Slingshot rally of Ozone Catalyst of North Evo of Cabrinha Switchblade

PC

Geen avatar

Berichten: 25
Augustus 01, 2013, 22:39:30
edit2Rapporteer  
Hoi,
Heb net een 2 daagse cursus kitesurfen achter de rug en weet nu al dat ik nog lange weg te gaan heb vooraleer ik een beetje deftig ga kunnen kitesurfen maar de sport trekt me geweldig aan. Vermits het huren van alles heel duur is wil ik vrij snel tot aankopen overgaan. Heb al heel wat gelezen en lees dat je best begint met 2ehands kite vanaf 2010 omdat alles dan toch net iets veiliger zou zijn en veiligheid is prioritair voor me. Zowel om mezelf niet in gevaar te brengen maar zeker ook niet de andere kitesurfers want besef echt heel goed dat ik een beginner ben.
Na al een aantal dagen zoeken op vele sites en forums en wat navragen denk ik dat volgende kites het best zouden zijn voor mij... North Evo, Cabrinha Switchblade, Ozone Catalyst en de Slingshot Rally
Ik heb mijn cursus gedaan met een Slingshot maar weet niet of het een Rally was of  een ander type. In ieder geval vind ik hem het mooist maar snap ook wel dat ik niet voor mooi moet gaan maar voor een goede kite.
Ik lees op de site veel over North Evo, Cabrinha Switchblade, Ozone Catalyst maar niet over de Slingshot Rally en laat me daar nu net een voorkeur voor hebben puur omdat ik het een mooie kite vind.
Kunnen jullie even je mening over deze kite geven ? Is hij even goed als de andere of niet ? Ik ben 1m73 en weeg 82 kg en mij is als eerste kite een 10 aangeprijsd. Ben op termijn van plan om er 3 aan te kopen.
Alvast bedankt
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #1 Augustus 01, 2013, 22:52:43
edit2Rapporteer  
Naish Park 2013 is nog een betere optie... buiten het feit dat ie goedkoper is dan de boven genoemde (vanuitgaande dat het om nieuw materiaal gaat) is de Park de enige echt alles kunner... van wave t/m freestyle, van beginner t/m Pro. en bomb proof! en ga dan voor een 10 en een 7m kombo (16 tm 35+ kts gegarandeerd vaar plezier)... Ga je voor een kite, ga dan voor de 9m
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #2 Augustus 01, 2013, 23:04:32
edit2Rapporteer  
Persoonlijke voorkeur, dus kijk wat je voor welke prijs kunt kopen. Let ook op de staat van de bar. Ozone en Cabrinha hebben als voordeel dat hun depowerkoord omhuld is met kunststof.

Op welke termijn wil je de volgend kite(s) kopen? Een 7/9/12-quiver is vrij standaard voor iemand van circa 80 kg.  Nu met een 9m beginnen is minder ideaal, gezien de windvooruitzichten in een gemiddelde augustus-maand. Een quiver met 2 kites voor jouw gewicht en ervaring is 11/8 of 12/9 in NL.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #3 Augustus 01, 2013, 23:16:08
edit2Rapporteer  
Alle kites die je opnoemt zijn prima voor beginners, ook de Park btw.. Mijn idee is dat het het 1e jaar niet heel veel uitmaakt welke van deze kites je vaart, omdat je er toch niet alles uit haalt... Om die reden zou ik vooral lekker kopen waar jij je goed bij voelt want de rest doet er nog niet toe. Zeker als je 'm 2e hands haalt, want als je die over een jaar weer verkoopt voor 100 euro minder, heb je voor 100 euro een jaar kunnen varen.


Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #4 Augustus 01, 2013, 23:23:20
edit2Rapporteer  
Met al deze kites kan je als beginner niet fout gaan, persoonlijk zou ik kiezen tussen de Evo en de Switchblade. Dit baseer ik zelf op de maatvoering, met deze kites kan je de beste maten krijgen voor jou gewicht: 7/9/12, 7/10/13 of 7/10/14

Ook hebben de Evo en de Switchblade het stabielste vliegkarakter van allemaal en de grootste windrange.

De Catalyst is er alleen in de even maten en dan moet je een 6m hebben voor de echt harder wind dagen later. Die maat is voor jou voor het mooie te klein. Verder een prima kite.

De Rally is ook een prima kite maar toch meer georiënteerd op waveriden en deze kite vaart niet zo makkelijk dan de andere kites die jij opnoemt plus dat de bar minder goed werkt met power en depower.

