Warming up

Mitchel_12000

Berichten: 1183
Oktober 02, 2012, 19:12:32
edit2Rapporteer  
Ik heb nu al verschillende malen een rib gekneusd tijdens kiten en snowboarden, waarbij het in ongeveer de helft van de gevallen lijkt te ontstaan door een onverwachtse beweging aan het begin van een kitesurf sessie. De laatste keer voelde ik een knak in mijn borstkas. Voor de rest niet echt meer last van gehad en lekker door gevaren maar na 2 dagen kon ik geen normale beweging meer maken zonder pijn.

Nu vraag ik mij af, zou een warming up hierin helpen en zo ja, wie van jullie doet er hier een warming up voor het kiten en waar bestaat deze uit? (het oppompen van je kite even buiten beschouwing gelaten)
Bart79

Geen avatar

Berichten: 100
Antwoord #1 Oktober 02, 2012, 19:29:25
edit2Rapporteer  
Kneuzing is een onderhuidse beschadiging van het weefsel. Helpt geen warming up tegen lijkt me. Warming up is toch vooral om spieren op te warmen en daarmee, spierblessures, verstuikingen...te voorkomen?
Fly like hell

Berichten: 842
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #2 Oktober 02, 2012, 19:32:03
edit2Rapporteer  
Warming-up doen is nooit verkeerd maar zal een gekneusde rib niet voorkomen. Misschien flauw maar gewoon blijven oefenen zodat je lichaam zich aan de belasting aanpast (over compensatie) of aan de gewichten gaan hangen zodat je lichaam de klappen beter kan opvangen.

Als je  een warming-up doet dan zal je vooral je arm- en beenspieren moeten opwarmen en de schouder-, knie- enenkelgewrichten soepel moeten maken. Dit kan je bijvoorbeeld doen door zgn uitvalspassen, harlekijnen en triplings.
Pak een paar twists mee voor je romp zodat alles goed op zijn plek zit voor je begint.

Have fun
KITE-NZ

Geen avatar

Berichten: 59
Antwoord #3 Oktober 02, 2012, 23:11:09
edit2Rapporteer  
Ik heb een soort gelijke ervaring. Alleen blijkt het geen kneuzing te zijn maar een overdreven spanning op de spieren (een soort spasme waardoor ze niet meer ontspannen). De ribben zitten met een hele kleine en zeer gevoelige constructie vast aan je rugge graat. bij mij was dat wat overbelast en de spieren willen door extra spanning het gewricht beschermen. Met wat physio snel opgelost. Heb je het door een physio laten bekijken (mijn ervaring met de huisarts is dat ze je pillen geven maar de oorzaak niet goed analyseren. Alleen de meer serieuze ellende  zoals nier ontsteking werdt uitgesloten dus toen maar naar de physio)

Warming up: tsja, helpt weinig als de basis er niet is. Ik ben inmiddels in de 40+ categorie beland en merk dat het nog prima gaat maar dat ik echt specifiek moet blijven trainen om blessures te voorkomen. Ik probeer altijd buik en rug spieren (de core muscles) flink te trainen als er geen wind is. (gebrek daar aan in de laatste maanden is nu gestraft denk ik) Vraag dat meteen ook aan de physio als je er eventueel bent.

Bij mij gebeurde het na een paar dagen achter elkaar kiten (dus moe) en de laatse dag kite loops proberen (weinig wind! dus niks extreems).
Als je de buikspieren niet meer voldoende kan aanspannen dan trek je een holle rug en komt er onevenredig veel kracht op je onderste ribben. Heb het later nog eens getst door met een holle rug te varen (dus eigenlijk zonder je buikspieren aan te spannen). Duidelijk meer druk op de ribben.
Ik heb een nieuwe (heup) trapeze gekocht met meer steun. nog niet geprobeerd dus ik weet niet of dat helpt. Zit trapeze kan je overwegen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
good luck!!
Rene

mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #4 Oktober 02, 2012, 23:54:14
edit2Rapporteer  
Kijk eens of je het met een impact /wakeboard vestje nog steeds hebt,

Waarschijnlijker is dat je last  hebt van verlate spierpijn. Dit is spierpijn die ontstaat na zo'n 24 - 48 uur na het sporten als gevolg van kleine spierscheurtjes. Die kleine spierscheurtjes kunnen ontstaan door plotse beweging en/of overbelasting. Deze zijn niet slecht voor je want je lichaam zal deze scheurtjes herstellen tot boven het oorspronkelijke niveau en zich voorbereiden op de volgende zware belasting door extra spiervezels aan te maken (supercompensatie).

Maar je weet niet meer goed wat je gedaan hebt? Misschien een trick waarbij je niet lekker uitkwam ofzo?



