Afstelling Slingshot RPM

Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Augustus 05, 2012, 16:11:36
edit2Rapporteer  
Ik wil mijn kite wat agressiever laten reageren; nu heb ik twee manieren waarop ik de kite kan afstellen.
De eerste is de positie van de stuurlijnen veranderen. Deze zijn mij duidelijk; meer bardruk = meer kite feedback. Dit lijkt mij al een stap in de juiste richting.
De andere optie zijn de powerlijnen; wakestyle & freestyle (zie plaatje). Welke van deze twee kan ik het beste pakken voor een snel sturende kite & waarom? Wat zou de beste positie zijn van de stuurlijnen?



Alvast bedankt!
Bauke

Geen avatar

Berichten: 198
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #1 Augustus 05, 2012, 16:21:44
edit2Rapporteer  
Ik vaar sinds kort ook de rpm en wat ik begrijp is dat je voor een snellere kite de freestyle setting moet kiezen.

De rede is dat je voor wakestyle een stabiele (dus ook minder direct aan de bar) kite nodig hebt met een constante pull.
En voor Freestyle .meer explosie nodig hebt dus sneller.

Ik kan het mis hebben maar dit heb ik ooit ergens gehoor en heb dus ook mijn kite hierop afgesteld.
 
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #2 Augustus 05, 2012, 16:22:30
edit2Rapporteer  
Meer bardruk is trager sturen. Nu weet ik niet wat hier de reden voor is, want volgens m'n eigen logica kan je bij meer bardruk de kite verder kantelen met dezelde uitslag van je bar, en dus sneller sturen... maar blijkbaar mis ik iets... wellicht dat bij meer bardruk je meer kracht moet uitoefenen om te sturen en daardoor alles wat trager gaat ofzo? ... Kan iemand dit misschien uitleggen?

De voorste lijnen zou ik niet weten eigenlijk... je verandert het kantelpunt van de kite, maar welke gevolgen dat precies heeft voor het sturen weet ik niet zeker...  hoewel volgens het bardruk verhaaltje je met de freestyle setting sneller zou moeten kunnen sturen.

Als ik het helemaal fout heb laat het even weten iemand  Roll Eyes
Iw@n

Berichten: 200
Antwoord #3 Augustus 05, 2012, 16:26:27
edit2Rapporteer  
Zit met hetzelfde probleem heb sinds 2 weken een 2012 rpm. Je kan heel veel afstellen, kan alleen nergens terug vinden hoe en wat..

op de site staat alleen maar een manual van 2009
Bauke

Geen avatar

Berichten: 198
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #4 Augustus 05, 2012, 16:37:03
edit2Rapporteer  
mailtje sturen naar slingshot?
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #5 Augustus 05, 2012, 16:39:08
edit2Rapporteer  
Als je positie A en 1 pakt dan heb je de agressiefste kite. Want dan stuurt die het snelste.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #6 Augustus 05, 2012, 16:44:21
edit2Rapporteer  
Als je positie A en 1 pakt dan heb je de agressiefste kite. Want dan stuurt die het snelste.

Wat is daar dan de gedachte achter?

Overal lees ik dat minder bardruk sneller sturen is, maar nergens zie ik het uitgelegd worden. Sad

Want met setting 4 kantel je de kite toch meer met dezelfde baruitslag, en dus sneller sturen? ...

Nouja blijkbaar dus niet, maar waarom dan niet? 

Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #7 Augustus 05, 2012, 17:05:27
edit2Rapporteer  
Als je positie A en 1 pakt dan heb je de agressiefste kite. Want dan stuurt die het snelste.

Wat is daar dan de gedachte achter?

Overal lees ik dat minder bardruk sneller sturen is, maar nergens zie ik het uitgelegd worden. Sad

Want met setting 4 kantel je de kite toch meer met dezelfde baruitslag, en dus sneller sturen? ...

Nouja blijkbaar dus niet, maar waarom dan niet? 



Klopt wel wat je zegt maar omdat de hefboom groter is bij punt A en 1 gaat het veel makkelijker en sneller waardoor je een agressievere kite krijgt.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #8 Augustus 05, 2012, 17:09:26
edit2Rapporteer  
Als je positie A en 1 pakt dan heb je de agressiefste kite. Want dan stuurt die het snelste.

Wat is daar dan de gedachte achter?

Overal lees ik dat minder bardruk sneller sturen is, maar nergens zie ik het uitgelegd worden. Sad

Want met setting 4 kantel je de kite toch meer met dezelfde baruitslag, en dus sneller sturen? ...

