Belgische (kite)surfers onder vuur voor varen tijdens de "storm"

bushmaster

Berichten: 151
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #25 November 05, 2013, 22:11:16
edit2Rapporteer  
Een GAS-boete is de afkorting voor een Gemeentelijke Administratieve Sanctie. De toevoeging van het woord 'boete' is dus feitelijk niet nodig aangezien 'sanctie' verwijst naar hetzelfde. De afkorting werd echter samen met dit woord in de volksmond opgenomen en is sindsdien op deze manier niet meer weg te denken. De GAS-boetes zijn sancties die Belgische gemeentes zelf mogen uitschrijven wanneer een burger een overtreding maakt die niet strijkt met het reglement van de betreffende gemeente. Die burgers kunnen inwoners van die gemeente zelf zijn, maar mogen evenzeer inwoners van andere gemeenten zijn of zelfs buitenlanders. De sanctie is in de meeste gevallen het betalen van een boete ten gunste van de gemeente.

Bron. Internet.
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #26 November 05, 2013, 22:11:55
edit2Rapporteer  
Wat is een GAS boete?? Huh


http://nl.wikipedia.org/wiki/GAS-boete
Windhoos

Berichten: 498
Logs: 0 | 701 uur
Antwoord #27 November 06, 2013, 09:35:36
edit2Rapporteer  
En nu lijkt kite dus echt officieel verboden bij 7 Beafort en hoger zo te zien. Overtreders verdienen een GAS boete of moeten bij een reddingsactie op zee zelf opdraaien voor de hoge kosten.

Quote
"We leven niet in het wilde westen, die cowboys moeten gestopt worden"
Unquote

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/terzake/EP_131104_TZ?video=1.1771094
Windhoos

Berichten: 498
Logs: 0 | 701 uur
Antwoord #28 November 06, 2013, 09:41:41
edit2Rapporteer  
Dacht dat zoiets al een paar jaar geleden was ingevoerd in Belgie, maar ik lees net een stukje dat kite nu echt officieel verboden is bij 7 Beafort en hoger.  Overtreders verdienen een GAS boete of moeten bij een reddingsactie op zee zelf opdraaien voor de hoge kosten.

Quote
"We leven niet in het wilde westen, die cowboys moeten gestopt worden"
Unquote

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/terzake/EP_131104_TZ?video=1.1771094
feddomw
Gast
Antwoord #29 November 06, 2013, 10:03:15
edit2Rapporteer  
En nu lijkt kite dus echt officieel verboden bij 7 Beafort en hoger zo te zien. Overtreders verdienen een GAS boete of moeten bij een reddingsactie op zee zelf opdraaien voor de hoge kosten.

Quote
"We leven niet in het wilde westen, die cowboys moeten gestopt worden"
Unquote

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/terzake/EP_131104_TZ?video=1.1771094



Dat was toch al een tijdhe het geval? Ben ik dus benieuwd of boten wel het water op mogen. Want die komen niet in de problemen bij 7+bft?
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #30 November 06, 2013, 12:48:12
edit2Rapporteer  
Strand is 1 van de allerveiligste plekken om je te bevinden tijdens een storm. Geen dakpannen die op je hoofd vallen of bomen die je platdrukken tot een dubbeltje.
Alle wandelaars en fietsers dan ook automatisch bekeuren zodra ze boven windkracht 7 de deur uit gaan! Is namelijk vele malen gevaarlijker dan surfers die weten waar ze mee bezig zijn.
conner kite

Geen avatar

Berichten: 170
Logs: 0 | 118 uur
Antwoord #31 November 06, 2013, 15:01:20
edit2Rapporteer  
belachelijk dit
Brenkie

Berichten: 716
Antwoord #32 November 06, 2013, 15:30:45
edit2Rapporteer  
Dit moet een vervroegde 1 april grap zijn.

