hulp nodig park of Bolt ??

gerard560

Berichten: 20
December 31, 2011, 18:16:25
edit2Rapporteer  
hallo om te beginnen mijn naam is gerard
weeg +/- 85 kg
ik ben een beginner heb al les gehad en ben met oude rommel aan de slag geweest
naish torch 2005 12  en best waroo 8 2007 
maar ik wil volgend seizoen goed beginnen
kite board heb ik een RRD Placebo 140x43
 
ik zie veel vragen over materiaal voorbij komen en hoop telkens meer info te vinden
over de kite`s die mij zeer intereseren in prijsklasse ontlopen ze niet erg van elkaar

ik wil het liefst 1 goede set
mijn grootste interesse gaat uit naar een Naish park 2011/2012
liefst nieuw ik denk dat ik met een 10 goed mee kan 
is de aan te raden voor een beginner en hoe is de waterstart omdat het meer een C kite is tov een bow kite
is bv het nieuwe model beter als de 2011

ook denk ik aan een F-one bandit 3,4,5 ook bv een 10 
is deze beter als een park ? zie hier verschillende verhalen over vandaar de onduidelijkheid
ik zie ze ook heel veel te koop staan ,dit zie ik zelf niet altijt positief
welke is het beste want is de 5 echt beter als de 4 ??

of kan ik beter een 9 of een 11 aanschaffen
wie kan mij een beetje verder helpen
mvg gerard
Gewoon Don

Berichten: 261
Logs: 0 | 188 uur
Antwoord #1 December 31, 2011, 18:29:12
edit2Rapporteer  
Welkom:)

Ik weeg 86 kg en vaar 7, 9 en 12. En sinds november heb ik de 12 nog maar twee keer uit de tas gehad. Heb alles met 9 en 7 kunnen varen.

Bedoel je met 1 set, 1 kite? Zo ja, dan zie/hoor je vaak dat mensen voor een 10m kiezen. Echter als je nu al weet dat je meerdere kites wil varen dan is een 10 aanschaffen wellicht niet zo handig.

Nou ja, je krijgt vast meer reacties:)

Succes!

gerard560

Berichten: 20
Antwoord #2 December 31, 2011, 18:32:07
edit2Rapporteer  
bedankt voor je reaktie

nee ik bedoel inderdaad 1 kite van bv een 10
maar was misschien onduidelijk over andere maten
maar daar bedoel ik meer mee voor mijn gewicht en niveau dat een 10 goed is of
een andere maat beter

oja schiet me nog iets te binnen
stel bij een 2e hands zie ik heel vaak kleine reparatie gedaan
maar geen slechte eigenschappen voor de kite
maar in hoeverre is een kite met reparatie nog interessant
of kan het inderdaad niet heel veel kwaad ???

mvg gerard
Gewoon Don

Berichten: 261
Logs: 0 | 188 uur
Antwoord #3 December 31, 2011, 18:49:19
edit2Rapporteer  
Een kleine, mits goed uitgevoerde reparatie kan (volgens mij) geen kwaad. Mocht je een tweedehands kite aanschaffen, dan zou ik (als ik jou was) de kite ophalen ipv versturen. Ook de kite oppompen en goed bekijken op eventuele schade's c.q. tekortkomingen. Of neem iemand (ervaren kiter) mee.

Op kitehigh is ook een 2e hands sectie. Daar al gekeken?

Ik schat zo dat met jou gewicht bijvoorbeeld een Naish Park 10m moet kunnen volstaan.
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #4 December 31, 2011, 18:56:44
edit2Rapporteer  
Voor het type kite kan ik je niet helpen, heb 1x een park geprobeerd maar vond dat echt niks en de bandit heb ik nog nooit geprobeerd.
Wel is het handig om te weten waar je gaat kiten, ga je veel op binnenwater is het waarschijnlijk verstandiger om een grotere maat kite te kopen. (minder wind landinwaarts)
Vaar zelf ook bijna altijd op binnenwater, en heb met mijn 70 kg een 7,10 en 17
Dus met jou gewicht zou ik voor op zee inderdaad iets van een 10, maar op binnenwater een 11 of 12 kopen
gerard560

Berichten: 20
Antwoord #5 December 31, 2011, 19:06:08
edit2Rapporteer  
de wateren waar ik al bezig ben geweest is in oudorp ,wandelplaya,en rocanje
dus kust zuidholland

gr gerard
feddomw
Gast
Antwoord #6 December 31, 2011, 19:58:39
edit2Rapporteer  
Park is een prima beginnerskite. Toevallig vandaag de Park 2011 in mijn handen gehad van een vriend. Goede herstart volgens mij, ik heb het idee dat de 3-strutters toch makkelijker omhoog komen.

