Discussie Kiters en Windsurfers op aparte spots.

Parkie

Berichten: 1640
Logs: 0 | 12 uur
Oktober 09, 2013, 11:13:14
edit2Rapporteer  
In het topic over de overleden windsurfer (dit door wel of niet toedoen van een kiter), zijn er op diversen forums flinke discussies ontstaan.
En in deze discussies komen "we" er als kiters niet echt positief uit....

Ik volg zelf een beetje het windsurf forum topic:

http://forum.windsurfing.nl/viewtopic.php?f=11&t=13884746

Er wordt hier voorgesteld om als windsurfers en kiters een keer om de tafel te gaan zitten.
Denk persoonlijk dat de sfeer tussen kiters en windsurfers best wel wat verbeterd zou kunnen worden.
En vind dit dan ook geen slecht initiatief, om eens de vooroordelen die er zijn een beetje te nuanceren.

En het zou best fijn zijn, als je ook eens een keer van een windsurfer een (glim) lach of  ThumpsUp krijgt op het water.
Heb zelf jaren gewindsurft, en zou het echt jammer vinden als beide sporten alleen maar op afzonderlijke spots
uitgeoefend mogen worden.

Wat is jullie mening om eens met deze jongens om tafel te zitten ?
Of is er via de NKV al een "lijntje" naar een windsurf vereniging ?
Laurenss

Geen avatar

Berichten: 23
Antwoord #1 Oktober 09, 2013, 11:55:15
edit2Rapporteer  
Tja ik denk niet dat de sporten gescheiden moeten worden, dat is nergens voor nodig.

Kiten is door omvang van spullen, het succes van onze kampioenen en het weer in Nederland heel snel in populariteit gegroeid. Het aantal spots groeit daar in tegen niet mee. We zitten nu gewoon op het punt waarbij ongeacht of het om wind of kitesurfers gaat, er op veel plekken teveel watersporters op dezelfde plek zitten. Zeker buiten het echte zonnige zomerseizoen, herfst en lente, zouden ze gewoon de gehele kustlijn open moeten gooien, dat zou al een groot gedeelte van de ongelukken voorkomen, gewoon omdat er meer ruimte is. Daarnaast zijn er ook zat binnenwateren en plassen geschikt die nu als verboden staan, wat nergens voor nodig is op een licht regenachtige, bewolkte, winderige herfstdag....
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #2 Oktober 09, 2013, 12:01:14
edit2Rapporteer  
De aso's, wannabe's, zondags/mooiweer en beginners kite/wind/golf surfers moeten gescheiden worden, de rest gaat prima door een deur.
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #3 Oktober 09, 2013, 12:09:17
edit2Rapporteer  
Heb het topic op het windsurfforum ook een beetje gevolgd, en heb het idee dat over het algemeen de windsurfers niet weten wat een kitesurfer gaat doen. Ook herkennen ze de meer ervaren kitesurfer niet, en durven ze daarom dus niet al te dicht bij kitesurfers in de buurt te komen.

Daarnaast hoor ik ze veel over het grote gebied dat wij nodig zouden hebben.
Als ik tricks wil doen, of als er een niet al te stabiele wind staat ben ik dat met ze eens, maar met een stabiele wind heb ik weinig ruimte nodig. Wel vind ik ook dat er meer ruimte moet komen op het water voor kitesurfers, dat kan een hele hoop ongelukken voorkomen.

Als er meer ruimte is, gaan kite- en windsurfers ook beter op 1 spot. Met de huidige ruimte die we hebben op een drukke dag, gaat dat minder, omdat windsurfers een andere lijn aanhouden dan kitesurfers.
Al met al een interessant topic om te volgen.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #4 Oktober 09, 2013, 12:49:34
edit2Rapporteer  
Kan de windsurfers wel begrijpen, elke ervaren kiter ergert namelijk ook groen en geel aan de gigantische aanwas van knuppels die we de laatste jaren gehad hebben waardoor voor mij het vaarplezier op de populaire spots op drukke dagen totaal verziekt is.

Naast een totaalverbod zijn er niet heel veel andere opties dan betere opleidingen, meer spots en bewustzijn dat kiten niet iets is wat je voor de lol even gaat proberen omdat je jezelf maar ook zeker anderen in gevaar brengt door je onkunde.

