Beginers set

boschg

Geen avatar

Berichten: 8
Maart 17, 2014, 13:54:06
edit2Rapporteer  
Dit voorjaar wil ik gaan beginnen met kiteboarden. Heb al zo'n 25 jaar ervaring met windsurfen en ook redelijk wat gevlogen  ;)met verschillende kit vliegers delta en matras van zo'n 2m spanwijdte.
Denk dus dat ik al wel feeling heb maar geen ervaring Smiley

Van een kennis kan ik een leuke kite set overnemen, maar ik heb dus geen idee of dit voor mij een goede set is om me te behginnen. Het gaat om een North Rebel kite uit 2009 van 9m2 en een Naish boardje van 145x40cm (Haze of zo?? )

Zelf ben ik 1.90m en ongeveer 87kg en zal waarschijnlijk het meest op het Veluwemeer gaan varen.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 Maart 17, 2014, 13:58:35
edit2Rapporteer  
Goed setje, alleen wil je met jouw gewicht en binnenwater er wel een grotere kite bij hebben om ook met 4-5bft te kunnen oefenen in plaats van de bijna 6bft die je nodig hebt om met een 9m het water uit te komen.


Vergeet je niet eerst les te nemen?
boschg

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #2 Maart 17, 2014, 14:45:38
edit2Rapporteer  
Thanx voor je snelle reactie!
Lessen staan al gepland voor eerste week van mei bij kitesurles.nl in Scheveningen Smiley
Mijn dochter van 14 wil ook gaan kitesurfen zij weegt ongeveer 53kg kan zij met deze 9m kite surfen? Of is het voor haar dan weer net te groot?
Nijlpaard.

Berichten: 104
Antwoord #3 Maart 17, 2014, 15:14:24
edit2Rapporteer  
Voor mij als 55-60 kilo is 9m te doen, maar dan vaar je wel bij minder wind! ik ga altijd met de 9M van 16 - 22 knopen varen. ( ongeveer 4 BFT volgens mij )

ik vaar dan trouwens wel met een Slingshot RPM
Michael van der Hoek

Berichten: 404
Antwoord #4 Maart 17, 2014, 15:21:52
edit2Rapporteer  
met die 9m moet ie toch wel eerder al uit het water kunnen komen?

Ik vaar mijn torch 9m vanaf 18knopen op een boardje van 143 x 41 met 95 kilo!
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #5 Maart 17, 2014, 17:23:04
edit2Rapporteer  
met die 9m moet ie toch wel eerder al uit het water kunnen komen?

Ik vaar mijn torch 9m vanaf 18knopen op een boardje van 143 x 41 met 95 kilo!

....echt?

ik heb zo'n gevoel dat je toch iets te optimistisch bent over de lowendpotentie van jouw Torch ....  Shocked
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #6 Maart 17, 2014, 17:40:39
edit2Rapporteer  
Ik vind het een beetje een vreemde combinatie. Het board is verhoudingsgewijs erg groot. Het voordeel is dat je er wel iets sneller mee zult kunnen varen. Een 9 meter is niet erg groot voor iemand van 90kg. Op binnenwater is de wind vaak minder stabiel en minder hard dan op zee...
 
Ik zou je een grotere kite aanraden, of een groter board. (Spleene Door of zoiets). Dat is een heerlijk beginnersboard en speciaal voor lichtweer. Later, als je dan lekker kan varen zou ik een 'normaal' board erbij kopen van ongeveer 130-136.
Jij en je dochter schelen te veel qua gewicht om een deugdelijke set van 1kite en 1 board te kopen.

Kites hebben een 'sweet spot' dat betekent dat ze bv tussen de 20 en 25 knp het lekkerste varen. Je kunt dan vanaf 16 knp harkend op en neer en tot 33 knp stuiterend erachteraan.  Beter 2 kites zoeken.
boschg

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #7 Maart 17, 2014, 19:45:03
edit2Rapporteer  
Jij en je dochter schelen te veel qua gewicht om een deugdelijke set van 1kite en 1 board te kopen.

Dat begrijp ik, ik doelde erop of mijn dochter met de 9m kan varen en ik er een grotere kite bij koop voor mezelf, en dan evt bij hardere wind zelf met de 9m kan varen?
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #8 Maart 17, 2014, 19:59:47
edit2Rapporteer  
Eén 9m kite voor je dochter van 55 kilo is niet realistisch, tenzij kiten niet persé leuk hoeft te zijn.  Als je kiten leuk, snel en veilig wilt leren, heb je al snel de beschikking nodig over meer dan 1 kite.
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #9 Maart 17, 2014, 20:29:41
edit2Rapporteer  
9 is voor je dochter aan de grote kant, maar kan wel, als het weinig waait. 7-9-12 zou voor jullie interessant kunnen zijn. Er zijn veel goede beginnerssets voor weinig te koop.
boschg

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #10 Maart 18, 2014, 09:59:47
edit2Rapporteer  
Ok thanx allemaal voor de reacties. Ga eens goed om me heen kijken wat er wordt aangeboden.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #11 Maart 18, 2014, 10:39:17
edit2Rapporteer  
Ik zou gewoon eerst eens lekker  les nemen. Met een flinke windsurf en vlieger ervaring heb je ( als het goed is) al een goed inzicht in het wind/water verhaal en zul je wsch snel progressie maken.
Afhankelijk van je eigen kunnen, de behoefte ( welke stijl / hoe vaak wil je , waar, gaan varen enz) kun je dan een betere keuze maken.

