Belgische (kite)surfers onder vuur voor varen tijdens de "storm"

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Oktober 30, 2013, 00:56:08
edit2Rapporteer  
Het gemeentebestuur van Bredene en de reddingsdiensten zijn niet te spreken over de stunts die windsurfers gisteren uithaalden door bij 11 Beaufort de zee in te duiken. ‘Ze brengen zichzelf maar ook het leven van de redders in gevaar als er iets verkeerd gaat.’

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20131028_00813996
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #1 Oktober 30, 2013, 01:22:38
edit2Rapporteer  
ik dacht dat het in België verboden is te kiten bij een wind sterker dan 5 Bf ....?
nick1212

Berichten: 463
Logs: 0 | 74 uur
Antwoord #2 Oktober 30, 2013, 08:40:46
edit2Rapporteer  

Wat een belachelijk artikel weer, dat die zo weer in de krant moet komen. Ok het waaide hard, maar op de foto staat schijnt de zon al dus zal het echt niet in de ergste moment zijn geweest hoor. De namiddag zag er best goed uit moet ik zeggen.
robje104

Berichten: 143
Logs: 0 | 104 uur
Antwoord #3 Oktober 30, 2013, 09:14:24
edit2Rapporteer  
Wanneer mag je in Nederland eigenlijk niet meer het water op?
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #4 Oktober 30, 2013, 09:16:03
edit2Rapporteer  
Zo te merken maakt de media ook gebruik van hun dichterlijke vrijheid wat betreft windkracht... Ik heb de windmetertjes in Belgie niet in de gaten gehouden, maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat het daar zoveel harder waaide als hier.

Daarbij, de Belgische redders zijn toch wel opgewassen tegen een beetje woeste zee?
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #5 Oktober 30, 2013, 09:52:12
edit2Rapporteer  
Wanneer mag je in Nederland eigenlijk niet meer het water op?

bij 3-4 en 5 bft.
vanaf 6 bft wordt je verplicht je te melden op een nader aan te geven kitespot.
weigeren/ niet op komen dagen betekent een boete van 200 euro.
ernie

Berichten: 24
Antwoord #6 Oktober 30, 2013, 09:55:36
edit2Rapporteer  
Robje104, als je het echt weten wil........
Artikel 37bis van het politie- en scheepsvaartregelement.
Zeilplanken mogen geen zee kiezen bij windkracht zeven of meer op de schaal van Baufort.

Dus.....
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #7 Oktober 30, 2013, 10:18:18
edit2Rapporteer  
Robje104, als je het echt weten wil........
Artikel 37bis van het politie- en scheepsvaartregelement.
Zeilplanken mogen geen zee kiezen bij windkracht zeven of meer op de schaal van Baufort.

Dus.....

In Belgie ja, hier hebben we gelukkig niet van dat soort geneuzel.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #8 Oktober 30, 2013, 12:36:55
edit2Rapporteer  
Gelijk ook maar het parachutespringen, motor- en autorijden, fietsen, wandelen naar de bingo verbieden. Dat is in potentie ook gevaarlijk.

@t ernie dat gaat over belgie.
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #9 Oktober 30, 2013, 12:47:48
edit2Rapporteer  
Zowat 3 jaar geleden (Juni 2010) is er een ongeval gebeurd op het strand waarbij een vrouw is overleden met een te grote kite (12m bij 6 of 7 Bft) Ze ging leren op het strand zonder monitor zonder les.
Als die vrouw nu geen politieke vrienden had was er niets aan de hand geweest. Doch de vrouw maakte del uit van de familie die al bijna 100 jaar overheidsdrukwerken drukt. En dat maakte het wel belangrijk voor de politiekers.
feddomw
Gast
Antwoord #10 Oktober 30, 2013, 15:55:57
edit2Rapporteer  
Zowat 3 jaar geleden (Juni 2010) is er een ongeval gebeurd op het strand waarbij een vrouw is overleden met een te grote kite (12m bij 6 of 7 Bft) Ze ging leren op het strand zonder monitor zonder les.
Als die vrouw nu geen politieke vrienden had was er niets aan de hand geweest. Doch de vrouw maakte del uit van de familie die al bijna 100 jaar overheidsdrukwerken drukt. En dat maakte het wel belangrijk voor de politiekers.