Betere scholing en meer spots is iets wat tijd nodig heeft of de overheid moet strenge eisen gaan stellen aan het hebben van een kiteschool. Hoe staat het trouwens met de NKV gedragscode mbt de scholen? Zou zonde zijn als dat er volgend seizoen nog niet is.

Een vaarbewijs voor kiters is iets wat ook elk jaar weer geopperd wordt maar kunnen we dat niet op een andere manier regelen? Iets van een bewijs van bekwaamheid en goed gedrag wat je kunt verdienen en kwijtraken waaraan de buitenwereld kan zien welke kiter weet waar hij mee bezig is en wie niet.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #5 Oktober 09, 2013, 13:28:31
edit2Rapporteer  
Kan de windsurfers wel begrijpen, elke ervaren kiter ergert namelijk ook groen en geel aan de gigantische aanwas van knuppels die we de laatste jaren gehad hebben waardoor voor mij het vaarplezier op de populaire spots op drukke dagen totaal verziekt is.
Ook onder andere watersporters zijn r nog steeds nieuwe aanwassen/beginners, zelfs mensen die een zijsprong maken bv van windsurfen naar kiten moeten een stap terug doen in hun hele bekwaamheid...

Naast een totaalverbod zijn er niet heel veel andere opties dan betere opleidingen, meer spots en bewustzijn dat kiten niet iets is wat je voor de lol even gaat proberen omdat je jezelf maar ook zeker anderen in gevaar brengt door je onkunde.
Dit geldtnatuurlijk voor ieder persoon op en in het water, ook een jetskiër, zwemmer, zeiler etc

Betere scholing en meer spots is iets wat tijd nodig heeft of de overheid moet strenge eisen gaan stellen aan het hebben van een kiteschool. Hoe staat het trouwens met de NKV gedragscode mbt de scholen? Zou zonde zijn als dat er volgend seizoen nog niet is.
Die gedragscode is ontoereikend. De gedragscode moet uiteindelijk bij de sportbeoefenaar landen...
Waarom dus ook lacherig doen over de Oosterburen (VDWS) daar is het tenminste met een deugdelijk bewijs middels een examen geregeld. Dit geldt voor iedere watersporter/bootbezitter. Dat is zelfs voor de Duitse wetgeving een maatstaf als r ongelukken gebeuren of je verzekerd bent of niet... Voor zo'n VDWS examen neem je ook les waarin oa voorrangregels/milieuwetgeving en eerste hulp behandeld wordt.  In Nederland bestaat dit niet en is een groot deel van de 'watersportliefhebbende markt' 1 pot nat wanneer het leed geschied is. Omdat zo'n Duits systeem als onzin behandeld wordt (totdat het te laat is...)

Een vaarbewijs voor kiters is iets wat ook elk jaar weer geopperd wordt maar kunnen we dat niet op een andere manier regelen? Iets van een bewijs van bekwaamheid en goed gedrag wat je kunt verdienen en kwijtraken waaraan de buitenwereld kan zien welke kiter weet waar hij mee bezig is en wie niet.
Het enige alternatief zou iets zijn zoals het bv in Noordwijk/Katwijk gebeurt met de lycra's. Maar op basis van wat en wie? Zijn degenen die de lycra's uitdelen officieel getrainde en bekwame mensen die ten alle tijde ieder individu ordentelijk kunnen checken hoe goed of slecht diegene is? Als het fout gaat, waar ligt dan de verantwoordelijkheid?
En bij toeristen die mischien heel erg goed zijn maar maar 1x per jaar bij ons gaan varen? Moeten die allemaal eerst gaan voorvaren... en hun kunsten vertonen?
Juist met dit boven beschreven systeem heeft de Duitse VDWS een wereldwijd geaccepteerd systeem van bekwaamhied al dan niet georganiseerd.
Denk bv. aan je rijbewijs waarmee je ook overal op de wereld zonder je te hoeven bewijzen meteen een auto kan huren en verzekerd bent. Waarom daar wel en niet op het water met zo veel deelnemers en met net zoveel risico's, verantwoordelijkheid en potentiële gevolgen?
feddomw
Gast
Antwoord #6 Oktober 09, 2013, 14:04:08
edit2Rapporteer  
Onbekend maakt onbemind. Zo simpel is het, zeker omdat ze idd geen flauw idee hebben wat kiten inhoudt.

