Probleem met Best Bar 2010??

JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Juni 10, 2012, 15:46:37
edit2Rapporteer  
Dames en Heren,

Ik vaarde gisteravond met mn 2009 Waroo 9m2 in combinatie met een 2010 Redline bar.
Voor deze setup wordt aangeraden om de extensions van 3m te gebruiken, dus dat deed ik (zoals ik wel eerder heb gedaan).

Tijdens het varen merkte ik echter dat er iets niet helemaal goed ging, maar wat precies. Dat is de vraag. Het kan aan de wind e.d. hebben gelegen, maar het zag en voelde ook anders dan anders.

Het lijkt erop dat er iets met de strap voor power/depower is. Ik had het idee dat mn depowerstrap wel erg lang werd als ik deze helemaal aantrok (zie foto 2). Daarna was het erg lastig om weer de poweren. Ik kon elke keer alleen met kleine stukjes poweren, totdat de power en depowerlus weer gelijk zaten van elkaar.(foto 2).  Maar wat vooral apart was dat de kite in volledige power echt enorm 'oren' ging trekken en backstallen. Daar hoefde ik de bar maar klein stukje voor aan te trekken. Als ik dit wilde oplossen door te depoweren gebeurde eigenlijk hetzelfde, alleen kon ik de bar dan wel 15 cm verder aantrekken ofzo.
Uiteindelijk leek alles het beste te varen als de lus van power/depower gelijk zaten, maar als ik dan sprong en mn bar aantrok kreeg je dus een mega vervormde kite.
Ik had de stuurlijnen op het 2e knoopje (zoals gebruikelijk) staan.
Wellicht nog een wazig verhaal, maar kan het niet veel beter uitleggen.

Ik vaar al jaren met Best en dit is me nog niet eerder overkomen.
Ik heb afgelopen woensdag ook nog met deze bar op mn Bularoo 2010 gevaren en had hier geen problemen opgemerkt (en met de beperkte wind toen stond ik vol gepowert en had geen last van stallen.

Ik heb wat foto's gemaakt, en de vraag is of er wat mensen even het een en ander willen vergelijken met hun bar. Op de foto's uit de handleiding kan ik het niet heel goed zien omdat dit schematische plaatjes zijn.

Op foto 4 zie je ook iets wat me niet eerder op was gevallen. Volgens mij is het sleeve-je wat om de uiteinden van de knoop zat los en schuift daarmee ook het deel waar de onderste ring aan zit naar beneden. Maar of dit nu uitmaakt....
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #1 Juni 10, 2012, 16:15:25
edit2Rapporteer  
Met de depowerstrap is op het eerste gezicht niets mis, ik vind het dus ook een raar voorval.
Maar op de laatste foto klopt het niet, maar dat maakt voor de lijn lengtes niets uit:
The O

Berichten: 1931
Logs: 0 | 68 uur
Antwoord #2 Juni 10, 2012, 16:54:08
edit2Rapporteer  
tekeningen en lengtes

http://media.bestkiteboarding.com/manuals/Redline_Bar_User_Manual.pdf
Gehaktdag

Berichten: 549
Antwoord #3 Juni 10, 2012, 17:45:57
edit2Rapporteer  
Misschien heeft het er niks mee te maken hoor, maar heb je wel goed op die bridles gelet bij je Waroo? Ik heb het bij dit model (de 7m dan) wel eens paar keer gehad dat die bridles bij de aansluiten gedraaid waren en hierdoor ging sturen heel raar. Elke keer als ik met deze kite vaar controleer ik dit altijd dubbel.
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #4 Juni 10, 2012, 19:54:59
edit2Rapporteer  
@ O:
Ja, daar had ik al wel in gekeken, ga het nog wel even nameten, maar heb meer het idee dat er iets niet goed zit in de strap zelf (de manier waarop het werkt).
En de handleiding die je linkt is van de 2009 redline bar, ik heb de 2010 redline. Met de andere QR (zie foto 1).
Ik lees in die handleiding wel het volgende:

The conversion kit consists of a pair of pigtail lines used to equalize the flying line length between bars
and kites. Kahoona+ Redline Bar= No conversion kit, Waroo or HP + Best Bar= No conversion kit,
Kahoona + Best Bar= Conversion kit on front lines, Waroo or HP + Redline Bar = Conversion kit on
back lines.

Met die bar is het dus nodig om een conversion kit te gebruiken.
http://media.bestkiteboarding.com/manuals/Redline_conversion_how-to.pdf

Aangezien de 2010 bar ook een 'redline bar' is....dan zou dit best eens (een deel van) het probleem kunnen zijn. Als de stuurlijnen immers langer zijn dan heb je mijn probleem niet...
Weet iemand hoelang die Conversion kit lijnen zijn? Anders wellicht zelf te maken....

Ik ga Best erover mailen voor uitsluitsel.



@ Marc:
Ja, dat klopt idd niet. maar kan je aangeven hoe het hoort te zitten? IK heb het idee dat het losgekomen is van mekaar. Ik had het voor de foto netjes onder elkaar gezet, het valt wel in elkaar te schuiven, maar zit dus los.



