mooie kitespots Portugal gevraagd

Dennisairtime

Berichten: 328
Januari 12, 2014, 21:05:54
edit2Rapporteer  
Ik ga in april naar Albufeira in Portugal.
Ik heb een auto gehuurd omdat ik mooie kitesurfspots wil bezoeken. Het liefst met mooie golven.

Wie weet waar ik het beste heen kan?
feddomw
Gast
Antwoord #1 Januari 12, 2014, 21:58:43
edit2Rapporteer  
Als je bereid bent te rijden: ik ben vorig jaar in Sagres geweest. De Westkust heeft bizar mooi golven op vele spots. Ik heb nauwelijks tot geen kiters gezien, wat ik ook wel snap gezien de grootte en de aard van de (prachtige) golven.

Ik kan je helaas niets over kiten daar vertellen, ik weet dat er aan de Zuidkust wel degelijk spots zijn. Volgens mij tussen Faro en Albufeira meerdere. Richting dat natuurgebied bij Vale de Lobo dacht ik.

brian

Berichten: 440
Logs: 0 | 8 uur
Antwoord #2 Januari 12, 2014, 22:04:42
edit2Rapporteer  
Alvor is een mooie vlakwaterspot, dus die zou ik zeker even opzoeken. Toen ik in de Algarve was, was dat de enige spot waar ik gekite heb. Deze spot ligt wel aan de zuidkust en dus een stuk dichterbij dan Sagres. ThumpsUp

Succes.
Marcel~

Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #3 April 19, 2014, 22:52:34
edit2Rapporteer  
Ik vertrek woensdag naar Alvor. Over drie weken kan ik je er alles over vertellen '-)
bluebit

Berichten: 224
Antwoord #4 April 24, 2014, 15:52:25
edit2Rapporteer  
Sagres is verre van optimaal voor kitesurfers, kust leent zich daar erg slecht voor vandaar dat daar zelden kiters zitten. Alvor is vaak goed, en als daar geen wind is, iets meer richting spaanse grens rijden.
Dennisairtime

Berichten: 328
Antwoord #5 April 29, 2014, 07:19:04
edit2Rapporteer  
Ik ben al weer een week terug. Even terug koppeling voor degene die nog willen gaan of er nu zijn.

Met wind uit het noorden of noordwesten wat vaak voorkomt is de westkust het best geschikt. Ik heb hier zelf één keer gevaren bij Carrapateira. Mooie wavespot met fikse golven. Wel even wennen als je de noordzee gewend bent maar wel erg gaaf.
Ik had helaas de pech dat de wind bijna de rest van de tijd dat ik er zat uit oostelijke richting kwam.
Heb bij Alvor gekeken maar daar waaide het niet goed.
Faro is daarentegen wel heel mooi. Als je naar Ilha de Faro rijd een schiereiland wat iets onder het vliegveld ligt en je rijd naar het uiteinde van het eiland dan loopt er een houten steiger naar het einde van het schiereiland. Dit is wel 20 tot 30 minuten lopen maar zeker de moeite waard. De locals komen hier ook en het is er erg rustig. Er is hier een lagune die met vloed vol loopt. Super vlak water en schitterend uitzicht. Heb hier lekker kunnen knallen met zo'n 25 knopen wind. Het niveau van de locals is niet hoog dus je maakt al snel de blits daar als je een kiteloop trekt. Grin Als de wind hier meer uit het zuiden komt kun je ook op zee mooi varen maar dit heb ik niet gehad.

@Bleubit, Sagres is wel lekker bier  Wink Ben hier ook wezen kijken als je van golfsurfen houd zonder kite is het hier wel schitterend. Glassy water en super cleane golven als het niet waait.

Succes
bluebit

Berichten: 224
Antwoord #6 April 29, 2014, 07:59:20
edit2Rapporteer  
Is dat de spot met uitzicht op het vliegveld?  Mooie wandeling langs alle vissershuisjes?  Op die plek wordt kiten sinds vorig jaar gedoogd tenzij een visser klaagt... Geniale spot
PieNO

Berichten: 1721
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #7 April 29, 2014, 08:16:05
edit2Rapporteer  
Viana Del Castello. ligt boven in Portugal dicht bij Porto. In de zomer dikke termiek. met een beetje geluk in juli/ag elke dag wind. Neem wel wetsuite mee want het water is echt fis daar. Ook in de zomer.