Het is te vergelijken met het voorstel om alle automobilisten verplicht een les in een vrachtwagen te laten zitten, want dan pas snapt je hoe gevaarlijk de dode hoek is, waarom vrachtwagens langzaam rijden of waarom ze vloeken als een auto ze afsnijdt en ze op de rem moeten stampen.

Pas als je auto gaat rijden snap je hoe link je soms als fietser bezig bent met door rood rijden met laagstaande zon, enz.

Windsurfers snappen kiters niet, zie uitspraken over: levensgevaarlijke lijnen, kites die al varend uit de lucht kunnen vallen, enz.

Ik hall ff mijn oude koe uit de sloot: op mijn homespot nooit gezeik tussen windsurfers en kiters want we kennen elkaar en vreemden mogen niet zomaar komen zonder introductie, dus: sociale controle wat dwingend werkt om je netjes te gedragen. Zo zitten mensen nou eenmaal in elkaar.

Zie hiervoor ook: elk internet forum ter wereld. Als je anoniem bent (lees: niet snel persoonlijk aan te spreken) gaat men zich asociaal gedragen. Zo ook op onze spots in the real world.

Vrijheid, blijheid, surfen gaat over vrij zijn, blabla. Totaal mee eens, maar die totale vrijheid en gebrek aan (sociale) controle of sancties bij "fout" gedrag leiden nou eenmaal tot dit soort uitwassen.
PieterK

Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
Antwoord #7 Oktober 09, 2013, 14:16:31
edit2Rapporteer  
Ik reageerde op het positieve bericht van mijn broer Hans in het topic over het ongeval. Mijn broer is windsurfer en weerman (he, windman). Daarna ging ik naar het kitesurfforum. Wat een frustraties - en helaas herkenbaar: onze topics over ongelukken en bijna ongelukken, onze zorgen over kitesurfscholen, frustraties over roekeloze beginners, het wordt allemaal nog eens dunnetjes over gedaan.

Kiten, surfen en windsurfen gaan prima samen, mits er voldoende ruimte, wederzijdse gastvrijheid (goed zeemanschap) en een paar basisvaardigheden aanwezig zijn. Maar die combinatie is er lang niet altijd. Door de populariteit van de sport komt het eerste in het gedrang, dat heeft zijn weerslag op het tweede en zorgt ervoor dat mensen het derde veronachtzamen.

Op drukke spots moet je - helaas helaas - denk ik scheiden. En daarnaast natuurlijk al die dingen die Evan noemde: bewustwording, scholing, handhaving.
Robin73

Berichten: 948
Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #8 Oktober 09, 2013, 14:33:22
edit2Rapporteer  
Ik denk dat we niet teveel moeten kijken naar de verschillen maar naar de overeenkomsten. We hebben allemaal zoutwater door onze aderen stromen en als het waait krijgen we de kriebels. Waarom gaat het mis? Ik denk omdat we van elkaar niet weten wat we kunnen verwachten. Voor surfers zijn kiters onberekenbaar en voor kiters snappen surfers soms de regels niet. Als je van de kant naar het water gaat heb je bij kiten voorrang een surfer die je dat dan niet geeft kan irritant zijn. Maar gelden die regels ook bij het surfen???
Dit in combinatie met de weinige spots kan voor spanningen zorgen. Door het meer openen van spots krijgt een ieder meer ruimte waardoor je elkaar ook minder in de weg gaat zitten. Hierdoor zal de kans op ongelukken op het water ook aanzienlijk afnemen. Als we nou met z'n alle (windsurfers, kitesurfers, golfsurfers en Sup-ers) kunnen zorgen dat we meer ruimte krijgen is het een win -win situatie voor iedereen en hoeven hesjes en vaarbewijzen per spot helemaal niet.

Tenslotte wil ik een ieder nog meegeven. Geniet van je hobby en geef elkaar de ruimte.
feddomw
Gast
Antwoord #9 Oktober 09, 2013, 14:52:22
edit2Rapporteer  
Ik ga trouwens iets heel geks zeggen: ik vraag me af of meer spots de problemen zal oplossen.

Op bestaande spots is vaak ruimte zat, maar men benut het niet. Want "men" wil dicht bij de kant, of dicht bij de auto (niet te ver lopen natuurlijk....) varen.

