welke maat 2e Kite

duffman

Berichten: 21
Oktober 18, 2011, 14:15:58
edit2Rapporteer  
Hallo Luitjes,

zal me eerst even voorstellen. Ik ben dus Roy, 35, volop lessen aan het nemen nog en met m'n 120kg een hele hand vol voor de instructeurs  Cheesy
Had in 2004 al even kennisgemaakt met het kiten op Cabarete en na mijn recente les is de microbe volledig opgenomen in het bloed.

Ben dus nu op zoek naar een mooi 2e hands setje, liefst zou ik voor Catalysts gaan omdat de lessen daarmee gegeven worden en ik daar dan toch al een heel klein beetje mee vertrouwd ben.
Van de school uit wordt me de 12 aangeraden en daar ga ik dan ook voor als 1e kite.

Er staat nu net een mooi setje 2011 kites te koop, een 12 + een 8 beiden met bar, tas, enz.
Ook zit er een board bij, een Flyboards Flyradical M 2011 (134x40 dacht ik)

In eerste instantie ga ik zowiezo nog wat verder lessen en daarna enkel oefenen met wind waar de 12 nog geschikt voor is. Maar voor in de toekomst, is de 8 een goede maat als 2e kite ? Of is deze toch een beetje te klein om als 2e te dienen ?
Is het board uberhaupt ook wel geschikt ? Of kijk ik daar ook beter uit naar een iets groter/breder ?

Alvast bedankt voor jullie wijze raad
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #1 Oktober 18, 2011, 14:43:48
edit2Rapporteer  
Met 120kg zou ik eerder als beginner een 17m Ozone zephyr + 11m Catalyst gaan (als je bij Ozone wil blijven, andere merken hebben ook weer alternatieven). Je hebt echt wel flink wat doek nodig met dat gewicht, een echte lichtwind kite hoeft het niet te zijn maar je grootste kite moet toch echt wel 15+ zijn denk ik. Kan je later voor de echte harde wind er nog een 9 of 8m bij halen maar voorlopig heb je dat echt niet nodig.

Als board met dat gewicht ook niet kleiner gaan dan 138 lijkt me, breed board helpt ook, denk aan 42+.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #2 Oktober 18, 2011, 15:23:59
edit2Rapporteer  
Ja idd.. een vriend van mij is rond de 100 kilo (dacht ik). Zijn kleinste maat is een 9.5m voor de hardere wind (6+bft) (tussen 5-6bft vaart hij met een 11.5m). Dus een 8m is echt veel te klein voor jouw gewicht, tenzij je van plan bent met windkracht 9 te gaan varen maar dat lijkt me niet, 10m lijkt me beter als 2e kite.

Verder zou ik een 13m of 14m als middelmaatje nemen. 12m lijkt me nml ook wat aan de kleine kant voor jou. Met wat voor windsnelheden en kitemaat heb je les gehad dan?
En qua board, idd zo groot mogelijk. 134x40 is veel te klein. Vooral breed, die extra oppervlakte heb je echt nodig anders zink je steeds weg.
duffman

Berichten: 21
Antwoord #3 Oktober 18, 2011, 15:28:57
edit2Rapporteer  
les heb ik tot hiertoe met een catalyst 10 gehad, ik denk dat de wind zo rond de 17-18kn was. Heb wel nog maar een paar metertjes op het bord gestaan, dus heb geen idee of het eventueel ging wegzinken Smiley
Werd in ieder geval wel makkelijk genoeg uit het water getrokken om ook een aantal keren over mijn bord heen te duikelen
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #4 Oktober 18, 2011, 15:41:40
edit2Rapporteer  
Ik weet niet of je deze herfst nog wil proberen te kiten, maar anders dan zou ik
voor een 10m gaan. Het waait namelijk vaak wat harder in de herfst.
Dan kan je later bijvoorbeeld voor de echt harde wind dagen een 7m erbij kopen.
En voor minder wind een kite tussen de 14m en 17m.

Ik woog eerst ook net tegen de 100 kg aan en ik vaarde 7m, 9m, 14m.
duffman

Berichten: 21
Antwoord #5 Oktober 18, 2011, 15:52:38
edit2Rapporteer  
ik kan enkel in de weekends, en de eerst volgende goede weekenddagen zal er eerst nog gelest worden, dus hoeveel ik dit jaar nog zelf kan gaan met eigen materiaal, dat zal vast niet zoveel zijn denk ik.

concensus tot hiertoe is in ieder geval dat de 8 zeker en vast te klein gaat zijn
en dat ik met een 12 toch al redelijk wat wind ga nodig hebben ?
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #6 Oktober 18, 2011, 16:01:01
edit2Rapporteer  
Persoonlijk zou ik nu geen set meer aanschaffen. Kun je lekker op je gemakje komende maanden uitvogelen wat een goede set zou zijn. Tenzij je natuurlijk met een droogpak wilt gaan varen, maar dat zou ik afraden als je begint met kiten.
Die catalyst 10m trok jouw dus al gemakkelijk uit het water met 17-18 knopen? Dan zou ik zeker geen 16m nemen.
Eerder 14 en 10 als je voor een setje gaat.
Succes met de lessen nog!



Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #7 Oktober 18, 2011, 16:43:18
edit2Rapporteer  
Dat je over je board heen getrokken wordt als je je kite vol in het windvenster instuurt is wel wat anders als er mee varen waarbij je 'm op 2u of 10u houdt natuurlijk. Persoonlijk vind ik niks zo irritant als de hele tijd te moeten sinussen als een gek en dan nog geen hoogte kunnen houden.

