Prijs afspraken kiteshops in nederland. Kartelvorming

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #25 April 04, 2013, 15:54:28
edit2Rapporteer  
Volgens mij vergeten jullie hier een heel belangrijk punt waarom de A of premium merken zulke hogen prijzen vragen: omdat ze het kunnen!

Blijkbaar blijft een grote groep het eraan uitgeven! Wink

En itt bij auto's kun je niet echt van A/premium merken spreken. Budgetmerken zijn er praktisch niet meer. Momenteel alleen Switch nog. Best is gewoon duur geworden.

Kwalitatief zit er wel nog verschil tussen de merken, ook al wordt dat verschil steeds kleiner.

Bij auto's zijn Mercedes, Lexus, BMW en Audi de premium merken.
En ook hier is het zo dat niet alle modellen ook aan de verwachte kwaliteitsbeleving voldoen. Immers een A en B klasse, A2 en A3 (om er een paar te noemen) zijn allemaal gebaseerd op modellen van de concurrent die in samenwerking ontwikkeld zijn met niet-premium merken. Wie hou je dan voor de gek?

Overigens is de kitemarkt in west Europa behoorlijk verzadigd. Hoewel er nog steeds nieuwe kiters bijkomen lijkt het wel iets af te nemen.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #26 April 04, 2013, 18:45:47
edit2Rapporteer  
Volgens mij zijn Flexifoils bv ook niet eens zo duur.

Niet dat ik super veel ervaring heb met verschillende kites, maar ik heb het idee dat de prijs over het algemeen weinig zegt over de kwaliteit. Duurder is zeker niet beter.

Maar inderdaad, wat de gek er voor geeft Wink
Kamo

Berichten: 156
Antwoord #27 Mei 05, 2013, 14:23:27
edit2Rapporteer  
Als shop vind ik dit natuurlijk een interessant topic.

Wij hebben besloten dat wij het deel van de kitemarkt willen bedienen dat oog heeft voor de lange termijn en een geen-gezeur service op prijs stelt.

Wij bieden daarom de mogelijkheid om op verschillende en unieke manieren te testen, een jaar lang free-repair in onze eigen kiterepair op elke nieuwe gekochte kite,  gratis trimservice, 1 op 1 begeleiding bij het testen van onbekende producten door opgeleide (en dus geen ongeleide) teamriders, uitgebreide reviews, leenkite tijdens je reparatieperiode, etc, etc...

Veel van onze klanten hebben een drukke baan/ gezin en niet de tijd niet om het internet af te struinen of 6x heen en weer te rijden, daarom dat ze bij ons voor alles terecht kunnen, shop, school, kiterepair en boardrepair, uiteraard ook gewoon met de voorraad van de producten, maar ook de spareparts.
En de prijs?  Daar komen we altijd wel uit.
En daarom dat ik onze klanten die vergelijken zo hoog inschat dat ze niet alleen op de prijs vergelijken.

Ik zal maar niks zeggen over de verhouding A-merken en B-merken in onze repair... maar die is er zeker.
Lauw
Administrator

Berichten: 3580
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #28 Mei 05, 2013, 15:35:33
edit2Rapporteer  
Eigenlijk wel heel erg geïnteresseerd in die verhouding Kamo :-) Kan je iets meer daarover vertellen.

A-merken heeft meestal te maken met een bepaalde heritage, zodra een merk die status heeft opgebouwd gaat het over op operational excellence om kosten te verlagen en marges te vergroten. De perceptie van goed en kwalitatief merk hebben ze dan al, nakomen hoeft dan niet zozeer meer. Is in vele branches merkbaar:

Fashion: Kwaliteit van Burberry en Gucci is al lang niet meer wat het is geweest. Zodra LVMH een merk overneemt gaat het artisanale eraf en wordt het puur een cash cow. Sowieso, al deze merken produceren weinig tot niets zelf, ze laten het produceren bij verschillende ateliers.

