Idee: Live & Accurate wind statistiek

spiritonline

Geen avatar

Berichten: 6
Juni 02, 2012, 19:12:15
edit2Rapporteer  
Hallo Kiters,

Net als ieder gebruik ik sites als windfinder en windguru voor de voorspellingen.

Maar wat als we de wind live konden volgen?
Het lijkt mij ideaal als ik per spot live de wind kon volgen. Nu ben ik ervan op de
hoogte dat bijv. windfinder dit zo ongeveer aanbied maar deze live data lijkt eenmaal op de spot
aangekomen nooit erg accuraat. Het actuele weer hier op kitehigh is al een goede stap in de juiste richting maar bied een (zeer) beperkt aantal spots.

Nu denk ik er over een project op te zetten dat deze live wind statistiek via een website en
eventueel app wel accuraad verstrekt. Zelf kom ik uit de wereld van website's en app's en zal
dus het grootste deel zelf kunnen doen.
Echter zouden er redelijk wat kosten met zich mee komen: de apperatuur, de internet verbinding per
wind meter, etc etc.

Daarom mijn vraag:
Zien jullie de waarde van een website waar je live de wind kan volgen eventueel met live cam?

Zo Ja?
Laat dan s.v.p. het volgende achter:
- Welke spots zou jij deze data het liefst voor zien?
- Voegt een live cam iets voor jou toe?
- Zou je bereid zijn lidmaatschap gelden te betalen voor de dienst? -> Zo ja, hoeveel?

Zo nee?
deel s.v.p. met mij waarom je hier geen nut in ziet.

Ik ben heel benieuwd in jullie reacties!

Jason.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #1 Juni 02, 2012, 19:47:19
edit2Rapporteer  
Ik heb hier ook wel eens over zitten nadenken, maar mijns inziens is het zelf plaatsen (en financieren en onderhouden) van apparatuur gewoon niet haalbaar (tenzij je de staatsloterij hebt gewonnen misschien).
Dus moet je gebruik maken van wat er al is, en er zijn ZAT meetstations in NL:
Rijkswaterstaat, KNMI, MeteoConsult, HetWeerActueel. Alleen het vervelende is dat deze de 'rauwe' data niet publiceren...

Probleem 2: wind live volgen is niet genoeg. De voorspellingen zitten er regelmatig naast, wat ik wil weten is wat ik ga aantreffen na een uur in de auto te hebben gezeten, plus de uren op het strand daarna. Om een idee te krijgen van hoe 'goed' de voorspelling is heb ik http://cara.bugbyte.nl/~karel/all.html gemaakt al ben ik nog steeds op zoek naar een manier om er een soort van raport cijfer aan te hangen...
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #2 Juni 02, 2012, 19:50:04
edit2Rapporteer  
Denk dat het een betere investering is om de rauwe data van het KNMI-meetnet in te kopen.
spiritonline

Geen avatar

Berichten: 6
Antwoord #3 Juni 02, 2012, 20:05:19
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de feedback, stel ik zeer op prijs Smiley

@Karel, er zit inderdaad prijs kaartje aan, vandaar dat ik vraag of mensen hier eventueel lidmaatschap voor zouden willen betalen. Ik begrijp dat nauwkeurige voorspellingen heel interessant zijn maar ik verwacht niet te kunnen concurreren met de grote spelers op dit gebied.

@Evan, de stations van het KNMI meetnet staan bij mijn weten niet op of echt in de buurt van de kite spots? Mocht je hier meer info over hebben hoor ik dit graag!

Zouden jullie misschien ook nog  s.v.p. het volgende achter kunnen laten:
- Welke spots zou jij deze data het liefst voor zien?
- Voegt een live cam iets voor jou toe?
- Zou je bereid zijn lidmaatschap gelden te betalen voor de dienst? -> Zo ja, hoeveel?
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #4 Juni 04, 2012, 01:29:56
edit2Rapporteer  
Je kan het zo duur maken als je zelf wilt. Op de manier dat jij het schets met al die windmeters, cams en poespas ga je redelijke kosten maken. Veel eenvoudiger is het om de manier van Evan te nemen (heb hier zelf 1 jaar terug al met een programmeur naar gekeken overigens (de data kost wel wat btw)) en een dedi bak neer te zetten (zou beginnen met een simpel vps servertje en dan upgraden indien nodig).

Maar zal hieronder je vragen maar is beantwoorden:
Zien jullie de waarde van een website waar je live de wind kan volgen eventueel met live cam?

Mwah, op zich hebben we al een aantal websites en met wat kunst en vliegwerk kan je best de wind inschatten per spot. Het is eenvoudiger, makkelijker en overzichtelijker dus het heeft wel een toegevoegde waarde maar het is niet iets wat ik per se zou missen.

- Welke spots zou jij deze data het liefst voor zien?