Toch maakt dat wel duidelijk dat het een bananenrepubliek is, Eddy. En daar zijn wij in NL ook schuldig aan soms. Maar als die mevrouw nou was overleden door een motorrijder die door rood rijdt, worden dan ook alle motorrijders verboden? En "zeilplanken op zee" is wel ff wat anders dan op het strand. Je kan nog steeds op het strand jezelf de vernieling in helpen met een vlieger dus. Wat die jongen in Zeeland dit seizoen ook is overkomen.

Dat dit soort gebrekkige regelgeving kan bestaan vind ik onbegrijpelijk, daar moeten jullie toch tegen optreden? Wie bepaalt die windkracht? Wat gebeurt er als de wind toeneemt, of de voorspelling onjuist blijkt?
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #11 Oktober 30, 2013, 20:02:25
edit2Rapporteer  
Als het om wet- en regelgeving gaat zit België gewoon "net iets anders in elkaar" dan Nederland .....

Het verkrijgen van een rijbewijs is in België een eitje ... vergeleken met Nederland. Vandaar ook het wonderbaarlijke rijgedrag waarmee je op de belgische wegen geregeld in aanraking komt en de miserabele verkeersveiligscores van onze zuiderburen in europese lijstjes...  Cry

Anderzijds zijn ze onredelijk streng in de wet- en regelgeving als het gaat om zaken als ....

ongeachte de buitentemperatuur ... baden is pas toegestaan als er toezicht is van strandtoezichthouders ...
en natuurlijk kitesurfen alleen met hesje en veiligheidpijl .... en niet boven de 7Bf ..... Shocked

Ik snap nog steeds niet dat liedje van het Goede Doel .....???
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #12 Oktober 30, 2013, 20:27:42
edit2Rapporteer  
Dit mag dan weer wel


http://www.youtube.com/watch?v=Q-oyQELFaAw&feature=player_embedded

mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #13 Oktober 30, 2013, 21:28:12
edit2Rapporteer  
lol dat is nog veel linker zo op het strand Grin
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #14 Oktober 30, 2013, 21:45:16
edit2Rapporteer  
Deze vent heeft volgens mij net zijn testament geschreven.....

Maar ja het zijn en blijven belgen.........(om dit zo toe te laten  schater)
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #15 Oktober 30, 2013, 23:17:32
edit2Rapporteer  
Als je dan nog weet dat een stem van een Waal meer weegt dan een stem van een Vlaming bij de 'democratische' verkiezingen (zo'n 30%) dan zin we zowat even democratisch als de USA en andere bananen repblieken.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #16 Oktober 31, 2013, 12:23:18
edit2Rapporteer  
Maargoed nou komen Belgische beginners onze spots vervuilen omdat ze het "thuis" niet mogen doen... Wat doen we daar tegen? Nog beter wat kunnen doen om ze beter te begeleiden, zo dat zij ook spot bewuster gaan recreëren. Nou maak ik me ook niet zo druk om die Vlamingen, daar kan je goed mee communiceren en hebben nog een goed gevoel voor humor, maar die Walloniërs... Die vertikken het alleen al uit principe om Vlaams te praten (verstaan doen ze het wel maar zijn selectief sprakeloos), laat staan aanpassen (op een enkele uitzondering daargelaten).
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #17 Oktober 31, 2013, 14:36:53
edit2Rapporteer  
Ikzelf ben destijds ( op uitnodiging) bij het overleg van de autoriteiten betreffende de kitesurfregels in België aanwezig geweest. Bij de vraag "Een grens van 7 Bft ? " was mijn reactie: Het is niet alleen de windsterkte / kracht die bepalend is of de veiligheid is gewaarborgd. Er zijn veel factoren die daar een rol spelen. Te denken valt daarbij aan zaken als locatie, materiaal en bovenal de vaardigheid van de kitesurf(st)er zelf. Sterker nog , met voorgenoemde zaken kan in bepaalde gevallen een situatie met 4 Bft gevaarlijker zijn dan een andere "situatie" met 8 Bft.!

