Wie tips voor waterstart?

Patrick1982

Berichten: 51
Juni 04, 2013, 20:44:12
edit2Rapporteer  
Hallo Allen

Ik ben beginnende kitesurfer en na een flink aantal lessen zit de waterstart er nog niet in.
Nu weet ik wat ik fout doe maar is het probleem dat ik nog geen eigen materiaal heb zodat zelfstandig oefenen er niet makkelijker op wordt.

En is het mooi kitesurfweer moet ik werken :-(

Kennen jullie behalve youtube nog meer apps (android) of internetsite waar duidelijk (in het Nederlands) uitgelegd wordt met duidelijke beelden hoe de waterstart moet?

Iemand nog tips?
Splitrr

Berichten: 508
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #1 Juni 04, 2013, 21:07:25
edit2Rapporteer  
Hallo Patrick!

Ik ken het probleem

Waterstart heb je wel een aantal filmpjes voor maar beste is om zelf veel te oefenen.
Ik heb zelf al een aantal sessies gehad, en het ging steeds beter.

Wat mij is geleerd:
1: Kiteboard aan je voeten, met kite op 12 uur.
2: dan welke richting je op wil, of naar 1 uur of naar 11 uur om vervolgens richting 11 uur te gaan ( van 1 uur gezien) en naar 1 uur (vanuit startpositie 11 uur) / ligt aan de wind en aan de maat.
3. Zodra je instuurt, je downwind"punt/tip" lichtelijk downwind richten. en laat je uit het water trekken door de kite. Waar het bij mij veel mis ging en veelal lekker zout water heb gehapt is dat ik mijn gewicht naar voren bewoog. Dan kletter je met je bakkes op het water. Wat ik moest doen is meer op mijn hielen "gaan hangen". nadat ik doorhad ging het beter. Dit is ook nog een keer verteld van een vriendelijke kiter op b-dam die me een tip gaf.. Grin

Filmpjes met waterstart zijn er alom te vinden op youtube.


http://www.youtube.com/watch?v=Qm2-RvcL74k



http://www.youtube.com/watch?v=JlNpmAiPQIE
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #2 Juni 04, 2013, 21:14:50
edit2Rapporteer  
Factoren zoals locatie, getij, windrichting, windsterkte en hoeveelheid medekiters hebben ook invloed op jouw leerproces. Wellicht dat 1 of meerdere van voornoemde factoren een negatieve invloed heeft/hebben. Daarnaast helpt m.i. goede feedback op jouw pogingen meer dan ieder willekeurig filmpje jou kan helpen met progressie. Kwestie van plaatje, praatje, daadje en niet alleen plaatje met een praatje. Gaat jou lukken hoor!
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #3 Juni 04, 2013, 22:01:15
edit2Rapporteer  
Mijn tip: materiaal kopen en oefenen, zo'n filmpje is leuk en het helpt wel wat maar uiteindelijk moet je het zelf gewoon doen.
CouchKiter

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #4 Juni 04, 2013, 22:07:59
edit2Rapporteer  
Wat iedereen zegt..., plus
Blijf goed in je trapeze hangen, hou het board tussen jou en je kite in (verleiding weerstaan om rechtop te willen staan boven board), goed en duidelijk insturen, pas uit water komen als wind je eruit trekt, blijf laag en ga pas staan na een seconde of 2, vaar weg en geniet.
Patrick1982

Berichten: 51
Antwoord #5 Juni 05, 2013, 10:25:13
edit2Rapporteer  
Dank voor de tips tot dusver.

Zal sowieso wat vaker filmpjes kijken en weet waar mijn fouten en zwakheden zitten dus gewoon blijven oefenen :-)
So_Surreal

Berichten: 945
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #6 Juni 05, 2013, 11:03:34
edit2Rapporteer  
Patrick, ik heb zelf deze DVD-box gekocht Smiley

http://www.perfectwind.nl/kitesurfen/kite-dvds/kiteboarding-progression-box.html

Wat ik zelf verkeerd deed: ik hing niet in mijn trapeze, maar probeerde in het midden van het board te balanceren alsof ik op een skateboard stond (heb jaren geskateboard).
Toen ik achterover ging leunen ging het meteen de eerste keer goed !