Ook is het zo dat ook al zijn er op landelijk niveau meer spots, je toch altijd eindigt op de spot die het dichtste bij of het handigste is.

Als ik een downwinder maak verbaas ik me ook altijd hoeveel mensen op een kluitje varen bij Katwijk en Noordwijk e.d.

Begrijp me niet verkeerd, elke nieuwe spot is welkom en verlaagt de drukte waarschijnlijk een beetje op bestaande spots, en ik vind uit principe dat er meer spots moeten zijn, maar toch.... zal BDam zoveel rustiger worden als men op Renesse mag varen (ik noem maar wat)?
kobrin

Berichten: 944
Logs: 0 | 240 uur
Antwoord #10 Oktober 09, 2013, 17:05:18
edit2Rapporteer  

Ik zoek eigenlijk altijd de minst drukke spots op.
Ook al moet ik dan verder rijden, de kwaliteit van de sessie is dan zoveel beter.

Brouwersdam en Oostvoorne, kom ik bijna nooit.
Heel misschien in het voorjaar of de herfst.

Dus ik denk dat meer spots de drukte toch een beetje zullen temperen.
feddomw
Gast
Antwoord #11 Oktober 09, 2013, 19:16:18
edit2Rapporteer  

Ik zoek eigenlijk altijd de minst drukke spots op.
Ook al moet ik dan verder rijden, de kwaliteit van de sessie is dan zoveel beter.

Brouwersdam en Oostvoorne, kom ik bijna nooit.
Heel misschien in het voorjaar of de herfst.

Dus ik denk dat meer spots de drukte toch een beetje zullen temperen.

Ik druk me wat onhandig uit wellicht: ik vraag me af of nieuwe spots verlichting zouden brengen op de (nu) drukste spots of plekken waar het nu "wringt".
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #12 Oktober 09, 2013, 19:53:14
edit2Rapporteer  
Even een uitgebreide nette reactie op het windsurf forum geplaatst. Even kijken wat de reactie gaat worden.
dimon

Geen avatar

Berichten: 18
Antwoord #13 Oktober 09, 2013, 20:54:39
edit2Rapporteer  

Hier mijn reactie alvast geplaatst bewust hier op jullie forum

Zelf ben ik een fanatiek windsurfer die al 30 jaar met deze sport bezig is en dus ook de groei van de windsurfsport heb meegemaakt
Ook toen had je de aso surfer en ook toen waren er aanvaringen
Maar het verschil met kiten en nu is dat ruimte een nog groter probleem is als toen met windsurfer
Meer watersporters op minder meters toen nog niet het natura 2000 besluit kortom vrijheid blijheid
2 weken  terug waren er in Enkhuizen 175 kiters op het water en tegen de 100 windsurfers aan het varen
Op  een groot stuk IJselmeer
Daarnaast lagen er nog een 40 kites op de kant en netzo veel surfboards
Het is dus veel drukker dan 30 jaar geleden op datzelfde stuk IJselmeer
Dat dit dan problemen veroorzaakt mogen duidelijk zijn
In de file kan ik ook niet 130 km/per uur rijden
Er zal wel een kentering komen in de aanwas van nieuwe kiters zoals dat ook zo was tijdens de hoogtijdagen van het windsurfer en zal het probleem qua ruimte wel iets oplossen
Maar dat er nu wat moet gebeuren staat bij mij als een paal boven water
Een opmerking van onbekend maakt onbemind is voor mij typisch niet van toepassing
Stel je voor dat je 3 jaar oud bent en bij een voetbal wedstrijd in een  vol stadion staat
Je bent dan enorm kwetsbaar ,dit gevoel heeft een windsurfer die onderlangs gaat soms  noodgedwongen bij een kiter
De angst van het neerstorten van de kite is soms enorm aanwezig
Die angst is niet ontstaan omdat er nooit iets gebeurd is ,veel jongens en meiden die surfen hebben 1 of meerdere keren een kite ol hun kop gehad of is door lijnen gevaren van een vallende kite
Zelf ook snijwonden opgelopen en schade aan mijn zeil vanwegen een kiter die in de branding in de problemen kwam
Dit veroorzaakt een stuk woede als het weer bijna fout gaat of als je weer een kiter met teveel wind een enorme kite aan het oppompen is ,
Op het kiteforum herken ik niets van wat er op het water gebeurd omdat ik denk dat mensen op een forum verder kijken dan hun eigen sessie van die dag en zich meer bewust zijn van hun mede watersporter




