maat kiteboard vs gewicht

kitesurfer2000

Berichten: 29
April 16, 2012, 19:01:27
edit2Rapporteer  
Na 5 jaar het zelfde board ben ik wel eens toe aan een nieuwe.
Nou vraag ik me af welke maat het beste is.
ik ben zelf rond de 95 kg maar twijfel nu om de nobile nhp  134 of de 137 te nemen.
ik heb al een licht weer board van 144 bij 44 dus de 134 ligt eigenlijk t meest voor de hand.
Toch wordt het advies gegeven om voor de 137 te gaan maar is deze niet lastig te handelen bij choppy water?

Wie van rond de 95 kg heeft ervaring met het verschil in deze maten?
is het goed  hoogte lopen met een 134?
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #1 April 16, 2012, 19:36:03
edit2Rapporteer  
hangt van de breedte van het board af.
Ik vaar bv een 130*40.5 met 65kg, maar Gaastra NL Bert vaart met dezelfde maat omdat hij ee n133*42 te groot vind voelen Dus komt neer op smaak en soort board.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #2 April 16, 2012, 19:43:50
edit2Rapporteer  
Ik vaar een Nobile Shinn 130x39 uit 2008 en ik heb een behoorlijke tijd rond de 95-99 kilo gewogen
dat ging meer dan prima. Nu ben ik gelukkig lichter en het gaat nog steeds goed. Maar het maakt
naar mijn inziens niet zoveel uit.

Als ik jou was zou ik voor de 134 gaan.
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #3 April 16, 2012, 20:33:34
edit2Rapporteer  
Shinn Dundee 135x44   of Shinn Luigi 2011 134x44  super chop eter.      en nee ik heb geen banden of what so ever met Shinn.
brian

Berichten: 440
Logs: 0 | 8 uur
Antwoord #4 April 16, 2012, 20:50:05
edit2Rapporteer  
Ik weeg 90 en een 135 x 42 doet het prima! Goed voor low-end ook.
Ik zou voor de 134 gaan, 137 vind ik toch net iets te lang klinken. Maar klopt dat je van verschil in breedte veel meer merkt.
kitesurfer2000

Berichten: 29
Antwoord #5 April 16, 2012, 21:05:51
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de info. Ik dacht zelf dat de 137 ook wel erg groot zou zijn. Ik was gisteren in surfshop Workum  en zag daar de blankforce boardjes liggen. Als je de 134 naast de 137 ziet liggen zie je in 1e instantie weinig verschil vandaar dat ik even benieuwd was naar jullie ervaring met deze maten in t algemeen. Wel geinig trouwens, de footstraps van die shinn boards
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #6 April 16, 2012, 22:08:29
edit2Rapporteer  
Neem 3cm tussen je vingers, en vraag jezelf eens af waar je het over hebt. Dat is 1.5cm extra per kant van je board. Maakt niks uit de voor de lowend want daar heeft de lengte niets mee te maken.

Waar de lengte wel een grote rol speelt, is of je je voeten ergens kwijt kunt op je plank. Een gemiddeld (sportief) persoon met een gewicht van 90kg heeft over het algemeen ook een bijpassende lengte van laten we zeggen 1.85m a 1.90m.
In plaats van je voeten te moeten frotten op een lengte van 130cm, lijkt het mij wel lekker als langer persoon om daar wat meer ruimte beschikbaar voor te hebben. Denken jullie niet?

Dat gezegd hebbende lijkt 137 mij niet afschrikwekkend. Die 44 breedte zou ik wel goed in de gaten houden. Zonder schoenmaat 47 kost het best wat kracht om het board op de rail te varen.



kitesurfer2000

Berichten: 29
Antwoord #7 April 16, 2012, 22:34:06
edit2Rapporteer  
Ik heb nu een board (jaime pro) 130 x 40. is een Beetje foute aankoop geweest.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #8 April 16, 2012, 22:52:15
edit2Rapporteer  
Ben zelf 95 kg en vaar weliswaar de 2HD 134 x 42, de keuze viel bij mij tov de NHP alleen om de nog hogere snelheid... Lopen beide suuuper hoogte! De 137 is alleen interessant als je gevoelig persoon bent voor spray, want die heeft er ietsje pietsje minder last van, maar ook een ietsjepietsje straightere outline (waar hebben we het over..). Uiteindelijk zul jij zelf merken dat er omstandigheden zijn waar je merkt dat de 1 net ff lekkerder vaart en het volgende moment de ander omdat er dan mss net ff meer chop staat.
Maar jij hebt daarnaast ook nog een lichtweer board: Reden te meer om voor de 134 te gaan. Deze 134 kan ik tussen 15 en  35+ knopen varen. Maakt de keus echt een stuk makkelijker. Bovendien is de 134 wel zo makkelijk op te ruimen (3 cm kan echt schelen in bepaalde auto's)  Grin