Tweekske

Berichten: 99
Antwoord #7 Juni 05, 2013, 11:48:27
edit2Rapporteer  
Je kan ook gaan oefenen bij een wakeboard baan. Als je het wakeboarden goed onder controle hebt wordt de waterstart ook een stuk makkelijker, je weet dan hoe je op je board moet staan.

Start dan vanaf het platform waar ook de waterskiers starten met je board voor je, je knieen ligt gebogen en je handen met de handle tussen je knieen, dat is ongeveer hetzelfde als de waterstart met kiten. Je wordt dan naar voren getrokken door de kabel, je moet dan druk uitoefenen op je hakken en dan wordt je het water ingetrokken.
So_Surreal

Berichten: 945
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #8 Juni 05, 2013, 12:42:32
edit2Rapporteer  
Je kan ook gaan oefenen bij een wakeboard baan. Als je het wakeboarden goed onder controle hebt wordt de waterstart ook een stuk makkelijker, je weet dan hoe je op je board moet staan.

Start dan vanaf het platform waar ook de waterskiers starten met je board voor je, je knieen ligt gebogen en je handen met de handle tussen je knieen, dat is ongeveer hetzelfde als de waterstart met kiten. Je wordt dan naar voren getrokken door de kabel, je moet dan druk uitoefenen op je hakken en dan wordt je het water ingetrokken.
Kan je dit gewoon doen met je eigen twintip met straps  Smiley ?
Wakeboarden met van die boots lijkt me best eng als je het nog niet goed kan.
Wildebrasser

Berichten: 19
Antwoord #9 Juni 05, 2013, 13:23:17
edit2Rapporteer  
Wakeboarden kan prima met je kiteboard. Wel oppassen voor losse lijnen in het water, kun je met je vinnen achter blijven haken. Die boots valt wel mee, hoef je ook als beginner geen zorgen over te maken. De waterstart vond ik met wakeboarden lastiger dan met kiten, ben daar als snel mee gestopt. Vind het  makkelijker om van de steiger op het water te springen.

Ter aanvulling op bovengenoemde tips. Zoals Splitrr al aangeeft is dat wanneer je je kite instuurt en je voelt 'm trekken, je direct je board voldoende downwind moet sturen (voorste been gestrekt, achterste been gebogen). Het is n.l. erg belangrijk dat je op dat moment voldoende snelheid krijgt. Daarna rustig met een lange bocht  ( met behoud van snelheid) weer wat terugsturen (door druk uit te oefenen met je achterste been). Als je dit niet doet wordt je soms over je board heen getrokken, of wanneer het wel lukt op je board te komen je te weinig snelheid hebt om te blijven varen.

Verder gewoon blijven oefenen, op een dag vraag je je af wat er nou zo moeilijk aan was;)
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #10 Juni 05, 2013, 14:58:04
edit2Rapporteer  
Het valt mij op dat er bijzonder slecht wordt geleerd hoe je dient te waterstarten en sinussen.
Als iemand bij mij in de school komt die heeft geleerd 8jes te draaien krijg ik al weer de kriebels.  Een goede sinus lijkt TOTAAL NIET op 8jes.

- Begin met je kite op 12u recht boven je.
- Trek je bar half in zodat je direct contact hebt met je kite (afhankelijk van de wind waar het contact punt ligt)
- Stuur naar links  en trek daarbij je bar naar je toe letop dat er altijd een stuur beweging bij blijft staan.  Ik vergelijk het altijd met Roeien met 2 handen. (let op dat je de bar niet Draait dit is allemaal nutteloze energie die je verspilt.
-  Van 12 - 1 / 11 krijg je lift om op te staan.  De rest van de lijn krijg je vaar snelheid.
- Stuur je kite terug door de bar om te zetten en stuur hem weer naar beneden rond 11-1 uur. Maak nog 1 sinusje indien nodig en je staat al t  goed is op je plankie.


