Self rescue, kite omdraaien

RV

Geen avatar

Berichten: 23
Maart 03, 2013, 17:16:31
edit2Rapporteer  
Tot nu 2x meegemaakt bij een self rescue dat het heel moeilijk is de kite om te draaien in diep water.

Na het oprollen van de lijnen, ligt de kite met de leading edge op het water,
Het omdraaien zoals je dat op het land doet gaat niet en ook het naar een van de tips zwemmen zodat de TE in de wind komt te liggen en dan om laten klappen werkt niet. De kite plakt  als het ware aan het water en het lijkt wel of de lijnen op de bodem rond stenen zitten (wat niet zo was).

Wie kan mij vertellen wat ik verkeerd deed. Kite: North Rebel 9m
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #1 Maart 03, 2013, 17:25:45
edit2Rapporteer  
handigheid en spelen met de wind is de truuk. en de kite vanaf de tip om zwaaien... gewoon een beetje stevig vast pakken. ok een kite is in zekere zin kwetsbaar maar hey, tis je moeder niet.
matta

Berichten: 195
Antwoord #2 Maart 03, 2013, 18:19:04
edit2Rapporteer  
Misschien de kite aan 1 zijkant vasthouden om zo de kite om te draaien? Of, als je er samen met je board een vlot van wilt maken, een beetje lucht uit de LE laten lopen?
feddomw
Gast
Antwoord #3 Maart 03, 2013, 19:40:44
edit2Rapporteer  
Lucht uit laten lopen. Dat is de enige manier in mijn uitgebreide Self-rescue ervaring (don't ask). Zorg er wel voor dat je strut clips dicht zitten voor je de main bladder (deels) leeg laat lopen, want mocht er iets mis gaan en de LE loopt helemaal leeg, heb je i.i.g luht in je struts, en kan je alles oprollen en als vlot gebruiken....

Als de LE ook half leeg is, is het veel makkelijker (en minder schadelijk?) om de kite netjes half om te vouwen en als zeil te gebruiken om richting kust te "zeilen".
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #4 Maart 03, 2013, 20:24:19
edit2Rapporteer  
dat gaat wel hoor maar is extreem moeilijk wat je kunt doen is aan beide bridles trekken zodat de "lucht" enigsinds uit je ddoek gaan en je kite achterover rolt.

Beste is gewoon wat lucht eruit laten lopen zoals feddomw zegt
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #5 Maart 04, 2013, 10:42:48
edit2Rapporteer  
LE bladder nooit helemaal leeg laten lopen... zo heb je meer drijfvermogen.
feddomw
Gast
Antwoord #6 Maart 04, 2013, 12:26:56
edit2Rapporteer  
Heb jij geen 7 strutter dan, EJ? Wink
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #7 Maart 04, 2013, 13:37:04
edit2Rapporteer  
nope heb altijd met 3 of 5 gevaren. Grin  enneh... lijnen die om stenen hangen, dat gevoel zegt me nou echt niks... barretje met lijnen zo goed mogelijk oprollen scheelt de helft. ook in het voorkomen van de zeer gevreesde spagetti bundel of letsel aan vingers en derden.
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #8 April 18, 2013, 14:55:00
edit2Rapporteer  
eens met feddomw, als je de kite in eerste instantie goed hebt opgepompt, beetje lucht eruit zodat je de uiteinden bij elkaar kan brengen. Kan je de kite zo maar omklappen zat er mogelijk al te weinig lucht in en is dat waarschijnlijk de reden waarom je moet zelf rescueën omdat je de kite niet op z'n zij krigt voor een relaunch (licht natuurlijk een beetje aan de omstandigheden en waar je vaart, op zee met golven is het ander verhaal dan op vlak water)
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #9 April 18, 2013, 15:42:57
edit2Rapporteer  
Hoe moet selfrescue met die nieuwe strutless kites? Een nadeel wat ik in dat topic niet langs heb zien komen....?
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #10 April 19, 2013, 14:39:18
edit2Rapporteer  
Hoe moet selfrescue met die nieuwe strutless kites? Een nadeel wat ik in dat topic niet langs heb zien komen....?

Goeie vraag, zal denk belangrijk worden. Vrees dat als ze eenmaal plat liggen niet te herstarten zijn. Had dit al met mijn 2008 Rhino, die miste de middentstrut. Het doek bleef als het ware op het water kleven. 
Merijnhe

Berichten: 263
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #11 April 19, 2013, 14:59:24
edit2Rapporteer  
Ik heb gisteren nog kunnen 'oefenen' met self rescue bij windkr 7 a 8 @ Wijk a Zee nadat mijn chickenloop uithaakte. Door de side shore wind was ik best ver uit de kust en lag ik midden tussen de hoge golven.

