Spronghoogte meten

brian

Berichten: 440
Logs: 0 | 8 uur
November 18, 2013, 20:53:39
edit2Rapporteer  
Hey,

Voor mijn pws moet ik een proef doen en daarbij moet ik de spronghoogte met verschillende kites meten.

Nu is het aan verschillende kites komen geen probleem, maar aan redelijk accurate metingen komen wel. Kent iemand een goede techniek om de hoogte te meten of een apparaat (het liefst deze) waarmee dit goed kan?

Erg bedankt alvast!
wasbeer

Berichten: 432
Antwoord #1 November 18, 2013, 20:58:51
edit2Rapporteer  
Gpsje, kan je de grafieken gewoon bekijken en dan de pieken uitlezen. Garmin Foretrex is een aanrader
alvere

Geen avatar

Berichten: 193
Logs: 0 | 16 uur
Antwoord #2 November 18, 2013, 21:29:24
edit2Rapporteer  
Evan heeft in het verleden toch zo iets gedaan?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #3 November 18, 2013, 21:52:27
edit2Rapporteer  
Jep, 2 exact dezelfde camera's recht boven elkaar plaatsen, de afstand ertussen opmeten en zorgen dat er een horizon zichtbaar is om de beelden te vergelijken en alles terug te kunnen rekenen.
brian

Berichten: 440
Logs: 0 | 8 uur
Antwoord #4 November 18, 2013, 23:38:48
edit2Rapporteer  
Gpsje, kan je de grafieken gewoon bekijken en dan de pieken uitlezen. Garmin Foretrex is een aanrader

Deze is dus precies genoeg? Want ik wist niet of die de goede hoogte meten in de paar seconden dat je in de lucht bent.

Jep, 2 exact dezelfde camera's recht boven elkaar plaatsen, de afstand ertussen opmeten en zorgen dat er een horizon zichtbaar is om de beelden te vergelijken en alles terug te kunnen rekenen.

Ik wacht eerst op makkelijkere mogelijkheden Roll Eyes, want ik had de vaag constructie gezien. Is het trouwens veel rekenwerk?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #5 November 18, 2013, 23:58:25
edit2Rapporteer  
Rekenwerk niet, Maar de hoogste punten van een sprong bepalen en vervolgens de afstanden in de frames opmeten wel, zeker als de beelden wazig zijn.

Nauwkeurigheid met 1080p en cams 6m boven elkaar ligt rond 0,24m of 3% bij sprongen rond de 8m hoog (rekening houdend met meetfouten).
Hero3 op 4K zou de nauwkeurigheid al iets verbeteren, evenals de cams verder uit elkaar plaatsen.


Heb nog geen GPS met accelerometer combi gezien die daarbij in de buurt kan komen, als ze al een nauwkeurigheid noemen....
Ze kunnen op het oog hele preciese data uitspugen, maar zodra je die met de werkelijkheid gaat vergelijken zitten ze er al snel een meter naast.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #6 November 19, 2013, 00:06:42
edit2Rapporteer  
Je zou een gps moeten kunnen combineren met een versnellingsmeter en een drukmeter. De drukmeter registreert dan heel nauwkeurig wanneer je van het water afkomt tot het moment dat je weer terugkomt. Daarmee heb je gelijk de hangtime. De versnellingsmeter kan de snelheid en afgelegde weg meten. Worden volgen mij ook gebruikt in liften om te meten en te bepalen tot hoe hoog een lift mag gaan (tot elke verideping).
meccaloha

Berichten: 219
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #7 November 19, 2013, 00:25:13
edit2Rapporteer  
Dit kan veel makkelijker heb hier een tijd geleden al over gepost maar er was weinig animo voor! En zeker niet zo moeilijk zo als Evan het wil doen.
en tot de millimeter nauwkeurig zelfs,heb contact met ze gehad en binnenkort gewoon via bluetooth op elk willekeurig apparaat.

mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #8 November 19, 2013, 00:29:06
edit2Rapporteer  
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=46815.msg670523#msg670523

Ik denk dat jouw topic wat onder de radar is gebleven. Het apparaat uit je link ziet er zo op het eerste oog goed uit!

meccaloha

Berichten: 219
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #9 November 19, 2013, 00:31:12
edit2Rapporteer  
Thnx mvbtje
Nu alleen nog werkend op de Iphone4/s en ipod4 maar binnenkort op elk apparaat met bleutooth.

