Windscherm of tent gezocht

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
September 22, 2013, 15:15:44
edit2Rapporteer  
Met oog op de aankomende herfst/winter met bijbehorende kou en een reboot van ons big-air eventje ben ik op zoek naar een windscherm of tent die bij 7/8bft niet wegwaait zodat je lekker uit de wind even kunt bijkomen op het strand.

Hieronder wat hersenspinsels waarbij gebruik gemaakt word van de kitehigh-vlaggen om een windscherm of tent omhoog te houden maar misschien heeft iemand iets kant en klaar liggen wat we kunnen gebruiken.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 September 22, 2013, 15:28:16
edit2Rapporteer  
Google Sketchup Wink

Ik denk zelf ontwerpen!
Dat ding van het NKV doet het prima trouwens.

Ik denk ook echt dat de voorkant schuine zijden moet hebben.
Probleen bij dergelijke windsnelheden is de turbulentie die achter ieder object ontstaat. Die slaat met gemak stuifzand terug zodat je er weinig op vooruit gaat. Ga maar eens in 7+ bfrt achter zo'n glazen pui van een strandtent staan.

En wellicht simuleren. Helaas heb ik geen flow analyses in mijn FEM pakket zitten.
Rudo?
wasbeer

Berichten: 432
Antwoord #2 September 22, 2013, 15:34:20
edit2Rapporteer  
Heb nog een machine 17.5 op zolder, prima tent Tongue
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #3 September 22, 2013, 15:34:58
edit2Rapporteer  
NKV tent stond bij het NK ook al bijna op wegwaaien en als je het dicht genoeg aan t water zet heb je ook minder last van stuifzand.

Daarnaast staat deze opzet met 10 punten diep in het zand waar de NKV-stertent maar aan 3 haringen hangt aan de upwind-zijde. Maar is het met schuine zijden een beter idee dan?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #4 September 22, 2013, 15:42:27
edit2Rapporteer  
Het is echt een uitdaging om zo iets te ontwerpen.
En ook nog: hoe ga je hem opzetten (en afbreken) onder die omstandigheden?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #5 September 22, 2013, 15:55:27
edit2Rapporteer  
Opzetten afbreken: Haringen erin slaan, tentzel neerleggen en vastmaken aan de haringen, upwind rand volgooien met zand vervolgens de vlaggenstokken plaatsen en de tent daaraan omhoog takelen en strak trekken.

Ben nog even verder brainstormen met het schuine concept, dat kan mogelijk met minder vlaggen en dak heb je dan ook niet perse nodig voor het droog zitten...
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #6 September 22, 2013, 17:11:33
edit2Rapporteer  
zou het dak wel doen, en dan nog 1/8 of 1/4 erbijaan
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #7 September 22, 2013, 17:23:23
edit2Rapporteer  
Misschien heb je hier iets aan?

http://www.easypromotions.nl/Vision_Dome/Vision_Dome_101

volgens de site zijn omstandigheden van windkracht 9 geen probleem.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #8 September 22, 2013, 17:36:32
edit2Rapporteer  
Mooie aanpassing, Evan!
Idd die vlaggen zo laten. Ik zal kijken of ik iets kan met flow. Heb wel iets in mijn  simulatiepakket. Ik kom er op terug
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #9 September 22, 2013, 18:21:40
edit2Rapporteer  
De suggesties zijn allemaal leuk aan aardig, maar die prefab tenten kosten duizenden euro's en dat gaat hem zonder sponsoring niet worden. Was meer op zoek naar een simpele goedkope oplossing die je bij wijze van spreken alleen kun meenemen en neerzetten waar je dan met een paar man achter kunt schuilen.

Dat gezegd kunnen we natuurlijk niet brainstormen over een iets grotere versie waar wel meer man onder past maar bedenk wel dat in mijn laatste versie hieronder al 53,5m2 aan doek gaat zitten of 68,5m2 voor de versie met zijflappen.

Deze versie is 2,1m hoog, 11,2m breed en 5.6m diep:
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #10 September 22, 2013, 18:31:34
edit2Rapporteer  
NKV tent stond bij het NK ook al bijna op wegwaaien en als je het dicht genoeg aan t water zet heb je ook minder last van stuifzand.

Daarnaast staat deze opzet met 10 punten diep in het zand waar de NKV-stertent maar aan 3 haringen hangt aan de upwind-zijde. Maar is het met schuine zijden een beter idee dan?

De NKV waait echt niet weg mits de haringen diep genoeg erin worden geslagen. Iets wat de afgelopen keer tijdens het NK niet het geval was. Op de Brouwersdam in regen en extreme wind bleef de tent perfect staan.

