Beginner: graag advies over kite en board (aanbieding)

Patrick1982

Berichten: 51
Maart 13, 2013, 18:00:00
edit2Rapporteer  
Hej Allen

Al jaren kite ik op het land en sinds vorig zomer ben ik begonnen met kitesurfen.
Dit voorjaar nog een opfrislesje en dan met mn eigen materiaal t water op.

De waterstart gaat nog niet geheel lekker dus daarom ff meters maken.

Ik ben 1m81 en week 90-100 kilo.

Nu ben ik dus opzoek naar een leuk beginnerssetjes en heb dus advies nodig.
Zoek een setje waar ik de komende jaren mee vooruit kan zonder nieuw materiaal aan te hoeven schaffen en waarmee ik over en tijdje freestyle tricks mee kan maken.

Zat zelf te denken aan:

Kite:
North Evo of Carbrina Switchblade  12m2 of Best Kahoona 11,5 m2 (later een 9  of 8,5 erbij, of andersom).

Board:
North Gonzales of een Brunotti Onyx board. Afmeting ongeveer 138 bij 34.

Heb onderstaande aanbieding gezien maar geen idee of het een goede combi is en of het prijstechtnisch een mooie aabieding is.
http://www.telstarsurf.nl/kitesurf/kitesurfset-compleet/30232/north-kiteboarding-evo-2013-gonzales


Indien jullie andere tips hebben omtrent maten of merken dan hoor ik dit uiteraard graag.

Alvast ontzettend bedankt voor alle adviezen en tips.

 Smiley




feddomw
Gast
Antwoord #1 Maart 13, 2013, 18:22:25
edit2Rapporteer  
Ik zou me niet op het board blind staren, dat maakt nog niet heel veel uit. Er zijn echt legio TT's uit 2010 en later die prima voldoen en goed(koop) zijn.

Ik vind de Telstar deal niet spectaculair. Prima spul verder, dat wel. Er zijn ook echt HEEL veel andere kites waar je aan kan denken, en ik zou met jou gewicht direct voor 2 kites gaan. 12-9 is vrij gangbaar.

Ik vermoed dat Marc wel ff legio geschikt kites gaat doorgeven. Wink
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #2 Maart 13, 2013, 18:29:23
edit2Rapporteer  
Als ik het goed heb ga je op strand Horst kiten toch ?
Dan is een 12/13m aan te raden om mee te beginnen.

Je geeft nu al aan richting freestyle te willen, maar wat versta je onder freestyle ?
Beetje springen, en wat back en frontrolletjes ?, of allerlei handlepasses ?

Ik zou als ik jou was niet nieuw kopen, maar gewoon naar 2ehands kijken.
Dan kan je voor hetzelfde (of minder) geld 2 kites met een boardje hebben. (12-9)
Als je het na een jaartje redelijk onder de knie hebt, zet je het setje weer te koop, en koop je een kite die bedoeld is voor de dingen die jij wil doen.

PS. strak getimed jou bericht, de tijd precies op 17.00.00
Patrick1982

Berichten: 51
Antwoord #3 Maart 13, 2013, 18:38:49
edit2Rapporteer  
Haha dankje... heb er feeling voor:)

2e hands vind ik wat minder fijn.
Ik wil een veilige kite met een goeie en vooral veilige safety (daarom ook geen f-one, mn leskite).
Bij 2e hands kites ben ik bang dat ik een kite koop met verborgen gebreken of die al erg veel heeft gevaren en daardoor misschien al wat klappers gemaakt heeft.
Maar als ik zeker weet dat een 2e hands setje goed is is dat zeker geen probleem.

2e hands board heb ik geen probleem mee.

Ik wil vooral op Horst kiten ja maar ook op Mirns en Workum wat toch fijnere (beginner)spots zijn. Heb ook vooral op Mirns les gehad.

Ik ben beginner dus de komende jaren zal vooral wat kleine sprongen en backrolls zijn. Als ik toe ben aan handlepasses ben ik denk ik ook wel toe aan nieuw materiaal.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #4 Maart 13, 2013, 18:47:23
edit2Rapporteer  
Ik zou gewoon lekker voor overjarig of tweedehands materiaal gaan. Aangezien je nog niet precies weet waar je naar toe wil zou ik voor een allround kite gaan. Deze bijvoorbeeld:

- North Evo
- Cabrinha Switchblade/Vector
- Ozone Catalyst/ C4 (kan wel maar zou ik niet doen)
- Best TS
- Slingshot Rally/ RPM (kan wel maar zou ik niet doen)

Dit zijn maar even snel een paar voorbeelden, van deze kites vind ik persoonlijk voor een beginner de Evo en de Switchblade het beste. Dit omdat deze beide extreem stabiel zijn en je kan er goed mee doorgroeien.

