Jekyll 2008 vs nieuwere modellen

Speedy Gonzales

Berichten: 23
Oktober 24, 2013, 10:16:02
edit2Rapporteer  
Ik vaar al enige tijd een ouwe jekyll uit 2008, het ding is een beetje wiebelig maar de vlieger heeft enorme lift en hangtime. Ook een gigantische depower, echt niet te geloven. Ik heb ook wel nieuwe jekylls getest maar die kunnen het lang niet halen bij dit model.

Heeft iemand enig idee waarom ze de shape hebben aangepast van deze kite?
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #1 Oktober 24, 2013, 10:29:46
edit2Rapporteer  
2008 ken ik niet , Maar Ik vind de 2010 -11 modelen well heel fijn , Lichte bardruk & snel sturen en goede lift en hangtime, goede low and high end
Nadelen waren wat je zegt wiebelig, backstallen bij weinig wind.

Ik heb nu de 2013 en die heeft aanzienlijk meer bardruk, Maar wel een nog betere pull en lift, en backsstallen is over. Depower is iets minder als bij de oude modellen maar goed genoeg, Met veel wind moet je echt wel zorgen dat je lijnen strak blijven,  dus de 2011 vond ik net zo fijn eigenlijk, lk wil nu de pure en toxic wel eens proberen
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #2 Oktober 24, 2013, 22:39:06
edit2Rapporteer  
Het is allemaal beter geworden Grin
2008 was goed begin, maar zoals je al aangeeft wiebelig, elk merk maakt zo z'n ontwikkeling door, als je terug gaat naar de eerste modellen van merk-X is het toch altijd een groot verschil Smiley
Sinds 2008 zijn er grote ontwikkelingen gemaakt. Voornaamste verschil zal de stabiliteit en sturen terwijl gedepowered zijn. De eerdere modellen waren (in die tijd) daar al goed in, maar daar is constant aan gesleuteld. De high-end is absoluut kleiner geworden, we hebben gzien dat er mensen zijn die een 12mtr 2008 jekyll gewoon in stevige kracht 6 pakken omdat de kite zover kon depoweren, niet verantwoord imho.

De nieuwen hebben echter zeker weten NIET minder lift of hangtime, ik durf wel te zeggen dat ze van beide méér hebben, Wil je nog meer hangtime, probeer dan de Pure, die heeft vergeleken met de jekyll dezelfde lift, maar meer hangtime, high-end is iets minder, low-end is minder bewerkbaar(=dus beter te bevaren) daarnaast meer bardruk aan zijkant van windvenster en iets meer bardruk.

Mijn advies zou zijn om de Toxic(dat is de nieuwe naam vna de Jekyll) en de Pure eens te testen, de Spark is een totaal andere kite, maar dat kan je natuurlijk ook eens testen :
Speedy Gonzales

Berichten: 23
Antwoord #3 Oktober 26, 2013, 12:14:49
edit2Rapporteer  
Jo bedankt voor de reactie. Die Jekyll van mij voelt inderdaad wat gevoelig aan, maar volgens mij ontstaat hierdoor wel die enorme lift als je hem instuurt. Als je eenmaal genoeg uren hebt gemaakt met dit vliegertje is het ook helemaal niet meer storend aangezien je daar aan gewend bent geraakt. Oh ik heb trouwens totaal geen last van backstallen met deze kite, ja als je hem volledig powered in weinig wind, maar dat heeft iedere vlieger lijkt mij.

Ik stond een paar dagen geleden met mijn 10meter in windstoten van 40 knopen en ik maakte grotere sprongen dan dat ik deed met mijn nieuwe vlieger 9 meter uit 2013. Ik vind het persoonlijk zonde om dat wiebelige en grote depower eruit te halen, maar kan het ook wel weer begrijpen dat het voor het grote publiek misschien beter is?
ArtEZZZ

Geen avatar

Berichten: 73
Antwoord #4 Oktober 26, 2013, 21:37:53
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf een 2009 model en ben het met speedy eens, heerlijk die depower. Ik heb de nieuwe modellen nog niet geprobeerd maar ik zat juist vanwegen deze goede depower bij mijn volgende Kite weer aan een Jekyll te denken maar die varen dus totaal anders dan de oude modellen?! Ik heb naast mijn Jekyll ook een evo uit 2010 maar vind de depower daarvan niet zo fijn tov de Jekyll 2009.
bredo

Berichten: 593
Antwoord #5 Oktober 26, 2013, 22:01:28
edit2Rapporteer  
top
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #6 Oktober 26, 2013, 22:26:01
edit2Rapporteer  
Mijn vriendin heeft nog een 9m 2010 jekyll met bar in de aanbieding, mocht er iemand interesse hebben stuur me maar een pm Smiley
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #7 Oktober 26, 2013, 22:59:14
edit2Rapporteer  
heb eventueel een zgan 2013 10,5 liggen ook nog.