@ gehaktdag: Ik snap wat je bedoelt, ik check dat ook altijd goed. En er was niet zozeer een stuur probleem...
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #5 Juni 10, 2012, 21:52:30
edit2Rapporteer  
@ Marc:
Ja, dat klopt idd niet. maar kan je aangeven hoe het hoort te zitten? IK heb het idee dat het losgekomen is van mekaar. Ik had het voor de foto netjes onder elkaar gezet, het valt wel in elkaar te schuiven, maar zit dus los.

Precies op de plek waar ik de pijl voor heb gezet. Wink
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #6 Juni 11, 2012, 07:55:57
edit2Rapporteer  
Hey, ik zit naar die plaatjes te kijken en zie ineens dit grote verschil!
Dat moet het zijn...maar hoe dat kan en hoe ik het moet oplossen....daar moet ik nog ff naar kijken morgen:


@ Marc: Ik ga er wel wat lijm tussen doen ofzo....Alles gewoon tegen die knoop aan...

Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #7 Juni 11, 2012, 08:55:24
edit2Rapporteer  
Die gesp hoort idd een stuk naar beneden te schuiven.. Maar dat doet ie alleen als er druk op de powerlijnen staat (je kan ook aan de bovenste ring trekken terwijl je de onderkant vast houd)

Misschien zit er wat meuk daar waardoor die gesp blijft hangen op die plek ? Of misschien is de strap op die plek door het zoute water wat uitgedroogd en hard geworden waardoor de gesp niet meer schuift....

In ieder geval moet dat ding weer naar beneden kunnen schuiven, denk dat dat je probleem idd is.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #8 Juni 11, 2012, 09:46:58
edit2Rapporteer  
Hey, ik zit naar die plaatjes te kijken en zie ineens dit grote verschil!
Dat moet het zijn...maar hoe dat kan en hoe ik het moet oplossen....daar moet ik nog ff naar kijken morgen:


@ Marc: Ik ga er wel wat lijm tussen doen ofzo....Alles gewoon tegen die knoop aan...



Dat plaatje van jou klopt in ieder geval niet, dit is die van mij en dat heb ik bij beide barren:
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #9 Juni 11, 2012, 09:54:49
edit2Rapporteer  
hmnzz idd.. ik zou ff moeten kijken bij mijn bar... weet alleen dat het wel een 2 traps systeem is, door aan de strap te trekken trek je iets naar beneden, en daarna trekken de powerlijn weer iets terug.
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #10 Juni 11, 2012, 23:19:09
edit2Rapporteer  
Dank mannen, voor het meedenken en de foto's.
Maar op die laatste foto zit die ring ook dichtbij de gesp toch??

Ik ga morgen weer met mn 11 kiten, dan nog ff checken of ik er nog wat mee kan.
En wellicht ff vergelijken met andermans bar....

Heb in elk geval al mail terug van Best. Die sturen me gratis een extension set op die nodig zou zijn met deze bar op de 2009 Waroo. Topservice dus!
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #11 Juni 11, 2012, 23:24:45
edit2Rapporteer  
Dank mannen, voor het meedenken en de foto's.
Maar op die laatste foto zit die ring ook dichtbij de gesp toch??

Ik ga morgen weer met mn 11 kiten, dan nog ff checken of ik er nog wat mee kan.
En wellicht ff vergelijken met andermans bar....

Heb in elk geval al mail terug van Best. Die sturen me gratis een extension set op die nodig zou zijn met deze bar op de 2009 Waroo. Topservice dus!

Bedoel je die van mij? Ja dat klopt inderdaad. Smiley
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #12 Juni 12, 2012, 22:07:05
edit2Rapporteer  
Ok, paniek om niks.

Vandaag gewoon gevaren met de 2010 11m2. Geen problemen.
Die strap zit prima, precies zoals bij Marc. Die foto van Best is dus beetje gek...volgens mij kan dat helemaal niet. Er zit door die bovenste ring en de gesp een gestikte lus..dus ze kunnen helemaal niet verder uit elkaar....

Zal dus toch hebben gelegen aan de lijnlengte die niet past bij de 2009 Waroo.
Zal het zien als ik de Extension set binnen heb....
robje104

Berichten: 143
Logs: 0 | 104 uur
Antwoord #13 November 01, 2013, 12:26:40
edit2Rapporteer  
En? Is de lijnlengte van 2009 anders dan? Ik heb ook een best 2010 bar en mijn powerlijnen zijn iets langer dan m'n stuurlijnen. Dus bij weinig wind en ik haak uit wil m'n kite naar beneden dwarrelen. Als ik hem dan iets depower gaat het wel.
Volgens mij moeten alle lijnen even lang zijn toch?
Ok, paniek om niks.

Vandaag gewoon gevaren met de 2010 11m2. Geen problemen.
Die strap zit prima, precies zoals bij Marc. Die foto van Best is dus beetje gek...volgens mij kan dat helemaal niet. Er zit door die bovenste ring en de gesp een gestikte lus..dus ze kunnen helemaal niet verder uit elkaar....

Zal dus toch hebben gelegen aan de lijnlengte die niet past bij de 2009 Waroo.
Zal het zien als ik de Extension set binnen heb....
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.