Voordelta, voorlopige tussenstand kitesurfen op de Brouwersdam, Oostvoorne, MV2

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Januari 29, 2014, 20:09:22
edit2Rapporteer  
Een voorzichtige conclusie die getrokken kan worden uit de evaluatie van het kitesurfen in de voordelta met betrekking tot Natura 2000 pakt vooralsnog niet negatief uit volgens Tom Rotmans:

- MV2/ Slufter - ondanks bezwaren behoud van de huidig locatie. Een paar aanpassingen vwb begrenzing. De poeltjes blijven voorlopig beschikbaar. Een proefperiode van 2 jaar!
- Oostvoorne / Autostrand: een verkleining van de kitesurfzone. Een duidelijke grens/afbakening ivm teveel verstoring.
- Brouwersdam: geen significante veranderingen
pallo

Berichten: 93
Antwoord #1 Januari 29, 2014, 21:21:42
edit2Rapporteer  
om wat voor verkleining zou het gaan bij Oostvoorne?
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #2 Januari 29, 2014, 21:59:36
edit2Rapporteer  
zucht.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #3 Januari 29, 2014, 22:04:46
edit2Rapporteer  
om wat voor verkleining zou het gaan bij Oostvoorne?

Het meest logische lijkt me dat ze de wegvaarzone laten vervallen zodat de grens 1 rechte lijn word, maar nu ben puur aan het speculeren dus pin me er niet op vast.
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #4 Januari 29, 2014, 22:10:10
edit2Rapporteer  
Maar goed ook: Slufter is zowat het meest benutte kitesurf/windsurf strand van Nederland: gedurende heel het jaar door haaste elke dag dat er wat wind is zijn er wel kiters en windsurfers.
Zlefs op mAandag 27/1 bij 5 graden afzakkend naar 3 graden
http://vimeo.com/85278996
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #5 Januari 29, 2014, 22:14:12
edit2Rapporteer  
Vooralsnog geen slecht nieuws dus!
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #6 Januari 29, 2014, 23:53:30
edit2Rapporteer  
Het had veel erger gekund, dus op zich wel goed nieuws Smiley
CCaptain

Berichten: 254
Antwoord #7 Januari 30, 2014, 14:47:08
edit2Rapporteer  
Ik ben ook opgelucht  ThumpsUp
Tijdens het proefjaar, 2013, waarin kiten op de Slufter gedoogd werd zijn er toch regelmatig overtredingen geconstateerd.
Er werd nog best vaak in het verboden gebied gevaren en de kans dat er een algeheel surfverbod op de Slufter zou komen was groter dan velen hier denken.

We mogen blij zijn met de proefperiode van 2 jaar maar zullen wel ons best moeten doen om overtredingen te voorkomen.

Natura 2000 is natuurbescherming in Europees verband:

De Europese Commissie heeft als wettelijk kader de Vogelrichtlijn van 1979 en de Habitatrichtlijn van 1992 om de bescherming en het behoud van Natura 2000-gebieden af te dwingen.

Er is afgelopen jaar aan dossiervorming gedaan vwb het vastleggen van overtredingen. Wanneer dit dossier te dik wordt kan de Slufter alsnog dicht gaan. De Europese Commissie vindt men nou eenmaal belangrijker dan een paar vliegers... 

De komende 2 jaar iig weer lekker knallen op sluffie  Joepie
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #8 Januari 30, 2014, 15:59:32
edit2Rapporteer  
Met de jaarlijkse strandafslag wordt de dam ook steeds kleiner. Bijna geen strand meer over met een beetje serieuze vloed. Weet iemand of en wanneer er zand bijgespoten wordt? Deze zomer wordt het dringen....
Reodude