Er zijn toch wel belangrijkere zaken in Belgie? Laat ze die belabberde snelwegen eens aanpakken. Dat is pas gevaarlijk met regen en storm, een mooi zoab wegdekje kan er niet vanaf daar.

En...

Komen er nu ook maximum snelheden bij MTB routes in de ardennnen, want het is toch hoogst onverantwoordelijk als MTB'ers als ongeleide projectielen van een berg naar beneden stuiven zonder limiet.

Waar blijven die flitspalen langs de single trails?
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #33 November 06, 2013, 15:34:50
edit2Rapporteer  
misschien samenvoegen met dit topic?

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=46893.msg672702;boardseen#new

in elk geval wat ik ook in dat andere topic aanhaalde: burgers die door de stad autorijden, fietsen of wandelen staan bloot aan veel grotere gevaren dan de vergevorderde prof surfers in bft 10. Blijkbaar kunnen ze daar lastig prioriteiten stellen en onderscheid maken.
en dat van die mtb is ook een mooi voorbeeld. is een stuk linker!
daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #34 November 06, 2013, 16:40:10
edit2Rapporteer  
Hoe gaan ze het meten? Krijgen alle flikken een mobiele windmeter mee of een abo op WG? Is het constante 7 of vlagen? Wordt een leuke dicussie!!
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #35 November 06, 2013, 17:26:43
edit2Rapporteer  
Het filmpje laat België weer eens "op zijn smalst" zien .........

elk weekend gebeuren er in het Belgische verkeer ongelukken met jonge automobilisten omdat ze er een krakkemikkige autorijopleiding op nahouden en de naleving en controle op drankmisbruik ook te wensen overlaat .... daar doen ze niets aan (behalve die lachwekkende borden langs de weg)..... want nieuwe, betere wetgeving maakt ongeliefd en kost dus stemmen ... ThumpDown ..... daarom waagt geen enkele belgische politicus zich aan het voorstellen van een nieuwe wet.

Voor die enkel geoefende surfers en kitesurfers die met stevige wind het water op willen, worden echter allerlei regels en verboden opgeworpen .... want dit lijkt naar de kiezer een "krachtige" maatregel en hoeft geen stemmen te kosten... ThumpDown

heeft dus waarschijnlijk te maken met het politieke klimaat in dit land: verdeeld, opportunistisch en cliëntelistisch ......
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #36 November 06, 2013, 17:57:47
edit2Rapporteer  
Hoe gaan ze het meten? Krijgen alle flikken een mobiele windmeter mee of een abo op WG? Is het constante 7 of vlagen? Wordt een leuke dicussie!!
Ze hebben daar zelfs al een speciale website voor opgericht: http://www.safekiting.be/

Niet zo moeilijk om met een smartphone in de hand kiters te controleren met dit als bewijs.....


We kunnen alleen maar hopen er in Nederland niemand op dit belachelijke idee komt.
daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #37 November 06, 2013, 20:35:04
edit2Rapporteer  
Hoe gaan ze het meten? Krijgen alle flikken een mobiele windmeter mee of een abo op WG? Is het constante 7 of vlagen? Wordt een leuke dicussie!!
Ze hebben daar zelfs al een speciale website voor opgericht: https://www.safekiting.be/

Niet zo moeilijk om met een smartphone in de hand kiters te controleren met dit als bewijs.....


We kunnen alleen maar hopen er in Nederland niemand op dit belachelijke idee komt.


Hmmm..ligt er natuurlijk aan waar je kite...lijkt me niet dat ze voor elke spot een realtime meting hebben... Ik zou daar gaan varen waar ze geen meetpunt hebben Wink
Davidos

Geen avatar

Berichten: 33
Antwoord #38 November 06, 2013, 22:28:18
edit2Rapporteer  
Ik zie ze graag terug op t strand! 2 weken terug nog een kite te leen gehad van een belg en vandaag zeer vriendelijke assistentie na een backstall. En dan ook nog onze 'moerstaal' beter beheersen...btw alle mexicanen zijn ook welkom!
Roderick

Geen avatar

Berichten: 217
Antwoord #39 November 06, 2013, 23:15:36
edit2Rapporteer  
Ik ben zooooooooooo blij dat ik niet in Belgie woon....