In het algemeen kun je zeggen dat de keuze voor  oppervlakte van je vlieger een som / combinatie  van factoren is:
- gewicht rider
-hoeveelheid wind
- afmetingen van je board ( een groot of klein  board scheelt al snel 1 "maat" vlieger. Hoe groter je board hoe meer lowend / hoe kleiner je board ( je raadt het al Wink ) hoe meer highend.
- Waar ga je varen: op zee is het wel zo comfortabel dat je een goede druk / kracht in je vlieger hebt. Je moet immers je weg door de branding / golven vinden. Op binnenwater loop je al snel makkelijker "hoogte".....
- het soort / type vlieger: sommige vliegers staan meer "open" dan andere.  Bij de afmetingen van vliegers praten we tegenwoordig over  het totale oppervlakte van de vlieger. Een 9m C-shape is een heel ander verhaal dan een 9m Bow / Sle. Daarbij hebben sommige vliegers meer depowermogelijkheden dan anderen.
- ( voor een beginner niet direct het meest benoemde onderdeel) de lengte van je lijnen: langere lijnen geven meer lowend en omgekeerd, kortere lijnen geven meer highend.
- Last but zeker not least: de vaardigheid van de rider!

en natuurlijk voor maar € 35,- per jaar even lid worden van de Nederlandse Kitesurf Vereniging  ThumpsUp
 
Michael van der Hoek

Berichten: 404
Antwoord #12 Maart 18, 2014, 12:35:42
edit2Rapporteer  
@ Limbo, Echt ja! Vaart niet prettig maar kan dan net hoogte houden Smiley Het is dus zeker wel mogelijk!
Vaak ben ik ook te lui om de 12 op te pompen als de wind wegzakt, vaar ik gewoon door met de 9 tot t echt niet meer gaat.

Dan heeft het vaak ook al geen nut meer om de 12 te pakken daarna want dan is de wind echt weg.

Maargoed, dit was niet het topic verhaal Grin
Straight edge

Berichten: 526
Antwoord #13 Maart 21, 2014, 20:58:41
edit2Rapporteer  
Vraagje ik kan slingshot rally kopen 7 m of een  Cabrinha Chaos 2013 7m
Bijde 7 m bijde 2013 . Ben beginner nog dat dan wel. Welke is het slimste om  te doen?
Gehaktdag

Berichten: 549
Antwoord #14 Maart 21, 2014, 21:14:04
edit2Rapporteer  
Vraagje ik kan slingshot rally kopen 7 m of een  Cabrinha Chaos 2013 7m
Bijde 7 m bijde 2013 . Ben beginner nog dat dan wel. Welke is het slimste om  te doen?

Rally is een prima beginnerskite, die Chaos is een freestyle c-kite meer geschikt voor gevorderden.
Straight edge

Berichten: 526
Antwoord #15 Maart 21, 2014, 21:34:16
edit2Rapporteer  
Dank u
boschg

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #16 Maart 23, 2014, 16:04:05
edit2Rapporteer  
Heb gisteren een Cabrinha set (2013) gekocht, een 12m Switchblade icm Xcaliber, compleet met trapeze, wetsuit (ja precies goede maat Wink ) en een tas voor de vakanties. Erg blij mee.
Eind volgende maand 3 dagen les kan bijna niet wachten (........ maar doe tat toch maar wel!)
PvanEE

Berichten: 66
Antwoord #17 Maart 23, 2014, 16:44:17
edit2Rapporteer  
Dat is een fijne kite om mee te beginnen... Ik ben ook beginnende kiter (sept 2013) en heb een 2013 Cabrinha SwitchBlade 2013 kan al redelijk op en neer varen en hoogte lopen. Heb toevallig net een Switchblade 2014 9 mtr erbij gekocht. Ik vind het een fijne kite.
Ik zou zeker les nemen want je staat er van versteld wat een krachten er op komen, en je ziet links en rechts toch mensen die bij het oplaten van de kite al in de problemen komen.
Ik heb zelf les genomen bij Natural-High.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #18 Maart 24, 2014, 01:31:23
edit2Rapporteer  
Als ervaren windsurfer zou ik nooit zonder les een kite zelfstandig oppakken. Je hebt een - punt, je trekt uit automatisme te graag aan de bar, omdat je met windsurfen zo weer controle krijgt over je zeil. Met kiten werkt dat averechts. Ik ga medelijden krijgen met je instructeurs, die zullen geen stembanden meer overhouden na 100x Bar los schreeuwen. Tja... Dat heet nou het windsurf syndroom Wink
boschg

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #19 Maart 24, 2014, 09:22:00
edit2Rapporteer  
Dank voor je tip Wink ga ik zeker onthouden. Hopelijk helpt mijn vlieger ervaring om dit snel af te leren.
Ik heb mijn instructeur voorbereid, hij weet dat ik surfervaring heb!
Kayen

Berichten: 72
Logs: 0 | 130 uur
Antwoord #20 Maart 24, 2014, 18:28:58
edit2Rapporteer  
Met vliegeren hang je meestal ook aan de bar. Maar goed, als je het in je hoofd herhaalt, dan leer je snel genoeg om NIET aan de bar te hangen. 11 of 12 meter is beter voor jou. Of je moet dit doen en dan een 12 erbin kopen. Board ook wel aan kleine kant. Kunt beter een iets breder board nemen van bijv. 42cm breed. Succes en have fun!
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #21 Maart 24, 2014, 19:00:08
edit2Rapporteer  
Voor mij als 55-60 kilo is 9m te doen, maar dan vaar je wel bij minder wind! ik ga altijd met de 9M van 16 - 22 knopen varen. ( ongeveer 4 BFT volgens mij )

ik vaar dan trouwens wel met een Slingshot RPM

Das 5 Bft en begin van 6 Wink

En wat eagle jan zegt is helaas waar hehe!  Grin
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.