Self-land video

Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Januari 05, 2014, 19:33:08
edit2Rapporteer  
Wat vinden jullie hiervan?


http://vimeo.com/60716741



http://vimeo.com/81574752


is dit veilig?
Robin73

Berichten: 948
Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #1 Januari 05, 2014, 19:55:11
edit2Rapporteer  
Zelf zou  ik het niet doen. Zou veel te bang zijn dat de kite toch wind pakt of gaat loopen terwijl ik per ongeluk een lijn om mijn voet of hand heb.
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #2 Januari 05, 2014, 20:00:14
edit2Rapporteer  
Als je weet wat je doet wel. Ik pak meestal de 'onderste' powerlijn en trek de kite op zn rug,( U-vorm) en loop hand over hand de powerlijn vasthoudend naar de kite toe. Lukt zelfs met 30+ knopen, want hij kan nooit opvliegen zolang je de powerlijn vasthoud.

Edit, wel unhooken!!
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #3 Januari 05, 2014, 20:01:54
edit2Rapporteer  
ik vind slechts 2 opties echt veilig als het gaat om het zelf launchen en landen.

een tas ingraven in het zand met daaraan een touw en karabijnhaak (waar je chickenloop aan koppelt)
een touw rond een meerpaal met daar een karabijnhaak.

In harde of vlagerige wind zijn die overigens ook niet echt ideaal.


CouchKiter

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #4 Januari 05, 2014, 22:02:27
edit2Rapporteer  
Zoals in de video laatst ook gedaan. Ging prima. Wel belangrijk om de lijnen downwind van je te houden bij het inlopen, zodat je er niet over struikelt of per ongeluk op gaat staan. Zou volgende keer wel eerst m'n handschoenen uitdoen voor een betere grip op de lijnen. Kan ook aan mijn type handschoen liggen.
Monkh

Berichten: 294
Logs: 0 | 403 uur
Antwoord #5 Januari 05, 2014, 23:08:21
edit2Rapporteer  
Ik doe dit alleen met weinig wind, dan lukt het bijna altijd. Als er meer wind staat gaat de kite wel eens vliegen op het moment dat je trekt (zoals in dat 2de filmpje). Je moet het dan echt met overtuiging doen en niet twijfelen. Overigens komt je kite best hard op het strand terecht dus een schelpje....

Je moet trouwens wel goed oppassen met je lijnen ook al unhook je. Omdat je je bar loslaat en vervolgens langs je powerlijnen gaat lopen sleept je bar achter je aan. Pas op dat er geen lijn om je bar draait, als je dan alles loslaat kan je allerlei verassingseffecten krijgen.
feddomw
Gast
Antwoord #6 Januari 05, 2014, 23:16:17
edit2Rapporteer  
Ik heb vorig jaar deze vraag eens gesteld tijdens de NKV Safety clinic.
Antwoord: waarom niet je QR trekken? Want dat is precies waar die voor is.

Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #7 Januari 05, 2014, 23:35:24
edit2Rapporteer  
Ik heb vorig jaar deze vraag eens gesteld tijdens de NKV Safety clinic.
Antwoord: waarom niet je QR trekken? Want dat is precies waar die voor is.



Juist, je kan eerst proberen te self landen en mocht dat niet lukken dan je QR trekken.
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #8 Januari 06, 2014, 10:29:46
edit2Rapporteer  
Wanneer wil je self-landen: als de wind is toegenomen en niemand op het strand staat. Wanneer je te ver downwind bent geraakt sta je er helemaal alleen voor.
Dan maar een paaltje vinden en je leash eraan vastmaken (dan wordt de kans klein dat je nog over het strand gesleurd wordt).
Kite op wingtip op het strand zetten (en hopen dat die blijft staan) en dan uit de chickenloop haken en trachten chickenloop ook aan het paaltje te hangen - en dan rennen naar de kite
feddomw
Gast
Antwoord #9 Januari 06, 2014, 10:44:23
edit2Rapporteer  
Wanneer wil je self-landen: als de wind is toegenomen en niemand op het strand staat. Wanneer je te ver downwind bent geraakt sta je er helemaal alleen voor.
Dan maar een paaltje vinden en je leash eraan vastmaken (dan wordt de kans klein dat je nog over het strand gesleurd wordt).
Kite op wingtip op het strand zetten (en hopen dat die blijft staan) en dan uit de chickenloop haken en trachten chickenloop ook aan het paaltje te hangen - en dan rennen naar de kite


En juist onder die omstandigheden kies ik er voor de QR te trekken. Er zijn niet overal paaltjes, of je moet lang (overpowered) lopen. Kniediep water, QR trekken, kite ligt drukloos op het water op zijn rug. Sprintje trekken, kite pakken, borgen, rustig lijnen weer uitlopen en oprollen.

