6 of 7 meter kite.

Baksteen

Berichten: 129
Januari 23, 2012, 14:41:15
edit2Rapporteer  
Hallo allemaal,

Ik zwerf al jaren op forums en heb al een paar jaar geleden mijn materiaal gekocht. Ik kan goed heen en weer varen en een beetje upwind. Doordat er 2 jaar geleden allemaal nare dingen op mijn pad zijn gekomen had ik dat jaar bijna geen tijd om te kunnen kiten. Vorig jaar had ik ook erg veel pech en heb ik wederom weer niet vaak kunnen kiten.

Ik vind dit ontzettend jammer en ik wil vaker kiten dan dat ik nu dus doe, ik wil het echt onder de knie gaan krijgen. Ik weeg nu 67 kilo en heb een North Rebel 9 meter uit '07. Doordat ik elke x op de spot aankwam was er vaak te veel wind, of het was goed maar twijfelde ik heel erg. Daarom wil ik er een kleinere kite bij hebben waardoor ik dus vaker kan.

Ik sta liever eerst met een te kleine kite op het water en dan met mijn 9 dan andersom. Mijn vraag is:
Kan ik beter een 6 of 7 meter nemen? De wind wordt steeds harder en harder en ik geloof dat ook dit jaar de wind weer wat sterker wordt. Dus het moet ik een maatje zijn waar ik het meest aan heb.

Ik snap dat elke kite verschilt en daarom ook veel verschil heeft in low / high end maar als ik eenmaal de maat weet kan ik me op kites gaan oriënteren.

Groet,
Baksteen
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #1 Januari 23, 2012, 15:08:56
edit2Rapporteer  
Een 6m sluit goed aan op je 9m, de 9m kan je varen tot zo'n 27kn en daarboven de 6m. Het is echter wel zo dat je met een 7m ook lang door kan en je overlap net wat beter is. Aangezien je nog een beginner bent raad ik je een 7m aan. Daarmee kan je lang doorvaren en je kan em een stuk sneller pakken dan een 6. Met echte harde wind zoals afgelopen zondag ga je voorlopig toch niet het water op, dat doe je pas als je flink wat ervaring hebt.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #2 Januari 23, 2012, 15:32:21
edit2Rapporteer  
6m voor max high-end. 7m voor meer controle, hangtime en overlap.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #3 Januari 23, 2012, 15:34:51
edit2Rapporteer  
Ik zou ff wachten met de 7... Goed hoogte varen altijd bij je board terug kunnen boddydraggen. want met kleinere kites ga je ook in wat zwaardere omstandigheden op pad... en alles van 7m of kleiner gaan zo snel...
chico

Berichten: 1112
Antwoord #4 Januari 23, 2012, 15:39:11
edit2Rapporteer  
Zou voor de 7 mtr gaan. Mijn ervaring is dat 2 mtr een mooie overlap geeft. Vaar nu zelf 10, 8 en 6.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #5 Januari 23, 2012, 19:06:34
edit2Rapporteer  
miss. onzinnig te melden, maar ik doe het toch(vertel straks warom)
er zit een koordje op je kite, die kan je aantrekken, zit er minder kracht in(depower-cord), is het dan opgelost, klaar Smiley

Ik vertel het, omdat een gast die hier al 2jaar kitesurft af en toe, mij helemaal extatisch aankeek toen ik zn depowercord dichttrok, hij vroeg me, hoe doe je dat....en dit zuig ik helaas niet uit mn duim
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #6 Januari 23, 2012, 19:23:33
edit2Rapporteer  
Hey baksteen,
Hopelijk brengt 2012 je meer geluk en die 9 meter zou je dan toch vaak moeten kunnen gaan varen denk ik. Weet niet precies wat de low end en high end van de kite is, maar van 17 knopen tot 24-25 moet wel lukken lijkt me als beginner met een 9m. Wil je een tweede kite erbij kopen dan zou ik persoonlijk voor de 7m gaan. De high end van een 6 hoef je voorlopig niet uit te proberen (althans dat zou ik je niet aanraden) en de 7 geeft fijnere overlap met de 9.
bertvh

