Dewower line geknapt van Airush bar

ItsMe.Erik

Berichten: 1134
Januari 20, 2014, 21:36:48
edit2Rapporteer  
Ik vaar nu al een tijdje de Airush smart bar van 2012 en 2013. Ik vind persoonlijk de bar goed doordacht,  maar onlangs kreeg ik voor de 2x maal een klein probleempje wat ik jullie niet wilde onthouden.

Ongeveer een jaar geleden met een redelijke storm, stond ik met een 6je op het water en breekt net na een hoge sprong de depower line. Ik heb gelijk met de winkel waar ik de bar gekocht had contact op genomen. De winkel zou dit voorval voorleggen aan de fabrikant en mij terugkoppeling geven van hun bevindingen. Zonder problemen kreeg ik gelijk een nieuwe depower line en later kreeg ik de reactie dat zoiets nog niet eerder was voorgekomen. Nu wil het geval, dat ik ongeveer 4 weken geleden na een raily een raar knakje voelde en opeens de depower strap iets verder weg zat dan normaal. Voor de zekerheid ik rustig naar de kant en mijn andere bar gepakt.

Thuis heb ik de depower line voorzichtig uit de tubing gehaald en zoals ik al vermoede was de depower line in de tubing kapot gesprongen. (zie bijgevoegde foto). Dit was de 2de maal dat de depower line brak. Dan kan het mijn inziens niet toeval zijn. Dus op een of andere manier moet de line inter de PU tubing schaven. Omdat ik nog zo'n bar heb, maar dan van een jaartje later heb ik gelijk de depwer line voorzichtig uit de PU tubing gehaald, zodat ik kon zien of er eventueel beginnende slijtage was. Zie bijgevoegde foto voor het resultaat.

Hier schrok ik toch wel van. je zal maar eens in een loop de depower line breken omdat je niet zag dat ie al half door was.

Zijn er meer die vergelijkbare ervaringen hebben met de Airush bar of een bar met dunnere depower lijnen, zoals de airush bar?

Hier wat technische gegevens van de bar
De airush bar heeft vanaf 2011 een PU tubing om de depower line heen zoals veel meer merken dit doen. De tubing is mooi slank van 6mm en de depower line in de tubing rond de 4,5 mm (2500kg breeksterkte). De depwer line is aan de uiteinden vast gestikt, zodat het geen kant uit kan. De depower line is vervolgens aan de depower strap geknoopt en netjes afgewerkt met een kousje er overheen.

Ik heb hieronder de foto's van de bar, hoe de depower line bevestigd zit in de bar, de kapotte lijn en de nieuwe depower line met slijtages
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #1 Januari 20, 2014, 22:08:11
edit2Rapporteer  
Juist een van de nadelen van PU tubing. Je ziet de conditie van je lijn niet.

Er komt toch water in plus fijn zand. Dat icm druk van buitenaf door de bar die er langs schuift kan op lange temijn meer schade geven dan je zou denken. De vezels worden gewoon stukje bij beetje doorgesneden.

Dit verhaal heb ik van Cabrinha's ook wel eens langs zien komen, en m'n F-One bar vrat op een gegeven moment de PU tubing zelf op.

Ik hoef het niet meer. Het slijtage verhaal is een wassen neus. En een bar beweegt ook nog eens soepeler zonder die tubing.
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #2 Januari 20, 2014, 22:30:42
edit2Rapporteer  
heb ook de Airush bar (en kite) maar nog niet veel gebruikt, maar zal het in de gaten houden!!!
mijn Genetrix kites hebben doorzichtige PU wat visuele controle makkelijker maakt.

@Faxie, PU scheelt je echt een hoop depowerlijntjes hoor!  ligt ook wel aan de vaaruren uiteraard.
stefan@

Berichten: 618
Logs: 0 | 464 uur
Antwoord #3 Januari 20, 2014, 22:39:04
edit2Rapporteer  
Ff in de gaten houden heb ook de 2012 bar,  had wel laatst nadat ik me safety trok dat me safety lijn gebroken was, bar was 2 maanden oud en de eerste keer dat ik ermee me safefy gebruikte,  was wel veilig,  kite was meteen foetsie,   gelukkig kon een maatje van me ,me kite nog redden......
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #4 Januari 20, 2014, 23:02:29
edit2Rapporteer  
Het lijkt erop dat de tube een te scherpe bocht moet maken waardoor er intern een scherpe rand onstaat die de lijn opvreet. Door de dunne lijn die ze gebruikt hebben gaat het dan net iets te snel kapot.
FlyingHigh

Berichten: 2707
Antwoord #5 Januari 20, 2014, 23:28:50
edit2Rapporteer  
Die dewowerlijntjes ook altijd  Grin

Zouden allemaal doorzichtige depowertubing moeten maken. Kan je altijd zien hoe de staat van het lijntje is.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.