Ik kies specifiek voor het water omdat in het water de kite eerder blijft "kleven". Op het strand gaat de kite wel eens schuiven, wat vervelend is maar bovendien schade kan toebrengen.
martindj

Berichten: 111
Logs: 0 | 297 uur
Antwoord #10 Januari 06, 2014, 11:13:26
edit2Rapporteer  
Wanneer wil je self-landen: als de wind is toegenomen en niemand op het strand staat. Wanneer je te ver downwind bent geraakt sta je er helemaal alleen voor.
Dan maar een paaltje vinden en je leash eraan vastmaken (dan wordt de kans klein dat je nog over het strand gesleurd wordt).
Kite op wingtip op het strand zetten (en hopen dat die blijft staan) en dan uit de chickenloop haken en trachten chickenloop ook aan het paaltje te hangen - en dan rennen naar de kite


En juist onder die omstandigheden kies ik er voor de QR te trekken. Er zijn niet overal paaltjes, of je moet lang (overpowered) lopen. Kniediep water, QR trekken, kite ligt drukloos op het water op zijn rug. Sprintje trekken, kite pakken, borgen, rustig lijnen weer uitlopen en oprollen.

Ik kies specifiek voor het water omdat in het water de kite eerder blijft "kleven". Op het strand gaat de kite wel eens schuiven, wat vervelend is maar bovendien schade kan toebrengen.

Ga je dat redden als er veel wind staat? Drijft de kite dan niet te snel af?
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #11 Januari 06, 2014, 11:51:10
edit2Rapporteer  
ga binnenkort toch zelf eens uit testen, komt steeds vaker voor dat er niemand op de kant is om kite aan te pakken (of iedereen staat op het water of is al naar huis Wink )
Robin73

Berichten: 948
Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #12 Januari 06, 2014, 19:52:18
edit2Rapporteer  
Als er niemand is trek ik gewoon mijn QR. Nadeel vind ik wel dat mijn lijnen altijd in de knoop zitten. Op de een of andere manier wikkelen mijn lijnen om de open chickenloop en wordt het een groot zooitje.
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #13 Januari 06, 2014, 20:12:15
edit2Rapporteer  
Ik heb vorig jaar deze vraag eens gesteld tijdens de NKV Safety clinic.
Antwoord: waarom niet je QR trekken? Want dat is precies waar die voor is.



Juist, je kan eerst proberen te self landen en mocht dat niet lukken dan je QR trekken.

Komt toch op het zelfde neer als un hooken?   met leash aan safety ?
onzin

Berichten: 451
Antwoord #14 Januari 06, 2014, 20:58:23
edit2Rapporteer  
Ik heb hier slechte ervaring mee was uitgehaakt en probeerde m'n kite tegen de wind in te trekken en toen ving de kite toch een hoop wind waardoor hij met mij aan de haal ging en ik uiteindelijk in de duine belande m'n kite naar de klote ik trek gewoon m'n safety voortaan als er niemand op het strand is
markymarc

Berichten: 296
Logs: 0 | 488 uur
Antwoord #15 Januari 06, 2014, 21:29:24
edit2Rapporteer  
In het buitenland is 'tether launch' helemaal in en schijnt niemand meer hulp te vragen aan elkaar met starten en landen...

In NL zie ik dit eigenlijk nog niet..

Is dat een oplossing voor de zoektocht naar safe self launch & -land?
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #16 Januari 06, 2014, 21:45:21
edit2Rapporteer  
ga morgen op Mirns m'n self-launch/land hulpje uitproberen.

Zal proberen er een video van te maken
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.