Ik snap het verhaal en het is idd om het gros van de kiters, maar ook de toegenomen stabiliteit kost wat high-end, desalwelteplus heeft de kite nog steeds een zeer groot bereik Smiley
ArtEZZZ

Geen avatar

Berichten: 73
Antwoord #8 Oktober 27, 2013, 08:27:21
edit2Rapporteer  
Ik zal de nieuwe eens testen binnenkort. Ben je toevallig op Mirns vandaag Morres?
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #9 Oktober 28, 2013, 01:06:13
edit2Rapporteer  
nee ik was aan het werk en toen nog een uurtje kunnen kiten op Harlingen (homespot)
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #10 Oktober 28, 2013, 09:23:28
edit2Rapporteer  
Het is allemaal beter geworden Grin
2008 was goed begin, maar zoals je al aangeeft wiebelig, elk merk maakt zo z'n ontwikkeling door, als je terug gaat naar de eerste modellen van merk-X is het toch altijd een groot verschil Smiley
Sinds 2008 zijn er grote ontwikkelingen gemaakt. Voornaamste verschil zal de stabiliteit en sturen terwijl gedepowered zijn. De eerdere modellen waren (in die tijd) daar al goed in, maar daar is constant aan gesleuteld. De high-end is absoluut kleiner geworden, we hebben gzien dat er mensen zijn die een 12mtr 2008 jekyll gewoon in stevige kracht 6 pakken omdat de kite zover kon depoweren, niet verantwoord imho.

De nieuwen hebben echter zeker weten NIET minder lift of hangtime, ik durf wel te zeggen dat ze van beide méér hebben, Wil je nog meer hangtime, probeer dan de Pure, die heeft vergeleken met de jekyll dezelfde lift, maar meer hangtime, high-end is iets minder, low-end is minder bewerkbaar(=dus beter te bevaren) daarnaast meer bardruk aan zijkant van windvenster en iets meer bardruk.

Mijn advies zou zijn om de Toxic(dat is de nieuwe naam vna de Jekyll) en de Pure eens te testen, de Spark is een totaal andere kite, maar dat kan je natuurlijk ook eens testen :


Zaterdag middag tijdens de eurofun test dag aan de pure 2014 7M gehangen! Wat een lekkere kite dat word sparen.Stuurt zo licht en snell als de oude jekylls.En springt alsof er een kurk uit een fles champange popt, alleen het geluid ontbreekt..de Low end was zonder meer goed en loopt ook goed hoogte allen met iets minder snelheid.

Maar als, zoals je zegt de high end minder is ben ik sneller uitgespeeld met mn 70 kilo aangezien 7 de kleinst beschikbare maat is, , De jekyll 7merter kon ik tot vlagen van 40 knopen wel houden. Dit was mn eerste ervaring met een C achtige kite, en in de golven miste ik wel wat druk na een turn, het duurt ff voordatie weer oppikt, Maar het is dan ook geen wave kite.

Ben ook wel nieuwsgierig naar de toxic, waar kunnen we die testen?

Morres

Berichten: 9427
Antwoord #11 Oktober 30, 2013, 01:30:46
edit2Rapporteer  
uhm, de pure heeft JUIST druk in turns, dat is de hele reden dat sommige wavers JUIST of JUIST NIET voor de pure gaan, wil je GEEN druk in zijkant van vester: Toxic(jekyll), wil je dat wel: Pure of de nieuwe Spark Smiley

Eurofun heeft miss. wel een toxic in de test? Ik doe ff navraag voor je, want er ligt hier in friesland een 9 mtr Spark en Toxic te wachten op de test

Ik vind het moeilijk te zeggen wat de exacte high-end is, de 9 heeft wel midner highend dan een 9 jekyll/toxic, maar de 7 heb ik nu in 30knopen gevaren en toen had ik maar een heel klein beetje de depower aangetrokken, dus ik denk dat 35knopen zonder gek te doen, haalbaar is.



edit: Er ligt van Gaastra oa.a. een Toxic in Oostvoorne om te testen Smiley
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.