Menno de Vries

Berichten: 186
Antwoord #14 Oktober 09, 2013, 22:07:16
edit2Rapporteer  
Op de binnenwaterspots die ik ken is het kite- en windsurfen al redelijk gereguleerd.
Strandhorst en bijvoorbeeld de Grevelingendam hebben allebei aparte gedeeltes waar gewind- en gekitesurfd mag worden.
Dit gaat in mijn ogen dan ook vaak goed. Heb twee weken geleden nog gevaren op de Grevelingendam waar de windsurfers zelf tussen de kiters komen varen en heb hier niks gemerkt van enige strijd onderling.

Uiteraard is het van belang dat beide hun gezond verstand gebruiken op het water. Een kiter heeft wel wat meer ruimte dan een windsurfer nodig. Maar volgens mij is er vaak op het water ruimte zat voor iedereen. Wat Feddow ook al aangeeft iedereen kruipt nou eenmaal graag op een kluitje. Zelf afgelopen zomer heb ik op Oostvoorne in alle rust gevaren op drukke dagen door simpelweg upwind te gaan varen van de andere kiters. Alle ruimte en van niemand last.

Natuurlijk is het altijd goed om met elkaar wind- en kitesurfers om de tafel te gaan zitten om elkaar beter te begrijpen. Echter hier voorkom je niet mee dat de asso`s onder de kite- en windsurfers toch hun eigen asociaal opstellen en niet aan goed zeemansschap houden.

Het belangrijkste is gewoon respect voor elkaar. Het zijn beide mooie sporten en volgens mij moet dat prima samen kunnen gaan mits je elkaar respecteert en rekening houdt met elkaar.
Splitrr

Berichten: 508
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #15 Oktober 10, 2013, 01:21:10
edit2Rapporteer  
Ik vind de toon van een aantal op windsurf forum redelijk aan de agressieve kant. Ik sla em een blauw oog als een kiter te dicht in de buurt komt. Lijkt me sterk dat dat de juiste manier is van oplossen.

Het belangrijkste is dat men respect voor elkaar heeft. We, de beide partijen, hebben 2 dingen gemeen.
1. We houden van wind
2. We houden van de zee/water/binnenmeer.

Waarom moeilijk lopen doen als het eigenlijk niet nodig is. Op windsurf forum wordt veel geklaagt over dat de kites op het strand liggen.(brouwersdam niet echt, aangezien alles daar gejat wordt.) kleine moeite ff een grotere stap te zetten.  Kiters mogen nou eenmaal op wat minder plekken kiten. Als het weer goed is kan je de donder op zeggen dat het druk wordt.  Dan kan je als windsurfer toch uitwijken naar een andere spot. Aangezien vele toch met de auto/camper gaan. Bij wat harde wind 30-35+ staan de (hopelijk) de meer ervaren mensen op de plank. Dan zijn de risico's wat lager en kunnen de partijen toch gewoon de spot delen? Dont see the problem here....

Beetje dezelfde discussie, imo, als skiers en snowboards( inmiddels al weer wat gaan liggen)
feddomw
Gast
Antwoord #16 Oktober 10, 2013, 09:19:04
edit2Rapporteer  

Een opmerking van onbekend maakt onbemind is voor mij typisch niet van toepassing
Stel je voor dat je 3 jaar oud bent en bij een voetbal wedstrijd in een  vol stadion staat
Je bent dan enorm kwetsbaar ,dit gevoel heeft een windsurfer die onderlangs gaat soms  noodgedwongen bij een kiter
De angst van het neerstorten van de kite is soms enorm aanwezig
Die angst is niet ontstaan omdat er nooit iets gebeurd is ,veel jongens en meiden die surfen hebben 1 of meerdere keren een kite ol hun kop gehad of is door lijnen gevaren van een vallende kite
Zelf ook snijwonden opgelopen en schade aan mijn zeil vanwegen een kiter die in de branding in de problemen kwam
Dit veroorzaakt een stuk woede als het weer bijna fout gaat of als je weer een kiter met teveel wind een enorme kite aan het oppompen is ,
Op het kiteforum herken ik niets van wat er op het water gebeurd omdat ik denk dat mensen op een forum verder kijken dan hun eigen sessie van die dag en zich meer bewust zijn van hun mede watersporter


Goed dat je hier reageert.