Board:
kite op 12 - Board aan je voeten  wind uit je rug   - board haaks op de wind.
bij het insturen van de kite  ga je eerst opstaan. (kite is op dit moment tussen 12-11/1  en onderweg naar beneden)
Zodra je staat draai je je voorste voet even riching je kite  hierdoor maak je meer snelheid en heb je dus meer tijd om de kite weer omhoog te krijgen.

zodra je genoeg snelheid hebt heupen naar voren , bovenlichaam naar achter  en voorbeen strekken / achter buigen en het gewicht op je hielen.
Kijk waar je heen wilt varen (dus niet naar je kite kijken anders mag je de marathon lopen)


Goodluck!  mocht t niet lukken kom gerust een keertje langs dan helpen wij je gratis verder met tips en tricks
BaSS

Berichten: 545
Antwoord #11 Juni 05, 2013, 15:54:02
edit2Rapporteer  
Naar mijn (korte) ervaring is het van het grootste belang dat je eerst redelijk voorwaardse (downwind) snelheid maakt alvorens je daadwerkelijk gaat edgen/hangen. Dit was de grootste fout die ik maakte waardoor je na het water uitkomen de grootste moeite hebt om te blijven varen/drijven/staan.

Zodra je hier de balans in hebt gevonden gaat alles makkelijker en vraag je je plots niet meer af hoe het kan dat zwaardere kerels met een kleinere kite wel varen en jij met je grotere kite niet eens blijft staan Smiley

Hoe dan ook, succes!
Patrick1982

Berichten: 51
Antwoord #12 Juni 07, 2013, 12:10:42
edit2Rapporteer  
Het valt mij op dat er bijzonder slecht wordt geleerd hoe je dient te waterstarten en sinussen.
Als iemand bij mij in de school komt die heeft geleerd 8jes te draaien krijg ik al weer de kriebels.  Een goede sinus lijkt TOTAAL NIET op 8jes.

- Begin met je kite op 12u recht boven je.
- Trek je bar half in zodat je direct contact hebt met je kite (afhankelijk van de wind waar het contact punt ligt)
- Stuur naar links  en trek daarbij je bar naar je toe letop dat er altijd een stuur beweging bij blijft staan.  Ik vergelijk het altijd met Roeien met 2 handen. (let op dat je de bar niet Draait dit is allemaal nutteloze energie die je verspilt.
-  Van 12 - 1 / 11 krijg je lift om op te staan.  De rest van de lijn krijg je vaar snelheid.
- Stuur je kite terug door de bar om te zetten en stuur hem weer naar beneden rond 11-1 uur. Maak nog 1 sinusje indien nodig en je staat al t  goed is op je plankie.


Board:
kite op 12 - Board aan je voeten  wind uit je rug   - board haaks op de wind.
bij het insturen van de kite  ga je eerst opstaan. (kite is op dit moment tussen 12-11/1  en onderweg naar beneden)
Zodra je staat draai je je voorste voet even riching je kite  hierdoor maak je meer snelheid en heb je dus meer tijd om de kite weer omhoog te krijgen.

zodra je genoeg snelheid hebt heupen naar voren , bovenlichaam naar achter  en voorbeen strekken / achter buigen en het gewicht op je hielen.
Kijk waar je heen wilt varen (dus niet naar je kite kijken anders mag je de marathon lopen)


Goodluck!  mocht t niet lukken kom gerust een keertje langs dan helpen wij je gratis verder met tips en tricks

Van die aanbieding maak ik graag gebruik zodra ik mn eigen materiaal heb :-)
feddomw
Gast
Antwoord #13 Juni 07, 2013, 18:48:43
edit2Rapporteer  
Het valt mij op dat er bijzonder slecht wordt geleerd hoe je dient te waterstarten en sinussen.
Als iemand bij mij in de school komt die heeft geleerd 8jes te draaien krijg ik al weer de kriebels.  Een goede sinus lijkt TOTAAL NIET op 8jes.

Grappig, ik snapte dat ook ECHT niet bij mijn eerste les. Achtjes betekent de kite loopen, althans downloopen en onderlangs weer steil omhoog sturen.

Ik begreep "sinussen" ook niet, want ik vroeg of ze bedoelde zoals sinus-golf, (wat dus correct is) werd ik glazig aangekeken. Overigens is "achtjes" een NL verschijnsel, ik heb het nooit in het buitenland gehoord als ik luistervinkte bij klasjes in El Gouna of zo terwijl ik aan de drank zat.