Berichten: 224
Antwoord #7 Januari 23, 2012, 21:20:52
edit2Rapporteer  
idd zou ook voor de 7 gaan, vind dat de rebel best een goede low end heeft , daarentegen de hy end is minder. alles heeft zijn voor en nadelen hee,want als beginner in die snoeiharde wind wat gaan oefenen vind ik ook niet wijs!!
Baksteen

Berichten: 129
Antwoord #8 Januari 23, 2012, 23:01:03
edit2Rapporteer  
Dank jullie allemaal ontzettend voor alle berichtjes. Het is duidelijk: Het wordt een 7 meter.
Ik moet jullie allemaal wel duidelijk vermelden dat ik met hele harde wind niet op het water op ga maar met die 7 meter heb ik een soort extra 'veiligheid'. Ik heb het depowercord al een paar keer gebruikt en dat heeft ontzettend gewerkt, daardoor heb ik een keer kunnen kiten met dik 22 knopen. Wat was dat fantastisch mooi, er was een zonnetje bij en WAUW wat heerlijk, daarna begon het te regenen maar je bent toch al nat dus boeie! Wink  Dat gevoel is beter dan verliefdheid, heerlijk ik mis het.

Maar ondanks het depowercord houdt de wind me dan toch tegen om te starten in de voorgaande jaren met mijn 9 omdat ik telkens twijfelde: 'Is dit wel veilig?' En ik heb wel eens meegemaakt dat een kiter zei: 'Sta je nog steeds op de kant? Het kan makkelijk! Kom ik help je!' En toen...BOEM het ging perfect. Nogmaals wat lekker.

Maakt het ook nog heel erg uit welke 7 meter kite ik neem? Het liefst neem ik weer een North Rebel terug omdat de veiligheid van North mij heel erg aanspreekt maar ze zijn helaas zo ontzettend duur.
Ik dacht aan een: Slingshot Key 2010. Is dat een goede 7 meter voor de beginner? Of kan ik toch beter doorsparen voor wat betere kwaliteit / het ALLERBELANGRIJKSTE veiligheid? 
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #9 Januari 23, 2012, 23:22:23
edit2Rapporteer  
Zou voor eenzelfde kite gaan als je nu hebt, je weet hoe die reageert.
Zag op marktplaats een 7m rebel staan, mischien wat voor jou ?
http://link.marktplaats.nl/520656922 (Geen belangen bij voor mij)
Deze kun je ook nog met je huidige bar varen volgens mij (correct me if wrong)

Qua veiligheid maakt het niet veel uit, alle recente kites van alle merken zijn veilig.
Veiligheidssystemen zijn wel verschillend bij verschillende merken, maar daarbij is het maar net wat voor jou fijn is. Sommigen willen niet anders dan 5th line, ik heb dat dan weer liever niet.
kiterunner

Berichten: 74
Antwoord #10 Januari 23, 2012, 23:25:00
edit2Rapporteer  
He baksteen,

ik ben zelf zo'n 85 kg en vaar nu ruim een jaar met een 7 m2 rebel van 2010 en vind de low-end prima. echter de high end is zoals eerder gezegd wat slechter. dus onderschat de kracht van een rebel-7 niet. Bij +33 knopen wordt de rebel 7 wat onrustiger en bij +35 knopen wordt zelfs ik spontaan de lucht in getrokken.

Maar afgelopen zaterdag heb ik mij prima vermaakt, ik had toen op wijk aan zee bij de pier weinig last van de vlagerige wind en heb zo'n 4 uur achtereen lekker kunnen knallen. Vooral het springen gaat met de rebel 7 fantastisch.

Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #11 Januari 24, 2012, 01:45:15
edit2Rapporteer  
Ik zou niet een rebel 7m nemen als de high-end niet zo geweldig is, zeker niet met 68kg. Ken de Key niet (is een beginnerskite) maar slingshot staat toch wel bekend als 1 van de meest degelijke en kwalitatieve merken. Zal je geen verkeerde koop aan hebben. Maar goed, kijk eerst rustig rond want er zijn zoveel merken en types kites.
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #12 Januari 24, 2012, 08:57:58
edit2Rapporteer  
Ff als mosterd na de maaltijd: ik heb een 6 en 7 meter Flexifoil atom en ion. Hoewel niet helemaal vergelijkbaar dus, is de 6 meter echt VEEL fijner. Stabiel, maar heel snel en soepel. Ik vaar de zes redelijk snel, en kan door tot 50 knopen, waar ik niet zo van houdt. ik zou dus echt voor de 6 gaan: een genot om te vliegen. Door de snelheid krijg je ook betere kitecontrole denk ik.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #13 Januari 24, 2012, 10:32:43
edit2Rapporteer  
Ik zou voor de rebel gaan... de key is echt een basic kite... daar raak je echt snel op uitgekeken!
Baksteen

