Frontlijnen F-One

Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Oktober 10, 2011, 22:46:54
edit2Rapporteer  
Afgelopen weekend is een van de frontlijnen van m'n Bandit Tres geknapt.

Ik stond er wel even van te kijken omdat ik (nog) geen gekke dingen doe op het water, en de lijnen nog geen 3 maanden oud zijn.

Toen ik de andere frontlijn thuis opmat, zag ik ook dat ze 20 cm korter zijn dan aangegeven (18,42 ipv 18,62) De backlijnen heb ik nog niet gemeten, maar ik vermoed dat die net zo goed 20 cm korter zijn.

Verder was de lijn geknapt net boven de sleeve die aan de swivel zal. De andere frontlijn was op dat punt een klein beetje verleten. Nu is m'n kite 2e hands, en toen ik 'm net had zag ik dat er geen sleeves op de frontlijnen zaten. Toen ik later vroeg aan die kerel hoe dat zit, had hij het erover dat ze een keer geknapt waren, en dat hij ze daarom zonder sleeve aan de swivel had geknoopt.

Zijn het nou gewoon slechte kwaliteit lijnen, of is er iets anders aan de hand waardoor de lijnen zo makkelijk slijten net boven de sleeve?
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #1 Oktober 11, 2011, 05:55:07
edit2Rapporteer  
Als je de lijnen gewoon knoopt verliezen ze 50% van hun kracht, dus sleeves erop is gewenst
dataman

Geen avatar

Berichten: 33
Antwoord #2 Oktober 11, 2011, 06:40:52
edit2Rapporteer  
ik heb ook een bandit 3. Horen gewoon sleeves om te zitten. Alle lijnen moeten even lang zijn. Ik heb nog geen problemen met de lijnen gehad.
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #3 Oktober 11, 2011, 09:20:13
edit2Rapporteer  
lijnen moet je niet knopen! Zoals HaPe zegt: knoopjes in de lijnen verzwakken de lijnen!!! Altijd lijnen Sleeven, dan behouden zij hun sterkte. Dus terug gaan naar de kerel die jou de kite verkocht heeft!
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #4 Oktober 11, 2011, 13:30:49
edit2Rapporteer  
Ok nogmaals, want het was blijkbaar niet helemaal duidelijk.

Die vent van die ik de kite kochtte had een gevalletje gebroken lijnen gehad bij de sleeves, en heeft vervolgens de lijnen iets ingekort en vastgeknoopt.

Ik zag dat niet zitten, en heb alle lijnen vervangen voor nieuwe.

Nu na een maand of 3 is een van m'n nieuwe frontlijnen ook geknapt bij de sleeve, en de andere frontlijn ziet er niet zo best uit bij de sleeve.

Ik controleer altijd de lijnen bij uitrollen op knoopjes, en ik doe verder geen gekke dingen met de kite. Maar toch slijten de lijnen bij de sleeve, wat ze bij de vorige eigenaar ook deden dus. Toeval of is er iets meer aan de hand?

De lijnen zijn verder wel even lang, maar ze zijn wel 20cm te kort allemaal. Dat vond ik ook al vreemd...
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #5 Oktober 11, 2011, 13:39:46
edit2Rapporteer  
Als je lijnen allemaal 20cm te kort zijn zou dat geen probleem zijn.
Als alleen je stuurlijnen 20cm korter zouden zijn zou de kite hoogstwaarschijnlijk backstallen wat waarschijnlijk hier niet het geval is.
Lijkt mij niet normaal dat de lijnen bij de sleeves afknappen/slijten
feddomw
Gast
Antwoord #6 Oktober 11, 2011, 15:57:06
edit2Rapporteer  
Wat HaPe zegt....

En ik zou niet in zitten over die 20cm verder. Ik vind het overigens wel erg korte lijnen, heeft de Tres lijnen met extensions of zo? 18m is serieus kort namelijk, ik word al bij wijze van spreken voor gek verklaard dat ik met 20m vaar.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #7 Oktober 11, 2011, 23:27:47
edit2Rapporteer  
Nouja, ik zit niet zozeer met de lengte, maar meer met het feit dat de daadwerkelijke lengte 20 cm afwijkt van de opgegeven lengte, en dat lijkt me geen gevalletje rekken/krimpen, daar is 20 cm iets te veel voor. Ik heb geen last van backstallen oid trouwens, ik vermoed dat de backlines dezelfde afwijking hebben. Moet ik nog eens opmeten.