Merijnhe

Berichten: 263
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #5 Oktober 03, 2012, 08:41:49
edit2Rapporteer  
Is het wel echt een kneuzing van de rib?
Dat betekent bij mij dat ik niet rechtop kan zitten, niet kan gapen, niet kan lachen, niet kan niezen, enzovoort. De kneuzing is volgens mij meestal het gevolg van een echte klap en niet van een overbelasting of niet opgewarmde spieren.

Mijn ervaring is dat je bij kiten echt totaal andere spieren gebruikt dan bij andere activiteiten en dat je lichaam dat niet goed genoeg aankan. Dit zijn dan dus meestal wel spieren ... en dus helpt een warming up, maar nog beter is proberen die spieren waar je last van hebt te trainen. En natuurlijk regelmatig kiten dan zou het ook minder moeten worden.
Mitchel_12000

Berichten: 1183
Antwoord #6 Oktober 03, 2012, 13:08:10
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de reacties.

Ik heb zelf het vermoeden dat het een verrekte tussenribspier is, maar het gevoel is in mijn ervaring hetzelfde als een gekneusde rib. Het begint nu wel al weer wat minder te worden maar dat mag ook wel aangezien het al weer 2,5 week geleden is gebeurd. Wel vond ik het vreemd dat de eerste 2 dagen na het kiten ik bijna nergens last van had. Het werd pas de derde dag erger.

Dus nu de vraag, hoe train je je tussenribspieren?
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #7 Oktober 03, 2012, 13:12:41
edit2Rapporteer  
Tussenribspieren (engels: intercostal musles)

http://www.livestrong.com/article/483450-exercises-for-the-intercostal-muscle/

Ik weet niet of het werkt, maar je zou het kunnen uitproberen.
KITE-NZ

Geen avatar

Berichten: 59
Antwoord #8 Oktober 03, 2012, 22:36:12
edit2Rapporteer  
AH de inter costal....die had ik dus ook.
Ik heb er ook 3 weken mee lopen tobben. Kon dus echt niks meer.
Toen toch maar naar de physio, (op vrijdag) ONGELOOFELIJK!!!! Shocked 3 weken lopen kloten, pijn, sessies gemist etc. 15 minuten physio en de helft van de pijn was weg. Stretchen en zaterdag kiten, voorzichtig maar het ging goed. kon zondag weer. Nu hard gegaan en geen probleem. Maandag en dinsdag kon het voor de 3e en 4e keer. de laatste was de druppel, maar weer naar mijn inmiddels zeer gewaardeerde physio, en meteen weer een stuk beter. iedere $$$ waard. Niets erger dan aan de kant moeten toekijken!  succes ermee.
joosie

Berichten: 967
Antwoord #9 Oktober 29, 2015, 23:17:44
edit2Rapporteer  
Voor iedereen een goede warming up voor je sessie
Mooi dat Ruben een voorbeeld geeft over trainen van je lichaam voor het kitesurfen:
Een aantal trainingen staan in zijn nieuwe App om je conditie flink te verbeteren komende wintermaanden en kan je gewoon thuis doen ThumpsUp

Wie weet er nog meer goede trainingen als er GEEN wind is om je lichaam te versterken? Joepie


The LEN10 Workout App - Ride Hard, Train Smart!
Prepare for the unexpected with some of my favorite bodyweight exercises.
iTunes App Store: https://appsto.re/us/qVXW5.i
Google Play: http://bit.ly/1RdMBNP



http://www.youtube.com/watch?v=FVNb4A-0PiE
sthijs

Geen avatar

Berichten: 105
Antwoord #10 Oktober 30, 2015, 01:00:25
edit2Rapporteer  
Thaiboksen of karate is bijzonder goed voor je core, total body workout. Daarbij leer je incasseren ik heb er zeker mijn voordeel bij met harde crashes, buiten dat is het heerlijk om even goed stuk te gaan.... Smiley Maar zou er pas mee beginnen als je rib is geheeld
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #11 Oktober 30, 2015, 02:09:03
edit2Rapporteer  
Denk als je zelfde warming up doet als golfsurfers dat je al goed bezig bent. Daarnaast inderdaad sportschool erbij maar ribben zijn een apart iets en je kan ze beter breken dan kneuzen. Heb zelf onderste rib op rug gebroken met surfen (weet niet hoe, geen crash gehad ofzo) en had daar niet zo heel veel last van. Na 2 weken weer op het water zonder al te veel pijjn (geen 30+ sessie trouwens haha)
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #12 Oktober 30, 2015, 12:11:57
edit2Rapporteer  
Heb je fotos laten maken? Want het klinkt als ook een spier probleem.