Elk nieuwer model van een kite is beter Wink

Ik vind trouwens dat jij een erg groot board vaart voor jouw gewicht. Wij schelen 5 kilo van elkaar. Ik ben ook dit jaar begonnen (het is nog 2011!) en hoewel een groot board makkelijk weg vaart, het ik het idee dat een kleiner board makkelijker hoogte loopt omdat je beter kan aankanten.

Mijn advies is om liever met 2 kites aan de slag te gaan, niet een maat. Zo kan je vaker varen. Er zijn goede deals te doen op 2011 kites, maar er is niets mis met 2010 spullen ook. Staar je als beginner echt niet blind op de recensies of op een bepaald type kite, de verschillen zal je zelf niet veel van merken en je weet toch nu nog niet wat voor kite je uiteindelijk echt lekker gaat vinden. Je moet natuurlijk geen Torch of Vegas kopen, maar de kite moet je toch nog leren kennen, en omdat je "vers" begint kan je met elke kite leren omgaan. Je moet ook echt een Ozone Catalyst overwegen (fijne safety), en een Naish Bolt of (oudere/andere) Sigma kite is ook niets mis mee. Het is niet mijn ding, maar er is niets mis mee.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #7 December 31, 2011, 19:59:49
edit2Rapporteer  
ik weeg 90 kg en heb dit jaar:

ongeveer 4 x met mijn 12m Bandit Dos gevaren,
7 x met mijn Bandit Dos 7m
en tig x met mijn Bandit Dos 9m

Nou moet ik zeggen dat ik de dagen uitkies: voor minder dan 16 knoopjes rij ik niet vanuit Limboland naar de kust. Maar omdat ik 9 maanden per jaar het weekend min of meer in Zeeland doorbrengen, wordt deze fiter ten delen opgeheven.

Snap je hem .......?

Dus: bij 1 kite .......de 10 meter nemen.
gerard560

Berichten: 20
Antwoord #8 December 31, 2011, 20:20:42
edit2Rapporteer  

Elk nieuwer model van een kite is beter Wink

Je moet ook echt een Ozone Catalyst overwegen (fijne safety), en een Naish Bolt of (oudere/andere) Sigma kite is ook niets mis mee. Het is niet mijn ding, maar er is niets mis mee.

bedankt voor deze reaktie`s
ik zie vaker staan dat bv de bandit 3 fijner is dan de 4 of 5 vandaar ook mijn vraag over deze kite`s

ik heb priveles gehad van Ed met een ozone Catalyst vond het zeker geen verkeerde kite
de Bolt trekt me ook wel maar de verhalen,recensies over de park zijn erg goed 
maar wat is beter Sygma of C shape ? maar volgens mij blijft dit persoonlijke smaak ,gevoel

ja ik ben een aantal keer naar het water geweest met helaas of te veel wind of te weinig
helaas een vorm van pech kwa tijd hebben en wind

gr gerard
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #9 December 31, 2011, 20:25:58
edit2Rapporteer  
Takoon Reflex - dan kun je 2 kites kopen voor de rpijs van 1
gerard560

Berichten: 20
Antwoord #10 December 31, 2011, 23:26:08
edit2Rapporteer  
Takoon Reflex - dan kun je 2 kites kopen voor de rpijs van 1

ik had de prijs er van opgezocht maar dat valt nog tegen
gr gerard
Windhoos

Berichten: 498
Logs: 0 | 701 uur
Antwoord #11 Januari 01, 2012, 00:56:08
edit2Rapporteer  
Ik weeg zo'n 83kg en vaar met 10 en 7 Park, ik vind dit een super combi!
feddomw
Gast
Antwoord #12 Januari 01, 2012, 02:51:51
edit2Rapporteer  

Elk nieuwer model van een kite is beter Wink

Je moet ook echt een Ozone Catalyst overwegen (fijne safety), en een Naish Bolt of (oudere/andere) Sigma kite is ook niets mis mee. Het is niet mijn ding, maar er is niets mis mee.

