The Short Tack

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Februari 08, 2013, 18:50:39
edit2Rapporteer  
Blijkbaar hebben ze in Australie dezelfde discussies als het gaat om drukbevolkte stukjes vlak water:

http://www.seabreeze.com.au/forums/Kitesurfing/General/The-SHORT-TACK/?page=1
trebo91

Berichten: 148
Antwoord #1 Februari 08, 2013, 21:15:22
edit2Rapporteer  
amai ook een zware discussie ginder.  Als ze allemaal zo stoer zijn als ze zich voordoen word er volgens mij veel gevochten/ruzie gemaakt op het water lol
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #2 Februari 09, 2013, 00:30:34
edit2Rapporteer  
Mooie benaming dat ''Short tacken'', het voordringen op andere kiters. Voordringen of voor je beurt gaan is een alledaags gebeuren in de samenleving en het is vaak een bewuste actie van de voordringer.
De 'Short Tacker' daarentegen is zich echter veelal niet bewust van zijn gedrag, wat leid tot ergerlijke situaties op het water, met name op twintip locaties. Over het algemeen draait een spot met een groep kiters als een geoliede machine, maar doe je daar zelfs maar 1 short tacker bij dan kan die machine al flink haperen. Met verhitte reacties, vechtpartijen en discussies op het forum als gevolg. Er wordt uiteindelijk zelden een overeenstemming bereikt tussen de verschillende kampen. En dat is jammer want al deze hinderlijkheden (en misschien ook wel alle hinderlijkheden in de samenleving), zouden zomaar hun oorsprong kunnen vinden in het fenomeen 'onwetendheid'.

Het is daarom goed dat Kitehigh de term 'Short Tack' benoemt in een poging de onwetendheid wat weg te nemen bij de ''Short Tackers''. Het zou mijns inziens een mooi hoofdstuk waardig zijn in het grote boek der voorrangsregels. Short Tacken wordt uitgelegd in het seabreeze artikel, een hint daarbij zijn de reacties van Rowdy. Mocht het niet duidelijk zijn stel dan hier je vraag aan de experts op dit forum.

Dus kijk morgen allen in de spiegel en vraag jezelf: ben ik een Short Tacker??
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #3 Februari 09, 2013, 16:11:36
edit2Rapporteer  
Short Track ken ik wel maar short tack?

Ik heb het topic op seabreeze even doorgenomen, mij Engels is behoorlijk, maar ik worstel toch nog een beetje met de exacte definitie van het fenomeen. Dus help me (us) out.

Letterlijk betekend het volgens mij korte rakken varen? Of heb ik het mis? De bottomline is dat mensen elkaar geen ruimte geven. Beginners uit onwetendheid/onvermogen en de gevorderden eisen hun voorang dan nog al eens op brute wijze op of treden de regels met voeten..
Ik kom uit de zeilerij en daar is 'goed zeemanschap' de belangerijkste regel dat zou er iets meer in mogen bij de kiters. Als beginner had ik de eerste 5 sessies graag een licht blauw mutsje met een witte L erop gehad die iedereen op afstand en coulant had gehouden.

Moet zeggen dat op drukke plekken de jongens die hun tricks zo nodig vlak aan de kant bij de launch zone moeten doen (om hun vriendin op te geilen of hoger in de pikorde te komen bij de vrienden) mij wel erg kunnen irriteren. Deze types zitten bijna iedereen in de weg.. Varen 30 meter springen, keren om en na 20 seconden zijn ze al weer 'op het podium'.  Als je behoefte hebt een voorstelling te geven ga dan op ballet zou ik zeggen.. Zijn deze types ook Short tackers of gewoon kite-pro's waar ik als eerste jaars diep respect voor moet hebben?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #4 Februari 09, 2013, 16:25:35
edit2Rapporteer  
Je zit helemaal goed Peer, Short Tackers zijn de "kiters" die onbedoeld de flow op een spot verstoren.

Op vlakke stukken, achter een zandbank bijvoorbeeld, vaart iedereen meestal een rondje: Trick achter de bank en dan downwind weer terug naar de "startplek".  Of dit nu in Australie, Brazilie of Nederland is. Zodra er een groep kiters gaat oefen op zo'n stukje vlak water kom je automatisch uit op het rondjes varen waarbij iedereen ruimte voor elkaar laat.