Maar wel een goed idee Evan, maar we moeten het anders gaan doen. Ik kom hier nog op terug. Wink
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #11 September 22, 2013, 18:52:26
edit2Rapporteer  
tijdens laatste NK zaten de haringen van de NKV tent inderdaad niet ver genoeg in de grond.
Daarnaast stonden we met de nieuwe zijflappen ( zonder extra haringen) dus het was wel ff spannend met die 38 knp. 
Volgende week hebben we rondom "gemodificeerde" haringen en kunnen we wel wat hebben.......
Overigens hardste ( gemeten) wind waarmee we met de NKV tent aan het water hebben gestaan was 28 m/sec.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #12 September 26, 2013, 19:56:36
edit2Rapporteer  
Scheelt inderdaad wel een hoop als de haringen goed zitten en zonder flappen vangt die tent natuurlijk een stuk minder wind.


Maar terug naar onze eigen "tent", ben wat aan het brainstormen en freubelen geweest en heb het net even in 12kn op het strand getest of het allemaal werkt zoals ik bedacht had. Enige waar ik mijn twijfels over heb is de sterkte van het zeil en voor het optakelen in harde wind zijn misschien meerdere katrollen nodig om wat meer spanning op het zeil te kunnen zetten.

Afgezien daarvan lijkt het systeem goed te werken en is in je eentje op te zetten. Dit weekend maar eens met echte wind testen of het doek blijft staan en de haringen wat puntiger maken zodat ze wat makkelijker de grond in gaan (en het zeil ook daadwerkelijk de grond raakt).
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #13 September 26, 2013, 20:01:25
edit2Rapporteer  
Vet Evan! Hier moeten we mee verder, zo ga je inderdaad Kitehigh nog meer terug zien op de spots.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #14 September 26, 2013, 20:51:47
edit2Rapporteer  
ik heb ff een zeilmaker gesproken, die raadde vrachtwagendoek aan, omdat dit niet scheurt als het flappert en rafelt.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #15 September 26, 2013, 20:58:25
edit2Rapporteer  
Moet nog wel te tillen zijn maurice, al heb je dat spul natuurlijk ook in lichtere versies dan wat ze op vrachtwagen gebruiken. Al stond dit doek compleet strak en nergens te wapperen, als je het genoeg strak opspant heb je geen last van klapperen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #16 September 26, 2013, 21:19:56
edit2Rapporteer  
Dat spul van die vrachtwagens is naast zwaar ook erg duur per strekkende meter!
Maar idd. heel sterk.

Het probleem zit hem niet in het klapperen, dat is nl. wel redelijk goed tegen te gaan.
Het is het bollen door de onderdruk die ontstaat als de wind er langs blaast. Dit zorgt voor een heftigere turbulentie achter het windscherm. Iets wat je nu net niet wilt hebben.

Wordt vervolgd....
pappachris

Berichten: 25
Antwoord #17 September 26, 2013, 21:30:42
edit2Rapporteer  
Ik heb een hippie vriend die een tent/windscherm verhuurd voor een zacht prijsje, dat ding schijnt stormproof te zijn en kan van 100 tot 200 m/2. Stuur maar een pm voor het tel nr.Ok ontrek mij bij deze van alle verantwoordelijkheid
Strakko

Berichten: 36
Antwoord #18 September 27, 2013, 06:36:46
edit2Rapporteer  
Evan, ik zou 1 of 2 x 20ft container bij de slufter onderaan de duinen neer  planten.
mooie chill plek, barretje erin, en mooie opslag voor oa BBQ, en al je vlaggen.
ff toestemming aanvragen bij de groene brigade, kunnen ook ze droog, en uit de wind staan tijdens de grens bewaking.
wanneer het dan waait hoef jij niet eerst een uur te gaan worstelen met tentstokken, en vlaggen, maar kan je metteen het water op, en kunnen wij vanuit de container allemaal genieten van jou kunsten
jerryvanrhee

Berichten: 237
Logs: 0 | 270 uur
Antwoord #19 September 27, 2013, 11:31:45
edit2Rapporteer  
vriend van me zit in de container verhuur. dus mocht hier echt intresse is zijn, stuur maar een bericht.
feddomw
Gast
Antwoord #20 September 27, 2013, 13:11:30
edit2Rapporteer  
Wat je daar hebt gemaakt van landbouwplastic uit oude kites maken. 2-3 kites aan elkaar naaien, sjor-ogen erin laten schieten en gaan.

Wat je verder zegt: als je het op spanning krijgt, slijt het ook niet. Is in ieder geval lichtgewicht....

Er zijn qua doek tientallen andere mogelijkheden, maar die zijn allemaal niet te tillen.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #21 September 28, 2013, 23:43:07
edit2Rapporteer  
Oude kites zou kunnen inderdaad, al komen er wel serieuze krachten op de hoekpunten van het zeil te staan. Zoveel dat ik het zeil niet meer met de hand helemaal strak gespannen kreeg. Voor de volgende versie moeten er dus katrollen in komen om meer kracht op het zeil te kunnen zetten, maar het moet dan niet kapot scheuren...


Op dat stuifzand moet trouwens ook nog iets gevonden worden.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.