Symptomen te groot board

Flyingtrunkie

Berichten: 1804
Antwoord #25 Maart 20, 2012, 20:32:10
edit2Rapporteer  
ik hou het er toch op, net als Limbo, dat je skills niet toereikend zijn, aangezien je nog niet opwind kunt varen... en met een 9 meter in 22 knopen ben je met voldoende skills niet overpowerd. Ook niet met een board van 141x40.
NatureP

Berichten: 9
Antwoord #26 Maart 20, 2012, 20:51:38
edit2Rapporteer  
Ik kan prima upwind varen hoor, de ene kant beter op als de andere kant dat wel. Met mijn linkervoet voor kan ik met mijn hand het water wel raken. Maar dan heb ik nog dat het board soms raar gaat stuiteren. Mischien zou dit aan mijn gestrekte voet liggen dan wat ook met mijn kunde te maken heeft uiteindelijk. hmm
jantjuuh

Berichten: 570
Logs: 0 | 586 uur
Antwoord #27 Maart 20, 2012, 20:52:08
edit2Rapporteer  
@Nature P
Meeste druk op je achterste been, deze dus ook gebogen houden. Minste druk op je voorste been en deze strekken. Beetje naar achteren leunen en je heup open draaien naar je kite!

Vroeger ook begonnen met een groot board, en zoals Limbo al zegt, het zijn gewoon je skills die je nog meer moet ontwikkelen. Bedoeling is dat je door het water heen snijd met dat board!
NatureP

Berichten: 9
Antwoord #28 Maart 20, 2012, 21:00:33
edit2Rapporteer  
Bbedankt voor de uitleg. Zoals jij het uitlegt is ook precies hoe ik het heb geleerd maar ik snap niet helemaal wat je bedoeld met je heup opendraaien.

Heb jij later ook last ondervonden van het ''groote'' board? Wat maakt het precies dat je nu met een kleinere board vaart?
jantjuuh

Berichten: 570
Logs: 0 | 586 uur
Antwoord #29 Maart 20, 2012, 21:14:22
edit2Rapporteer  
@NatureP,

Dat grote board vaart gewoon lomp, kleiner is zeker prettiger en veel speelser. Naar mijn idee kun je ook gewoon het beste beginnen met een iets van 130*40. Als je fatsoenlijk kunt waterstarten heb je eigenlijk al niks meer aan een groot board (tenzij je voor lowend gaat, maar dat is een ander verhaal). Zoals al aangegeven kun je op dat grote board ook gewoon prima varen. In het begin heb ik ook nog raar staan stuiteren op mijn 132*40 boardje. Want hoelang kite je nu al? en dan bedoel ik het totaal aantal sessie dat je ongeveer hebt gehad.

Over de houding op je board: kijk maar eens naar mijn avatar hoe ik sta, dat is zo ongeveer hoe je moet staan zonder te gaan stuiteren oid Smiley

en kijk straks weer goed om je heen hoe mensen die knap varen op hun board staan, kun je veel van leren!
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #30 Maart 20, 2012, 21:32:37
edit2Rapporteer  
board wat je nu hebt is echt te lang, geen flex, dikke rail.

X-ride is een behoorlijk flexibel board hoor. De rest klopt.

Het punt is het volgende.

Op dit moment ligt het wss aan je skills, met een kleiner board wss wel opgelost. Waardoor je beter kan leren varen, waardoor je het board wat je nu hebt op gegeven moment wél zou kunnen varen Grin
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #31 Maart 20, 2012, 21:41:59
edit2Rapporteer  
Wat een giga-discussie over zoiets simpels Grin

Board is aan de grote kant, maar zeker niet veel te groot. Zet je stance/footpads zo wijd mogelijk (met 186cm kun je dat makkelijk aan) als je dat nog niet gedaan had en ga vooral veel oefenen zodat je niet meer in de poephouding vaart zoals op de afbeelding hieronder.
Roderick

