wie weet iets meer over het inklappen van een rebel 14m2

margot

Geen avatar

Berichten: 2
Januari 31, 2012, 03:06:11
edit2Rapporteer  
wie kan mij helpen ?
ik heb vanmiddag heerlijk gevaren op atlantis, Bonaire. maar wie kan mij zeggen waarom mijn North Rebel 14m 2 van 2011 in het midden inklapt, dubbelvouwt als ik radicaal instuur. is dit toch een fabrieks fout?  ik heb t in zandvoort, waar ik vaar,  ook al vaker gehad maar dan dacht ik dat het lag aan het met de golven meesurfen,, is dit een vaker voorkomend probleem
ik hoor t graag

margot
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #1 Januari 31, 2012, 06:25:52
edit2Rapporteer  
Pomp je 'm wel hard genoeg op?
S.K

Geen avatar

Berichten: 118
Antwoord #2 Januari 31, 2012, 09:14:43
edit2Rapporteer  
vraag ik me ook af.. vaar altijd met Rebels (heb geen 14) maar heb nog nooit gezien dat ie inklapt...
Geloof dat 6 bar (edit moet natuurlijk 6 Psi zijn) de gangbare druk is voor de 2011. Dat is echt behoorlijk hard en als je op het strand zou willen krijg je em niet eens dubbel handmatig met zo'n druk..

succes!

wel lekker nu op bonaire denk ik....:-(
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #3 Januari 31, 2012, 09:19:51
edit2Rapporteer  
Met een 14m kite oppompen ben je ook wel ff bezig trouwens!! laat staan dat je 'm ook nog hard genoeg oppompt, dan ben je al uitgeput voordat je bent begonnen!
margot

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #4 Januari 31, 2012, 11:28:48
edit2Rapporteer  
Dank jullie- als t zo easy is... Ga k dat proberen ik dacht dat t n materiaalfout zou zijn....gelukkig.
En inderdaad t is hier super ; overwegend 16-20 knopen , 28 graden en t water is ook warm. Zal wel wennen zijn volgende week weer in Ned. Met -12 graden....Wink)
Janus

Berichten: 524
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #5 Januari 31, 2012, 11:59:50
edit2Rapporteer  
6 bar?... 8-( zou ik niet proberen.. ;-)

6PSi is eerder de bedoeling..
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #6 Januari 31, 2012, 12:43:35
edit2Rapporteer  
Koop een pomp met drukmeter als je niet weet hoe hard je m moet oppompen... 7-9 psi. max! als je 8 bar er in pompt dan wil ik niet weten hoe hard je de autoband oppomt... bij mij zou waarschijnlijk de velg in mijn harssus geperst worden.  7psi.voor tropische temp. zou voldoende moeten zijn. Maar ik blijf bij het feit dat als je met je vinger er tegen aan pickt en de l.e. klinkt als een zeer hard opgepomte basketbal dan moet ie goed zijn.
Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #7 Januari 31, 2012, 12:52:13
edit2Rapporteer  
Zou zomaar kunnen zijn dat je 5e lijn te lang is. Maar als je de standaard 5th trust-bar gebruikt lijkt me dat sterk. Anders idd oppompen 6psi schrijft North voor.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #8 Januari 31, 2012, 15:40:49
edit2Rapporteer  
Hij moet klinken als een kleine bongo, en als je 'm met de hand dubbel wil vouwen moet het wel enige weerstand geven.
feddomw
Gast
Antwoord #9 Januari 31, 2012, 16:41:33
edit2Rapporteer  
Hij moet klinken als een kleine bongo, en als je 'm met de hand dubbel wil vouwen moet het wel enige weerstand geven.

Maar het moet echt wel kunnen. Denk eens aan een self rescue....
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #10 Januari 31, 2012, 16:48:56
edit2Rapporteer  
zoiets heb ik ook meegemaakt met mijn oude Bandit Uno 7.5 meter. Ondanks allerlei aanpassingen aan de lijnen bleef dit gebeuren bij stevige wind.

Mijn conclusie: de kite heeft een flinke klap gehad (crash) of het is een fabrieksfout.

Veel succes ermee ........
Reodude

Berichten: 434
Antwoord #11 Januari 31, 2012, 18:02:21
edit2Rapporteer  
Hij moet klinken als een kleine bongo, en als je 'm met de hand dubbel wil vouwen moet het wel enige weerstand geven.

Maar het moet echt wel kunnen. Denk eens aan een self rescue....
@ feddo....Dan schrijven de meeste merken voor, Ventiel even openen en wat lucht laten ontsnappen...
Lekker tussen de golfjes...oops...alle lucht eruit...hahah.
Neen lukt wel maar is beter voorkomen.

Ik heb ook gehad dat een perfect opgepompte kite, plots in vlagen dubbelklapte en weer terug in zijn vorm vloog...man is dat schrikken, ik dacht dat het ding uit elkaar spatte.

Terug naar de kant en ja hoor had iets lucht verloren, bijgepompt en daar ging het weer...tot ...klopt hij weer wat lucht verloren had...wat bleek, minuscuul klein gaatje in LE na herstel probleem opgelost.

Ik had de kite gestart bij +- 40knopen en er zat een bridle lijntje nog onder tip, kite vol door windvenster ,van de ene kant naar de andere kant , vol op het strand ingeslagen, vol op de LE , dus mag nog van geluk spreken, dat en de kite niet stuk was en dat er ook niets verder gebeurt was.
Maar zoals gezegd, had daarna ook het probleem van dat de kite plots inklapte...als hij wat lucht verloren had...
Moraal van het verhaal hahah:  dus even de kite checken op lekken!
greetz
Dude
kiterunner

Berichten: 74
Antwoord #12 Januari 31, 2012, 22:39:58
edit2Rapporteer  
bij het 5th line principe moeten de 3 lijnen vanaf de ring met de y-splitsing exact dezelfde lengte hebben, dus de 2 powerlijnen moeten even lang zijn als de 5e lijn die naar de kite gaat.

Het rode balletje zorgt ervoor dat onder alle omstandigheden ook tijdens depoweren van de kite de lijnen vanaf de y splitsing dezelfde lengte hebben. Als het balletje toch door de ring van de y splitsing, richting de kite is getrokken ,dan bestaat de kans dat de 5e lijn tov de 2 powerlijnen te lang is en de kite gaat klapperen omdat deze niet meer volledig wordt ondersteund.

Bij een North rebel zorgt de 5e lijn voor ondersteuning van de leading edge in het midden van de kite.

Ik heb het bovenstaande zelf een keer meegemaakt met een 2008 bar en mijn rebel 7m2 en 9 m2 kites in harde wind. Een nieuw balletje en een nieuwe 5e lijn vanaf de y splitsing en ik heb geen problemen meer. 
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.