27, 2011, 21:33:46
edit2Rapporteer  
Op wijk zie je ze ook best wel vaak. Blijft een mooi gezicht. ThumpsUp
Willy77

Berichten: 67
Antwoord #11 September 27, 2011, 21:37:14
edit2Rapporteer  
Ik heb er zondagochtend langs het strand van terschelling ook eentje gezien, leek wel in de golfjes te spelen. Toen we dichterbij kwamen ging hij even wat verder de zee in om vervolgens na ons passeren weer lekker te gaan speln in de golfjes.

Echt leuk.
Biereend

Berichten: 8
Antwoord #12 September 28, 2011, 00:11:53
edit2Rapporteer  
Langs de pier bij Ijmuiden dacht ik dat er een gast met een kale kop aan het zwemmen was..... Seabert.
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #13 September 28, 2011, 00:19:21
edit2Rapporteer  
Vorig jaar nog @oostvoorne gespot, stak op 4m afstand zn kop boven water om vervolgens weer snel onder te duiken.
jesse.

Berichten: 946
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #14 September 28, 2011, 00:25:48
edit2Rapporteer  
@Michiel

Ik ben zelfs keer zeehond echt in de pool van Sluftertje tegen gekomen!
Steeds op paar meter afstand dook hij weg..

Pas nog op Zandmoter, en in de pool bij Ouddorp ook! Smiley

Bij een crash op zee krijg ik af en toe nog wel beetje de kriebels om snel upwind te bodydraggen naar me boardje! haha!
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #15 September 28, 2011, 11:49:15
edit2Rapporteer  
Ik heb er pas nog 1 als schans gebruikt, ik ging hoog joh!  Cool

nee grappie.
bij de Slufter zit een groep, roedel, kudde of hoe je het ook noemen wil die zo'n 100-125 exemplaren groot is. ze willen deze uit laten groeien tot minimaal 250 stuks heb ik mij vorige jaar laten vertellen door 1 of andere grasspriet-freak. vandaar dat we daar ook niet mogen komen bij de zandbanken.

sjorsie

Berichten: 326
Antwoord #16 September 28, 2011, 12:05:18
edit2Rapporteer  
Ik heb er pas nog 1 als schans gebruikt, ik ging hoog joh!  Cool

nee grappie.
bij de Slufter zit een groep, roedel, kudde of hoe je het ook noemen wil die zo'n 100-125 exemplaren groot is. ze willen deze uit laten groeien tot minimaal 250 stuks heb ik mij vorige jaar laten vertellen door 1 of andere grasspriet-freak. vandaar dat we daar ook niet mogen komen bij de zandbanken.



Das mooi dan,over een tijdje te weinig voedsel voor zo n grote groep,en dan zijn wij de sjaak...word nog gevaarlijk op de Noordzee
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #17 September 28, 2011, 12:21:50
edit2Rapporteer  
En maar klagen dat slibtong, schar, zeebaars enz aan het uitsterven zijn door overbevissing van de noordzee..
sjorsie

Berichten: 326
Antwoord #18 September 28, 2011, 12:42:25
edit2Rapporteer  
Ja ik sprak vrijdag nog een oud mannetje die zat te vissen op de bdam.dit jaar had hij nog maar 80 vissen gevangen terwijl hij andere haren dik over de 180 ving.terwijl we stonden te praten kwamen er zo n stuk of 6 van die kalle Duitsers voorbij...die vreten alles op
GlynD

Berichten: 38
Antwoord #19 September 28, 2011, 13:41:57
edit2Rapporteer  
Was laatst m'n board kwijtgeraakt bij Neeltje Jans, nadat m'n kite aan de kant lag ben ik weer het water in gezwommen. Na een paar meter uit de kant kwam die nieuwsgierige hond al even checken wat ik aan't doen was. Ik was er bijna van overtuigd dat hij er met m'n board vandoor was gegaan.

Gelukkig heeft een aardige oosterbuur mijn board gevonden en bleek het dat de zeehond me slechts gezelschap hield :-)

Leuke beesten!
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #20 September 28, 2011, 15:50:50
edit2Rapporteer  
Ik heb ze nog steeds niet gezien Sad

Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #21 September 28, 2011, 16:06:24
edit2Rapporteer  
De dag dat ik mn eerste zeehond zag heb ik mijn username op hl aangemaakt:)

En de teller 'Gap the seal' staat nu op 6x tt en 2x strapless:D

Het gaat ook goed met de zeehond!

En dat heeft niet zo veel met de visstand langs de kust te maken want ze zwemmen 100en kilometers voor een lekker vissie Wink

Wat ook leuk is om bij stil te staan, er zijn hier langs de kust steeds meer zeehonden maar nog geen predatoren..

Waargenomen zeehonden op de westelijke wadden:
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #22 September 28, 2011, 17:48:53
edit2Rapporteer  
Op Vrouwenpolder en Neeltje Jans hebben kiters en strandbezoekers ook geregeld last van zeehonden.

De aanwezigheid van deze dieren heeft al vaker geleid tot hachelijke situaties op het water waarbij de lijnen van kites met elkaar verward dreigen te raken.

De aanwezigheid van deze brutale en irritante dieren leidt ook vaker tot opstoppingen in het strandverkeer doordat voorbijgangers hun wandeltret vertragen en niet zelden zelfs stoppen om deze brutale rakkers in hun uitdagende gedrag gade te slaan.

Overheden zijn voornemens zo spoedig mogelijk maatregelen te treffen om onze wateren en stranden weer zeehondenvrij te maken ....

politie en strandwacht verkeren in een verhoogde staat van paraatheid voor de veiligheid van volk en vaderland ......


kiter.raphael

Berichten: 242
Logs: 0 | 38 uur
Antwoord #23 September 28, 2011, 20:40:14
edit2Rapporteer  
heb ze oof al gespot in de poel bij de zandmotor.
van heel dicht  bij.
en vanuit de lucht zien zwemmen
   en in het verleden bij de zandbanken op de slufter heel geregeld zwommen ze in de weg   tot zeer dicht bij
is wel een leuk en bijzonder gezicht.
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #24 September 28, 2011, 21:33:46
edit2Rapporteer  
meestal brengen ze m`n boardje terug.   training duurde even, maar was het waard.   Grin
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.