Mijn fout bij waterstarten (en ik kon al wakeboarden) was dat ik te laf instuurde en direct het board hoogte wilde laten lopen: je moet eerst op snelheid komen, dan edgen, en dan "race" je als het ware je kite richting de rand van het windvenster.
dvanderstarre

Geen avatar

Berichten: 6
Antwoord #14 Juni 07, 2013, 19:17:18
edit2Rapporteer  
Je board vooral niet te veel tegen de wind in richten, op het moment dat je je kite instuurt heel bewust je voorbeen strekken, je gaat dan vanzelf wat meer op je achterste been rusten. Hou die een beetje gebogen en dan moet het echt lukken. Zodra je vaart maakt kan je je board weer wat meer upwind sturen.  Succes!
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #15 Juni 07, 2013, 21:04:45
edit2Rapporteer  
En ook hier geld oefening baart kunst! Veel succes en plezier tijdens je progressie!
Mariëtte

Berichten: 24
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #16 Juni 08, 2013, 08:02:05
edit2Rapporteer  
De beste tip die ik kreeg (dankzij een instructeur van KiteFEEL) was dat je de kite niet al het werk moet laten doen!
Hou je benen goed ingetrokken zodat je board dicht bij je ligt, voorste been alvast gestrekt, zodat je kan 'gaan staan' als je instuurt, ipv dat je je uit het water laat trekken door je kite.
En persoonlijk zou ik wat dieper insturen dan 11 of 1 uur zodat je ook bij het opsturen lekker wat kracht genereerd Wink
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #17 Juni 08, 2013, 08:35:38
edit2Rapporteer  
De beste tip die ik kreeg (dankzij een instructeur van KiteFEEL) was dat je de kite niet al het werk moet laten doen!
Hou je benen goed ingetrokken zodat je board dicht bij je ligt, voorste been alvast gestrekt, zodat je kan 'gaan staan' als je instuurt, ipv dat je je uit het water laat trekken door je kite.
En persoonlijk zou ik wat dieper insturen dan 11 of 1 uur zodat je ook bij het opsturen lekker wat kracht genereerd Wink

Wrong!
Je kite moet juist wel het werk doen het enige waarmee je moet "helpen" is het "opstaan".
Voorste been vooral niet strekken van te voren maar zodra je staat indraaien. Je verliest namelijk enorm veel kracht als je gaat "Vals spelen"

voorste been strekken is een vaar positie geen start positie.

Bij het omhoogkomen van je kite maakt je kite juist geen kracht!  De dalende lijn en benedenbocht wel.



@feddomw

Ja ik snap er ook geen piep van hoor dat dat nog altijd de regel is.
In het buitenland kom je wel veel 8jes tegen hoor  komt vooral door dat onzinnige gevlieger op het strand.

Als ik praktijk les geef beginnen we vanaf minuut 1 al met de sinus. Alles wat je werkelijk nodig hebt om op je plankie te komen te staan.
Zodra ze zelfstandig kunnen bodydraggen, switchen van kant, herstarten en andere kiters enigsinds in de gaten kunnen houden. Dan mogen ze voor de leuk 8jes draaien door het midden van het windvenster  om zo de rest van het windvenster te leren kennen.

Mariëtte

Berichten: 24
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #18 Juni 08, 2013, 08:53:09
edit2Rapporteer  
Als je 'helpt met opstaan' dan houd dat toch in dat je de kite niet al het werk zelf laat doen? Roll Eyes
Je voorste been is gestrekter dan het achterste bij het starten, anders bestaat de kans dat de voorkant van je board gaat duiken, als je staat kan je hem helemaal strekken
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #19 Juni 08, 2013, 09:49:39
edit2Rapporteer  
En.....

Idd je kite vér insturen, dan genereer je meer kracht...
En dan je bar niet vol aantrekken! Dat zie ik veel gebeuren en lijkt dan kracht op te leveren, maar je remt vooral de kite waardoor je stil valt.
Je moet de kracht van de kite op je trapeze voelen ( ook door te hangen) en alleen sturen met je armen.

Maar vooral: gewoon veel oefenen, liefst met ervaren maatje die mee kan kijken...

Succes!
Mariëtte

Berichten: 24
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #20 Juni 08, 2013, 10:14:27
edit2Rapporteer  
Praktijk oefening does the trick idd, dus kite gear kopen en oefenen oefenen oefenen!
En vooral niet vergeten: veel plezier hebben! (das ook heel belangrijk)
wspek

Berichten: 14
Antwoord #21 Juni 08, 2013, 11:33:28
edit2Rapporteer  
Beste Patrick,

Aangezien ik ook beginner ben en zo'n 4 maandjes terug pas heb leren staan/varen, hier een paar van mijn tips die de "trick" deden voor mij. Als je eenmaal staat is het als fietsen.