http://www.youtube.com/watch?v=0pYX5sP-U_M&feature=player_embedded

https://www.facebook.com/Xensr

How are jump heights measured and how precise is it?
The XensrCase is looking at your motion 400 times every second. It’s examining your G loading (acceleration) in all 3 axis, your angles (gyro), keeping track of where the Earth is (GPS + magnetometer) and watching the air pressure. All of this data is used to determine your precise 3D location, and also watch for jump events. Many assume that Xensr’s TruMotion™ technology uses the altimeter for jump heights – this is incorrect. Xensr computes your jumps based on movement data – for water sports, the XensrCase is sealed against water in an airtight case, thus preventing any reliable air pressure changes to be measured rendering the altimeter useless. The 3D measurement from TruMotion™ gives jump height data to less than one inch of precision. Sometimes it’s as precise at 3mm and averages around 1cm of precision. At worst, it’s 1 inch of precision, so that’s what we use for our precision claim.
   
verkrijgbaar in het eerste kwart van het nieuwe jaar hoor ik net dus hou jullie op de hoogte wanneer ik hem binnen heb.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #10 November 19, 2013, 00:50:50
edit2Rapporteer  
Millimeter nauwkeurigheid klinkt wel wel heel sterk, daar wil ik eerst harde bewijzen voor zien voordat ik dat geloof. Heb ze net een mailtje gestuurd, dus ben benieuwd.


Waar ik mee zit is dat je met dat soort apparaten heel makkelijk getallen tot ver achter de comma kunt weergeven wat de indruk wekt zeer precies te zijn (iets met significante getallen enzo) terwijl de werkelijke waarde er tientallen procenten naast kan zitten (wat het geval was met de shadowbox).

Maarja, hoe controleer je of de gegevens ook echt zo precies zijn als ze zeggen dat ze zijn? Er hangt geen meetlint ergens midden op het water. Denk dat het een goede test zou zijn om hem naast een meetlat omhoog te gooien en de hoogte met cams te verifiëren, vervolgens wat rondrennen/bewegen en weer gooien om zo de echte situatie op het water na te bootsen.
Het zou mij verbazen als hij de worpen na 10min nog steeds op de mm nauwkeurig weet te registeren zonder ergens in de tussentijd gekalibreerd te hoeven worden.


Maar gaan dit soort systemen niet wat ver voor een profielwerkstuk op de middelbare school?
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #11 November 19, 2013, 09:16:47
edit2Rapporteer  
Dikke 100 euro valt me mee . . .
daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #12 November 19, 2013, 09:31:35
edit2Rapporteer  
Beter lezen Evan, er wordt gesproken van een gemiddelde nauwkeurigheid van 1cm en een minimale nauwkeurigheid van 1 inch. Dat lijkt me erg acceptabel anno 2013. Zelfs als hij een factor 5 minder nauwkeurig is, lijkt hij me voor kite sprongen nauwkeurig genoeg. ..

En idd....nauwkeurigheid staat los van resolutie.

Meccaloha...ben benieuwd!
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #13 November 19, 2013, 13:09:17
edit2Rapporteer  
Ik ben benieuwd hoe dit apparaat het gaat doen.
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php/topic,46458.0.html#msg673491
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #14 December 05, 2013, 13:10:44
edit2Rapporteer  
Ik ga het binnenkort eens proberen met het hardloophorloge van mn vriendin, de Suunto Ambit2.
Zijn ook zelf apps voor te maken, en er is er al 1 van iemand die het ook voor hoogte gebruikt. Hij zou dan bv elke seconde een hoogte meting opslaan...moet aardige indicatie kunnen opleveren...
meccaloha

Berichten: 219
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #15 Januari 30, 2014, 00:54:23
edit2Rapporteer  
http://gearjunkie.com/outdoor-retailer-2014-best-new-gear?pg=3

http://xensr.com/xensr/


Estimated Price:

Xensr+ ($199.99) Dedicated Dual Constellation GPS and 4 hours of memory.
Xensr ($149.99) Uses smartphone GPS with 2 hours of memory.

Kevin

Berichten: 5381
Antwoord #16 Januari 30, 2014, 11:02:43
edit2Rapporteer  
Met king of the air gaan we gebruik maken van de Xensr.
Ik ben wel benieuwd naar het verhaal erbij en hoe nauwkeurig dit in de praktijk gaat zijn.

Vanmiddag een test ronde voor de Kota.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.