Heb zelf met suppen tussenribspier verrekt of gescheurd (in de branding, dus geregeld alles of niets om golf te halen). Eerst rechts en toen dat na twee maanden bijna weg was de linkerkant. Met kiten weinig last, maar suppen gaat voorlopig niet. Naar fysio, 1 dag voor maand Brazil. Boodschap: wat rugproblemen (eeuwig probleem) die zorgen voor te hoge spierspanning. Preventie: zorgen dat je core stability beter is, dus oefeningen doen.
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #13 Oktober 30, 2015, 14:31:05
edit2Rapporteer  
Probeer eens insanity  ThumpsUp
Ik pak meestal de plyometric cardio circuit duurt 45 minuten en je gaat helemaal kapot.
Als je dit een keer of drie in de week doe dan zit het met je core wel goed  ThumpsUp
Oh ja een warming up voor maakt niet uit welke sport is altijd goed.
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #14 Oktober 30, 2015, 17:14:25
edit2Rapporteer  
Training om je lichaam te versterken : gewoon sportschool fitnessen, of 1 of andere groepsles varriant.
Wil je specifiek voor kiten trainen, dan vooral letten op core stability
Niet te veel op massa trainen (hoog gewicht/lage intensiteit), dat zit met kiten alleen maar in de weg
Ride

Berichten: 4775
Logs: 0 | 234 uur
Antwoord #15 Oktober 30, 2015, 17:20:05
edit2Rapporteer  
Kortom......ga Crossfitten!!!
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #16 Oktober 30, 2015, 17:42:28
edit2Rapporteer  
Das een hele goede optie ja.
Misschien wel iets minder geschikt voor de niet zo fanatieke sporter.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #17 November 01, 2015, 20:05:30
edit2Rapporteer  
Het is geen warming up, maar wel erg goed voor de core en balance... TRX & balance board

http://vimeo.com/142596206
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #18 November 02, 2015, 08:24:17
edit2Rapporteer  
Das een hele goede optie ja.
Misschien wel iets minder geschikt voor de niet zo fanatieke sporter.
Crossfit is juist heel goed schaalbaar en daardoor voor alle niveaus toegankelijk. Oudjes van 70 doen in dezelfde groep mee als de jonkies van 18.

Goed crossfitten vereist wel wat investering in techniek!
Coringa

Berichten: 33
Antwoord #19 November 04, 2015, 11:38:17
edit2Rapporteer  
Crossfit is een hele goeie trainining om je lichaam en core te versterken inderdaad (wat Ruben eigenlijk in zijn trainings app ook doet).

Maar wat ook goed is voor core training en dus ook het kiten vind ik, is een suspension trainer (of trx) kopen als je geen zin hebt in crossfit of andere groepsles varriant. Een paar keer per week 5 of 7 oefeningen (lukt in 5 minuten) is al voldoende en zal je snel verschil merken.
http://youtu.be/MbybxX5cXBE


Zelf combineer ik het, 1 of 2 keer per week crossfit of thuis suspension training. Zeker nu het echt koud begint te worden is een paar oefeningen na het douchen s' ochtends goed om je bloed te doen stromen en warm te worden. Heb je training gedaan en begint je dag gelijk goed  Joepie



kiter stefan

Geen avatar

Berichten: 7
Antwoord #20 November 05, 2015, 11:18:58
edit2Rapporteer  
Een warming up zal de blessures niet voorkomen, tenzij je dit altijd hebt gedaan (rekken/strekken). Er is veel onderzoek gedaan namelijk naar een verband tussen het doen van een warming up en het voorkomen van blessures. Uitkomst: als je geen warming up doet zijn er niet meer blessures, tenzij je altijd een warming up met rekken en strekken hebt gedaan, dan verdubbelt het risico. Echter kan een warming up wel de prestaties verhogen doordat de spieren al warmer zijn en deze sneller reageren op wat jij wilt. Maar dit kan ook door een kwartier iets rustiger te kiten.

Voorkomen van jouw blessure is misschien een spier die te kort is door wat dan ook. Een fysio kan hier beter in adviseren. Crossfit wordt al genoemd, dit is inderdaad een sport die je zal helpen bij het kiten. Het gaat namelijk om zowel kracht als lenigheid als uithoudingsvermogen. Mogelijk dat dat je blessures in de toekomst laat voorkomen. Daarnaast voel je je ook in het dagelijks leven lekker fit. Hier boven wordt het ook al genoemd het is haalbaar voor alle niveaus en je bent maar 20 minuten keihard bezig. Lekker efficient dus Smiley Overigens wel prijzig..



magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #21 November 05, 2015, 11:29:26
edit2Rapporteer  
Toch is het aan te raden om een warming up te doen in de winter. Alleen al om te zorgen dat je lichaam wat warmer is en voorbereid is op de kou. Zorgt er voor dat je langer (en fijner) op het water kan staan.
kiter stefan

Geen avatar

Berichten: 7
Antwoord #22 November 05, 2015, 11:42:00
edit2Rapporteer  
Dat is zeker zo magic ed. Dat heeft een warming up als positieve eigenschap. Het zal alleen, als antwoord op de eerste vraag, geen effect hebben op het voorkomen van een blessure.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #23 November 05, 2015, 17:48:41
edit2Rapporteer  
gewoon goed rukken, af en toen ff 'de vreemdeling' doen en dan BAM, loopen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.