RIP Kitesurfen in Belgium

EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Juni 12, 2012, 19:55:27
edit2Rapporteer  
Vergeet kitesurfen maar in België.
Vrijdag werden de kiters nog op Zeebrugge van de zee afgehaald (7Bft)
Nu speekt de overheid over pasjes en lycras en boetes.

! Wanted : Dead or Alive - Kitesurfers !

Wanneer gaan ze paardrijden eens aanpakken : de meest dodelijke sport ?
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #1 Juni 12, 2012, 20:12:22
edit2Rapporteer  
kom lekker in NL wonen!
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #2 Juni 12, 2012, 20:18:41
edit2Rapporteer  
Blijf daar!!!... vol = vol!!!
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #3 Juni 12, 2012, 21:04:38
edit2Rapporteer  
Was het niet iets met een familielid van een politicus die was omgekomen bij een kite ongeluk?
Blijft een beetje een raar land.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #4 Juni 12, 2012, 22:22:51
edit2Rapporteer  
Meer controle of kitesurfers de regels volgen

Belga
di 12/06/2012 - 13:11
Kitesurfers riskeren een boete tot 250 euro als ze zich niet aan de regels houden. De politie zal meer en meer gerichte controles uitvoeren.
Op het strand komen grotere borden in drie talen om de kitesurfers aan de reglementen te herinneren. "De reglementen bestaan al sinds begin vorig jaar maar zullen strikter toegepast worden", zegt Stijn Vandenbrande van surfclub Windekind uit Oostduinkerke.

"Er zullen nu meer controles komen en er zullen boetes uitgedeeld worden aan kitesurfers die de reglementen niet toepassen. Zo moeten de kitesurfers een genummerd lycrapak van een club dragen waaruit blijkt hoeveel ervaring iemand heeft. Kitesurfers moeten ook een verzekering bij zich hebben. Zowel de kitesurfer als de club kunnen een boete krijgen."

Het verstrengde toezicht komt er na een dodelijk ongeluk met een kitesurfer vorig weekend in Oostduinkerke Toen werd een beginnende kitesurfer meegesleurd door de wind, hij kwam slecht terecht op de grond en overleed.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/westvlaanderen/120612_Kitesurfers
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #5 Juni 12, 2012, 22:43:24
edit2Rapporteer  
Stinkt naar belgische kite maffia! alle belgische kiters moeten dus 3 kitescholen/clubs spekken, iets te lucratief... En dat door een eigewijze koekwous!!! Normaal gesproken heb ik medelijden. maar in dit geval zou je bijna burn in hell roepen ipv rust in vrede... maar goed R.I.P!. het moest een keer gebeuren... wij de wietpas en zij de kitepas... dus alle belgen in nederland om te kiten en alle nederlanders onder de toonbank wiet verkopen op het strand. Liever niet maar vrees dat dit het toekomst beeld gaat worden.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #6 Juni 12, 2012, 23:06:46
edit2Rapporteer  
Ignorance is our biggest enemy. Gevaren worden simpelweg erg onderschat. Veel mensen beseffen niet de kracht die je er mee kan genereren.

Verder zijn het bij de zuiderburen maar draconische maatregelen vind ik.
Hoe gaan ze eigenlijk controleren of het net niet even een vlaagje boven de 7bft is? Allemaal agenten met een windmeter in de hand op het strand? En bij een knoopje overschrijding het bonnenboekje tevoorschijn toveren?
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #7 Juni 12, 2012, 23:31:08
edit2Rapporteer  
vrijwel elk weekend gebeuren in België de meest verschrikkelijke ongelukken met jongeren die zich te pletter rijden na een bezoek aan de disco .....

Belgie staat in een rijtje met Portugal en Griekenland als het gaat om dodelijke verkeersongevallen..

Het bovenstaande is niet verbazendwekkend want een fatsoenlijke, degelijke autorijopleiding kennen ze daar nog steeds niet .....

Het Belgische wegennet is nog altijd beter dan dat van Polen, Roemenië of Oekraïne ..... maar kan in de verste verte niet tippen aan dat van Frankrijk of Nederland .....

Geen wonder want de Belg houdt niet van belasting betalen ... en houdt er een belastingmoraal op na die kan concureren met die van van de Griek, Italiaan, Macedoniër en   Portugees ...

Bestuurlijk is België een puinhoop .... kan ook niet anders met vijf parlementen ......

