Overstap van Rijsselberghe naar het Kiteracen in Canada

Snowman

Berichten: 264
Oktober 01, 2012, 17:07:15
edit2Rapporteer  
Reportage gemaakt in Canada over Rijsselberghe:

Dorian van Rijsselberghe heeft zijn eerste stappen in zijn nieuwe loopbaan als kitesurfer achter de rug. Een allerminst makkelijke klus, weet de populaire inwoner van Texel. De Olympisch kampioen test zichzelf in de nieuwe sport in Canada.


http://sport.nl/video/7903-van-rijsselberghe-maakt-switch.html

Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #1 Oktober 01, 2012, 17:24:41
edit2Rapporteer  
nog ff door oefenen  schater
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #2 Oktober 01, 2012, 17:31:07
edit2Rapporteer  
Je ziet een special al voor onze sport!
Voor Kevin slechts een paar minuten plaats in Studio sport.

Heel leuk om te zien hoeveel hij nog moet leren.
En iedereen die al eens op een raceboard heeft gestaan weet hoe rete moeilijk dat is
StefanS

Berichten: 71
Antwoord #3 Oktober 01, 2012, 17:41:03
edit2Rapporteer  
Kan iemand mij uitleggen waarom het feestyle niet olympisch wordt. Dat is toch juist het unieke van kitesurfen ten opzichte van windsurfen (ookal kan je bij windsurfen ook springen). Anders kan je toch net zo goed windsurfen houden? Of snap ik het weer niet ?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #4 Oktober 01, 2012, 17:50:41
edit2Rapporteer  
Ergens inderdaad jammer dat race wel de volle aandacht krijgt nu het Olympisch is geworden, terwijl de wereldkampioenen kevin en Youri nauwelijks media-aandacht hebben gehad.

Maar we moeten niet vergeten dat dit ook een gigantische stap in de goede richting kan zijn wat betreft het volwassener worden van de kitesport en dit is ook direct een van de betere reportages die ik over het kitesurfen gezien heb waar ook direct duidelijk wordt gemaakt dat racen iets compleet anders is dan wat de gemiddelde kiter op het strand doet!
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #5 Oktober 01, 2012, 18:02:20
edit2Rapporteer  
Het enige wat ik dan erg jammer vindt is dat Dorian zegt dat de race deelnemers niet weten wat ze moeten doen met de start bijvoorbeeld. Nou als je kijkt bij de PKRA of de KTE dan hebben die gasten daar echt wel door op welk moment ze bij de start moeten zijn. Ook de tactiek die ze kunnen gebruiken snappen ze echt wel.

Maar verder een mooie reportage, laten we wel wezen dat hij een hele goede kans gaat maken omdat die het geluk heeft een team achter zich te hebben. Ik weet niet of Rolf en Katja dat ook zo hebben.

Ik ben trouwens ook benieuwd wanneer dit is opgenomen, ik vond hem op Texel tijdens het kiteweekend aardig goed heen en weer knallen op zijn raceboard.
Snackyman

Berichten: 802
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #6 Oktober 01, 2012, 18:02:51
edit2Rapporteer  
Hij moet echt nog veel oefenen. Wel leuk om te zien dat hij wat zijn ervaring mee kan nemen naar het kitesurfen.
Dennis.

Berichten: 218
Logs: 0 | 90 uur
Antwoord #7 Oktober 01, 2012, 19:26:24
edit2Rapporteer  
Het enige wat ik dan erg jammer vindt is dat Dorian zegt dat de race deelnemers niet weten wat ze moeten doen met de start bijvoorbeeld. Nou als je kijkt bij de PKRA of de KTE dan hebben die gasten daar echt wel door op welk moment ze bij de start moeten zijn. Ook de tactiek die ze kunnen gebruiken snappen ze echt wel.

Maar verder een mooie reportage, laten we wel wezen dat hij een hele goede kans gaat maken omdat die het geluk heeft een team achter zich te hebben. Ik weet niet of Rolf en Katja dat ook zo hebben.

Ik ben trouwens ook benieuwd wanneer dit is opgenomen, ik vond hem op Texel tijdens het kiteweekend aardig goed heen en weer knallen op zijn raceboard.
Op de FB van Dorian had ik geloof ik gelezen dat de NOS vorige week langs was geweest in Canada. Dus zal toen ook wel opgenomen zijn, lang na het kitesurfweekend op Texel dus...
De reportage is natuurlijk puur knip&plak werk van de beelden. Dus kunnen ze het ook zo in elkaar gedraaid hebben dat het net lijkt of die meer in het water ligt dan op zijn board staat, je weet het nooit met de Nederlandse media. Of Dorian had gewoon een offday, dat hebben we allemaal wel eens. Wink

Ik geloof ook echt wel dat de kitesurfers nog veel van de windsurfers op tactisch en wedstrijd gebied kunnen leren. In het windsurfen zijn ze al jaren daar heel professioneel mee bezig, terwijl het kitesurfen nog in de kinderschoenen staat. Zeker het racekiten.