Ik heb nog nooit mijn LE leeg laten lopen tijdens een selfrescue en ik pomp mijn kite redelijk hard op (en ik heb al vrij vaak selfrescue moeten doen.....) Gisteren was het best een opgave met de harde wind en golven van 2 meter. Als het niet lukt om de LE uit het water te krijgen om de kite te keren kun je eens proberen de kite eerst dubbel te vouwen terwijl je hele LE nog in het water ligt door in het midden een knik in het midden van je LE te trekken en dan pas de zijkanten van je kite naar elkaar toe te brengen. Het zeildoek van je kite zal i.i.g uit het water komen, het water er afstromen en de kite wordt dus minder zwaar om om te draaien.

Belangrijkste tip die ik nog kan geven aan onervaren selfrescuers: rol nooit (NOOIT) een lijn om je handen of vingers om zo meer grip te hebben of een kitetip of de gehele kite naar je toe te halen. Een flinke windvlaag kost je echt je vingers!

En verder ..... blijven oefenen met selfrescue .... het kan één van je belangrijkste skills zijn als je op zee kite :-)
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #12 April 19, 2013, 15:09:28
edit2Rapporteer  
Is hier geen knap  filmpje van ????

Moet eeerlijk toegeven dat ik elke zomer denk van dit ga ik regelmatig oefenen en als het dan puntje bij paaltje komt doe ik het (weer) niet.  ThumpDown ThumpDown

Moet ik er wel bij zeggen dat ik normaal gesproken vaar op het Ijselmeer en als ik op zee vaar dan ga ik niet ver weg van de kant. 

Maar goed,  filmpie maakt ook een hoop duidelijk

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #13 April 19, 2013, 19:33:31
edit2Rapporteer  
Iedereen die een serieuze self rescue heeft moeten uitvoeren weet dat je alleen maar nauwelijks ruime wind kunt halen. Het halve wind verhaal is kolder.
Kortom, gebeurt je dit met side-shore....hoop dan maar dat iemand de reddingsbrigade belt.

Idd. is wat lucht eruit halen (wat = niet alles) een goede tip

En als je denkt, dat overkomt mij nooit!? Mij is het gebeurd door een materiaal defect wat niet zichtbaar was met het blote oog Tongue
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #14 April 19, 2013, 20:06:56
edit2Rapporteer  
Met een side shore en ruime wind kom je toch uiteindelijk ook op het strand/de kust uit? Kan een stukje teruglopen betekenen....
Of betekent ruime wind in de kitesurferij iets anders dan in de zeilerij en buggyrijderij? (Ik kite pas een jaar na 30 jaar zeilen e.d.)
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #15 April 19, 2013, 20:49:30
edit2Rapporteer  
Met een side shore en ruime wind kom je toch uiteindelijk ook op het strand/de kust uit? Kan een stukje teruglopen betekenen....
Of betekent ruime wind in de kitesurferij iets anders dan in de zeilerij en buggyrijderij? (Ik kite pas een jaar na 30 jaar zeilen e.d.)

Had specifieker moeten zijn: je kunt nauwelijks ruime wind halen bedoelde ik eigenlijk (ik moet ook niet teveel via de mobiele telefoon posten Tongue)
Dat in combinatie met stroming betekent met side-shore dat je de kant nauwelijks gaat halen.
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #16 April 19, 2013, 21:06:54
edit2Rapporteer  
Het lijkt idd meer op spinakeren voor de wind
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #17 April 19, 2013, 21:44:04
edit2Rapporteer  
Ik leg 2x per dag uit hoe die selfresque moet, en ben er zo onderhand wel handig in. Het kost een hoop oefening en het scheelt heel erg per kite, maar als je aan 1 kant de bridle beetpakt en de 'C' niet helemaal dichtklapt dan kom je toch best bijna aan halve wind.. Helemaal met je board als zwaard tegen je benen! Het is wel heel vermoeiend als je er echt voor gaat. Ik vind het makkelijker om je kite op een propje te rollen en een beetje met de golven mee te zwemmen.

Tenzij tij tegenwerkt ofzo, daar zwem je nooit tegenin..
Edje McT

Berichten: 13
Antwoord #18 April 19, 2013, 22:07:55
edit2Rapporteer  
Afgelopen dinsdag (16/4) nog een self-rescue op ca, 100 m op zee uit moeten voeren. Na een sprong crashte mijn kite en kwam mijn 5de lijn (vaar een Rebel) om mijn leading edge te zitten, herstarten was daardoor niet meer mogelijk.

Na het binnenhalen van mijn lijnen, in het midden op de leading edge gaan liggen, daardoor vouwt de kite vrij eenvoudig om waardoor je de handvatten bij de tips kan pakken. Na 15 min zwemmen had ik weer vaste grond onder mijn voeten. Mijn boardje is door iemand op het strand afgegooid (waarvoor nog dank) en ook kwamen er regelmatig andere kiters & surfers langs gevaren om te vragen of het nog allemaal goed ging. Was trouwens wel blij dat ik mijn droogpak aan had!