Qua maat zal je even moeten nadenken, wanneer je snel een kleinere kite erbij wilt kopen dan zou ik voor een 12, 13 of zelfs een 14 meter gaan. Het board zou ik rond de 133x41 pakken. Dat is een prima maat.

Die deal van Telstar zou ik niet doen, die is nog minimaal €175,- te duur.
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #5 Maart 13, 2013, 18:52:36
edit2Rapporteer  
Als je bereid was het geld uit te geven aan die set van Telstar, kan je voor hetzelfde geld haast wel een 2011/2012  setje (2 kites) vinden.
Gewoon opletten bij bezichtiging.
Geen beschadigingen?
Hoe zin de pigtails eruit ?
Geen gaatjes ?
Kite oppompen.
Geen lekken ?
Geen bollingen in de leading edge/struts ?
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #6 Maart 13, 2013, 19:10:18
edit2Rapporteer  
Timing is inderdaad perfect! We leggen de lat nog wat hoger: lukt het je een tweede keer op 17:00:00 uur?

On topic: Kwestie van testen toch? Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren en jij gaat er de komende tijd mee varen. Bij o.a. mij kun je de 2013 Ozone Catalyst testen.  De Catalyst is een bewezen freeride kite met freestyle potenties. Qua boardje is het allemaal wat minder spannend en sluit ik me aan bij Feddo.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #7 Maart 13, 2013, 19:25:40
edit2Rapporteer  
Als je bereid was het geld uit te geven aan die set van Telstar, kan je voor hetzelfde geld haast wel een 2011/2012  setje (2 kites) vinden.
Gewoon opletten bij bezichtiging.
Geen beschadigingen?
Hoe zin de pigtails eruit ?
Geen gaatjes ?
Kite oppompen.
Geen lekken ?
Geen bollingen in de leading edge/struts ?


Helemaal met Henk eens! En neem anders iemand mee die er verstand van heeft. Wink
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #8 Maart 13, 2013, 20:09:33
edit2Rapporteer  
Ik vaar al jaren met een 11m2 als grootste kite (eerst Waroo, nu Bularoo), maar heb dan toch nog wel 18 knopen nodig om echt lekker te varen. En ik weeg maar 85 kg.
Toen ik begon woog ik maar 75, toen was het prima, mis nu wel low-end....en daar blinken deze kites ook niet echt in uit.

Maar goed, met 100kg zou ik dus minimaal voor een 12 gaan.
berttt

Berichten: 307
Antwoord #9 Maart 13, 2013, 20:48:08
edit2Rapporteer  
Hey ,

qua kites vote ik bij mark. Als je geld genoeg hebt gwn nief kopen Smiley Dan heb je kites met garantie zeker bij Best is deze service goed. Maar de sb's zijn ook super goed. Zeker voor de wat zwaardere kiters omdat die echt wel wat power hebben.

2de hands ja je kunt zeggen als ik hem dan kapot doe als beginner dan is het niet zo erg. Maar om eerlijk te zijn toen ik begon heb ik nooit men kite zo hard geknalt dat hij er van kapot kon gaan. En ben ook begonnen met 2de hands. + ik denk dat je met nieuwe kites ook wat voorzichtiger op het water bent gewoon omdat het nieuw is en wel wat kost. Met men oude kites self launchte ik veel omdat ja kapot boeie ik ging er toch nieuw kopen. Maar nu met men nieuwe kites denk ik er nog niet aan Smiley

Het is goed om info te vragen maar jij betaald het dus jij moet het weten.
Den411

Berichten: 22
Antwoord #10 Maart 13, 2013, 22:28:40
edit2Rapporteer  
Marc zou je mij kunnen vertellen waarom je de rpm niet zou doen?

