Zoveel verschillende meningen mbt tot kitemaat, nog meer meningen gevraagd

laura

Geen avatar

Berichten: 63
April 23, 2013, 22:32:33
edit2Rapporteer  
 Beste kiters,

Vorig jaar heb ik een aantal lessen gehad en nu wil ik graag mn eigen kiteset aanschaffen.
Nu heb ik rond gevraagd bij verschillende mensen (waaronder mn kitesurfleraar, personeel bij een kitesurfwinkel, collega's met veel kite ervaring) en eigenlijk iedereen zegt iets anders over de kitemaat. Het varieert van maat 7 tot 9 om te beginnen.
Als ik hier zo het forum door lees kwam ik zelf uit op een maat 9, aangezien ik een beginner ben en nog niet bij hele harde wind wil gaan kiten. Mn kitesurfleraar adviseert een maat 7 omdat ik deze het beste de baas bleef (maar er stond toen BFT 5 ongeveer). Dus om een lang verhaal kort te maken: wat adviseren jullie mij? Ik wil beginnen met 1 kite en dan misschien de komende maanden een kite er bij kopen. Ik ben een vrouw, weeg 62 kg.
Daarbij krijg ik ook echt enorme verschillende meningen over de boardmaat, wat varieert van 140-130 bij 40.
Ik twijfel nog tussen een cabrinha switchblade (ik heb gelest met een convert, dus dit is ook de enige kite die ik ken) en een north evo.

Ik hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven aangezien jullie veel meer ervaring hebben dan ik!

Groeten Laura
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #1 April 23, 2013, 22:56:51
edit2Rapporteer  
nou probleem oplossing pak een 8 Smiley...
Boardje zou ik 132x40 doen MAX!  anders is t voor jouw best een grote plank.

Fluid kiteboarding waar ik voor werk is zo aardig om dit soort vragen doorgaans best goed te voorkomen.

Buyersguide for Fluid ATV v5 kite
Riders weight              Buyers advice                              Windrange
< 55 KG                      ATV 6 + 8m                                                      14 KTS - 35+ KTS
55 KG - 78 KG      ATV 10 + 6M  (1kite 8M)                             13 KTS - 35+ KTS
                                           

* The above guidelines are advice. Local conditions, riders skill and style of riding may need different sizes of kites.
Don't hesitate to contact us with any questions.

Boardje:

FLUID J'adore   
129 X40 CM   < 65 KG
133 X 40.5 CM   > 65 KG

For beginners we advise to buy the size above and not a larger size.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #2 April 23, 2013, 23:08:41
edit2Rapporteer  
Wat nature zegt Smiley
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #3 April 23, 2013, 23:19:55
edit2Rapporteer  
Daar sluit ik me bij aan. Als je voor een 8m gaat, kun je later een 6m of een 5,5m kopen voor een mooie 2 kite quiver. Een board van 140cm als al snel te groot voor jouw gewicht (en lengte...), dus zal je meer plezier halen uit een boardje van circa 130cm bij bijvoorbeeld 38cm.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #4 April 23, 2013, 23:38:03
edit2Rapporteer  
Voor windkracht 15-22 knopen (een veilige wind om de eerste 20- 25 keer in te oefenen) zou ik toch voor de 9m gaan en die dan gelijk als grootste kite houden. Een vriendin van mij kocht een 8 m, weegt ongeveer hetzelfde en heeft er later een 10.5 bijgekocht omdat ze net te vaak op de kant moest blijven staan voordat ze lekker met de 8 kon varen. Naast de 9m kun je later altijd nog een 6 erbij kopen. Die kun je dan varen van 22/23 tot 35 knopen. (uiteraard wel langzaam opbouwen)

Alle kites die hier staan zijn geschikt. http://www.kitehigh.nl/gear/Kites/Beginner
En ik zou voor een overjarig ongebruikt model gaan. (een overjarig 2012 model scheelt je zo de helft in prijs tov een 2013 kite )

Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #5 April 23, 2013, 23:47:26
edit2Rapporteer  
Persoonlijk zou ik voor een 9m gaan. Dan kan je later alle kanten op, kleiner pak je een 6m en groter pak je een 12m. Board niet groter dan 130x40.