Auto's: Wat is er nog werkelijk premium aan een Audi? Alles wordt gedeeld in de VAG groep. Daarnaast verplaatsen ook Audi en BMW productie naar lage lonen landen (Mexico). Ergo, niet lang meer en voor de (basis)modellen is het label 'made in germany' niet meer van toepassing.
butcherke

Geen avatar

Berichten: 36
Antwoord #29 Mei 05, 2013, 19:11:17
edit2Rapporteer  
Ik heb voor de aankoop van mijn eerste board toch ook de prijs van de goedkoopste shop voorgelegd bij mijn lokale shop.
Gevolg: mailtje waarin mijn lokale shop akkoord gaat met de goedkoopste prijs.

Dit was wel een board van het vorige seizoen dus de kortingen die men daarop geeft hangt echt van shop tot shop af.

Al bij al toch 120€ korting vergaard toen.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #30 Mei 05, 2013, 23:09:11
edit2Rapporteer  
ik kan me in Kamo) zn verhaal goed vinden, omdat ik het terug zie in een heel andere markt dan kitesurfen. Het a/b-merken verhaal wss niet, uit zn post begrijp ik dat hij er op aan stuurt dat b-merken vaker ter reparatie worden aangeboden. Dit pleit 'a-merken' niet vrij van ontwerpfouten natuurlijk, maar bovendien rijst de vraag, wat definïeert een b-merk? Prijs?Kwaliteit?Kwantiteit?Teamriders?Plaats op podium? B-merk is voor mij een merk welke niks tot weinig voor een klant doet, hoe men omgaat met kwaliteitsproblemen of ontwerp fouten. Zowel naar de shops als naar de klant direct. Daarnaast is kwaliteit(bouw en vlieg) en consistentie belangerijk inziens, maar dat kan voor de volgende poster geheel anders zijn. Sommigen staren zich blind op een kite omdat een ander merk niet mee doet aan teamriders/wedstrijden/dubbel-pagina ads.
Fly like hell

Berichten: 842
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #31 Mei 06, 2013, 00:07:01
edit2Rapporteer  
Veelal is er geen echt verschil tussen zgn A en B merken. Laten we maar zeggen dat ik van zeer goed geïnformeerde bronnen weet dat A en B merken door veelal dezelfde producenten in verschillende fabrieken wordt gemaakt (aparte BV's). Het uiteindelijke verschil is de marketing machine achter het A merk. De investeringen die de A merken doen voor de promotie van hun materiaal (pro riders, mooie filmpjes, advertenties, evenementen) moeten uiteindelijk terugverdiend worden en dit vertaalt zich in de prijs. Een groot deel van de bevolking is gevoelig voor producten die hun Imago verbeteren en daar spelen de A merken op in. Dit is de reden dat men elk jaar met een "innovatieve" ontwikkeling komt want wie wil er tegenwoordig nog een hopeloos "ouderwets" model van 4 jaar oud hebben. De industrie die in deze "tactiek" voorop loopt is de Telecom branche. Zij lanceren elke 3 maanden nieuwe modellen en daar betalen we met gemak € 30,- per maand voor, want we willen WhatsAppen, Instagrammen en onze dagelijkse bezigheden delen via social media, dat kan natuurlijk niet met een telefoon waarmee je alleen maar kan bellen. Wie wilde er vroeger een PC waar je bar weinig mee kan maar wel heel veel geld voor moet betalen (juist de I-Pad). Allemaal marketing waar wij als makke schapen achteraan rennen omdat we niet willen achterblijven (mits je het kan betalen). Daarom rijden rijke mensen in een Ferrari en de minder bedeelde in een Fiat (Hé, dezelfde fabrikant). En gelukkig maar ..... daar verdien ik behoorlijk veel geld mee en vaar ik een A-merk ThumpsUp
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #32 Mei 06, 2013, 00:30:56
edit2Rapporteer  
tja, dat het in dezelfde fabriek van van zelfde moedermaatschappij is zegt helemaal niks over de kwaliteit.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.