Gelukkig hebben ze het Europese parlement in Brussel .... want dankzij allerlei subsidieregelingen snoept Belgie heerlijk uit de verschillende Europese spaarpotjes ....

Is er dan niets goed in Belgie....?

Jawel ... de wet- en regelgeving m.b.t. tot kitesurfen ......dat hebben ze stevig aangepakt na de dood van een familielid van een politicus .....

dat is toch cliëntelisme ......

Hoe komt het Goede Doel toch aan dat idiote liedje " .....ik heb gedroomd over ......Bbbbbbbelgie"
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #8 Juni 13, 2012, 06:41:14
edit2Rapporteer  
En kinderen met een stuntvliegertje, mag dat nog wel?

Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #9 Juni 13, 2012, 06:52:45
edit2Rapporteer  


Hoe komt het Goede Doel toch aan dat idiote liedje " .....ik heb gedroomd over ......Bbbbbbbelgie
 

t zal wel met belasting ontduiking te maken hebben...  wat ook geen wonder is, met al die spaanse en italiaanse invloeden in dat land...
Wat voor ons een marokkaan was, was voor hun een italiaan...

NEWS FLASH: in duitsland bij wismar is ook een kitesurfer omgekomen afgelopen weekend... dus dat waren er alweer 2... Damn
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #10 Juni 13, 2012, 09:21:45
edit2Rapporteer  
" Maar pap, dat was toch helemaal geen kitesurfer? Dat was gewoon een idioot....".
Gisteren samen in de auto op weg naar een afterschool sessie. Geeft wel helder aan waar het probleem zit.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #11 Juni 13, 2012, 09:55:24
edit2Rapporteer  
" Maar pap, dat was toch helemaal geen kitesurfer? Dat was gewoon een idioot....".
Gisteren samen in de auto op weg naar een afterschool sessie. Geeft wel helder aan waar het probleem zit.

Ik hoop dat z'n familie dit niet zal lezen.. en voor mijn doen ook een beetje te gemakkelijk. Probleem zit 'm niet in idioterie of roekeloosheid maar in onwetendheid. Misschien is het maar beter als kitesurfen bekend staat / komt te staan als extreme sport voor levensmoede mensen. Slecht voor de industrie en kitespots, maar dan haalt niemand het meer in z'n hoofd om zonder degelijke instructie/opleiding er aan te beginnen.
feddomw
Gast
Antwoord #12 Juni 13, 2012, 10:23:48
edit2Rapporteer  
EJ, je tekst hakt er wat mij betreft nog iets te hard in. "burn in hell"? Kom op man.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #13 Juni 13, 2012, 10:42:19
edit2Rapporteer  
EJ, je tekst hakt er wat mij betreft nog iets te hard in. "burn in hell"? Kom op man.

Yes I know is grof ... tis niet bedoeld als of ik het hem toe wens... maar stel je voor, een mafketel (of ik) die niet luisterd, er gebeurd wat, waardoor hij (of ik) om komt en dat in heel NL Kiten wordt verbododen of aan nog strengere regels wordt gebonden... dan denk ik niet dat we het die gene (of mij)  in dank af zullen nemen... Dan reageert men ook zo van tis sneu maar gvd... hij heeft het wel voor ons verziekt jah!!!!
feddomw
Gast
Antwoord #14 Juni 13, 2012, 11:34:13
edit2Rapporteer  
Het zal in de praktijk wel mee vallen denk ik. Wij zijn geen bananenrepubliek, en we hebben een sterke NKV. Het is precies zoals hierboven voorgesteld, er vallen veel doden met scooters en fietsen, wordt ook niet verboden.

En we hebben op veel zee-spots al streng beleid: alleen leden mogen varen en die houden een oogje in het zeil.
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #15 Juni 13, 2012, 11:40:45
edit2Rapporteer  
@karel79: het waren de letterlijke woorden van een 9-jarige. Tuurlijk is het een vreselijk drama. Tegelijkertijd wordt door totale onwetendheid/ onbezonnenheid/roekeloosheid van mensen 'buiten de sport' een dusdanig beeld van de sport gecreeërd, dat er zeer negatief ondoordacht beleid voor wordt gemaakt. Daar hebben de 'insiders' last van en het zal een volgend ongeluk helaas niet voorkomen.
Daar begin ik ondertussen stevig van te balen.

Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #16 Juni 13, 2012, 11:58:05
edit2Rapporteer  
Het zal in de praktijk wel mee vallen denk ik. Wij zijn geen bananenrepubliek, en we hebben een sterke NKV. Het is precies zoals hierboven voorgesteld, er vallen veel doden met scooters en fietsen, wordt ook niet verboden.

En we hebben op veel zee-spots al streng beleid: alleen leden mogen varen en die houden een oogje in het zeil.

gelukkig dat nederland geen bananen republiek is, al vind ik het er steeds meer op gaan lijken,  het jammere van de bananen republiek is... Het zijn onze buren, en wat daar gebeurt heeft ook invloed op ons...
Dre79

Berichten: 25
Antwoord #17 Juni 13, 2012, 12:33:19
edit2Rapporteer  
Dat het slachtoffer compleet onwetend is valt nog te betwijfelen....op een forum waar ik wat actiever ben dan hier, (en waar het ongeval in Belgie ook niet onopgemerkt is gebleven, en net als hier voor de nodige discussie zorgt) verscheen vannochtend ineens onderstaand bericht van een gebruiker die zich waarschijnlijk speciaal voor de gelegenheid heeft aangemeld.

Citaat:
"wil hier toch wat duidelijkheid brengen aan iedereen. Hij had reeds 10jaar ervaring met kitesurfen waarvan hij enkele jaren les volgde bij de club als men dan nog spreekt van onervaren. ..hij wilde voor hij de beslissing nam op zee te gaan eerst wat testen of het wel veilig was, wat hem fataal werd, hopelijk brengt het onderzoek wat meer duidelijkheid over het ongeval.Hierbij vraag ik dan ook dat sommige mensen wat meer respect tonen tegenover zijn naaste familie in plaats van roddels te verspreiden, laat mijn dochter die hem zag sterven en zijn familie in alle rust afscheid van hem nemen het is al zwaar genoeg zonder zijn eer nog te moeten schenden en dit levenslang mee te dragen'.

BRON

Ik dacht meld het hier ook even, omdat iedereen een beetje verder borduurd op de zogenaamde "feiten" welke via de media naar buiten komen.
zinno

Geen avatar

Berichten: 56
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #18 Juni 13, 2012, 12:36:07
edit2Rapporteer  
In BE zouden ze beter gewoon een verplicht vaarbewijs invoeren!

Heb je voor zeilboten, motor boten  toch ook, waarom ook niet voor kites.
Geen pas = kiten verplicht met begeleider

Pasje & 2 dagen les = 250€ <-> begrafenis kost er 15000€.

Maar dat is te klaar & helder als regelgeving?

Maar nee, groen vestje, niet verder dan 926 meter uit de kust gaan, binnen de paaltjes blijven & twee waterdicht verpakte handstakellichten, dat zijn pas Belgische regels!
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #19 Juni 13, 2012, 12:49:40
edit2Rapporteer  
Dat het slachtoffer compleet onwetend is valt nog te betwijfelen....op een forum waar ik wat actiever ben dan hier, (en waar het ongeval in Belgie ook niet onopgemerkt is gebleven, en net als hier voor de nodige discussie zorgt) verscheen vannochtend ineens onderstaand bericht van een gebruiker die zich waarschijnlijk speciaal voor de gelegenheid heeft aangemeld.

Citaat:
"wil hier toch wat duidelijkheid brengen aan iedereen. Hij had reeds 10jaar ervaring met kitesurfen waarvan hij enkele jaren les volgde bij de club als men dan nog spreekt van onervaren. ..hij wilde voor hij de beslissing nam op zee te gaan eerst wat testen of het wel veilig was, wat hem fataal werd, hopelijk brengt het onderzoek wat meer duidelijkheid over het ongeval.Hierbij vraag ik dan ook dat sommige mensen wat meer respect tonen tegenover zijn naaste familie in plaats van roddels te verspreiden, laat mijn dochter die hem zag sterven en zijn familie in alle rust afscheid van hem nemen het is al zwaar genoeg zonder zijn eer nog te moeten schenden en dit levenslang mee te dragen'.

BRON

Ik dacht meld het hier ook even, omdat iedereen een beetje verder borduurd op de zogenaamde "feiten" welke via de media naar buiten komen.