Tweedehands is natuurlijk ook een goede optie zoals Karel aangeeft. Wink

Naish Park 2013 is nog een betere optie... buiten het feit dat ie goedkoper is dan de boven genoemde (vanuitgaande dat het om nieuw materiaal gaat) is de Park de enige echt alles kunner... van wave t/m freestyle, van beginner t/m Pro. en bomb proof! en ga dan voor een 10 en een 7m kombo (16 tm 35+ kts gegarandeerd vaar plezier)... Ga je voor een kite, ga dan voor de 9m

Je moet wel je feiten correct hebben Ahrend, ik heb al een aantal shops gezien waar Naish op de adviesprijs gewoon duurder is.

Nog want anders, de topicstarter vraagt niet naar een Park maar naar iets anders. En mag ik vragen hoe iemand zoals jij kan zeggen dat het een betere optie is? Waar baseer jij dat op en met welke criteria?
Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #5 Augustus 01, 2013, 23:44:56
edit2Rapporteer  
Zou persoonlijk niet voor de rally kiezen, dit is een echte wave kite en in feite kan je daar niet echt mee doorgroeien of je moet gelijk met wave-rijden beginnen.

De andere genoemde kites kan je goed mee verder komen de komende jaren.
PC

Geen avatar

Berichten: 25
Antwoord #6 Augustus 01, 2013, 23:51:48
edit2Rapporteer  
Dan denk ik dan toch de Slingshot al te laten varen maar dan komt er de Nash Park wel weer bij  Smiley en wist ook niet dat Catalyst alleen maar in even maten bestaat. Had me ook laten vertellen dat ik voor 7/10/13 of 14 moest gaan dus dat klopt dan toch.
Zal toch een vrij recente 2e hands worden of een nieuwe waar ik korting op kan krijgen. Ik zou de eerste kite echt op vrij korte termijn willen kopen, denk aan eind volgende week.
Moest iemand me eens wegwijs willen maken tussen de verschillende stijlen, dat zou ik ook appreciëren, ze slagen me nu rond de oren met waveriden, freestyle ed al kan ik daar wel wat uit afleiden maar zou handig zijn het toch eens ergens te lezen :-)
Alvast bedankt voor jullie reacties.
feddomw
Gast
Antwoord #7 Augustus 01, 2013, 23:54:21
edit2Rapporteer  
Zou persoonlijk niet voor de rally kiezen, dit is een echte wave kite en in feite kan je daar niet echt mee doorgroeien of je moet gelijk met wave-rijden beginnen.

De andere genoemde kites kan je goed mee verder komen de komende jaren.

Tim heeft weliswaar gelijk, maar de SS Rally is nou toevallig wel een heel erg "makkelijke" en all-round kite vergeleken met andere wave-kites zoals een Ozone Reo. Ik heb Catalyst gehad (erg fijne kite) en heb nu Reo (geen aanrader voor beginners), vandaar deze mening. Ik heb vaak met een Rally in mijn handen gestaan, ik denk dat het een prima beginners kite is. Evo schijnt een fijne kite te zijn, ken ik niet (heb wel North gehad ook). SB heb ik nooit mee gevaren. SS had toch ook de Key als soort instapmodel?

EJ's opmerking zou ook ik met een korreltje zout nemen, de Catalyst 2013 bijvoorbeeld is wel echt een alleskunner.

Met jouw gewicht en als beginner zou ik dus niet met een 9 beginnen, 10 kan, als 11 beschikbaar is in de door jou gekozen kite zou ik die pakken, dan kan je later kleinere kite er bij kopen. Je kan kites tegenwoordig goed lang doorvaren, zeker een Catalyst. En als jij de 10 of 11 (of zelfs 12?) niet meer kan houden is het ook tijd om van het water af te gaan als beginner.
-=Banzai=-

Berichten: 98
Logs: 0 | 197 uur
Antwoord #8 Augustus 02, 2013, 00:38:58
edit2Rapporteer  
Hoi PC,

Hier is mijn ervaring, 80 kg net 2 seizoenen echt bezig en inmiddels ook in bezit van 3 kites.

Ik ben begonnen met een North Evo 10 meter 2010. Ik vond de kite prachtig om te zien maar had een vrij sterke bardruk en een beperkte windrange (17-24 knopen). Welliswaar kon dit destijds aan me beperkte ervaring liggen. Ik ben toen na het lezen van positieve reviews overgestapt naar een Naish Park 10m. De prijs was toen goed vergeleken met  Cabrinha, Ozone en Slingshot en ik vond de Kite livery ook nog eens er leuk uitzien en dat is altijd mooi meegenomen.