Wel mooi om Dorian zo met het kitesurfen bezig te zien!!
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #8 Oktober 01, 2012, 19:46:40
edit2Rapporteer  
Tja in het filmpje zeg die ook dat het niet altijd even goed gaat. Kan best zo zijn geweest. Ik ben benieuwd hoe die het op het WK gaat doen. Hij zal niet winnen maar misschien een verrassing.

Qua racekiten staat het zeker nog in de kinderschoenen, maar ook deze sport doen ze ondertussen ook al zo'n 5-6 op de PKRA. Ik denk niet dat ze zoveel achterlopen als Dorian schetst, die gasten hebben ook echt wel naar de windsurfers gekeken.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #9 Oktober 01, 2012, 21:49:43
edit2Rapporteer  
Die spot in Canada is een bergspot met thermische wind tussen grote rotswanden door. Oftewel altijd erg vlagerig a la de Gorge bijvoorbeeld.
Dat zie je ook in de reportage, hij wordt telkens overmant door windvlagen. Die racekites zetten ook elke meter per seconde windsnelheidtoename om in trekkracht.
En zo'n board vaart echt hardstikke moeilijk , vooral bij het overstag gaan en gijpen
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #10 Oktober 01, 2012, 22:18:13
edit2Rapporteer  
Die racekites kunnen toch juist heel erg goed windvlagen opvangen?
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #11 Oktober 01, 2012, 22:45:08
edit2Rapporteer  
Die racekites kunnen toch juist heel erg goed windvlagen opvangen?


Jep, door het platte profiel kunnen de kites de wind veel makkelijker en sneller lozen.
ditispablo

Berichten: 259
Antwoord #12 Oktober 02, 2012, 12:20:49
edit2Rapporteer  
Kan iemand mij uitleggen waarom het feestyle niet olympisch wordt. Dat is toch juist het unieke van kitesurfen ten opzichte van windsurfen (ookal kan je bij windsurfen ook springen). Anders kan je toch net zo goed windsurfen houden? Of snap ik het weer niet ?

Het kiezen -wisselen- van 1 van de 10 Olympische watersport disciplines is een enorme politiek en commercieel spel. Kitesurfen heeft voorkeur gekregen boven windsurfen simpelweg omdat het groeit onder jongeren en dus de toekomst heeft.
Courseracen heeft de voorkeur boven Wave- of Freestyle omdat ze minder wind nodig hebben en er dus
- meer Olympische lokaties geschikt zijn
- het zekerder is dat de wedstrijden doorgang vinden
De commerciele belangen van bovenstaand lijken me duidelijk: televisierechten, sponsoring etc...

StefanS

Berichten: 71
Antwoord #13 Oktober 02, 2012, 19:58:38
edit2Rapporteer  
@ditispablo Thx voor je reactie! Maakt het allemaal een stuk duidelijker!
Hopen dat hij over 4 jaar een medaille pakt!
simon106

Geen avatar

Berichten: 14
Antwoord #14 Oktober 02, 2012, 20:27:24
edit2Rapporteer  
daarbij is freestyle en wave een jury sport, misschien dat ze dit ook meenemen?
Parkie

Berichten: 1640
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #15 Oktober 05, 2012, 08:50:50
edit2Rapporteer  
http://www.nu.nl/sport/2926249/slechte-start-van-rijsselberghe-wk-kitesurfen.html
Karst71

Berichten: 170
Antwoord #16 Oktober 05, 2012, 09:40:38
edit2Rapporteer  
Mooie reportage inderdaad, Het viel me wel op dat Rolf vd Vlugt en Katja Roose helemaal niet genoemd worden. Zij horen toch bij de wereldtop van het course-racen!

Lijkt me mooi als 'Team Rijsselberghe' en deze toppers zouden kunnen samenwerken: Tactische inbreng van de windsurfers, technische inbreng van de kiters. Lijkt mij win-win  YeSS.
Parkie

Berichten: 1640
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #17 Oktober 05, 2012, 09:51:39
edit2Rapporteer  
Het viel me wel op dat Rolf vd Vlugt en Katja Roose helemaal niet genoemd worden.

