Hoeveel calorieën verbrand je nu eigenlijk bij het kitesurfen..

Spoon

Berichten: 1864
Juli 02, 2012, 08:47:11
edit2Rapporteer  
Dat vroeg ik me dus af nadat ik dik drie uur op het water had gestaan en bijna alles aan mijn lichaam zeer deed Wink.

Toen vond ik dus dit artikel.

Citaat
Burning Calories With…Kiteboarding?
I’ve always wondered how many calories I burn while doing this.  Interestingly, a study was published last year which can give me a rough estimate.

This study looked at the heart rate and oxygen uptake (the amount of oxygen your body is using to produce energy aerobically) of a group of kitesurfers while riding a course designated by a group of buoys.  The researchers found that the kitesurfers achieved heart rates of around 80% of their maximum heart rates (the maximum heart rates were determined by a treadmill test).  I thought this was interesting because I often have no clue where my heart rate is while I’m riding, and evidently it gets higher than I thought than it would get.  Of course, the researchers were simulating kiteboard racing conditions, which is more intense than regular riding, so my heart rate likely does not get that high if I’m just “mowing the lawn” (leisurely riding back and forth) as it’s called.  Of course, if I’m actually kiting aggressively (jumping, trying new tricks), then it can get more intense.

The oxygen uptake was estimated to be around 60% of the subjects’ maximal oxygen uptake (again determined by the treadmill test).  We can use this number to get a rough estimate of the calories burned.  There is a concept called metabolic equivalents (METs), which gives us an idea of how intense an activity is in relation to rest.  One MET is equivalent to the oxygen uptake while we’re at rest; this is typically assumed to be 3.5 milliliters of oxygen for every kilogram of body weight, per minute (3.5 ml/kg/min).  Thus, an activity that takes 4 METs is one that takes 4 times the oxygen uptake of rest.  Vigorous activities can be 10 METs or more.

In this study, the kitesurfers had average oxygen uptakes of 35 to 40 ml/kg/min.  If we divide this by 3.5, that gives us 10 to 11 METs.  We can use this to estimate the calories burned using the following equation:

Calories Burned Per Minute = METs * 3.5 * (bodyweight in kilograms / 200)

I weigh about 176, which is 80 kilograms.  If we assume around 10 METs for kitesurfing, that would give me a calorie burn of:

10 * 3.5 * (80 / 200) = 14 calories per minute

Now, that’s for aggressive racing.  I typically will ride for about 2 hours, mixing in aggressive riding with more leisurely riding.  Let’s say that I average 7 METs over that 2 hours.  That would give me a calorie burn of:

7 * 3.5 * (80/200) = 9.8 calories per minute

9.8 calories per minute * 120 minutes = 1176 calories



Hier kan je de rest van het artikel lezen!

Pieterr

Berichten: 88
Antwoord #1 Juli 02, 2012, 09:21:33
edit2Rapporteer  
Heb zelf mn Garmin incl. hartslagmeter omgehad tijdens het kiten.
Deze komt op 2322 Cal. in 1.46.52u. Dit is over 3 sessies incl. wat loopwerk.
Per uur is dit dus 1300 Cal.

Ben trouwens 189cm x 92 kg.

Komt redelijk overeen met het bovenstaande artikel dus.
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #2 Juli 02, 2012, 12:36:42
edit2Rapporteer  
Heb zelf mn Garmin incl. hartslagmeter omgehad tijdens het kiten.
Deze komt op 2322 Cal. in 1.46.52u. Dit is over 3 sessies incl. wat loopwerk.
Per uur is dit dus 1300 Cal.

Ben trouwens 189cm x 92 kg.

Komt redelijk overeen met het bovenstaande artikel dus.


Zak Sjps van 200 gr  is 1100 Cal en halfe liter Bier is 250 Cal.  loser

Dus een dag kiten voor een daggie doorzakke  ListenToMe  ThumpsUp Grin
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #3 Juli 02, 2012, 12:55:54
edit2Rapporteer  
Vandaar dat ik -als ik kite- 4x per dag eet.
leeany

Berichten: 844
Antwoord #4 Juli 04, 2012, 17:49:07
edit2Rapporteer  
@ Pieter, jij zit dan op 21 cal. per minuut.. dat is echt onmogelijk, en komt ook zeker niet overeen met het schema wat daarboven staat van 9,8 cal. per minuut.

Ik vind 9.8 al relatief veel. Als je een uur gemiddeld 20 km/u fietst zit je +/- op hetzelfde. (80kg)
Zeker voor toch een aerobe sport in de meeste gevallen. Maar in dit geval zal toch ook water temperatuur erbij berekent moeten worden, aangezien dat ook weer extra calorieën kost om je lichaam warm te houden. Best goed schema, had niet verwacht dat het zo relatief hoog zou liggen bij kiten.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #5 Juli 04, 2012, 19:22:14
edit2Rapporteer  
Kun je nooit precies weergeven: sta je met een grote vlieger in dikke wind te trappen. Vaar je rustig je baantjes heen en weer of ben je vol bezig met uitgehaakte tricks. Maak je een downwinder of moetje iedere keer weer dik hoogte trappen. enz enz.
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #6 Juli 04, 2012, 19:23:33
edit2Rapporteer  
als ik de sportschool een heel uur sta te stampen op de cross-trainer staat de teller uiteindelijk op rond de 700 cal.
op schaal van 0-15 in weerstand staat 'ie dan op 9 (pittig)
hartslag ligt continu tussen 120-128

das per minuut 11,6 cal

maar goed, net wat iedefix zegt, ben je 300 x aan het loopen en 100 keer aan het uithaken per uur  Roll Eyes of doe je beetje cruisen...
leeany

Berichten: 844
Antwoord #7 Juli 05, 2012, 23:25:51
edit2Rapporteer  
120-128 hartslag is ook wel relatief laag?! Verschilt natuurlijk zeker per persoon, maar al ga ik hardlopen op een km of 14 per uur, een uur lang.. zit ik gemiddeld op zo'n 170 bpm.

Maar alsnog denk ik wel dat het vrij goed klopt, alleen had zeker niet in 1e opzicht verwacht dat het zo hoog zou zitten eigenlijk!
Pieterr

Berichten: 88
Antwoord #8 Juli 06, 2012, 10:01:22
edit2Rapporteer  
Heb even gechecked,
mijn Garmin heeft gemeten op 3 sessies. 2 Hiervan waren met 32-40 knt, vlagerig, dus hard werken. Middagje cruisen @ 30 knopen zal zeer waarschijnlijk lagere waarden opgeven.

Mijn gemiddelde hartslag ligt hierbij gemiddeld op 160, met een max van 175 (= 91% van mijn max hartslag. Bij een gemiddelde hardloopsessie (halve marathon tempo) bereik ik vergelijkbare waarden).
Het kan zijn dat mijn gewicht (92kg) en max snelheid (43,5 km/h) voor een onevenredig hoge energieverbuik zorgen.

@Leeany, klopt, als ik 20 pu fiets red ik ook denk ik max 9,8. Mijn hartslag zal dan ws niet boven de 120 uitkomen. Maar als ik (boven de) 30 fiets, en mijn hartslag gaat richting de eerdere genoemnde getallen.

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.