Je ligt met je board aan je voeten in het water. Neem vanaf dit moment de tijd (!!!) Erg belangrijk. Werk als het ware eerst even rustig een checklist af:

1) Kite op 12 uur.
Een van mijn fouten in het begin was dat ik dacht mijn kite op 12 uur te hebben, maar dat eigenlijk niet had. Dus dat ik bijvoorbeeld (als ik van plan was met het rechterbeen voor te waterstarten), mijn kite eigenlijk op 11 uur oid had. Stuurde ik de kite vervolgens in om te starten, dan maakte deze een enorme slinger naar rechts, waarbij ik (soort van) over mijn hoofd meegetrokken werd. Totaal geen positie vervolgens om te kunnen gaan staan.
2) Strek het voorste been alvast in de richting dat je wilt gaan varen.
Volledig strekken is iets te overdreven. Zet gewoon alvast wat spanning op het been: deze moet de kracht van het water tenslotte omzetten in "lift".
3) Zorg dat de voorste punt van je board zich boven/vlak aan het wateroppervlak bevindt.
Ligt deze ver onder water dan gaat je board niet "planen" zodra je kite kracht krijgt, maar zul je over je board getrokken worden.

Checklist afgewerkt? Ready? Dan pas ga je insturen!

Je been stond al wat gestrekt, je board tipte al boven het water uit. Dus je kite zal je automatisch je board op trekken. Concentreer dus niet te veel op het gaan staan, maar "hang in je kite". Deze doet het werk wel voor je. Je gestrekte/gespannen been maakt dit mogelijk.

Symptomen en oplossingen:

1) Symptoom: Je stuurt in, wordt ietsjes gelift, maar zakt weer terug in het water en kunt overnieuw beginnen.
Oplossing: je bent te bang Smiley Kite verder insturen! Het is maar water, geen beton!
2) Symptoom: Je geeft je kite veel kracht, maar je board en jij worden niet het water op gelift. Je board krijgt veel weerstand, stuwt veel water voort. "Aerodynamica" is er niet.
Oplossing: Stuur je board meer met de wind en kite mee. Je board staat te loodrecht op de richting van de kracht van je kite.
3) Symptoom: De superman. Je kite trekt je uit je board. Jij landt een paar meter verderop met je gezicht op het water; je board blijft achter.
Oplossing: Je board hing nog teveel onder water, met name de voorste punt. Weet je zeker dat je punt 3 van je checklist had afgevinkt?!

Als je eenmaal door je kite je board bent opgetrokken, zorg dan dat je eerst MEE vaart met de wind. Je gaat hierdoor snelheid krijgen. Niet gelijk haaks op de wind varen, maar meer meevaren. Ga vanaf hier inderdaad sinussen met je kite maken om nog meer snelheid te krijgen.

Wat ik trouwens erg handig vond, is dat als je instuurt, gaat staan en je je kite weer terugstuurt naar 12 uur, je kite je als het ware even uit het water trekt en je een soort van lichter maakt . In het begin zal je nog niet genoeg met de wind meevaren, en dit verzacht dat probleem. Je krijg dan even een paar seconden de tijd om orde op zaken te stellen; meer met de wind meevaren, voorste been strekken en gaan hangen.

Hier een filmpje met een aantal waterstarts van toen ik net, maar dan ook net, had geleerd consistent te gaan staan. Gevorderden zullen wellicht lachen om het gebrek aan techniek, maar je ziet hier wel goed dat ik eerst mijn checklist afwerk en dan pas instuur. Ook zie je wat ik bedoel, dat de kite mij terugsturend naar 12 uur een "lift" geeft.

En ja, mooi geel is niet lelijk!!


http://youtu.be/9j9jh4UoQPM


Als je hem eenmaal hebt is het echt als fietsen. Heb gisteren voor het eerst upwind gevaren: no more walk of shame! Dat gaat jou ook lukken.

Succes!!






Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #22 Juni 08, 2013, 13:27:55
edit2Rapporteer  
Mooie uitleg maar heeft de videocameravasthouder Parkinson???? Embarrassed
Dit is niet te kijken.
Ik sta kotsend boven de pot Grin
wspek

Berichten: 14
Antwoord #23 Juni 09, 2013, 16:40:16
edit2Rapporteer  
Haha, ja de cameraman was geen professional.
Maar overdrijven is ook een vak! Wink
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.