Berichten: 434
Antwoord #9 Januari 30, 2014, 16:43:32
edit2Rapporteer  
Ik heb eens ergens gelezen dat dit 2015 zou gebeuren...na iemand van rijkswaterstaat gdsproken te hebben, zou er een stuk strand vanaf de plaat aan het sas tot aan de kitezone gespoten worden, eerste stuk strand langsheen de dam zou vissersgebied zijn...
Maar er zijn geen euroontjes....dus of dat allemaal gaat doorgaan is de vraag.
Op de Bdam zullen we moeten leren driftlaunchen haha dat wordt nog leuk in de weekends bij hoog water...
Greetz
Dude Cool
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #10 Januari 30, 2014, 18:13:29
edit2Rapporteer  
Met de jaarlijkse strandafslag wordt de dam ook steeds kleiner. Bijna geen strand meer over met een beetje serieuze vloed. Weet iemand of en wanneer er zand bijgespoten wordt? Deze zomer wordt het dringen....
Begin van het seizoen word er door de plaatselijke ondernemers zelf iets van 40.000 kuub zand gestort aan de zuidkant van de dam, de vraag is alleen of dat geen druppel op een gloeiende plaat is zo snel als dat het zand daar wegspoelt en het is dan ook te hopen dat de overheid ook flink gaat opspuiten. Het liefst volgende winter al!

Probleem is alleen dat het voor de waterbouwkundige veiligheid van Brouwersdam niks uitmaakt of daar zand ligt of niet. Het heeft alleen maar recreatieve en economische waarde.
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #11 Januari 30, 2014, 19:22:56
edit2Rapporteer  
Maareh,  heeft niemand de spelfout gezien in de topic titel?  Grin
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #12 Januari 30, 2014, 19:47:43
edit2Rapporteer  
Oeps, nu wel (schaam)

Ik geef Tom maar de schuld door me in de war te brengen door het de Zeeuwse voordelta te noemen...
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #13 Januari 31, 2014, 00:18:40
edit2Rapporteer  
De naam Zeeuwse Voordelta wordt door RWS in het Natura 2000 proces gehanteerd.
Let op: de genoemde zaken zijn een eerste voorzichtige conclusie. Voordat het uiteindelijke echte beheerplan tot stand komt zijn we al snel een paar maanden verder.  Voor de MV2 / Slufter is het de komende tijd meer dan ooit zaak om de zaken met betrekking tot de kitesurfzone te respecteren.Anders gaat de boel hier echt keihard dicht! 
Bij de verkleining van de zone Oostvoorne / autostrand is er sprake van een "rechte begrenzing"aan met name de noordzijde. Dit is overigens een gebied wat hard aan het dichtslibben is.

Voor wat betreft zandsuppletie op de Brouwersdam heb ik daar wel iets vanuit de gemeente gehoord maar echte concrete zaken kunnen we daar nu nog niet in benoemen.

En wederom nog eens een keer de oproep: Vanuit de NKV zijn we echt keihard bezig om onze kitesurfspots open te houden en als het even kan nieuwe te creëren. Hoe meer leden / hoe groter de verenging , hoe beter de NKV haar werk kan doen. Een lidmaatschap kost je € 35 per jaar en daar krijg echt veel voor terug! Ben je nog geen lid meld je dan alsnog aan! Samen staan we sterk(er)!
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #14 Januari 31, 2014, 12:01:45
edit2Rapporteer  
Prima om het hier bekend te maken maar 60% van de surfers die straks weer komen zien deze berichten nooit dus dat gaat zeker mis. Weet niet of daar plannen voor zijn, maar het lijkt mij een primaire taak om dit zo goed mogelijk aan te geven op locatie in verschillende talen.
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #15 Januari 31, 2014, 12:10:08
edit2Rapporteer  
Ben ook van mening dat er verhoudingsgewijs erg weinig overtredingen begaan worden. Soms is men zich er niet van bewust en soms is het meer onmacht waardoor men in een verboden zone terecht komt. Voorlichting on the spot idd.
marcos

Geen avatar

Berichten: 4
Antwoord #16 Januari 31, 2014, 18:43:23
edit2Rapporteer  
Check, ik zie het ook zo!
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #17 Februari 01, 2014, 06:50:43
edit2Rapporteer  
Prima om het hier bekend te maken maar 60% van de surfers die straks weer komen zien deze berichten nooit dus dat gaat zeker mis. Weet niet of daar plannen voor zijn, maar het lijkt mij een primaire taak om dit zo goed mogelijk aan te geven op locatie in verschillende talen.