Bij de 18,6 m komt trouwens nog 3 meter voor de bottom front line. Totaal lengte bij F-One is iets van 22 meter.

Maar ik vind het dus ook nogal vreemd dat de lijnen blijkbaar bij de sleeves slijten. Er zit helemaal niets bij die sleeves dat tegen de lijnen aan kan schuren oid.

Maar niemand met een F-One bar die soortgelijke ervaringen heeft?
mocem

Berichten: 874
Antwoord #8 Oktober 12, 2011, 08:53:25
edit2Rapporteer  
Met het aanknopen van je lijnen komt er wel een knoopje in als je niet oplet. Als je die niet ziet dan zal de lijn daar het eerst breken. Dat zal wel gebeurd zijn en de persoon heeft et heel slecht opgelost.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #9 Oktober 12, 2011, 12:34:04
edit2Rapporteer  
Was inderdaad slecht opgelost, daarom heb ik die lijnen ook snel vervangen.
RH

Berichten: 298
Antwoord #10 Oktober 12, 2011, 15:09:00
edit2Rapporteer  
Moeilijk zo zonder plaatjes, maar als ik het zo lees lijkt het erop dat je swivel niet goed draait. Daardoor zouden je frontlines elkaar gaan kruisen als je een loop maakt of back roll of zoiets. Normaal moet de swivel dan het kruisen van de frontlines oplossen en als hij dat niet doet dan blijven ze gekruist heel dicht bij de swivel (dus zo rond het einde van de sleeves). Door het sturen van de kite gaat het dan schuren en dan krijg je slijtage.

Zou dit het kunnen zijn?
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #11 Oktober 12, 2011, 20:55:35
edit2Rapporteer  
Wat RH zegt, heb je er geen foto's van ? (of kan je die maken)
Dan is het voor ons veel beter te begrijpen/ te beoordelen
darky001

Berichten: 330
Antwoord #12 Oktober 12, 2011, 21:04:20
edit2Rapporteer  
je kan de lijnen ook effe opnieuw laten sleeven en dan eventueel extenties gebruiken.
dit wordt ook wel vaker gedaan.

verder vind ik het wel vreemdt dat de lijnen presies knappen op de sleeves, je zou hier mee ook eens naar een dealer kunnen gaan en dit es voorleggen, mischien krijg je dan een setje van de dealer als dit een frabrikage fout is.
het is het proberen waard.

mocem

Berichten: 874
Antwoord #13 Oktober 12, 2011, 21:24:48
edit2Rapporteer  
De kite is bijna 2 jaar oud en 2dehands. Om dan bij de dealer aan te kloppen vind ik ook reeel. Je had bij het kopen beter op moeten letten.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #14 Oktober 12, 2011, 23:26:09
edit2Rapporteer  
Ik had beter op moeten letten ja. De kite had ik helemaal geinspecteerd, en daar was niets mis mee. De lijnen had ik niet helemaal uitgerold. Bar zag er prima uit verder. Dus die missende sleeves waren me niet opgevallen.

Maar dat is een leermomentje voor als ik ooit weer een andere 2e hands haal.

Maar het is niet zo relevant dat de lijnen geknoopt waren toen ik 'm kocht. Wat wel relevant is, is dat de oude lijnen blijkbaar op dezelfde plek geknapt waren als m'n gloednieuwe lijnen, met trouwens ook een gloednieuwe swivel.

De swivel draait goed, ik spoel de lijnen ook altijd netjes af na het kiten, en voor het kiten leg ik de bar vaak even in het water om zand van het lijnen uitlopen ed uit te spoelen. Verder draai ik nog geen loops enzo, dus de lijnen draaien in principe niet. Daarom lijkt de swivel mij redelijk uitgesloten eigenlijk...

Wat het dan wel zou kunnen zijn weet ik dus niet...

Ik heb de lijnen al weggegooid, dus geen foto's sorry. Opnieuw sleeven is stomweg niet bij me opgekomen. Ik had toch al een reservesetje die bijna geen drol kost, en om daar nou zelf voor te gaan klooien met naald en draad....

Maar blijkbaar geen andere F-One gebruikers met soortgelijke problemen?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.