Ik blijf bij mijn stelling "onbekend maakt onbemind", omdat wat jij omschrijft daar precies bij past. Op mijn spot passeren de kitesurfers elkaar en ook de windsurfer, rakelings. Want we kennen elkaar en we weten "gewoon" wat een kite doet. Als niet-kiter snap je niet hoe een kite werkt en wat je kan verwachten, dat is logisch.

Bij iemand die weet wat hij doet is het mijn inziens domweg onmogelijk dat een kite "uit de lucht valt" precies op het moment dat jij passeert. Ook de "angst" die jij omschrijft is voor een niet-kiter volkomen begrijpelijk, maar eigenlijk ongefundeerd en onnodig.

Het gevaar schuilt dus in de aso-kiter (die wellicht zijn eigen kunnen overschat), en in de beginner. Een beginner zie ik al vanaf een kilometer afstand en ga ik met een grote boog omheen, als ik daarvoor moet verlijeren, dan moet dat maar, want veiligheid boven alles.

De situatie die jij omschrijft met in lijnen varen of problemen in de branding zijn vervelend. Maar even advocaat van de duivel spelen: is dat de schuld van de (beginnende) kiter, of van de ervaren windsurfer die niet genoeg afstand heeft gehouden?

Dat is flauw, maar ik bedoel daarmee te zeggen: de zee is van ons allemaal, en het kan natuurlijk nooit zo zijn dat de kitesurfers moeten wijken voor de windsurfers "want we hebben wel eens last van kitesurfers". Ik heb wel eens last van mensen die te hard rijden in mijn straat, dus elke auto die harder dan 30km/u kan rijden, moeten we maar weren uit de straat?

Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #17 Oktober 10, 2013, 10:31:26
edit2Rapporteer  
Ik windsurf sinds 1982 en in die tijd waren de zeilers fel tegen de windsurfers, want die zouden zomaar eens kunnen vallen voor een zeilboot.

Alles begint met het kennen van de voorrangsregels en de basisregel van goed zeemanschap. Ik zie steeds meer kiters (en windsurfers) die de voorrangsregels niet kennen. Bij het roepen van "bakboord" kijken ze je glazig aan.

ernie

Berichten: 24
Antwoord #18 Oktober 10, 2013, 11:48:32
edit2Rapporteer  
Ook ik denk dat het vooral draait om het kennen van de voorrangsregels

aso's en grote monden kom ik bij beide sporten tegen.
zo als splitrr schreef over blauwe ogen slaan door een windsurfer zie ik op dit forum ook wel eens uitlatingen over het doorsnijden van lijnen e.d.
Niet echt vriendelijk maar volgens mij een uitzondering op de gemiddelde watersporter.

Ik windsurf al zo'n 20 jaar en ben in April van dit jaar begonnen om ook te gaan kiten.
Inmiddels heb ik zo'n 30 sessies achter de rug en weet beide sporten te waarderen.

Pas toen ik ging kiten ben ik mij gaan verdiepen in de voorrangsregels. Ik merkte dat ik met een kite minder snel kan uitwijken dan met een windsurfzeil in mijn hand. Wat ik probeer te zeggen is dat regels op het water beter bekend zijn bij kiters dan bij windsurfers. Hierdoor ontstaan ergenissen en ongelukken als we elkaar tegen komen. Erg jammer voor het imago van onze geliefde sporten. Een oplossing heb ik helaas ook niet, al blijf ik zelf zo veel mogelijk uit de buurt van andere (zowel als ik windsurf als dat ik aan het kiten ben).
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #19 Oktober 10, 2013, 12:01:12
edit2Rapporteer  
Kan de windsurfers wel begrijpen, elke ervaren kiter ergert namelijk ook groen en geel aan de gigantische aanwas van knuppels die we de laatste jaren gehad hebben waardoor voor mij het vaarplezier op de populaire spots op drukke dagen totaal verziekt is.

