Symptomen te groot board

NatureP

Berichten: 9
Maart 19, 2012, 21:49:33
edit2Rapporteer  
Gister heb ik voor het eerst weer gekite dit jaar. Het ging allemaal erg lekker op het frisse water na.

Maar ik heb steeds meer het idee dat ik een te groot board heb, met name te breed.

Ik ben 65kg en heb een 141x40 board  North x ride

Aankanten lukt wel maar ik heb snel dat het board gaat stuiteren over het water en ik de echte controle verlies. Ik blijf dan wel varen maar niet helemaal onder controle zeg maar.

Zou het kunnen dat het met een iets kleiner board beter zal gaan of licht dit aan mijn techniek?

Mijn nivieau is dat ik goed kan varen en langzaam aan hoogte kan maken, nog niet echt springen.

Graag advies
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #1 Maart 19, 2012, 21:57:04
edit2Rapporteer  
Vooropgesteld dat ie idd veel te groot is, ligt dit voornamelijk aan kunde.
Hij is echt niet veel te breed. Ik ben 65kg(inc lwetsuit) en vaar een 130*40.5
Kom anders eens op Harlingen varen, dan mag je de mijne wel eens proberen, of vraag iemand op je eigen spot om ff te testen.
NatureP

Berichten: 9
Antwoord #2 Maart 19, 2012, 22:03:27
edit2Rapporteer  
correct me if i am wrong
Uit jouw post maak ik op dat je denkt dat die wel iets te lang is maar ik er nog wel goed mee zou moeten kunnen varen en dat het vooral aan mijn kunde ligt dat ik dan over het water stuiter.

Bedankt voor het aanbod maar ik kite eigenlijk alleen op zoet water
brian

Berichten: 440
Logs: 0 | 8 uur
Antwoord #3 Maart 19, 2012, 22:08:26
edit2Rapporteer  
Man ik weeg 90 en vaar nog met een 135x42. Jij kan best op de 130's overstappen.
Maar het board zou wel moeten kunnen. Niet dat het lekker zou varen. Ik heb geen idee.
Mich@el

Berichten: 383
Logs: 0 | 461 uur
Antwoord #4 Maart 19, 2012, 22:23:28
edit2Rapporteer  
Ik ben ook overgestapt om deze reden, van een 135 naar een 130cm. het zijn maar een paar cm-tjers maar vaar vele malen lekkerder. btw weeg ook rond de 65kg.
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #5 Maart 19, 2012, 22:27:01
edit2Rapporteer  
Hi Ik zou zeker een kleiner board proberen, Ik ben 69 kilo en begonnen met een groot board  onyx140 omdat dat makelijker zou zijn.., Ik had echter vanaf het begin af aan al het gevoel of ik met een keuken deur onder mn voeten bezig was.

Toen overgestapt op deXride2011 133 * 39  Man wat een verschil! niet stuiterend over het water, en transitions lukken ook veel makkelijker.  Ik wil mn 2011 verkopen en mezelf verwennen met de 2012
NatureP

Berichten: 9
Antwoord #6 Maart 19, 2012, 22:34:00
edit2Rapporteer  
Bedankt voor alle adviesen

Ik denk zelf ook echt dat het board mij tegen werkt. Ik ga opzoek naar een ander board.

HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #7 Maart 19, 2012, 22:53:49
edit2Rapporteer  
Zal voor het grootste gedeelte aan jezelf liggen, breedte is vrij normaal. Wel is het boardje vrij lang, maar dit maakt eigenlijk alleen wat uit voor als je bezig gaat met springen / rotaties.
Je kan het natuurlijk altijd proberen met een korter boardje, heb zelf mijn eerste boardje ook na 3 maand al weer verkocht voor een kleiner boardje (van 137x40 naar 130x39)
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #8 Maart 19, 2012, 23:05:16
edit2Rapporteer  
Als je gaat stuiteren over het water kan het ook betekenen dat je zwaar overpowered vaart.
Dan verlies je ook controle en kan je stuiteren over het water.

Gebruik je wel de juiste maat kite?
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #9 Maart 19, 2012, 23:18:29
edit2Rapporteer  
Goede aanvulling hierboven. Lijkt inderdaad meer op een te grote kite.

Je kunt zeker nog voldoende progressie maken met je boardje. Daarentegen geldt altijd: klant is koning. Als jij denkt dat je met een korter boardje sneller ontwikkelt, ga je toch daarvoor.

Mooie voorbeelden zie je in Brazilie; kitertjes op relatief verouderd of minder optimaal materiaal zijn heel goed bezig. Voor die kitertjes maakt het in ieder geval niets of heel weinig uit waarmee ze varen. Als je tijd overhebt, kun je ook nog filmpjes uit de oude doos bekijken. Lou Wainman doet bijvoorbeeld zijn best op materiaal waar de meeste beginners/intermediates niet mee uit de voeten zouden kunnen.