Alleen al het gegeven dat er nu ( afgelopen weekend 26 / 27 okt) bij een windsterkte ver boven 7 Bft zowel in België als in Nl een flink aantal kitesurfers op het water is geweest en er geen significante ongelukken zijn gebeurd is een praktische / feitelijke onderbouwing van mijn argumenten. Het vasthouden aan een vaste grens van 7 Bft is mijns inziens tevens een beperking voor de mogelijkheden om je als kitesurfer te ontwikkelen als topsporter.

Vasthouden aan de grens van 7 Bft zou overigens meteen een diskwalifactie kunnen zijn om als land/ gemeente in aanmerking te komen voor het organiseren van ( grote) evenementen. Dit geldt dan net zo goed voor kleine plaatselijke of landelijke evenementen als in de toekomst mischien wel een Olympisch ( of daaraan gerelateerd) evenment.

Ik hoop en ga er vanuit dat de betreffende autoriteiten deze zaak naar realiteit en feiten kunnen beoordelen.

mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #18 Oktober 31, 2013, 16:20:55
edit2Rapporteer  
Precies. In Belgie zeggen ze eigenlijk:  Niemand mag op de zwarte piste want die kan wel eens gevaarlijk zijn!
Terwijl een beginneling zonder ervaring ook op de blauwe piste zijn pootje kan breken.

Non argument dus van de Belgen. Laat ze zich eens met wat belangrijkere zaken bezig houden.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #19 Oktober 31, 2013, 18:34:52
edit2Rapporteer  
SSsst niet te hard roepen want dan wordt de blauwe piste straks ook gesloten!
Mojos12

Berichten: 56
Antwoord #20 Oktober 31, 2013, 21:25:54
edit2Rapporteer  
Ik zelf woon in België en vaar in Zeebrugge .
Bij vele komen de regels hun oren uit .
Ook met die lycra's , niemand draagt die lycra .
Die vrouw dat een paar jaar terug overleden is was de tante van een vriend van me . En volgens zijn verhaal was het gewoon haar eigen schuld . Ik denk niet dat iemand nog een 12 m nog opgooit  bij 7 bft ?
Ik zelf heb niet echt veel last van die regel want ben nog maar een beginner . Maar inderdaad de ervaren kitesurfers vinden die regel wel wat minder .

Met 10 bft gaan ook alleen maar de ervaren kiters op het water die echt weten wat ze doen .

Maarja we leren wel leven met die regels  Tongue
robje104

Berichten: 143
Logs: 0 | 104 uur
Antwoord #21 November 02, 2013, 14:01:37
edit2Rapporteer  
Wanneer mag je in Nederland eigenlijk niet meer het water op?

bij 3-4 en 5 bft.
vanaf 6 bft wordt je verplicht je te melden op een nader aan te geven kitespot.
weigeren/ niet op komen dagen betekent een boete van 200 euro.
Waar komt die info vandaan?
Reodude

Berichten: 434
Antwoord #22 November 05, 2013, 17:25:44
edit2Rapporteer  
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1734439/2013/11/04/Cowboys-op-surfplanken-hoge-GAS-boetes-geven.dhtml
Cowboys....yihaaaa


feddomw
Gast
Antwoord #23 November 05, 2013, 17:47:43
edit2Rapporteer  
"Het is hier geen wilde westen!"
Menno de Vries

Berichten: 186
Antwoord #24 November 05, 2013, 21:15:28
edit2Rapporteer  
Wat is een GAS boete?? Huh
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.