Ik heb 1.5 seizoen met een Naish Park 2012 gevaren van 16 tot 29 knopen. Ik vind het werkelijk een alles kunner die erg vergevingsgezind is, een actieve stuur input nodig heeft met minder wind en werkelijk in de windvenster te parkeren is als er veel wind is. Windvlagen pakt de kite ook erg goed op zonder dat je gelijk over je board wordt getrokken. Verder heb ik me eerste Kiteloopjes mee geleerd (2e poging was raak) terwijl ik nog ineens niet een backroll kan en ik heb er per ongeluk een backroll kiteloop mee geland. Vorige maand ben ik voor het eerst op een Kitesurf vakantie geweest en heb ik alleen maar met me Naish Park 10m 2012 gevaren. Hoop lol gehad. De Kite ziet er nog goed uit, geen schades of reparaties gehad. Met de duurzaamheid zit het ook wel goed kan ik uit ervaring vertellen. Veel klasjes in Kijkduin en Oostvoorne lessen ermee. Misschien zegt dat wel wat over de kite ?!

Ik ben absoluut geen Naish fanboy maar qua aanschafprijs en kite design heeft Naish dit jaar weer me voorkeur. Ik heb serieus overwogen om naar een Ozone Edge te kijken maar de nieuwe Naish Draft was flink goedkoper. Ik ga nu specifiek voor Hooked kitesurfen, air en hangtime. Ik moet er wel bij zeggen dat ik de recente barren van Cabrina en Ozone er vele malen functioneel beter uit vind zien dan de universele Naish bar . Ik overweeg misschien een Ozone 2013 bar als het goed gaat werken met me Naish Kites. Dus perfect vind ik Naish niet, geen enkel merk.

Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #9 Augustus 02, 2013, 04:58:47
edit2Rapporteer  
Met al deze kites kan je als beginner niet fout gaan, persoonlijk zou ik kiezen tussen de Evo en de Switchblade. Dit baseer ik zelf op de maatvoering, met deze kites kan je de beste maten krijgen voor jou gewicht: 7/9/12, 7/10/13 of 7/10/14

Ook hebben de Evo en de Switchblade het stabielste vliegkarakter van allemaal en de grootste windrange.

De Catalyst is er alleen in de even maten en dan moet je een 6m hebben voor de echt harder wind dagen later. Die maat is voor jou voor het mooie te klein. Verder een prima kite.

De Rally is ook een prima kite maar toch meer georiënteerd op waveriden en deze kite vaart niet zo makkelijk dan de andere kites die jij opnoemt plus dat de bar minder goed werkt met power en depower.

Tweedehands is natuurlijk ook een goede optie zoals Karel aangeeft. Wink

Naish Park 2013 is nog een betere optie... buiten het feit dat ie goedkoper is dan de boven genoemde (vanuitgaande dat het om nieuw materiaal gaat) is de Park de enige echt alles kunner... van wave t/m freestyle, van beginner t/m Pro. en bomb proof! en ga dan voor een 10 en een 7m kombo (16 tm 35+ kts gegarandeerd vaar plezier)... Ga je voor een kite, ga dan voor de 9m

Je moet wel je feiten correct hebben Ahrend, ik heb al een aantal shops gezien waar Naish op de adviesprijs gewoon duurder is.

Nog want anders, de topicstarter vraagt niet naar een Park maar naar iets anders. En mag ik vragen hoe iemand zoals jij kan zeggen dat het een betere optie is? Waar baseer jij dat op en met welke criteria?

Antwoord op je laatste vraag: Heb jij al met de Park 2013 gevaren?
Ja ik heb met alle bovengenoemde kites gevaren en met een aantal ook les gegeven. En nee ik baseer het niet op een rakje varen...

De criteria: prijs (catalyst), duurzaamheid (evo), doorgroeimogelijkheden (park), veelzijdigheid (park), safety (switchblade), depower(switchblade), vaar range (park/switchblade/evo/catalyst), kite feel: weten waar je kite hangt zonder dat je hem ziet (evo), Relaunch (switchblade), upwind vermogen (park), stabiliteit (park/switchblade)... hang time, boost pop etc... daar is iemand die net klaar is nog niet bij gebaat, die is al blij als hij binnen een half jaar z'n eerste sprongetjes kan maken, een jaar later zijn backroll stickt (dit is natuurlijk afhankelijk of dat je drie keer in de week gaat of een keer per maand en of de hele winter door vaart).
.

Waarom vond ik het nodig om de park te vermelden: omdat deze kite ook heel mooi in het rijtje past. Bovendien vind ik dat je als beginner best wel mag weten dat er meer op de markt is te verkrijgen.

Wat de prijs aangaat: sites zijn niet atijd up to date. En als er een kite goedkoper is dan is dat de catalyst... 5 tientjes in de regel. Maar je wordt dan wel beperkt in je maat keuze. Verder is alles afhankelijk van prijs en aanbod.