Edit: ik koop ook graag nieuw/ander materiaal, maar dat is meer omdat ik dat leuk vind Smiley.
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #10 Maart 19, 2012, 23:18:48
edit2Rapporteer  
141*40 zou je inderdaad wat kunnen hinderen als je 65kg weegt. Het board is misschien iets te efficient voor iemand van jouw niveau om de krachten van de kite te kunnen controleren in windvlagen.


Dat gezegd hebbende, als je zelf lang bent, mag je plank ook best wat langer zijn. Je moet tenslotte wel je benen kwijtkunnen. 140cm board is niet te groot voor iemand vanaf,  laten we zeggen 1.80m. We willen natuurlijk niet onze houding aanpassen aan het board. Het moet juist andersom zijn.
Als je het zo bekijkt zouden er best veel mensen met een 140 kunnen varen. Er zijn hele mooie manieren om de overmatige efficientie van een 140+ board terug te dringen Smiley


Morres

Berichten: 9427
Antwoord #11 Maart 20, 2012, 00:58:33
edit2Rapporteer  


Bedankt voor het aanbod maar ik kite eigenlijk alleen op zoet water
Serieus?
Ik wordt vaak verkouden op IJsselmeer water,  8/10x zelfs :S Op zout water nooit Smiley (Ben niet de enige, wat navraag gedaan in mn omgeving, komt veel voor :S )
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #12 Maart 20, 2012, 07:44:09
edit2Rapporteer  


Bedankt voor het aanbod maar ik kite eigenlijk alleen op zoet water
Serieus?
Ik wordt vaak verkouden op IJsselmeer water,  8/10x zelfs :S Op zout water nooit Smiley (Ben niet de enige, wat navraag gedaan in mn omgeving, komt veel voor :S )

Ik word zelfs 10/10 keer verkouden op zoet water en daar zijn 10 min. al genoeg voor.. Op zout water nooit ergens last van.
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #13 Maart 20, 2012, 09:38:08
edit2Rapporteer  
Citaat
Mooie voorbeelden zie je in Brazilie; kitertjes op relatief verouderd of minder optimaal materiaal zijn heel goed bezig. Voor die kitertjes maakt het in ieder geval niets of heel weinig uit waarmee ze varen

Klopt, ik vaar met weinig wind een board van 1.80. (zie foto) zonder problemen.  ThumpsUp ThumpsUp ThumpsUp
Roderick

Geen avatar

Berichten: 217
Antwoord #14 Maart 20, 2012, 09:48:26
edit2Rapporteer  
Ik begin inmiddels ook wel benieuwd te worden naar je kite(s)  Als je even het merk / type en de ma(a)t(en) post, kan ik denk ik wel iets zinnigs zeggen.

o ja:
Dat zoete water: Is dat echt van wege het zout, of gaat het meer om golven?

[edit] ohja: edit knop!
feddomw
Gast
Antwoord #15 Maart 20, 2012, 10:25:52
edit2Rapporteer  


Bedankt voor het aanbod maar ik kite eigenlijk alleen op zoet water
Serieus?
Ik wordt vaak verkouden op IJsselmeer water,  8/10x zelfs :S Op zout water nooit Smiley (Ben niet de enige, wat navraag gedaan in mn omgeving, komt veel voor :S )

Ik word zelfs 10/10 keer verkouden op zoet water en daar zijn 10 min. al genoeg voor.. Op zout water nooit ergens last van.

Het zou mij niets verbazen als dat door het zout komt, lekker de holtes schoon spoelen.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #16 Maart 20, 2012, 10:31:29
edit2Rapporteer  
Als ik dit allemaal lees zit het probleem meer tussen je oren: je wilt via het forum eigenlijk horen dat een kleiner boardje beter is... dan koop je r toch 1??

Of heb je misschien nagedacht over wat Morres heeft geschreven, dat het vnl aan je kunde kan/zal liggen? Mijn idee is ook dat je misschien gewoon te gestrekt staat op je benen. Je bent vrij licht en dan is ieder boardje voor jou snel een stuiterbal. Misschien dat je de volgende keer iets meer door je knieen moet en daardoor efficienter je krachten over je enkels kan zetten en dus beter kan edgen...  ThumpsUp en dat ook langer volhouden. Misschien heb je deze winter wat minder gesport en daardoor minder spierkracht en conditie in de benen: dan is de 1e keer langer op het water staan vermoeiender en zal het juiste edgen eerder ophouden en het stuiteren dus ook sneller gebeuren.