Water conditions: 12-35 knots thermal wind almost all days in summer. Good peaks and barrels on good days. Starts working at less than 1m and holds up to 2m+. Easy 2-4 feet right handers waves outside the pier.
stinus

Geen avatar

Berichten: 12
Antwoord #8 April 29, 2014, 12:19:50
edit2Rapporteer  
Dennis, zou je die spot willen pinpointen op Maps? Ben heel benieuwd, want ben een paar keer op Ilha de Faro geweest en heb die spot de je beschrijft nog nooit gezien. Zou er over een paar weken graag heen willen.

En wat zijn de ervaringen in Faro / Algarve met windguru? Zijn die een beetje accuraat? Is er bijvoorbeeld thermische wind die je niet in de voorspellingen ziet?
bluebit

Berichten: 224
Antwoord #9 April 30, 2014, 11:36:58
edit2Rapporteer  
ik denk dat ie deze spot bedoelt:

https://www.google.com/maps/place/36%C2%B059'16.3%22N+7%C2%B057'54.1%22W/@36.9878611,-7.9650278,7768m/data=!3m2!1e3!4b1!4m2!3m1!1s0x0:0x0


edit: hmm, de link hierboven moet je maar even copy pasten, als je hem aanklikt laat ie iets anders zien.

en de thermische wind zie je doorgaans niet in de voorspellingen. In de zomer komt de wind omlaag langs de west kust van portugal en draait dan tegen de klok in. Meestal komt ie dan aan land bij Faro, of verder naar het oosten/Tarifa.


[edit] link werkt weer, als je weet hoe: http://www.kitehigh.nl/wiki/Kitehigh/Siteonderdelen/Forum/Handleiding/Links%20maken
Dennisairtime

Berichten: 328
Antwoord #10 Mei 06, 2014, 08:02:57
edit2Rapporteer  
Dennis, zou je die spot willen pinpointen op Maps? Ben heel benieuwd, want ben een paar keer op Ilha de Faro geweest en heb die spot de je beschrijft nog nooit gezien. Zou er over een paar weken graag heen willen.

En wat zijn de ervaringen in Faro / Algarve met windguru? Zijn die een beetje accuraat? Is er bijvoorbeeld thermische wind die je niet in de voorspellingen ziet?
De link met de spot die Bleubit geplaatst heeft is precies die plek ja.
Thermische wind heb ik niet gehad. Misschien is dit wel het geval in de zomer. De wind die ik daar had kwam uit zuid-zuidoost een beetje uit de richting van Tarifa. Ik heb daar gewoon windfinder gechecked want ik vind windguru zowiezo ook al in Nederland niet echt best.
Kemperman

Berichten: 491
Antwoord #11 Mei 06, 2014, 09:16:11
edit2Rapporteer  
Net een paar dagen terug van costa da caparica (tussen albufeira en lisboa in). Albufeira is flink veranderd door de storm hercules. De storm heeft veel zand in de lagoon gebracht waardoor het water behoorlijk ondiep is. Wel een heerlijke vlakwater spot.

Costa da caparica en guincho zijn het proberen waard. Mooie golven en ik begreep dat guincho het meest windzeker is. Daar waren ook de hoogste golven. Er steekt daar wel een rotsblok uit het water, dus altijd op tijd keren.

Albufeira


Costa da caparica
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #12 Mei 06, 2014, 09:42:42
edit2Rapporteer  
@kemperman,

Dat is niet albufeira want dat ligt in zuid portugal.

Dit is lagoa de albufeira net onder lissabon Smiley 
Kemperman

Berichten: 491
Antwoord #13 Mei 06, 2014, 10:19:06
edit2Rapporteer  
Ah zo. Ik was al verbaasd toen ik lagoa de albufeira op de kaart zag staan. Ik dacht dat het veel meer zuidelijk lag. Klopte dat toch nog.

Nog steeds een mooie spot, alleen een beetje te ver uit richting dan.
Marcel~

Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #14 Mei 13, 2014, 00:18:23
edit2Rapporteer  
Ik ben sinds woensdag terug van twee weken Alvor. Eerste week dagelijks wind vanaf 15.00 uur. Echt thermisch gestuurd. Wind draait ineens, soms wel 180 graden en neemt toe tot 5 Bft. Wel 20 minuten wandelen. Omrijden kan maar kost je ook 20 minuten en de dam was me te slecht om met de huurpanda te wagen. Ze waren het trouwens wel aan het repareren. Rest van de tijd lekker weer. Ook nog een keertje Carrapatiera aangedaan. Inderdaad wereldgolven maar veel krachtiger dan in ons landje. Je moet je dus niet laten spoelen daaro ;-)

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.