Nouja blijkbaar dus niet, maar waarom dan niet? 



Klopt wel wat je zegt maar omdat de hefboom groter is bij punt A en 1 gaat het veel makkelijker en sneller waardoor je een agressievere kite krijgt.

Oke wat ik dus al in m'n eerst bericht zei Smiley 't Kost minder kracht dus het gaat makkelijker, en uiteindelijk dus sneller. Duidelijk.
jappie-joo

Berichten: 67
Antwoord #9 Augustus 05, 2012, 19:26:20
edit2Rapporteer  
Freestyle en wakestyle  afstelling word je kite in principe niet agressiever van. Als je hem op wake aansluit heb je minder depower( zone word kleiner) en voor een unhook een grotere doodmoment.

De anders instellingen is hoe zwaarder die staat qua bardruk, hoe minder agressief die stuurt. Logisch gevolg want de stuurlijn zit niet op de hoek maar iets naar binnen op de kite. Daarin tegen stuurt die nog steeds heel snel.
Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #10 Augustus 05, 2012, 20:06:55
edit2Rapporteer  
Ok duidelijk mannen! Ik ga morgen de stuurlijnen op 4 zetten, ben benieuwd of het veel gaat uit maken Wink.
Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #11 Augustus 05, 2012, 20:09:24
edit2Rapporteer  
Nummer 1 zal hij het snelste sturen, RPM heeft naar mijn weten toch al best wat bardruk dus gewoon afstellen wat voor jou het lekkerste is.

Bij mijn 7m heb ik liever iets meer bardruk (dus meer richting de LE) zodat ik hem wat beter kan aanvoelen, snel is een 7m toch al en bij de grotere maten heb ik liever een iets snellere kite.
Iw@n

Berichten: 200
Antwoord #12 Augustus 05, 2012, 20:55:48
edit2Rapporteer  
hebben de verschillende knoopjes op de pigtails nog effect? Bv alles op het 2e knoopje ipv de eerste?
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #13 Augustus 05, 2012, 21:13:25
edit2Rapporteer  
hebben de verschillende knoopjes op de pigtails nog effect? Bv alles op het 2e knoopje ipv de eerste?


Sorry maar dit moet je toch weten... Heb je dat bij je lessen niet gehad?

Hierdoor maak je kleine veranderingen in de lengte van je lijnen waardoor je meer of minder power in de kite krijgt.
Iw@n

Berichten: 200
Antwoord #14 Augustus 05, 2012, 21:16:16
edit2Rapporteer  
ehm nee niet gehad tijdens de les.

En mijn rebel had die optie niet..dus ligt er maar net aan welke kite?
SanderH

Berichten: 135
Antwoord #15 Augustus 05, 2012, 21:42:12
edit2Rapporteer  
Nummer 1 zal hij het snelste sturen, RPM heeft naar mijn weten toch al best wat bardruk dus gewoon afstellen wat voor jou het lekkerste is.

Ik vaar de RPM ook met A-1 maar daar is het pas een lekkere bardruk bij de high end , maar ja wat "lekker" vaart is ook maar een mening Wink
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #16 Augustus 05, 2012, 21:45:13
edit2Rapporteer  
ehm nee niet gehad tijdens de les.

En mijn rebel had die optie niet..dus ligt er maar net aan welke kite?


Dat kan zo zijn inderdaad, maar als nog moeten ze zoiets vertellen tijdens je les.
jantjuuh

Berichten: 570
Logs: 0 | 586 uur
Antwoord #17 Augustus 05, 2012, 21:53:45
edit2Rapporteer  
Ik vaar mijn kites (Best Nemesis en Ozone C4) allemaal op 'positie 1' . Ze sturen sneller (=explosiever) en er is minder bardruk, wat weer lekker is voor de armen. Qua depower maakt het niet heel erg veel uit. Spelen met de knoopjes op de pigtails heeft niet veel nut. Effect is dat je stuurlijnen korter of langer worden, oftewel, de kite is wat meer gepowered of meer gedepowered.
Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #18 Augustus 07, 2012, 19:31:34
edit2Rapporteer  
Vandaag heb ik 'm op de A 1 setting gevaren (8m)...stuk directer iig. Viel me op hoeveel zo'n afstelling uitmaakt voor het gedrag van de kite (voorheen stond hij op A 2).