Belangrijkste aan bovenstaande verhaal is dat het niet uitmaakt hoeveel ervaring je hebt (kite zelf ruim 5 jaar), het kan altijd fout gaan. En juist op die momenten komt het er dan op aan dat je weet hoe je moet handelen. Oefen dan ook regelmatig op noodsituaties. Helemaal als je op zee vaart. Ikzelf draag op zee ook altijd een zelf-inflating redingsvest waarvan ik de automaat heb verwijderd. Zit totaal niet in de weg en in geval dat het echt foute boel is, heb je drijfvermogen genoeg.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #19 April 19, 2013, 22:13:18
edit2Rapporteer  
Tenzij tij tegenwerkt ofzo, daar zwem je nooit tegenin..

Daar heb ik het over. We varen bijna allemaal op zee. En in de noordzee altijd een boel stroming Tongue
Zwemmen helpt nog het beste, en in forse golven ook erg moeilijk om je boardje bij je te houden!

Maar gelukkig ben jij een van de betere kite instructeurs die dit aan de studenten uitlegt
Bij Harry nog nooit gezien Wink
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #20 April 19, 2013, 22:24:01
edit2Rapporteer  
Had specifieker moeten zijn: je kunt nauwelijks ruime wind halen bedoelde ik eigenlijk (ik moet ook niet teveel via de mobiele telefoon posten Tongue)
Dat in combinatie met stroming betekent met side-shore dat je de kant nauwelijks gaat halen.

Haha, dat je dat bedoelde wist ik natuurlijk wel... voor de meelezers dan maar Michiel.. Wel typisch dat de meningen zo verdeeld zijn over hoe hoog je kunt varen in de selfrescue modus. Komt de vraag op of dit voornamelijk ingegeven is door een verschil in techniek/vaardigheid, of door de verschillende condities of materiaal? Wellicht een idee om tijdens een NKV safety clinic of i.d. ook eens wedstrijdjes self rescue te houden.. Competitie element brengt wellicht snel de meest effectieve technieken boven.. (hoogte en snelheid...)

Ikzelf draag op zee ook altijd een zelf-inflating redingsvest waarvan ik de automaat heb verwijderd. Zit totaal niet in de weg en in geval dat het echt foute boel is, heb je drijfvermogen genoeg.

Hey dat is ook een handige tip.. Je moet in dat geval dus het niet-meer-zelf-inflating ding met de mond opblazen? Of kun je de CO2 nog wel gebruiken maar is alleen de water geactiveerde trigger eraf?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #21 April 19, 2013, 22:31:25
edit2Rapporteer  
Ik denk dat materiaal zeker scheelt. Ik heb het moeten doen met een Bandit Dos 10m. En dat ging voor geen meter. Toen LE leeg laten lopen en op de Struts (die waren dik van dat ding) water getrappeld...maar de stroming was veel te sterk. Had echt sleephulp nodig.
Edje McT

Berichten: 13
Antwoord #22 April 19, 2013, 22:53:50
edit2Rapporteer  
@Peer, de 'automaat' kan je er gewoon van afschroeven. Door aan het touuwtje te trekken (zit ook aan een automatisch rediingsvest) activeer je het opblaasmechanisme (CO2 patroon). Belangrijk is wel om  na het kiten op zee het vest in zoet water te spoelen, doe je dit niet dan kan het mechanisme door het zout vast 'rotten'.
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #23 April 19, 2013, 23:27:07
edit2Rapporteer  
Had specifieker moeten zijn: je kunt nauwelijks ruime wind halen bedoelde ik eigenlijk (ik moet ook niet teveel via de mobiele telefoon posten Tongue)
Dat in combinatie met stroming betekent met side-shore dat je de kant nauwelijks gaat halen.

Haha, dat je dat bedoelde wist ik natuurlijk wel... voor de meelezers dan maar Michiel.. Wel typisch dat de meningen zo verdeeld zijn over hoe hoog je kunt varen in de selfrescue modus. Komt de vraag op of dit voornamelijk ingegeven is door een verschil in techniek/vaardigheid, of door de verschillende condities of materiaal? Wellicht een idee om tijdens een NKV safety clinic of i.d. ook eens wedstrijdjes self rescue te houden.. Competitie element brengt wellicht snel de meest effectieve technieken boven.. (hoogte en snelheid...)

 Het ligt er idd ook aan of je je boardje(zwaard) nog hebt, Goed  idee competetie zelf resque!
feddomw
Gast
Antwoord #24 April 20, 2013, 07:09:39
edit2Rapporteer  
Safety Clinic van Maarten Huisman wordt het enorm uitgebreid behandeld ook. Niet alleen de self rescue, maar ook de beste manier om je lijnen op te schieten. Vorig jaar ben ik geweest de dag na een self rescue en ik leerde toch weer wat. Wat Michiel zegt is ook mijn ervaring: met sideshore ben je echt lang bezig, lekker voor de wind uit en je zorgt zelf voor een beetje zijwaartse stuwing.

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.