Kortom: NHP is echt een lekker highend allround board, zeker in chop en de golven vergeleken met de 2HD. 2HD is alleen sneller op vlak water en planeert iets sneller, maar heeft duidelijk sneller spray dan de NHP. NHP heeft zeer goede pop en draait snel. Voetbanden en pads is een persoonlijk iets, maar ik vind ze zalig. Je zult merken als je de 134 kiest dat de andere boards vaker thuis zullen blijven...

@Rory: Stance is voor beide boards (134 en 137) gelijk (= wijd en nog wijder) en wijd genoeg, ook voor grote jongens...

Succes en veel plezier ermee  ThumpsUp

PS: kan zijn dat ze je de 137 willen aanpraten omdat ze er moeilijker vanaf komen...
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #9 April 16, 2012, 23:06:08
edit2Rapporteer  
De tendens is volgens mij weer naar iets langere boardjes, nadat we in eerste instantie de trend naar bredere boardjes hebben gezien vanaf pakweg 2004. Ik vaar al jaren naar volle tevredenheid op 136 en een breedte van minimaal 40,5. Nooit last gehad van een te lang boardje. Ik ben iets lichter (85-90 kg) en 190 cm. Overigens klinkt de 134*42 van @loha ook wel als een zeer geschikte maat, waarmee ik uit de voeten zou kunnen. Als je bang bent voor een te lang board, let dan sowieso op de breedte.
YJ

Berichten: 476
Logs: 0 | 106 uur
Antwoord #10 April 17, 2012, 14:30:48
edit2Rapporteer  
Ben zelf 95 kg en vaar weliswaar de 2HD 134 x 42, de keuze viel bij mij tov de NHP alleen om de nog hogere snelheid... Lopen beide suuuper hoogte! De 137 is alleen interessant als je gevoelig persoon bent voor spray, want die heeft er ietsje pietsje minder last van, maar ook een ietsjepietsje straightere outline (waar hebben we het over..). Uiteindelijk zul jij zelf merken dat er omstandigheden zijn waar je merkt dat de 1 net ff lekkerder vaart en het volgende moment de ander omdat er dan mss net ff meer chop staat.
Maar jij hebt daarnaast ook nog een lichtweer board: Reden te meer om voor de 134 te gaan. Deze 134 kan ik tussen 15 en  35+ knopen varen. Maakt de keus echt een stuk makkelijker. Bovendien is de 134 wel zo makkelijk op te ruimen (3 cm kan echt schelen in bepaalde auto's)  Grin

Kortom: NHP is echt een lekker highend allround board, zeker in chop en de golven vergeleken met de 2HD. 2HD is alleen sneller op vlak water en planeert iets sneller, maar heeft duidelijk sneller spray dan de NHP. NHP heeft zeer goede pop en draait snel. Voetbanden en pads is een persoonlijk iets, maar ik vind ze zalig. Je zult merken als je de 134 kiest dat de andere boards vaker thuis zullen blijven...

@Rory: Stance is voor beide boards (134 en 137) gelijk (= wijd en nog wijder) en wijd genoeg, ook voor grote jongens...

Succes en veel plezier ermee  ThumpsUp

PS: kan zijn dat ze je de 137 willen aanpraten omdat ze er moeilijker vanaf komen...
Ik vaar ook de 2HD 134x42 (ben ongv 80 kg), bevalt tot zover ook prima. Met mijn gewicht ook goed in weinig wind te varen, zeker met een 13.5m kite. Gaat echt ziek goed upwind en heeft goede pop.  Heb 'm alleen nog op vlak water gevaren, vraag me af hoe hij in de golfjes presteert.

Design vind ik persoonlijk ook erg vet   Grin
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #11 April 17, 2012, 16:33:10
edit2Rapporteer  
@Rory: Stance is voor beide boards (134 en 137) gelijk (= wijd en nog wijder) en wijd genoeg, ook voor grote jongens...