Zal allemaal wel goed komen... Anders koop je toch gewoon wat je wil  Joepie doet de economie ook niet slecht  schater
Pbter

Geen avatar

Berichten: 1580
Antwoord #17 Maart 20, 2012, 10:33:47
edit2Rapporteer  
koop lekker een kleiner board, 130 x 40 is perfect voor jou.
board wat je nu hebt is echt te lang, geen flex, dikke rail.
er zal een wereld voor je opengaan als je kleiner gaat varen.
tip.... check ebay.de
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #18 Maart 20, 2012, 10:41:54
edit2Rapporteer  
Of hou je kite wat lager... Zo dat ie je in de vaar richting trekt en niet omhoog...
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #19 Maart 20, 2012, 10:56:34
edit2Rapporteer  
Beste NatureP,

Ik heb in mijn begintijd veel geklooid met boardjes (Gaastra, SpleenDoor, Brunotti, NBL, Spleen plus) omdat ik dacht dat daar het probleem lag, FOUT!  Het waren mijn kiteskills ....of het gebrek daaraan...dat ik ook geregeld stuiterend over het water vloog Grin

Het "stuiteren" waarover jij klaagt, heeft m.i. niets te maken met jouw board. Eigenlijk ben je op dat moment de controle kwijt en ben je gewoon keihard downwind aan het kiten. Oplossing: depoweren, aankanten of misschien sta je gewoon overpowerd op het water, dus een kleinere maat kite. Shocked

Wat het zoute water betreft: Als ik op zee kite dan sta ik toch een potje te snotteren op het water. Ik laat dan ook een duidelijk zichtbaar snotspoor achter. Op zich is dat wel prettig want zo krijg ik niemand in mijn vaarwater. Joepie
Een recept bij neusvertopping uit grootmoeders tijd: een schoteltje met zoutwater en dan opsnuiven ..(ja snuiven kenden ze toen ook al) ......door het zout verwijden de openingen en krijg je weer lucht .. Tongue
Het zoute water werkt ook desinfecterend en last but not least .... zout water is minder gevoelig voor allerlei enge beestjes zoals de blauwe alg...

persoonlijk vaar ik ook het liefste op zout water ...... maar alleen omdat de mooiste spots daar toevallig liggen.... Smiley
RonaldFX

Geen avatar

Berichten: 562
Logs: 0 | 335 uur
Antwoord #20 Maart 20, 2012, 11:21:01
edit2Rapporteer  
Een recept bij neusvertopping uit grootmoeders tijd: een schoteltje met zoutwater en dan opsnuiven ..(ja snuiven kenden ze toen ook al) ......door het zout verwijden de openingen en krijg je weer lucht .. Tongue

Dan hou ik het wel bij een neusspray Wink
bezemsteel12

Berichten: 884
Logs: 0 | 69 uur
Antwoord #21 Maart 20, 2012, 17:36:54
edit2Rapporteer  
Een recept bij neusvertopping uit grootmoeders tijd: een schoteltje met zoutwater en dan opsnuiven ..(ja snuiven kenden ze toen ook al) ......door het zout verwijden de openingen en krijg je weer lucht .. Tongue

Dan hou ik het wel bij een neusspray Wink

haha anders snuif je je neus kapot Wink
Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #22 Maart 20, 2012, 17:46:23
edit2Rapporteer  
Kleiner board 130 is lang zat met jou gewicht en dat kite een stuk lekkerder , weg met dat grote board !
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #23 Maart 20, 2012, 18:14:48
edit2Rapporteer  
Te groot board idd Smiley 

Stuiteren heeft niet zoveel met je kite te maken als beginner!
in het begin de sta je nog niet geweldig op je board. hierdoor trap je teveel de onderkant recht naar beneden  ipv de Rail (hielen) er goed in te zetten.

Zelf net 70 KG  en 132x40.5   had voorheen een 136x42  maar dat is al snel te groot (merkbaar verschil met een kleiner board en de controle) zelfs met een bak ervaring.

p.s de naam nature was zeker al bezet  *Gnif Gnif* ;-)
NatureP

Berichten: 9
Antwoord #24 Maart 20, 2012, 19:30:17
edit2Rapporteer  
Wat is dit nouw weer, een heel verhaal typen en wil het posten is mijn sessie verlopen Undecided Dan maar opnieuw

Wat een reacties Smiley

Ik heb op moment een 9m north evo 2010 en ben van plan er een 7m bij te nemen.

Ik heb niet het gevoel dat ik overpowered op het water sta, want als het harder als 22knp waait ga ik het water niet meer op.
Als ik bij mezelf na ga gebeurd het stuiteren inderdaag als de kite wat hoger staat en er net een vlaag is.

@rory  Ik ben 1.89 dus in dat opzicht zou die niet te klein zijn. Staan bij de kleinere boards de pads ook dichter bijelkaar? Het zal wel zo zijn

En nu ben ik vergeten wat ik allemaal had getypt
Moet je je voorste voet ook iets gebogen houden? Volgens mij heb ik die altijd gestrekt.

Waarom ik niet op zout water vaar is omdat ik vlak bij mooie zoetwaterspots woon en de golfen mij niet zo trekken, het zout zelf maakt me niet zoveel uit.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.