Ok en wat de bar aangaat is waar... de ozone en de cabrina die hebben gesleavde depower lijnen (slijten minder snel)... allen hebben ze above the bar depower... op de slingshot na. bij de park kan je kiezen... zo heeft alles z'n voor's een na's...
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #10 Augustus 02, 2013, 08:06:29
edit2Rapporteer  
catalyst is toch wel 1 vd duurdere, zo niet de duurste uit het rijtje... zeker niet de goedkoopste iig.

@TS je moet je niet gek laten maken door al die verschillende stijlen.. boeit allemaal nog niet. Straks als je gaat varen met je eigen kite (en alle kites die je hebt opgenoemd zijn prima) ben je voornamenlijk bezig met het oefenen vd waterstart (en self rescue en upwind bodydraggen), fatsoenlijk op je board blijven staan, upwind varen. Als je dat onder de knie hebt ga je een beetje springen en een backrolletje doen. Als je dat nivo hebt bereikt beginnen de eigenschappen vd verschillende kites merkbaar te worden. Tot dan boeit alleen de kleur. De meeste mensen (afhankelijk van hoe vaak je gaat en hoeveel talent je hebt) zijn dan wel een jaartje verder.
Dan wordt het leuk om naar de testdagen te gaan en zelf de verschillen te voelen. Heb je ook eens een jaar kunnen sparen ook Smiley
feddomw
Gast
Antwoord #11 Augustus 02, 2013, 08:29:30
edit2Rapporteer  
catalyst is toch wel 1 vd duurdere, zo niet de duurste uit het rijtje... zeker niet de goedkoopste iig.


Prijzen bij Versus en EF vergelijkend is de Park ruim €100(!) duurder dan de Catalyst voor een 10m compleet. Dat zijn de adviesprijzen.

EDIT: EF verkoopt ook Ozone zie ik. Catalyst €99 goedkoper dan Park.
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #12 Augustus 02, 2013, 08:40:45
edit2Rapporteer  
De Rally een echte wavekite? De rally is een fantastische allround kite die toevallig heel fijn in de golven gebruikt kan worden!

Vind het echt raar dat mensen een beginner een Rally afraden. De kite herstart makkelijk, heeft een goede depower, een groot bereik en is stabiel, wat wil een beginner nog meer dan?
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #13 Augustus 02, 2013, 09:24:30
edit2Rapporteer  
Het enige echte goede advies: alle genoemde kites zijn als beginner prima, ga voor de kite die je het mooiste vind of de beste prijs heeft. Het aankomende jaar weet je toch nog niet wat je wil en dan kan je later altijd weer wat anders kopen zodra je wat ervaring hebt.
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #14 Augustus 02, 2013, 09:32:56
edit2Rapporteer  
Daar ben ik het helemaal mee eens Frank!
StevenHill

Berichten: 261
Antwoord #15 Augustus 02, 2013, 09:35:57
edit2Rapporteer  
Je kunt met de Rally net als met veel allround kites doorgroeien totdat je PKRA aspiraties hebt!!
Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #16 Augustus 02, 2013, 10:47:50
edit2Rapporteer  
Meningen verschillen zullen we maar zeggen Wink
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #17 Augustus 02, 2013, 13:10:19
edit2Rapporteer  
Je kunt met de Rally net als met veel allround kites doorgroeien totdat je PKRA aspiraties hebt!!

ik vond de Rev vroeger vele malen beter
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #18 Augustus 02, 2013, 14:30:36
edit2Rapporteer  
Met Slingshot, Ozone, North, enz., zul je zeker geen buil vallen ...... maar ik zou ook eens gaan kijken voor de Ocean Rodeo Prodigy. Top kwaliteit voor een vriendelijke prijs

Ik ben na jaren (tot volle tevrededenheid) van F-one Bandit overgestapt naar Ocean Rodeo Cypher. Eerst heb ik natuurlijk ook gekeken naar de Rally, Bandit VI en North Evo maar voor een 10-7 setje was ik bij deze merken vele malen duurder uit dan de prijs die Wouter van Stormchaser voor mij maakte ..

veel succes en plezier met je nieuwe hobby ...

TIASOF

Berichten: 362
Logs: 0 | 105 uur
Antwoord #19 Augustus 02, 2013, 21:50:11
edit2Rapporteer  
zoek een winkel waar je ze kan testen. bepaal na je eigen bevindingen wat je fijn vind en kijk of je die kan betalen.
ik heb zelf de catalyst 2011 in de maten 10 en 14 en heb voor de storm dagen een c4 7m erbij. aangezien ik een heel stuk zwaarder ben dan jij is de 14 niet mijn lichtweer kite maar heb ik daarvoor ook de zephyr.
ik heb me heerlijk vermaakt met de catalystjes en er prima mee leren varen. (om maar weer een mening de wereld in te gooien)

succes met de keuze
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.