Grote jongen zoekt lowend board.

Kevin van Gorp

Berichten: 51
Januari 09, 2012, 14:28:25
edit2Rapporteer  
Hallo,

Ik heb met mijn 90-95kg een normale twintip voor als het lekker waait. Nu heb ik voor de dagen dat het wat minder waait een oude Flydoor L gekocht om zo lekker door te kunnen varen.
Nu begin ik me echter steeds meer te ergeren aan die Flydoor omdat dat ding echt geen golf kan hebben. Het lijkt als of iedere keer een anker uit gegooid wordt als ik een golfje pak.
Aangezien ik altijd wel op zee vaar heb ik altijd wel golven. Dit vind ik ook helemaal niet erg want ik vind het best leuk om in de golven te stoeien.
Daarom zit ik er aan te denken mijn Flydoor te vervangen door een Golfsurfplank die ook een bak lowend kan geven voor de rustige dagen. Ik heb alleen geen idee waar ik dan naar moet kijken want er zijn zoveel verschillende golfsurfplanken. Ik zat zelf aan een Fish model te denken puur omdat deze wat beter in de auto past.

Ik hoor het graag van jullie.
Parkie

Berichten: 1640
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #1 Januari 09, 2012, 14:59:10
edit2Rapporteer  
Een flysurfer Radical L of XL voor freestyle.

En een Fish voor het lichtweer werk in de golfjes
Kevin van Gorp

Berichten: 51
Antwoord #2 Januari 09, 2012, 15:13:20
edit2Rapporteer  
Dag Parkie,

Ik vaar nu met een F-one Trax als twintipje. Gaat prima. Alleen wat voor Fish moet ik dan nemen. die van F-one of een nader merk en vooral welke maat?

Haal ik net zo veel lowend uit een fish als die deur? Ik wil ook weer niet te groot gaan want dan kan je weer niet zo fijn in de golfjes spelen.

gr Kevin
Parkie

Berichten: 1640
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #3 Januari 09, 2012, 16:18:33
edit2Rapporteer  
Ik vaar zelf ook de F-one trax als twintip, en heb ook nog ergens een Spleene door liggen.
Maar wat een ramp idd om met dat board in de golven of chop te varen.
Daarom heb ik dit jaar voor de low-wind days een Naish Fish 2012 erbij gekocht.
Dat is zo'n geweldig speledingetje, en supergoede low end, vaart hoogte als een gek, en ook nog
erg speels. Ben ermee begonnen om strapless te varen, gaat erg makkelijk daarmee.

Check review: http://www.kitehigh.nl/gear/Boards/Naish/Fish/2012

North heeft ook zo'n soort boardje, de Nugget, heb ik ook gevaren, is ook een heel erg lekker
boardje, maar ik zelf vond de Fish wat speelser in de golfjes.
Er zijn ook andere merken die Fish boardjes hebben (F-one/Liquid Force/eerdere versies North en Naish)
Maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee.
Kevin van Gorp

Berichten: 51
Antwoord #4 Januari 09, 2012, 17:29:34
edit2Rapporteer  
Thanx Parkie!

Iemand ander Fish plankjes gevaren? Of ideeën waar ik op moet letten bij Fish plankjes?
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #5 Januari 09, 2012, 17:36:37
edit2Rapporteer  
Waarom zou je niet gaan voor iets totaal anders?  een skimboard ofzo?  Een surfboard is vast ook tof.


http://www.youtube.com/watch?v=Rp4rkzvfWWI&feature=g-u&context=G21fc85dFUAAAAAAADAA

(dit gaat dan vooral om de kite maar het boardje waar hij mee vaart geeft ook een hoop lowend.)

Epic Oxygen 135x47
feddomw
Gast
Antwoord #6 Januari 09, 2012, 18:37:35
edit2Rapporteer  
Ik heb een FreestyleFish te koop staan. Just sayin'. Nieuwstaat.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat voor echte low-end een skim beter is. Skim heeft geen rocker namelijk. Ik weeg bijna 80kg en kon met skim beter hoogte houden en hoogte lopen dan op de Fish. En ik vaar ook alleen op zee, en bij echte low-wind zijn de golven ook wel heel beperkt in mijn ervaring.