Zorg wel dat je redelijk nieuw materiaal koopt (zowel tweedehands als nieuw), zeg maar 2011 of nieuwer. Voor een beginner zou ik een North Evo of een Cabrinha Switchblade aanrader. Zijn beide extreem stabiele kites en je kan er prima meer doorgroeien.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #6 April 24, 2013, 00:52:24
edit2Rapporteer  
ik weeg evenveel en vaar alleen een 8mtr(met goede low-end en ik heb veel arvaring) dus 9mtr
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #7 April 24, 2013, 06:32:37
edit2Rapporteer  
Tja ik zou dan weer zeggen een 10 en een 7 voor een 2-kite quiver...
ArtEZZZ

Geen avatar

Berichten: 73
Antwoord #8 April 24, 2013, 07:20:43
edit2Rapporteer  
Ligt ook een beetje aan de Kite.maar ik zou dan weer zeggen een 9 en een 6.
wasbeer

Berichten: 432
Antwoord #9 April 24, 2013, 08:25:05
edit2Rapporteer  
Begin lekker met een 9m, zal prima zijn voor jou. Switchblade zou ik nog even mee wachten, is niet echt de perfecte beginnerskite, de Evo daarentegen is dat wel.
berttt

Berichten: 307
Antwoord #10 April 24, 2013, 09:30:47
edit2Rapporteer  
Begin lekker met een 9m, zal prima zijn voor jou. Switchblade zou ik nog even mee wachten, is niet echt de perfecte beginnerskite, de Evo daarentegen is dat wel.

Sb is wel een perfecte beginners kite. Heb hem ook gehad toen ik begon. Traag en vergevingsgezind. Maar hij trekt wel lekker dat is wel waar.
Sayootje

Berichten: 296
Logs: 0 | 511 uur
Antwoord #11 April 24, 2013, 09:46:39
edit2Rapporteer  
Het ligt idd erg aan het bereik van de kite, verschilt best wel veel per merk en maat.

Ik zou in ieder geval niet uitgaan van wat je ervaring is tijdens lessen. Want als je een paar keer zelf oefent dan veranderen je skills weer. Het is beter een quiver uit te zoeken die past bij je toekomstige mogelijkheden.

Ik zou ook zeggen 10M en 7M.  (Ik had zelf 12M en 9M bij 85kg) Dan kan je in ieder geval lekker oefenen in mindere wind dagen, wat belangrijk is als beginner. En je hoeft dan eigenlijk geen grotere kite meer te kopen, want met 62 kg heb je aan een 10M in principe genoeg. Zodra je het een beetje kan, zal je namelijk nog meer low end uit de 10M kunnen halen. De 7M gebruik je dan voor hardere wind. En als je het een beetje kan, past een 5.5M prima in je quiver voor de harde wind (28+ knp).

Ga je voor 1 kite dan zou ik een 9M nemen. Een 8M is net een tikkie kleiner en sneller, maar als beginner wil je juist een iets tragere (grotere) kite zodat niet al je stuurfoutje direct worden gestraft met een faceplant. Daarnaast kan je later makkelijker een grotere en kleinere kite erbij kopen zoals Marc zei.

Ik zou eerst een tweedehands board scoren die wat groter is. Op een groter board leer je over het algemeen makkelijker. Maar zodra je een beetje kan varen zal je er snel op uitgekeken zijn waarschijnlijk. Niet groter nemen dan 130*40 als je meteen een nieuw board koopt. Ga je eerst voor tweedehands groter board of heb je geld als water, dan kan je denk ik prima tot 140*42 gaan voor je eerste jaartje kitesurfen.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #12 April 24, 2013, 10:11:46
edit2Rapporteer  
mijn vriendin die vaart 10&8 m taboo die weegt +/-65. haar hele windrange was gedekt. van 14 tm 35 kts. ook de taboo 2011 is een goede beginnerskite met mogelijkheid tot doorgroeien... Marc die kan het beamen... bij het woord best & helemaal bij taboo begint hij al te soppen. Grin
Speedy Gonzales

Berichten: 23
Antwoord #13 April 24, 2013, 11:28:00
edit2Rapporteer  
Als je een vlakke kite (high aspect ratio) koopt kun je prima een 10 meter kopen. Die dingen hebben een veel groter bereik dan een low-aspect ratio kite (delta shape). Ik kon met mijn 70kg al vanaf 14 knopen met die 10 meter uit de voeten, met een groter board nog wel sneller.

S3

Berichten: 57
Logs: 0 | 618 uur
Antwoord #14 April 24, 2013, 23:16:01
edit2Rapporteer  
De ene 9 is de andere niet. Ik zou altijd even de tabellen van de fabrikant erbij pakken. Met jouw gewicht kun je ongeveer 5 knopen afhalen van het windbereik dat daarin vermeld staat. Die tabellen zijn gebaseerd op iemand van 75 à 80 kg.

Als beginner ga je toch met wat lichtere wind op pad, dus als ik naar de windrange van de Evo en Switchblade kijk zou ik voor een 9m gaan.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.