Dit is iig weer een stap in de goede richting om loopjes te gaan doen :+
Ferry75

Geen avatar

Berichten: 1
Antwoord #19 September 18, 2012, 18:59:10
edit2Rapporteer  
Ik heb sinds kort ook een set RPM's 2012 (7,9 en 12). Nu heb ik op de 12m last van trillingen op de bar komend van de stuurlijnen. Lijkt een soort van resonantie. Ook het hoogtelopen is dramatisch gebleken bij deze 12m terwijl dat bij de 9m zeer zeker niet het verhaal is.

Kan dit trillen en slecht hoogte kunnen houden ook aan de instellingen op de kite liggen?  De 12m staat nu ingesteld op positie B-3 en alle pigtails geknoopt op de 2 knoop.
SnaaK

Berichten: 137
Antwoord #20 September 19, 2012, 14:22:29
edit2Rapporteer  
Ik heb sinds kort ook een set RPM's 2012 (7,9 en 12). Nu heb ik op de 12m last van trillingen op de bar komend van de stuurlijnen. Lijkt een soort van resonantie. Ook het hoogtelopen is dramatisch gebleken bij deze 12m terwijl dat bij de 9m zeer zeker niet het verhaal is.

Kan dit trillen en slecht hoogte kunnen houden ook aan de instellingen op de kite liggen?  De 12m staat nu ingesteld op positie B-3 en alle pigtails geknoopt op de 2 knoop.

Zet hem eens op de A stand, kan je de kite t.o.v. de wind meer kantelen dus meer depower. Bij 4 heb je de meeste bardruk en de sloomste stuur-instelling, bij 1 de minste bardruk en snelste stuur-instelling.

Pigtails ligt eraan hoe je lijnen zijn gekrompen/gerekt. 'De 2 knoop' ken ik niet maar als je stuurlijnen daardoor korter worden betekend dat het zelfde als je bar ietsje meer aantrekken en ietsje minder kunnen depoweren en visa versa...
Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #21 September 19, 2012, 17:58:18
edit2Rapporteer  
Ik heb sinds kort ook een set RPM's 2012 (7,9 en 12). Nu heb ik op de 12m last van trillingen op de bar komend van de stuurlijnen. Lijkt een soort van resonantie. Ook het hoogtelopen is dramatisch gebleken bij deze 12m terwijl dat bij de 9m zeer zeker niet het verhaal is.

Kan dit trillen en slecht hoogte kunnen houden ook aan de instellingen op de kite liggen?  De 12m staat nu ingesteld op positie B-3 en alle pigtails geknoopt op de 2 knoop.

Zet hem eens op de A stand, kan je de kite t.o.v. de wind meer kantelen dus meer depower. Bij 4 heb je de meeste bardruk en de sloomste stuur-instelling, bij 1 de minste bardruk en snelste stuur-instelling.

Pigtails ligt eraan hoe je lijnen zijn gekrompen/gerekt. 'De 2 knoop' ken ik niet maar als je stuurlijnen daardoor korter worden betekend dat het zelfde als je bar ietsje meer aantrekken en ietsje minder kunnen depoweren en visa versa...
Geldt dat dan ook voor als de kite in vlagen erg klappert? Kan me niet herinneren dat, toen ik de stuurlijnen op 3 had staan, de kite klapperde in de vlagen...hij heeft dan ook de neiging om naar beneden te sturen.
SnaaK

Berichten: 137
Antwoord #22 September 20, 2012, 14:05:08
edit2Rapporteer  
Geldt dat dan ook voor als de kite in vlagen erg klappert? Kan me niet herinneren dat, toen ik de stuurlijnen op 3 had staan, de kite klapperde in de vlagen...hij heeft dan ook de neiging om naar beneden te sturen.

Trillingen / klapperen weet ik niet... kan door vanalles komen, meest waarschijnlijke is te losse stuurlijnen. Afstellen = trial & error & trial & error &................. totdat die doet wat die moet doen.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #23 September 20, 2012, 22:02:01
edit2Rapporteer  
Ik stel m'n stuurlijnen altijd af op 'net geen backstall bij full power'
Bauke

Geen avatar

Berichten: 198
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #24 December 22, 2013, 19:29:08
edit2Rapporteer  
Nog even een vraagje. met de A1 setting heb je de meest snelle kite. Nu kan je je lijnen ook nog anders knopen (heb ze nu allebei op het middelste knoopje zitten) wat is hier de beste setting voor als het gaat om snelheid?
 
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.