Maar begrijp ik nou goed dat iemand die net een IKO pasje gehaald heeft in Belgie doodleuk het water op mag met een 16m2 Rhino 2001 van marktplaats bij 25 knopen vlagen 45 (Is technisch gezien 6 bft...) maar iemand die 10 jaar ervaring heeft met een 7m kite bij een mooie steady 30 kts niet? Dan heb je dus een regel die onzinnig is EN niet goed voor de veiligheid...

Die kitesafe.be site heeft het alleen maar over de gemiddelde wind, en dat is ook de enige waarop de beaufortschaal uberhaupt gedefinieerd is...

Zouden de GAS ambtenaren ook voorbereid zijn op spontane downwinders? Zal wel druk worden in de bus van Cadzand naar Knokke Smiley
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #40 November 07, 2013, 16:38:42
edit2Rapporteer  
Hoe meer ik lees over de "Belgische veiligheidsregeling"  ....... hoe groter ik de onnozelheid van deze situatie (maatregel) inzie .... Shocked
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #41 November 07, 2013, 16:42:06
edit2Rapporteer  
@t roderick: dat zou je kunnen stellen ja. compleet absurd idd. Voorspellingssites zijn ook weer niet zo goed om te weten of de gemiddelde snelheid niet voor 1 moment even boven de 7bft komt.
In theorie ben je dan dus al veroordeeld tot een geldboete. Bah! blij dat ik er niet woon. Daar gaan je allerbeste sessies.
jouce

Berichten: 88
Antwoord #42 November 07, 2013, 19:03:37
edit2Rapporteer  
Hoe meer ik lees over de "Belgische veiligheidsregeling"  ....... hoe groter ik de onnozelheid van deze situatie (maatregel) inzie .... Shocked

dan weet je de belachelijkste redenen nog niet om zo een befaamde GASboete te krijgen. maar das dan weer offtopic.
feddomw
Gast
Antwoord #43 November 07, 2013, 19:33:06
edit2Rapporteer  
Dat de importuers niet in opstand komen. Je gaat niet vaak een 8m of kleiner in Belgie verkopen....
robje104

Berichten: 143
Logs: 0 | 104 uur
Antwoord #44 November 09, 2013, 23:18:19
edit2Rapporteer  
Robje104, als je het echt weten wil........
Artikel 37bis van het politie- en scheepsvaartregelement.
Zeilplanken mogen geen zee kiezen bij windkracht zeven of meer op de schaal van Baufort.

Dus.....

In Belgie ja, hier hebben we gelukkig niet van dat soort geneuzel.
Gelukkig ja, mijn vraag was inderdaad voor Nederland. Heb namelijk net een 5.5 gekocht????
kobrin

Berichten: 944
Logs: 0 | 240 uur
Antwoord #45 November 18, 2013, 21:04:47
edit2Rapporteer  

Geen GAS boetes dus, een storm in een glas water..

"Er komt aan de Belgische kust geen GAS-boetesysteem voor kitesurfers die de regels bij een windkracht van meer dan zeven Beaufort in de wind slaan.
 Wel denkt de West-Vlaamse gouverneur Carl Decaluwé erover na om een deel van kosten bij een reddingsmanoeuver door te rekenen aan de roekeloze kitesurfers.
 Dat is vandaag besproken op het overleg met de kustburgemeesters."

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1742528/2013/11/18/Kitesurfers-aan-de-kust-riskeren-geen-GAS-boetes.dhtml
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #46 November 18, 2013, 21:37:37
edit2Rapporteer  
nou dat is idd een ander verhaal!  gelukkig voor onze buren...
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.