I rest my case

Een aso kan de voorrangsregels nog zo goed kennen, hij zal ze bewust of onbewust gewoon niet toepassen!
dimon

Geen avatar

Berichten: 18
Antwoord #20 Oktober 10, 2013, 12:08:17
edit2Rapporteer  
Ongefundeerd een mening geven doe ik niet ,jammer genoeg meerdere keren een kite op mijn kop gehad of een.ervaren kiter plotseling de lucht in zien gaan die dan vlak voor mij land
De onervaren.kiter herken ik heus wel en daar blijf ik zoveel mogelijk vandaan
Ik ga niet ergens anders surfen als er ergens een verbod is om.te kiten dat is de omgekeerde wereld .
Het is nu eenmaal een.hobby die veel verkeerd publiek aan trekt omdat het nu hot is en.goedkoop
Voor een.paar duizend euro heb je alles om.het hele jaar te kiten
Als een windsurfer het gevoel.heeft dat hij veilig kan.surfen.tussen.en.met kiters is er niets aan de hand
Welke afstand moet ik houden om geen problemen te krijgen of hoeveel ruimte moet de kiter houden tov de windsurfer?
Ik lees 6 meter ..maar ik denk als je de toedracht van het ongeluk in frankrijk goed leest dan begrijp je waarom windsurfers zich niet prettig voelen naast al die lijnen
kite hapt windsurfer staat daar in dat bericht
Het is net alsof je op het strand ligt en er iemand gaat vliegeren .
ik kan je verzekeren dat jij dan ook niet op je gemak bent
SeeMo

Geen avatar

Berichten: 1
Antwoord #21 Oktober 10, 2013, 14:02:52
edit2Rapporteer  
Als windsurfer en gelegenheids-kitesurfer volg ik de verschillende topics hier en op het windsurfforum.
Wat een verschil in toon, misschien komt het doordat hier al tientallen topics geweest zijn over veiligheid en gedrag van kitesurfers, maar de discussie loopt hier een stuk prettiger.

Als windsurfer probeer ik kitesurfers snel en ruim te (laten) passeren. die lijnen boven je hoofd geven geen prettig gevoel. Als de kitesurfer zijn kite op dat moment even zo hoog mogelijk stuurt, is er wat mij betreft helemaal niks aan de hand, en is er voor iedereen plek genoeg. Ik heb het geluk dat ik vooral op spots vaar waar alleen gevorderde kiters komen, ik kan mij voorstellen dat een beginner het niet altijd lukt die ruimte te geven.

Als beginnende kiter ben ik eigenlijk mede om die reden weer terug gegaan naar het windsurfen. De goede beginnersspots, zoals oostvoorne, waren zo druk geworden dat het eigenlijk geen goede beginnersspots meer waren. Logisch dus dat kiters plekken zoeken waar zij wat meer ruimte hebben, maar waar misschien wel weer meer windsurfers zijn.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #22 Oktober 10, 2013, 19:25:42
edit2Rapporteer  
@SeeMo,

Jij hebt het helemaal aan het rechte eind.

Volgens mij bestaat er geen probleem tussen windsurfers en kitesurfers ....

volgens mij is er wel spraken van een capaciteitsprobleem (op bepaalde momenten in het seizoen).....

Er is dus een dringende behoefte aan uitbreiding van het aantal/grootte surflocaties......
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #23 Oktober 10, 2013, 21:46:49
edit2Rapporteer  
100 jaar geleden, toen windsurfen nog super popi was, zaten windsurfers elkaar in de weg, en nu zijn er meer kiters(ook veel ex-windsurfers) en logischerwijs zitten die elkaar wel eens in de weg, want: Bevolking toename, inkomens gestegen, materiaal is goedkoper geworden, kitesurfen is toegankelijker, maar boven alles, er zijn minder spots....

Wij hebben hier op Korn en Harlingen nog nooit gezeik gehad, ik surf regelmatig op met maatje van me welke windsurft, zitten ook altijd gewoon 'gemengd'. Wij kunnen als kiters best accepteren dat er non-kitende heren tussen ons zitten welke op mannen vallen Cheesy

Kidding, maar u snapt de strekking.
GP

Geen avatar

Berichten: 19
Antwoord #24 Oktober 10, 2013, 23:02:05
edit2Rapporteer  
triest dat het zover moet  komen, jarenlang gewindsurft en nu vervent kitesurfer! Gun een ander ook wat ruimte en sta niet altijd te wijzen als een ander een fout maakt. Er is voldoende ruimte op het water!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.