Dat er op het gebied van "communicatie" nog veel te verbeteren valt is tijdens de diverse bijeenkomsten betreffende deze materie, uitgebreid besproken.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #18 Februari 01, 2014, 09:49:10
edit2Rapporteer  
Binnen wat voor tijd bestek wordt bijvoorbeeld de begrenzing op de Slufter en het Autostrand aangepast? Ik wil best wel weer van die A3-tjes (A2-tjes?) op gaan hangen tot waar je mag varen.
feddomw
Gast
Antwoord #19 Februari 01, 2014, 11:34:52
edit2Rapporteer  
Met de jaarlijkse strandafslag wordt de dam ook steeds kleiner. Bijna geen strand meer over met een beetje serieuze vloed. Weet iemand of en wanneer er zand bijgespoten wordt? Deze zomer wordt het dringen....

Toch raar dat ze vorig jaar bezig waren gedurende MAANDEN bij Westerschouwen/Haamstede (en Renesse?) en dan niet die schepen ook gewoon voor de Dam laten doorwerken? Alle materialen zijn al ter plaatse en kunnen gewoon in Oostelijke richting doorrijden/doorvaren.

Er is bijvoorbeeld bij de Vuurtoren strandopgang bij Haamstede zo ontzettend veel zand bijgekomen. Echt heel heel heel erg veel. En dat is frappant omdat gezien de hoogte (en diepte) van de duinen daar, je ook zou denken dat het waterbouwkundig niet direct nodig is. /leek-modus.
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #20 Februari 01, 2014, 18:07:10
edit2Rapporteer  
Prima om het hier bekend te maken maar 60% van de surfers die straks weer komen zien deze berichten nooit dus dat gaat zeker mis. Weet niet of daar plannen voor zijn, maar het lijkt mij een primaire taak om dit zo goed mogelijk aan te geven op locatie in verschillende talen.

Dat er op het gebied van "communicatie" nog veel te verbeteren valt is tijdens de diverse bijeenkomsten betreffende deze materie, uitgebreid besproken.

Ok klinkt goed zo te horen gaan er spijkers met koppen geslagen worden Smiley
kite2fly

Berichten: 234
Antwoord #21 Februari 01, 2014, 18:18:43
edit2Rapporteer  
Misschien een stickers per spot laten maken en plakken waar dat kan.
Stickers omdat die niet weg waaien. Door gebruik te maken van een QR code hoeven ze niet groot te zijn.

Text; BEFORE YOU KITE HERE. This spot is in danger. Know the rules & respect the rules!
QR code: Rechtstreeks naar een pagina (kitehigh server) waar te zien is wat wel/niet toegestaan is. Eventueel een nivo indicator en een live indicator groen/rood welke aangeeft dat het aflandig is of niet.
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #22 Februari 01, 2014, 18:31:53
edit2Rapporteer  
Zit wat in, maar ik zie niet iemand met dikke wind eerst met zn mobiel een of andere QR code checken. Ik niet in elk geval!   Grin
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #23 Februari 02, 2014, 14:30:48
edit2Rapporteer  
nog even een plaatje voor de "zaken "zoals ze er nu liggen.....
kite2fly

Berichten: 234
Antwoord #24 Februari 02, 2014, 14:50:32
edit2Rapporteer  
Eerlijk gezegd denk ik dat als die gele stippellijn de grens gaat worden er alleen maar meer problemen gaan komen. De begrenzing door het "gat" doortrekken lijkt me veel logischer en beter te handhaven.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.