Ik denk dat je beter niet met spots kan werken maar beter met regio's. Bijvoorbeeld dus 3 meetpunten in Zeeland, 3 meetpunten in Zuid-Holland, 3 in Noord-Holland enz. Per spot is het alleen betrouwbaar als je met eigen windmeters gaat werken per spot en anders krijg je altijd te maken met een berekening. Het meest eenvoudige is dus deze techniek (zou je eventueel ook met eigen windmeters kunnen doen en is goedkoper dan dat je voor elke spot apart een windmeter ophangt).

- Voegt een live cam iets voor jou toe?
Nee, zijn al voldoende spots met cam.

- Zou je bereid zijn lidmaatschap gelden te betalen voor de dienst? -> Zo ja, hoeveel?
Nee, tenzij je per spot een meter hebt hangen. In alle andere gevallen kan ik met men eigen gegevens de wind binnen 10seconde wel inschatten per spot. Denk ook dat je het (terug)verdienmodel heel anders moet ontwikkelen dan lidmaatschapsgelden. Ik zou eerder denken aan adverteerders en dergelijke.

O ja, mocht je besluiten over te gaan tot iets dergelijks dan zou ik basic beginnen maar zeker langzaam uitbreiden met een aantal features om meer toegevoegde waarde te creeeren dan alleen de wind statistieken ansich.

Mocht je nog goede domeinnamen zoeken, ik heb nog kitespots.nl/.be en kitespot.nl/.be en een hele rits namen liggen.  schater
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #5 Juni 04, 2012, 08:18:21
edit2Rapporteer  
@Karel, er zit inderdaad prijs kaartje aan, vandaar dat ik vraag of mensen hier eventueel lidmaatschap voor zouden willen betalen. Ik begrijp dat nauwkeurige voorspellingen heel interessant zijn maar ik verwacht niet te kunnen concurreren met de grote spelers op dit gebied.

Ik verwacht ook niet dat je een betere voorspelling kan doen als wat er uit de ECWMF modellen e.d. komt, maar als je echt wat toe wilt voegen moet je wel met wat meer komen als alleen de wind op dit moment.

- Welke spots zou jij deze data het liefst voor zien?
Eh, geen idee, ik heb voldoende aan de meetpunten van RWS... misschien dat het noorden vh land wat minder goed gedekt is?

- Voegt een live cam iets voor jou toe?
nee

- Zou je bereid zijn lidmaatschap gelden te betalen voor de dienst? -> Zo ja, hoeveel?
Tja.. denk er net zo over als Yoram, ik mis zoiets niet op dit moment voor de spots waar ik heen ga.. Maar als je zoiets op hebt gezet wil ik wel een proef abbo nemen van een maandje of 2 om te kijken of het echt iets toevoegd en wie weet verleng ik het dan wel. Wat ik bereid ben te betalen is afhankelijk van hoeveel toegevoegde waarde het heeft. Ik denk dat voor mij de max op 25 euro per jaar zou liggen.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #6 Juni 04, 2012, 08:27:57
edit2Rapporteer  
Denk ook dat je het (terug)verdienmodel heel anders moet ontwikkelen dan lidmaatschapsgelden. Ik zou eerder denken aan adverteerders en dergelijke.

blergh, reclame sux, helemaal op mobiel... mobiel internet is toch al zo traag
Snackyman

Berichten: 802
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #7 Juni 04, 2012, 09:31:13
edit2Rapporteer  
Ik denk dat een samenwerking beter is met verschillende partijen. De rauwe data van KNMI, de vele webcams die al aan de kust zijn. Er is nu nog een teveel aan sites waar de date en beelden staan.
nick2104

Geen avatar

Berichten: 22
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #8 Juni 04, 2012, 10:28:55
edit2Rapporteer  
Is het niet een idee om juist de kracht van sociale netwerken en smartphones in te zetten? Hiermee bedoel ik het volgende:

Een hoop kiters hebben tegenwoordig een smartphone. Je zou een app kunnen maken met alle populaire kitespots. Wanneer je  op het strand staat zou je hierin dan heel makkelijk aan moeten kunnen geven wat je schatting is van de windsnelheid, de maat waarmee je gaat kiten (incl je gewicht etc.) , en hoe de omstandigheden zijn. Dit moet dan een makkelijk en zo snel mogelijk proces zijn, immers je staat op het strand om te kiten en niet om met je smartphone te spelen. Van deze data kan je dan een goed overzicht maken, zodat andere mensen vantevoren kunnen bepalen of het de moeite is de auto in te stappen.

Natuurlijk is het hiermee moeilijk het weer exact van te voren te voorspellen, maar het geeft waarschijnlijk wel een inzicht om van te voren te bepalen of het vaarbaar is en eventueel soort advies welke maat kite mee te nemen/gebruiken (al moet je hiervoor natuurlijk ook altijd je eigen verstand voor gebruiken).

Dit is een maandagochtend hersenspinsel van mijn kant Tongue. Zelf denk ik dat dit makkelijker te realiseren is dan allerlei windmeters te plaatsen. Daarnaast merk ik vaak bij aankomst op een spot, dat iedereen aan elkaar vraagt hoe de omstandigheden zijn.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.