Nu komt er 1 short tacker varen die percies 10m achter de zandbank heen en weer blijft sukkelen en niemand kan meer zijn rondje maken omdat onze short tacker altijd in de landingszone of ergens anders in de weg vaart. Als diegene na herhaaldelijk waarschuwen dan nog door blijft sukkelen dan kan die groep kiters wel eens op heftigere maatregelen terugvallen.
Al komen er ook geniale oplossingen voorbij zoals zijn boardje "behulpzaam" aan de andere kant vd poel blijven neerleggen totdat hij weggaat Wink
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #5 Februari 09, 2013, 21:19:00
edit2Rapporteer  
Nu 100% duidelijk Maar wat doen we eraan?  De behulpzame variant van eigen rechter spelen snap ik volledig. Misschien voor de mensen die niet voor rede vatbaar zijn de enige manier.

 

Kite discipilair wetboek

Artikel 1 Lid 1

Gij zult niet short tacken ThumpDown.

Artikel 1 Lid 2

Gij zult luisteren  ListenToMe naar de spot-local commissie en de aanwijzingen over spot etiquette nauwgezet opvolgen.

Artikel 1 Lid 3

Bij sancties opgelegd door de spot-local commissie zult gij deze gelaten over u heen laten komen.

Artikel 1 Lid 4

3 vergrijpen en je ligt eruit Cry. Alle spot locals zorgen voortaan voor een optimaal vrije verdeling van al je spullen autosleutels uitgezonderd. (die heb je nodig om je uit de voeten te maken!)

Artikel 2 Lid 1

Artikel 1 is nadrukkelijk ook van toepassing op duitsers.



 
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #6 Februari 09, 2013, 22:40:43
edit2Rapporteer  
Short Tack staat voor te vroeg gijpen. Of voor je beurt gijpen.

Makkelijkst voor te stellen in de situatie waarbij 2 kiters naar elkaar toe varen. In plaats van elkaar te passeren door gebruik te maken van de juiste voorrangs regels, kiest 1 van beide kiters ervoor om om te draaien. GEVOLG: de kiter die niet omdraaide heeft nu een andere kiter voor zich varen en is daardoor belemmerd om zijn ding te doen, een trick of jump.

Op grote stukken water, waar je normaal gesproken lange rakken vaart, is bovenstaande situatie meestal niet al te irritant. Maar kom je eenmaal dichter bij het strand, en wil je je trick doen, heb je nog steeds de ander voor je varen.
Op kleinere spots is een Short Tack zelfs meer hinderend zoals Evan al aangeeft.


drifter

Berichten: 1757
Antwoord #7 Februari 09, 2013, 23:08:58
edit2Rapporteer  
En Peer, het is niet een kwestie van dat iedereen zich precies aan de regels moet houden. Maar het is meer, zoals Rowdy in dat artikel aangeeft: Hoe zou jij het vinden als je in de rij bij de supermarkt staat en mensen dringen voor op jou? Precies, dat wil je niet.

Wat doen we eraan?
Zoals gezegd doen Short Tackers het vaak niet bewust. Wanneer een short tacker bewust is van zijn voordringen zal die dat volgende keer wel laten. Mensen attenderen op deze term, en deze informatie verdient een plek bij de voorrangsregels, of op de informatieve sectie op kite sites. Zo vaak heb ik deze info niet gezien op forums, laten we daar verandering in brengen.

Ik moet wel zeggen dat ik kan genieten van een short tacker op zijn tijd. Prachtig op de blik te zien van een short tacker die de hete adem van mijn Cabrinha in zijn nek voelt haha
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #8 Februari 13, 2013, 21:39:23
edit2Rapporteer  
Durven alle Short-tackers niks te zeggen?
matta

Berichten: 195
Antwoord #9 Maart 01, 2013, 18:43:50
edit2Rapporteer  
Eerlijk gezegd heb ik hier nooit bij stil gestaan. Nu ik het lees denk ik: ja da's logisch. Bedankt voor het openen van dit topic.
Splitrr

Berichten: 508
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #10 Maart 02, 2013, 18:33:27
edit2Rapporteer  
Dus als ik het goed begrijp zijn short-tackers uitslovers?..

Maar ik als beginner, en de meeste beginners, liggen toch eerst een in het water te kloten met waterstart. Dat kan hinderlijk zijn. Maar valt dat dan ook onder short tackers?..

Dus ik kan van de zomer boze groepjes kiters tegen komen dan:p die vinden dat ik in hun baan lig te waterstarten..?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #11 Maart 02, 2013, 18:42:18
edit2Rapporteer  
Dus als ik het goed begrijp zijn short-tackers uitslovers?..

Maar ik als beginner, en de meeste beginners, liggen toch eerst een in het water te kloten met waterstart. Dat kan hinderlijk zijn. Maar valt dat dan ook onder short tackers?..

Dus ik kan van de zomer boze groepjes kiters tegen komen dan:p die vinden dat ik in hun baan lig te waterstarten..?
Nee, zeker geen uitslovers! Maar voordringers die op plekken gaan varen waar ze door hun vaargedrag de hele roulatie op een spot verstoren.