Ok, dat is het punt wat ik wil aanhalen:
De afstand tussen de voeten is bij de huidige boards een stuk wijder dan de boards uit de beginjaren. Die afstand is nu vaak wel 10 tot 15cm wijder. Wanneer het board dan niet langer word gemaakt, ga je met je voeten steeds verder op de tip van je board staan. Je houdt dan minder tips over en dat kan performance benadelen, dat weet ik eigenlijk wel zeker. Ik heb het dan bijvoorbeeld over het inleveren van pop, of last krijgen van opspattend water.
Vaar je een wijdere stance, dan kan een board gerust 136-140 lang zijn, zonder dat je board groot aan hoeft te voelen.

Persoonlijk schat ik die 44cm breedte van de nhp 137 te breed voor een performance board die met straps gevaren word. Die 137 is een middenweg tussen performance en lightwind board.
Heb je al een lightwind board, dan zou ik voor de 134 gaan omdat die maar 42 breed is.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #12 April 17, 2012, 19:04:45
edit2Rapporteer  
@Rory: Stance is voor beide boards (134 en 137) gelijk (= wijd en nog wijder) en wijd genoeg, ook voor grote jongens...

Ok, dat is het punt wat ik wil aanhalen:
De afstand tussen de voeten is bij de huidige boards een stuk wijder dan de boards uit de beginjaren. Die afstand is nu vaak wel 10 tot 15cm wijder. Wanneer het board dan niet langer word gemaakt, ga je met je voeten steeds verder op de tip van je board staan. Je houdt dan minder tips over en dat kan performance benadelen, dat weet ik eigenlijk wel zeker. Ik heb het dan bijvoorbeeld over het inleveren van pop, of last krijgen van opspattend water.
Vaar je een wijdere stance, dan kan een board gerust 136-140 lang zijn, zonder dat je board groot aan hoeft te voelen.

Persoonlijk schat ik die 44cm breedte van de nhp 137 te breed voor een performance board die met straps gevaren word. Die 137 is een middenweg tussen performance en lightwind board.
Heb je al een lightwind board, dan zou ik voor de 134 gaan omdat die maar 42 breed is.


Rory, met alle respect: Dat is een 1 dimensionale gedachte: Je zou helemaal gelijk hebben als het huidige board qua shape en flex niet ook veranderd is in de afgelopen jaren en ja, we moeten gewoon iets meer druk oefenen op het achterste been. kwestie van 2/3 dagen varen (neem ik heel ruim) en dan ben je daaraan gewend... en je hebt meer performance dan die oldskool boards

Maar om dan gelijk aan de performance te gaan twijfelen. Waarom denk je dat ze deze boards nu al een aantal jaren zo bouwen? Die finale performance zit volgens mij gewoon tussen de oren en hangt samen met de motivatie tot willen meegroeien.
In de hele maatschappij veranderen produkten die er vrijwel gelijk uitzien en toch anders werken: neem voor mijn part de hele Microsoft familie... ze worden steeds beter (qua performance en mogelijkheden & ff los van de bugs), maar jij moet wel willen meegroeien.

Als jij 100kg weegt heb je genoeg moment om ook een 44 board te kunnen laten performen (Ervan uitgaande dat de spiercapaciteit navenant is aan het lichaamsgewicht...) en ik ga ervan uit dat die persoon niet schoenmaat 37 heeft.

 Grin


drifter

Berichten: 1757
Antwoord #13 April 19, 2012, 21:10:10
edit2Rapporteer  
Ahjah zo zie ik het een beetje. En Ik voel me daarin wel gesteund door mijn constateringen over de ontwikkelingen omtrent boards de laatste jaren. Ik zie daar best wel dingen veranderen namelijk.
Met name de laatste 2 jaren is mij een beste stijging opgevallen van het aantal boards die groter in afmeting zijn geworden, meer stance hebben gekregen, en vooral ook meer rocker.

De jaren daarvoor waren er slechts enkele boards met die specificaties. Dit kan mijns inziens niet anders samenvallen dan met de toenemende freestyle/wakestyle vaarstijl die een aantal jaren terug sterk is gaan opkomen. Wat nu dus resulteert in die groter wordende boards.

Ik ben van mening dat een ieder die ook weleens tricks wil doen vanuit pop, veel profijt kan hebben met een wat groter board. Want zonder de draagkracht van een kite op 12 uur, komt er veel meer kijken bij de landing.  Een groter board land beduidend makkelijker.

Tot slot: Een groter board wil niet persee zeggen dat je sneller overpowered bent. Want doordat ze meer rocker hebben dan de 'oude stijl' boards, blijft de efficientie gelijk.

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.