Dus hoewel ik graag mijn Fish verkoop, is er voor low-end weinig beters dan een skim.

mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #7 Januari 09, 2012, 18:40:35
edit2Rapporteer  
Welke maat kite is dat in het filmpje?
Kevin van Gorp

Berichten: 51
Antwoord #8 Januari 09, 2012, 20:27:52
edit2Rapporteer  
Mijn deur heeft ook amper rocker maar dat is dus net wat je nekt in de golven. En juist daar wil ik vanaf.
feddomw
Gast
Antwoord #9 Januari 09, 2012, 20:34:06
edit2Rapporteer  
Mijn deur heeft ook amper rocker maar dat is dus net wat je nekt in de golven. En juist daar wil ik vanaf.


Maar dat is bij een skim geen probleem. Trust me. Let op de wave acties... En ik had er ook op zee nooit een probleem mee. Flydoor is natuurlijk erg recht qua outline. Skim niet. Misschien dat Ed iets er over kan zeggen? Die heeft veel skim er surf ervaring.


http://vimeo.com/15500635
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #10 Januari 09, 2012, 21:52:14
edit2Rapporteer  
Met een surf krijg je niet zo heel veel low end erbij, pas na veel oefening, tenzij je echt heel groot gaat maar dat is alweer bijna net zo log als een deur.

Dus, dan blijft er over, een grote, brede en vlakke skim, maar dat is niet makkelijk in de golven. Je hebt er wel veel meer lol aan denk ik!

Als je iets heel efficients wil wat ook makkelijk vaart kan je misschien ook eens naar een courserace board kijken ofzo? Het hangt er vanaf wat je wil doen?
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #11 Januari 10, 2012, 01:08:33
edit2Rapporteer  
Welke maat kite is dat in het filmpje?

De Epic Renegade Infinity v2 is puur en alleen een Lichtweer kite en heeft geen afmeting op de kite. Ik heb een hoop gegokte afmetingen gehoord maar weinig die kloppen. De kite is erg snel voor zn afmeting en erg krachtig voor zn afmeting. Ik krijg eind deze maand em binnen denk dat die mn zomer erg goed gaat aanvullen. En mn achterstallige kitesessies van afgelopen jaar goed maken.. (blessure nek hernia gehad...)

Mijn deur heeft ook amper rocker maar dat is dus net wat je nekt in de golven. En juist daar wil ik vanaf.

Dan zou de Epic Oxygen wel eens iets voor je kunnen zijn. Maar dat ligt ook wat vind jij lowend en met welke kite vaar je?  Zelf vind ik alles onder de 14 knopen (110kg) lichtweer.
Kwa lowend zal er waarschijnlijk weinig beter zijn dan een Flydoor maar die heeft zo zn nadelen. De Oxygen vaart ook vroeg maar is nog steeds redelijk speels iets wat ik zelf toch wel erg fijn vind.

Een skim lijkt mezelf ook geweldig vooral omdat het me een andere uitdaging geeft in de lowend. Maar normaal springen is er niet bij volgens mij met die dingen.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #12 Januari 10, 2012, 01:24:26
edit2Rapporteer  
wat is je grootste kite? (merk/type/maat)
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #13 Januari 10, 2012, 11:18:55
edit2Rapporteer  
Ocean Rodeo Mako King is ook een ontzettend leuk board, voegt een paar knopen toe aan je low end. Vaart lekker en je kan er serieus golven mee rossen in mutant setting. Heb 'm ook strapless gevaren, is ook lachen. Vooral een fun board, en een session-saver voor de slappe dagen!

http://www.youtube.com/watch?v=nvqEZwsxsY4

Ik weeg tegen de 100kg, die kite is een 13m OR Rise.
Kevin van Gorp

Berichten: 51
Antwoord #14 Januari 10, 2012, 11:19:24
edit2Rapporteer  
Ik heb nu een oude Ozone Instinct Edge 13 uit 2008 als lowend kite. Stukken meer lowend dan de Sport.
Die doet het nog aardig en ik kan zo rond de 12-13 knopen wel varen maar dan wel met mijn deur uiteraard. Maar dat ligt dan puur aan de omstandigheden op zee.
Ik ben zondag gaan varen en toen stond er een knoopje of 13-14 denk ik. Kon prima hoogte lopen met m'n deur (tussen de golven) maar omdat het zaterdag 30 knopen had gewaaid zat er nog flink wat power in de zee en had ik golven van +/- 2 meter. Daarnaast had ik nog onshore wind.. nou dat is echt een ramp met die deur. Daar wil ik dus vanaf als dat kan....