bedankt voor deze reaktie`s
ik zie vaker staan dat bv de bandit 3 fijner is dan de 4 of 5 vandaar ook mijn vraag over deze kite`s

ik heb priveles gehad van Ed met een ozone Catalyst vond het zeker geen verkeerde kite
de Bolt trekt me ook wel maar de verhalen,recensies over de park zijn erg goed 
maar wat is beter Sygma of C shape ? maar volgens mij blijft dit persoonlijke smaak ,gevoel

ja ik ben een aantal keer naar het water geweest met helaas of te veel wind of te weinig
helaas een vorm van pech kwa tijd hebben en wind

gr gerard

En wat raadde Ed je aan? Want ik denk te weten dat hij je geen Bandit zal aanraden....
gerard560

Berichten: 20
Antwoord #13 Januari 01, 2012, 11:26:36
edit2Rapporteer  
toen was ik er niet echt mee bezig om een nieuwe set te gaan kopen maar
zijn woorden waren toen zet alles wat je nu heb op marktplaats en koop een goede kite bv een 10
advies van Ed was toen een Catalyst

volgens mij hadden we het wel even over een bandit en de veiligheid was nogal een groot punt
wat ik hier ook heel veel heb gelezen

dit is ook de reden dat naish mij meer trekt
maar waarom zij de bandits dan zo populair ??

gr gerard
hijo del viento

Berichten: 2061
Logs: 0 | 777 uur
Antwoord #14 Januari 01, 2012, 13:36:15
edit2Rapporteer  
Gerard, lekker voor een 10 parkje gaan en als je de smaak te pakken krijgt koop je er vanzelf, dat gaat verbazingwekkend snel, een kleine kite bij......
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #15 Januari 01, 2012, 14:40:33
edit2Rapporteer  
Los van merk en type kun je nadenken hoe vaak je op het water wilt staan en hoe snel je het wilt leren. Met een quiver van 2 kites, heb je eerder de juiste kite in handen. Vooral voor beginners is dat aan te raden; meer controle, snellere leercurve en meer plezier. In plaats van 1 nieuwe kite zou je dan 2 gebruikte kites kunnen kopen. Als je kiest voor hetzelfde merk/type heb je ook maar 1 bar nodig.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #16 Januari 01, 2012, 15:17:32
edit2Rapporteer  
Los van merk en type kun je nadenken hoe vaak je op het water wilt staan en hoe snel je het wilt leren. Met een quiver van 2 kites, heb je eerder de juiste kite in handen. Vooral voor beginners is dat aan te raden; meer controle, snellere leercurve en meer plezier. In plaats van 1 nieuwe kite zou je dan 2 gebruikte kites kunnen kopen. Als je kiest voor hetzelfde merk/type heb je ook maar 1 bar nodig.

Dit klopt helemaal .........

Als je maar 1 kite hebt, sta je heel vaak underpowerd, overpowerd, of helemaal niet op het water ... Huh

Met 2 kites die een minimale overlap hebben vergroot je je vaarkans aanzienlijk .... Grin

btw. ik zou toch gaan voor een 10 - 7 combinatie ...... Roll Eyes

succes ...... ThumpsUp
feddomw
Gast
Antwoord #17 Januari 01, 2012, 15:48:18
edit2Rapporteer  
Los van merk en type kun je nadenken hoe vaak je op het water wilt staan en hoe snel je het wilt leren. Met een quiver van 2 kites, heb je eerder de juiste kite in handen. Vooral voor beginners is dat aan te raden; meer controle, snellere leercurve en meer plezier. In plaats van 1 nieuwe kite zou je dan 2 gebruikte kites kunnen kopen. Als je kiest voor hetzelfde merk/type heb je ook maar 1 bar nodig.

Dit klopt helemaal .........

Als je maar 1 kite hebt, sta je heel vaak underpowerd, overpowerd, of helemaal niet op het water ... Huh

Met 2 kites die een minimale overlap hebben vergroot je je vaarkans aanzienlijk .... Grin

btw. ik zou toch gaan voor een 10 - 7 combinatie ...... Roll Eyes

succes ...... ThumpsUp

Ik zei hetzelfde tien posts terug... Wink En als beginner zou ik een maatje groter nemen met 85kg. 11-8 of zelfs 12-9 (was mijn eerste set en ik ben 78kg. Je kan eerder varen (als beginner heb je niet de finesse om jet maximale low-end uit je kite te halen) en de high-emd van de 9 ligt juist op het punt dat je als beginner toch liever niet meer op het water staat.
CCaptain

Berichten: 254
Antwoord #18 Januari 01, 2012, 17:23:59
edit2Rapporteer  
Hoi Gerard,

Ik zou ook voor een maatje groter en kleiner gaan. Vorig jaar (alweer) zijn we erg verwend qua wind.
2010 hebben we veel minder wind gehad. De dagen dat het dan waaide stond er vaak max. 16 knoopjes. Met je 10m kan je dan waarschijnlijk nog net niet varen.