Rolf van der Vlugt staat 27e, met 34 punten.

Bij de vrouwen staat Katja Roose op de vijfde plaats. De nummer drie van de wereldranglijst was echter allerminst tevreden. ''Want het podium is nog ver weg. Ik ben er nog niet'', reageerde ze.
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #18 Oktober 05, 2012, 11:03:23
edit2Rapporteer  
Highlights dag 1


http://www.youtube.com/watch?v=grLCi71P2hk&feature=share
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=grLCi71P2hk&amp;feature=share" target="_blank"><a href="https://www.youtube.com/watch?v=grLCi71P2hk&amp;feature=share" target="_blank">https://www.youtube.com/watch?v=grLCi71P2hk&amp;feature=share</a></a>
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #19 Oktober 05, 2012, 17:53:33
edit2Rapporteer  
Die racekites kunnen toch juist heel erg goed windvlagen opvangen?

Wat Marc al probeerde te zeggen is dat zulke kites effectief druk kunnen lozen m.b.v. de depower.
Maar dat moet de rider wel zelf doen! Dorian houdt de bar strak vast waardoor hij een paar keer gelanceerd wordt Wink

Overigens is dat iets typisch voor windsurfers die racen. Daar leren ze juist om de giek aan te trekken als ze het zeil niet meer kunnen houden in vlagen.

Er valt nog veel winst te halen in de ontwikkeling van die boards. Die varen nog steeds lastig. Mede ook door de hoge snelheid die ze behalen
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #20 Oktober 05, 2012, 20:17:12
edit2Rapporteer  
Dorian van Rijsselberghe leert snel! De Olympisch kampioen verraste in zijn laatste race vriend en vijand door als eerste kitesurfer de boven-boei te passeren. ,,Dat was zo mooi,'' zegt hij grinnikend. ,,Daarna ben ik nog een paar keer in h
et water gevallen.. Maar dat ene momentje, daar gaat het om!''

De Texelaar eindigde vandaag op de negentiende, zeventiende en dertigste plek. Hij had ook nog een race, waarin hij de finishlijn niet passeerde, maar daar kon hij zelf weinig aan doen. ,,Twee andere gasten botsten tegen elkaar aan, en crashten toen met hun lijnen in mijn vlieger. Ik moest echt flink zwemmen om die lijnen weer uit de knoop te halen.''

Toch maakt de kersverse kitesurfer zich nog niet zo druk. ,,Ik ben hier om te leren,'' zegt hij. ,,Als je net een paar weken aan het trainen ben, dan kun je nog niet teveel van jezelf verwachten.''

zie https://www.facebook.com/kitesurfmagazine.nl
Karst71

Berichten: 170
Antwoord #21 Oktober 05, 2012, 21:12:05
edit2Rapporteer  
Het viel me wel op dat Rolf vd Vlugt en Katja Roose helemaal niet genoemd worden.

Rolf van der Vlugt staat 27e, met 34 punten.

Bij de vrouwen staat Katja Roose op de vijfde plaats. De nummer drie van de wereldranglijst was echter allerminst tevreden. ''Want het podium is nog ver weg. Ik ben er nog niet'', reageerde ze.


Hi Parkie  Roll Eyes,

Ik bedoelde dat zij niet genoemd werden in de NOS reportage  Huh. Die ging alleen over 'team Rijsselberghe' en hoe zij de broodnodige kennis gaan opdoen in wedstrijden de komende tijd. Ik hoop dat dat snel lukt, maar volgens mij zou het mooi zijn als ze om de tafel gaan zitten met Katja en Rolf...Op dit moment toch de boegbeelden van het Nederlandse course-racing.
Gehaktdag

Berichten: 549
Antwoord #22 Oktober 08, 2012, 23:22:06
edit2Rapporteer  
Zag net dit op nieuwsuur vanaf 43:50
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1294739 
Karst71

Berichten: 170
Antwoord #23 Oktober 09, 2012, 12:50:19
edit2Rapporteer  
Weer een leuke reportage over een mooie sportman die zich gestort heeft op de mooiste sport  Grin.

 Helaas weer helemaal niets over Rolf, Katja en de andere nederlandse course-racers  Lips Sealed. Spelen hier sponsorbelangen of zo?  Huh
peter.

Berichten: 1145
Antwoord #24 Oktober 09, 2012, 13:02:36
edit2Rapporteer  
je bent pas kiter als:

lid bent van nkv !!!!!!!!!
lid bent van hanglos
en natuurlijk kitehigh

zo lang dat niet het geval blijf je rookie.....
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.