Geen avatar

Berichten: 217
Antwoord #32 Maart 21, 2012, 09:45:42
edit2Rapporteer  
Materiaal tip:
Koop geen kleinere kite. Met een kleiner board kun je je kite houden tot ver achterin de 20 knopen. Met meer dan dat moet je voorlopig toch niet het water op. Houd wel je huidige board er bij. Met wind tot een knoop of 20 is ie prima (en zelfs beter dan een kleinere) als je dan toch voor een 2-board setup gaat kun je met die kleine zelfs wel nog kleiner dan 1.30x40 gaan. (Maar niet kleiner dan 1.38x39) hoe kleiner je board, hoe hoger de high end (maar ook de Low end)
Techniek tip:
Goed aankanten en je gewicht op je achterste voet. Als je minder snelheid hebt heb je ook minder wind. (Steek je hand maar eens uit het raam van een rijdende auto) als je aan voelt dat je out of control gaat dus radicaal afremmen / board omhoog sturen en kite laag houden (meer grip)
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #33 Maart 21, 2012, 10:35:27
edit2Rapporteer  
@Lude,

Dat grote board vaart gewoon lomp, kleiner is zeker prettiger en veel speelser...

Huh, wanneer heb ik hier gereageerd?
jantjuuh

Berichten: 570
Logs: 0 | 586 uur
Antwoord #34 Maart 21, 2012, 11:25:49
edit2Rapporteer  
Handig zo een editknop Grin
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #35 Maart 21, 2012, 12:16:25
edit2Rapporteer  
Haha ThumpsUp (toch aardig dat je aan mij dacht Wink )

Om nog even te reageren.. sluit me bij Morres aan. Door je grote board ga je nu bij een vlaag te veel downwind omdat je te weinig aankant. Door niet aankanten bouw je snelheid op en ga je stuiteren.
Onthoud dat je niet keihard hoeft te gaan om hoogte te lopen!
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #36 Maart 21, 2012, 22:49:58
edit2Rapporteer  
Het hele kitegebeuren is een combinatie van veel factoren.

je eigen gewicht, je eigen vaardigheid, hoe groot is je board, hoe groot is je vlieger, vlak / golven / choppy water, hoeveelheid wind, vaarstijl/ wat wil je gaan doen

Een groter board heeft wat meer planeer oppervlakte waardoor je lowend verbeterd maar waardoor het ook wat lastiger is om je rail goed in het water te houden bij hardere wind.
Vergeet bijvoorbeeld ook niet dat het met veel wind aardig wat uitmaakt of je vlieger hoog in de lucht staat of dat je hem wat lager over het water laat vliegen. Hoe hoger je vlieger staat hoe meer pull je"omhoog" krijgt waardoor je dus relatief minder gewicht hebt om de rail van je board in het water te houden.
Veel beginners vinden het vooral bij wat hardere wind "eng" om de vlieger door het windvenster echt naar beneden te sturen. Je zie dan vaak de klassieke poephouding / gestrekte armpjes achter een volledig ( hoog in de lucht hangende) gedepowerde vlieger aan stuiteren. Stuur je die vlieger dan naar beneden dan heb je goede kans dat je ineens je rail veel beter kunt houden en je boardje als een warm mes door de boter door het water "snijdt" .
Het zijn gewoon veel zaken die hierin een rol kunnen spelen. Het beste vraag je gewoon eens iemand aan de waterkant om naar jou te kijken.
NatureP

Berichten: 9
Antwoord #37 April 02, 2012, 20:21:57
edit2Rapporteer  
Dit weekend heb ik beide dagen weer aan het kiten geweest.
Zaterdag heb ik gevaren met een mijn powerlijn maximaal ingekort. En jullie aan jullie tips gedacht. Kite laag houden en maximaal aan kanten. Dit ging super en liep hoogte als een malle, alleen had ik wel het gevoel alsof ik wat overpowerd was.

Zondag was er een stuk minder wind maar kon het nog net. Toen ging het geweldig. Liep lekker hoogte en had nu niet het gevoel alsof mijn board te groot was.

Ik heb nu maar een 2e board gekocht van 130/38 voor de hardere woei.
(north gonzales 2011)

Alsnog bedankt voor de reacties Smiley
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #38 April 02, 2012, 21:45:00
edit2Rapporteer  


Alsnog bedankt voor de reacties Smiley

enne ......waar blijft dat kratje ......? Cool
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.