Ik kan mij haast niet indenken dat iemand met 10 jaar kitesurf ervaring op het strand gaat testen met een 9m. Iedereen zou na lessen te hebben genomen moeten weten dat zoiets een absolute no-go is.
En enkele jaren lessen bij een club? Wie neemt er enkele jaren les in kitesurfen?
Met alle respect maar ik vind het een wat vage reactie van die persoon.
Tot slot geloof ik niet dat men die man zijn eer wil schenden. Wel wil men vaak volledige duidelijkheid over het voorval omdat anderen daar lering uit kunnen trekken. Dat er dan botte opmerkingen gemaakt worden moet je ook zien in het licht van het mogelijke feit dat mensen bang zijn dat hun sport door zulke tragische ongelukken te ver gereguleerd gaan worden.

Wouter

Berichten: 603
Antwoord #20 Juni 13, 2012, 13:28:19
edit2Rapporteer  
Vol=vol, burn in hell & en wat populistische leuzen niet gehinderd door enig verstand.

Heb wat respect.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #21 Juni 13, 2012, 13:37:19
edit2Rapporteer  
Wat ook nergens vermeld is, is hoeveel deze man woog en wat voor soort kite hij vloog.. 120kg en 9m c-shape is wel wat anders als 60kg en 9m bow/sle natuurlijk.

Is er geen BKV (oid) die deze berichtgeving wat kan verbeteren en zodoende er ook voor kan zorgen dat de wetsgevers geen besluiten nemen op basis van halve/verkeerde informatie?



EDIT: btw, misschien is de titel van dit topic een beetje misleidend.. Dit gaat niet over de kitesurfer uit Belgie die is overleden in Duinkerke maar over het plan om kitesurfen in Belgie nog meer aan banden te leggen (naar aanleiding van dit ongeluk uiteraard.. dat dan weer wel)
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #22 Juni 13, 2012, 14:14:52
edit2Rapporteer  
@ wouter: point taken
 
Topic gaat niet over het slachtoffer zelf (met alle respect) maar meer over de acties die gevolg zijn van het ongeval.

maar je mag er best wat luchtiger over doen... neem het eens met een korrel zout.
en nee tuurlijk vind ik het niet leuk om over ongevallen te lezen, maar als ze daarom de boel willen dicht timmeren, omdat men dan denkt dat ze het zo kunnen voorkomen... dan wordt ik een beetje verdrietig...

maar blijkbaar is er niet ingegrepen... ze hebben het zien gebeuren maar niet ingegrepen... aldus de voorzitter van de vereniging in oostduikerken... 


http://nieuws.vtm.be/binnenland/201206094896-kitesurfer-sterft-oostduinkerke



tjah zie ik iemand op playa een te grote vlieger op pompen ga ik wel ff wat vragen stellen, en zeker niet de kite oplaten.



mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #23 Juni 13, 2012, 14:52:08
edit2Rapporteer  
Wat ook nergens vermeld is, is hoeveel deze man woog en wat voor soort kite hij vloog.. 120kg en 9m c-shape is wel wat anders als 60kg en 9m bow/sle natuurlijk.

Is er geen BKV (oid) die deze berichtgeving wat kan verbeteren en zodoende er ook voor kan zorgen dat de wetsgevers geen besluiten nemen op basis van halve/verkeerde informatie?



EDIT: btw, misschien is de titel van dit topic een beetje misleidend.. Dit gaat niet over de kitesurfer uit Belgie die is overleden in Duinkerke maar over het plan om kitesurfen in Belgie nog meer aan banden te leggen (naar aanleiding van dit ongeluk uiteraard.. dat dan weer wel)

Dat is waar. Maar hoe dan ook: de wind had genoeg kracht om de persoon in kwestie een aantal meter op te tillen en tegen de grond te smakken.

De titel is idd eenvoudig verkeerd te lezen als je wat vluchtig aan het scannen bent. Ik las ook eerst rip kitesurfer in plaats van kitesurfen. Maar goed kleinigheidje
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #24 Juni 13, 2012, 22:01:44
edit2Rapporteer  
Dat het slachtoffer compleet onwetend is valt nog te betwijfelen....

Bedankt voor deze link!

Door de heftige discussie die dit ongeval los maakt valt relativeren & hoor en wederhoor vaak totaal weg.

Er nu vanuit gaande dat het een ervaren kiter was is er wellicht iets anders gebeurd.
Kan me echter niet voorstellen wat het scenario kan zijn.

Vreselijk voor de nabestaanden om al deze reacties te lezen als het echt waar is wat deze Newbie postte op dat forum!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.