Dit kan een TT zijn die in golven ligt te niksten en zo alle golfrijders blokkeert of een beginner die in een poeltje vaart waar een hele groep kiters in en roulatiesysteem aan het oefenen zijn of iemand die te vroeg te keert en zo voor iemand uit in de weg blijft varen.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #12 November 09, 2014, 15:59:46
edit2Rapporteer  
Kleine kick met een plaatje wat hopelijk iets meer verduidelijkt
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #13 November 09, 2014, 16:32:11
edit2Rapporteer  
 ThumpsUp
So_Surreal

Berichten: 945
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #14 November 09, 2014, 17:03:54
edit2Rapporteer  
Ik vind het soms ook vervelend dat ik voor iemand vaar, en dat ik al bijna bij de kant ben, maar dat diegene die achter mij vaart niet omkeert, waardoor ik ook niet kan omkeren en dus moet stoppen, omdat ik anders dichter dan 1 lijn-lengte van de kant af ben.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #15 November 09, 2014, 17:08:19
edit2Rapporteer  
Als diegene je blockt doet hij het fout. In roulatie op een drukke spot laat je diegene doorvaren tot de kant en vaar je onder hem door weg zodat je je ding kunt doen zonder een kiter voor je neus. Hij sluit dan achter jou aan een de volgende weer achter hem.
Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #16 November 09, 2014, 17:45:15
edit2Rapporteer  
Goed topic   ThumpsUp ListenToMe Grin

Lange rakken maken dus en elkaar de ruimte geven om te keren.

Het ligt er dus wel aan waar die gene achter je zich bevindt deze persoon moet upwind of downwind van je gaan, degene die keert gaat meestal downwind omdat je bij het insturen toch weer iets downwind gaat.

Op kleine spots is dit zoiezo lastig en helemaal als er beginners zijn die nog geen goeie kitecontrole hebben die opeens downwind stuiterend op je af komen, frustrerend en dit kan inderdaad je dag verpesten...
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #17 November 09, 2014, 19:33:50
edit2Rapporteer  
Moet zeggen dat op drukke plekken de jongens die hun tricks zo nodig vlak aan de kant bij de launch zone moeten doen (om hun vriendin op te geilen of hoger in de pikorde te komen bij de vrienden) mij wel erg kunnen irriteren. Deze types zitten bijna iedereen in de weg.. Varen 30 meter springen, keren om en na 20 seconden zijn ze al weer 'op het podium'.  Als je behoefte hebt een voorstelling te geven ga dan op ballet zou ik zeggen.. Zijn deze types ook Short tackers of gewoon kite-pro's waar ik als eerste jaars diep respect voor moet hebben?

Ik vind het veel handiger om dichter bij de kust tricks te doen dan diep in zee, m'n board kan minder ver weg zijn als ik hem kwijtspeel en het water is vaak ook veel platter. Niets vriendin opgeilen of hogere pikorde...
Wel kijk ik altijd of de situatie het toelaat, wat altijd zou moeten gebeuren.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #18 November 09, 2014, 21:02:34
edit2Rapporteer  
Gisteren op schellie stonden er allemaal figuren met hun kite op 12 naar hun kite te kijken op het vlakke stukje water, dan moet je wel short tacken Smiley
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #19 November 09, 2014, 22:31:07
edit2Rapporteer  
als de short tackers ( en dozijnen anderen) dan ook nog over hun schouder kijken vóórdat ze keren is het helemaal top.
Big Vin

Berichten: 282
Antwoord #20 November 09, 2014, 23:01:36
edit2Rapporteer  
Op  slufter stonden ze gisteren ook steeds aan de kant  met de kite op 12 uur teouwehoeren. Normaal niet zo'n probleem maar met de drukte en beperkte ruimte erg irritant. Opvallend  was dat dat ook stuk voor stuk gevorderden waren, die zouden beter moeten weten.
Die duitse gast met een core kite en een groene windstopper spande echt de kroon. Een keer netjes vriendelijk vragen of hij een stuk uit de weg wilde gaan hielp wel gelukkig. 
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #21 November 09, 2014, 23:12:25
edit2Rapporteer  
Zaten idd weer genoeg prutsers tussen gisteren op de slufter, mensen die uit het niets zonder te kijken starten/omkeren, mensen die ergens zwaar irritant in de weg gaan staan ouwehoeren enz.
Maar heb me uiteindelijk prima vermaakt, de Rpm vaarde prima, het Lieuwe board bevalt goed, en ik had eindelijk weer eens tijd na 3 weken niet gekite te hebben
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.