Berichten: 129
Antwoord #14 Januari 24, 2012, 12:35:24
edit2Rapporteer  
Hmm lastig, lastig en nog eens lastig. De één zou voor weer een Rebel gaan,  die ene trouwens van Marktplaats uit 2007 wordt niet op gereageerd, heb al heel veel mailtjes gestuurd. Zelfs vorige maand een paar keer. En de ander zou niet voor een Rebel gaan want de High-End is niet zo goed.

Ik wil een zo veilig mogelijke kite niet alleen voor mezelf maar ook voor de andere mensen die op het water staan. Zomaar in de lucht worden getrokken of heel snel kunnen springen is leuk maar maakt mij wel een beetje bang. Het liefst heb ik gewoon een super kite waar ik lang wat aan heb en die veilig is EN die makkelijk vaart zowel upwind als downwind ALLES. De Rebel 2007 7 bouwkwaliteit vind ik wel een beetje minder en hoop dat die door jaren verbeterd is mocht ik voor een Rebel gaan.

Ik ga me nu even richten op allerlei kites en vraag dan hier wel weer welke dan het beste is van die paar kites. Jammer dat North zo ongelooflijk duur is en die Slingshot zo goed geprijsd is.
chico

Berichten: 1112
Antwoord #15 Januari 24, 2012, 12:53:53
edit2Rapporteer  
Ja lastig dat kiezen. Baan X of Y. Vriendin A,B of C. Fuel of Torch?


Ikzelf probeer altijd voor een merk/serie te gaan. Vaak levert dat identieke barretjes op en dat is ook wel prettig. Dus sparen voor jou. Voor de Rebel Smiley Mogelijk voor een jonger exemplaar.
mocem

Berichten: 874
Antwoord #16 Januari 24, 2012, 15:16:42
edit2Rapporteer  
2009 rebel zou ik zeker niet nemen ivm met de missende strut. 2010 was ook geen topper daarin tegen heb ik veel goede dingen gehoord over de kwaliteit en vaareigenschappen van de 2011.
Ik heb dit gebaseerd op meerdere klagende Rebel varende kiters.
piede

Berichten: 1689
Antwoord #17 Januari 24, 2012, 15:20:10
edit2Rapporteer  
Ik zou in jou geval voor voor de 7 meter north EVO gaan. Zijn ook al voor kleine prijsjes te krijgen. Wordt ook mee gelest, maar is zeker geen kite waar je snel op uitgekeken bent.

Volgens mij met jou gewicht en als beginner zeker al wel met 18-20 knopen te varen.

Hou je het mooi binnen je huidige merk en heb je er een stabiele kite bij.
Baksteen

Berichten: 129
Antwoord #18 Januari 24, 2012, 15:38:31
edit2Rapporteer  
Thnx allemaal! Het wordt dus sowieso een 7 meter het merk twijfel ik nog wel aan. Het liefst koop ik een Rebel maar die is voor mij gewoon te duur.


Ik heb rond gesurft op internet en ik kan kiezen uit:
1. North Neo 2011
2. Cabrinha Convert 2011
3. Naish Bolt 2011, prachtig mooie prijs   Cry

Eventueel de Evo maar dan wordt het een tweedehandsje.
Martin1991

Berichten: 59
Antwoord #19 Januari 29, 2012, 22:26:06
edit2Rapporteer  
Ik vaar met Boltjes uit 2011 echt een heerlijke kite, lekker stabiel en ik weeg rond de 65kg en hou hem tot een knoopje of 35 goed, veilig systeem en de kites zijn heel mooi afgewerkt eenige wat dan weer een nadeel is als je het niet gewend bent is dat je depower onder de bar zit met een clambsysteem waardoor de koorten wel eens snel willen slijten bij intensief gebruik..
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.