Het lijkt me dat je tijdens je lessen een wat kleinere kite hebt gebruikt omdat je waarschijnlijk niet alleen leste en je lesmaatje geen 120 kilo woog. Daarnaast woog de instructeur waarschijnlijk ook geen 120 kilo, dus om die reden zal ie ook wel een kleinere kite hebben gepakt.

Ik weeg 74kg en vaar 5bft met een 9.5m, die vriend van mij weegt 25kg meer en vaar met een 11.5m. Jij weegt nog eens 20 kilo meer dus ik zou zeggen ga voor een 13 of 14m (en een 10m voor 6+bft).
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #8 Oktober 18, 2011, 17:57:34
edit2Rapporteer  
Je bent een mooie casus voor jouw instructeurs. Zij kunnen je vertellen of die set bij jou past!

Wij, de forumleden, menen ook het antwoord te weten: boardje is te kort en te smal en 8/12 combi lijkt vooral tijdens je eerste seizoen niet effectief. Ooops ik spreek in de 'wij'-vorm, teveel krant gelezen de laatste tijd;).
Phido

Geen avatar

Berichten: 19
Antwoord #9 Oktober 18, 2011, 22:06:41
edit2Rapporteer  
Ik ga altijd uit van de volgende stelregel;b

1 knoop per 5 kilo.

Het bereik van een kite is meestal gerelateerd aan een persoon van 75 kilo.
Dit zou betekenen dat je al snel een kite nodig heb van 14 meter.

Als board zou ik kijken naar een van minimaal 142 bij 46.
Als starter zou je ook kunnen beginnen met een flydoor of iets dergelijks.

Succes met lessen en het maken van een juiste keuze
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #10 Oktober 18, 2011, 23:50:48
edit2Rapporteer  
Ik ga ff niet voor andere merken spreken dan mn 'eigen', want die ken ik niet zo goed als mn 'eigen'.
14+10.5mtr Jekyll, de 14mtr heeft relatief groot effectief oppervlakte ( kitematen worden uitgedrukt in m² maar de werkelijk m²s liggen altijd lager dan wat er op de kite staat. In het kort komt het er dus op neer dat de 14 vergeleken met de 12 (zelfde type, zelfde jaar) percentueel een groter effectief oppervlakte heeft. En anders is er altijd nog de 16.5

Het heeft ook te maken met welke windkrachten je wilt kiten, als je vooral met minder harde wind wil kiten, dan kan je rustig 16,5 en 12 nemen, maar als je veel wil kunnen kiten (zacht&hard) dan 14-10.5.

Als je wat meer uit wilt geven(wss niet ,gezien je 2e hands wilt kopen); 16.5-12-9 (zoiets) of 14-10.5-8
duffman

Berichten: 21
Antwoord #11 Oktober 19, 2011, 08:04:29
edit2Rapporteer  
Iedereen alvast bedankt voor de info.
Heb alle meningen een beetje bij elkaar genomen en voor zover ik het goed begrijp moet een 12 lukken vanaf iets van een 18kn mits groot genoeg board ?
Dat soort wind zal wel genoeg voorkomen aan de noordzee denk ik, niet ?
Dan kan ik later misschien nog een maatje groter bijkopen voor de iets minder wind situaties. Voor meer wind ga ik niet dadelijk iets zoeken, als het te heftig is voor de 12 is het voor mij zelf ook te heftig Smiley
Is dit een beetje een aannemelijke conclusie ?
TIASOF

Berichten: 362
Logs: 0 | 105 uur
Antwoord #12 Oktober 19, 2011, 09:38:25
edit2Rapporteer  
Ik vaar met mijn 105 kilo met een 10 en 14 meter catalyst, en een zephyr...
heb 2 boardjes, een liquid force recoil van 134 x 40 en een f-one 50 pro van 150 bij 48.

ik vaar met deze setup van een knoop of 12 (zephyr met de 50 pro) tot een knoop of 28 (catalyst 10 met de recoil) dus heb een hele berg plezier!

helaas is in onze gewichts klasse het moeilijk om af te gaan op de maatvoering die vele je aanraden. het probleem is nou eenmaal dat alles anders reageerd als we wat meer kilo`s mee slepen. ik merk bijvoorbeeld dat ik veel dieper in het water lig met mijn board dan de lichtere kiters.

ik denk dat je, als je nog niet toe bent aan meerdere kites, zeker een goede zal hebben aan een 12 meter!
duffman

Berichten: 21
Antwoord #13 Oktober 28, 2011, 11:39:55
edit2Rapporteer  
Nog heel eventjes terug naar boven halen.

Als board, zou een flyboards flyradical XL geschikt zijn? Lees daar wel redelijk wat goede commentaren over, en is ook een redelijk groot board (144x46)
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #14 Oktober 28, 2011, 12:30:27
edit2Rapporteer  
Je kan ook een ander topic starten met je (nieuwe) vraag.

Ik ken de flyradical niet, maar als tie weinig flex heeft voor de gemiddelde kiter (75 kg) zou het wat kunnen zijn, dat moet te vinden zijn op de website van de producent. Een standaard beginnersboard heeft wellicht teveel flex voor jou.
duffman

Berichten: 21
Antwoord #15 Oktober 28, 2011, 13:46:59
edit2Rapporteer  
Volgens de site is het een allrounder voor de zwaardere kitesurfer, vroeg me gewoon af of er al iemand ervaring mee had en de stelling van de fabrikant kan bevestigen/ontkrachten
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.