Zeker als beginner zijn de mooi weer dagen met een lekker briesje fijn om het goed te leren.
Ik sluit me aan bij feddomw. 12/9 of 11/8 zijn prima combi's.

gerard560

Berichten: 20
Antwoord #19 Januari 01, 2012, 17:34:41
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de reaktie`s

9 en 12 of 8 en 11 lijkt me ook een mooie combinatie om het windbereik mooi te bedekken
maar dan zou het zeker geen nieuwe set kunnen worden
misschien kom ik een mooi betaalbaar setje parks tegen ik hou mijn ogen open

wie weet heeft er iemand van het forum nog wat moois ??
of eerst even beginnen met een 11 en later de 8 erbij nemen of 12 - 9
wat er al gezegt werdt met 2 kite`s 1 type kan dezelfde bar worden gebruikt
of heb je hier ook nog verschil in ??

gr gerard
Gewoon Don

Berichten: 261
Logs: 0 | 188 uur
Antwoord #20 Januari 01, 2012, 17:52:19
edit2Rapporteer  
Met Naish spul vanaf 2008 kan je alles met 1 bar varen. Althans ik doe dat. Los van de Torch want die vaar je met een Shift bar. Vanaf 2009 heeft Naish de Universal bar 'verstelbaar' (in breedte) gemaakt. Kan je de bar 'smaller' zetten als je kleiner gaat varen. Doe ik bijvoorbeeld als ik overstap van 9 naar 7.

Andere merken leveren soms wel drie verschillende barren (verschillen in breedte). De lijnlengte verschilt dan ook nog wel eens.

Ik zag dat je je onder andere oriënteerde op Naish. De Park of Bolt kan je met dus met één en dezelfde bar varen. Slijt dus wel wat sneller, want je gebruikt de bar dus altijd! Vooral depowerkoord is bij Naish slijtage onderhevig. Voor drie tientjes heb je een nieuw koord.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #21 Januari 01, 2012, 21:04:36
edit2Rapporteer  
@feddomw, sorry dat ik je post gemist had. 't Goede nieuws is dat we op 1 lijn zitten. Ik heb al teveel startende kiters gezien met 1 kite die nauwelijks aan varen toekwamen i.v.m. het inzetbereik van hun kite. Dit is m.i. een belangrijke reden om af te haken / voorgoed uit te haken.

@Gerard560: Sommige barren zijn te verstellen. Als dat niet zo is (zoals bij Ozone), kies je voor de barlengte die bij een 11 of 12m hoort.
DM2008

Berichten: 913
Antwoord #22 Januari 01, 2012, 23:41:27
edit2Rapporteer  
Ik weeg ook ongeveer 85kg, en heb net de Park 2012 gekocht, een 8 en een 11m. Die combinatie voldoet prima, ik kan vrij vroeg beginnen met de 11  (is ook lekker snel, dat helpt), en de high-end v/d 8 ben ik nog niet tegengekomen.
feddomw
Gast
Antwoord #23 Januari 02, 2012, 09:16:38
edit2Rapporteer  
Een vriend van mij die 85kg weegt vaart met de Park 2011 14 en 10. Hij overweegt iets anders te kopen. Ik geef het je alleen maar mee. Het voordeel is dat ze goed overlap hebben, en je kan met de 14 lekker snel het water op. De 10 is lang te houden, zeker voor een beginner die toch niet met 30kn het water op gaat.

Hij vaart ook vaak op surfboards er mee, ik denk dat de Park dus goed te trimmen en depoweren is. Ik had als beginner als eerste set een 12 en 9, en ik weeg 75. Voor een 14 en 10 is ook wat te zeggen. Die maten zijn natuurlijk goedmoedige vrienden voor een beginner.....
PB me maar als het je wat lijkt, ik kan informeren wat hij voor de set zou willen hebben, ze staan nog niet in de verkoop.
sjorsie

Berichten: 326
Antwoord #24 Januari 02, 2012, 11:12:12
edit2Rapporteer  
Bij mij hetzelfde verhaal,heb pas me bandit 3 verkocht.ik had hiervoor een bandit 1 en dat vond ik echt een superkite.die bandit 3 vond ik niet super.!ik heb wel gelezen dat bandit 5 wel weer een lekkere kite schijnt te zijn .of een park 10 m² maar die schijnt niet veel bardruk te hebben.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.