Mijn oude Edge wil ik nog graag eens vervangen met een Ozone Zephyr vervangen maar die moet ik eerst nog eens een interessante voorbij zien komen tweedehands.

Qwa skimplanken. Dat is toch enkel alleen strapless? dat heb ik zelf nog ooit gedaan eigenlijk.
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #15 Januari 10, 2012, 11:53:34
edit2Rapporteer  
Ehhmz... Met een flydoor in 30 knopen in de golven varen...... verder alles lekker? ^^
Heb je wel een normaal board? 132x41 zeg maar? Want eerlijk gezegd zou ik dat belangrijker vinden dan die paar knopen lowend die je extra krijgt met een groot board.

Je vaart dan misschien niet vanaf 12 knopen maar 14 knopen met een 13m + normaal board met jouwn gewicht moet toch kunnen. Ik vaar zelf met mn 110KG met een 12m vanaf 13/14 knopen met een 132x41 (3E Royal/Fluid grind)   (wel eens waar vlak water spots)

Dus in het geval van geen ander board zou ik dus kijken naar een normaal board en die 2 knopen voor lief houden. Of uitbreiden naar 2 boards. Maarjah das duur.

Puur als lowend board zou de oxygen je volledig aanvullen je kan em redelijk lang houden. Met de oxygen zou 12/13 knopen absoluut geen probleem moeten zijn met jouwn kite.

De OR Mako, ik heb hem zelf nooit gevaren maar puur afgaand op hoe verschrikkelijk enthousiast alle riders zijn over dat board. Nog nooit 1 negatief ding gehoord eigenlijk. Zou ik die zeker ook proberen. Maar of het een lekker springplankje is durf ik niet te zeggen.

Skims hebben over het algemeen geen straps (kan wel volgens mij) dus idd strapless ik denk dat de fun die zo'n plankje geeft je lowend ook erg leuk maakt. Kwa normaal varen is het idd niet ideaal maar gewoon lowend fun.
Kevin van Gorp

Berichten: 51
Antwoord #16 Januari 10, 2012, 14:47:34
edit2Rapporteer  
@Geronimo79.

Ik denk dat je niet helemaal goed hebt gelezen wat ik vertelde. Zondag had ik ongeveer 14 knopen met mijn 13 en mijn deur.
Mijn Twintip Is niets mis mee zoals ik al zei paar berichtjes terug Ik ga nu wisselen van Trax 5 naar Trax 7 maar ik pak wel een maatje groter dan de jouwe. Ik wil gewoon een leuk plankje voor erbij voor de lichte dagen. Ik ga de OR Mako is bekijken. die ziet er wel interresant uit!
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #17 Januari 10, 2012, 15:23:18
edit2Rapporteer  
Ah sorry had ik er even niet meer uitgehaald.

Vergis je niet in de lowend die je door de breedte er extra uithaald bij de oxygen. Zoals je ziet in het filmpje vaart die gast ermee in 5/7 knopen. (ok hij weegt 75 kilo en het is een pro) maar toch.

Maar een mako is zeker interessant. Wil em zelf ook graag eens testen.
Kevin van Gorp

Berichten: 51
Antwoord #18 Januari 24, 2012, 17:48:55
edit2Rapporteer  
Ik ben toch eens aan het kijken naar een OR Mako. Ik kan ook geen slechte beoordeling vinden over dat ding. Pak ik het zelfde formaat als mijn deur ongeveer. dan kan die deur de deur uit. Ik heb een aantal golfsurfplankjes in mijn handen gehad maar die dingen zien er zo breekbaar uit. Daar wacht ik nog eens even mee denk ik.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.