Heb zelf een 10 en een 8 en ben ook beginner, maar voor mijn gevoel gaat het allemaal best lekker met deze kites. Heb ook met deze kite gelest dus kan in principe helemaal niet oordelen over andere kites maar ben gewoon benieuwd naar jou mening in dit geval.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #11 Maart 14, 2013, 01:09:10
edit2Rapporteer  
rpm kan je prima mee leren varen maar het is een wat technischere kite voor je eerste tricks, er zijn daar makkelijkere kites voor.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #12 Maart 17, 2013, 17:42:21
edit2Rapporteer  
Marc zou je mij kunnen vertellen waarom je de rpm niet zou doen?

Heb zelf een 10 en een 8 en ben ook beginner, maar voor mijn gevoel gaat het allemaal best lekker met deze kites. Heb ook met deze kite gelest dus kan in principe helemaal niet oordelen over andere kites maar ben gewoon benieuwd naar jou mening in dit geval.

De RPM is een stuk agressiever dan bijvoorbeeld een Ozone Catalyst. Je moet gewoon net wat voorzichtiger doen en de kite is niet onbeperkt op het depowerkoord te depoweren.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #13 Maart 17, 2013, 19:20:35
edit2Rapporteer  
Marc zou je mij kunnen vertellen waarom je de rpm niet zou doen?

Heb zelf een 10 en een 8 en ben ook beginner, maar voor mijn gevoel gaat het allemaal best lekker met deze kites. Heb ook met deze kite gelest dus kan in principe helemaal niet oordelen over andere kites maar ben gewoon benieuwd naar jou mening in dit geval.

De RPM is een stuk agressiever dan bijvoorbeeld een Ozone Catalyst. Je moet gewoon net wat voorzichtiger doen en de kite is niet onbeperkt op het depowerkoord te depoweren.

welke kite is dat wel dan?
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #14 Maart 17, 2013, 19:48:29
edit2Rapporteer  
Marc zou je mij kunnen vertellen waarom je de rpm niet zou doen?

Heb zelf een 10 en een 8 en ben ook beginner, maar voor mijn gevoel gaat het allemaal best lekker met deze kites. Heb ook met deze kite gelest dus kan in principe helemaal niet oordelen over andere kites maar ben gewoon benieuwd naar jou mening in dit geval.

De RPM is een stuk agressiever dan bijvoorbeeld een Ozone Catalyst. Je moet gewoon net wat voorzichtiger doen en de kite is niet onbeperkt op het depowerkoord te depoweren.

welke kite is dat wel dan?

Wat bedoel je?
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #15 Maart 17, 2013, 21:11:08
edit2Rapporteer  
nou... dat geen enkele kite onbeperkt te depoweren is.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #16 Maart 17, 2013, 21:25:44
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf gelest en verder geleerd met een rpm 10. Zeker voor iemand die al jaren kite op het land is dit echt geen verkeerde keus lijkt mij. Ik heb daarnaast een naish park 6 en dit jaar komt er nog een 8 van 1 van de 2 merken bij.
Omdat de 6 nogal verschilt van de 10 kan ik ze niet echt met elkaar vergelijken. Ik vind het fijne kites in elk geval, maar dat zal iedereen haast wel zeggen van zijn of haar kite.
Probeer als je kunt wat kites te testen idd en kijk anders even in de lijst die hier op het forum staat welke er allemaal geschikt zijn als beginner kite. Dan kun je haast niet een verkeerde aankoop doen.
Tip: overjarige kites zijn de helft goedkoper en even goed!
Den411

Berichten: 22
Antwoord #17 Maart 17, 2013, 22:13:00
edit2Rapporteer  
Oke dat is duidelijk. Het klopt natuurlijk dat geen een Kite onbeperkt te depoweren is maar er is wel degelijk verschil denk ik. En dat de Kite wat agressiever is, lijkt mij juist wat meer uitdagender in een later stadium. En voorzichtig doe ik wel, ik denk dat bijna alle beginners wel wat voorzichtig zijn.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #18 Maart 17, 2013, 22:26:28
edit2Rapporteer  
eurofun bellen en voor 1600 2 kites met bar van 2013 kopen, nieuw. Boardje ritselen ze vast ook wel voor een zacht gekokt prijsje
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #19 Maart 17, 2013, 23:10:31
edit2Rapporteer  
nou... dat geen enkele kite onbeperkt te depoweren is.

Klopt inderdaad, het was meer de vergelijking die door de rest wel wordt begrepen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.