lightwind board

kite rookie

Geen avatar

Berichten: 16
April 29, 2014, 23:22:39
edit2Rapporteer  
hallo allemaal,

 Ik ben van plan om een 15m kite te lopen voor de dagen met weiig wind. Kunnen jullie me helpen met de volgende vragen,  ik ben 173cm en 70 kg, mijn grootste kite is een 11m

hoe groot moet mijn light board zijn?

wat is de beste lightwind board? ik heb al wat onderzoekwerk gedaan. Mijn voorkeur gaat uit naar een core fusion lightwind, hij is een stuk lchter en de normale core fusion is echt geweldig. )
flydoor met 5de vin, veel mensen zeggen dat die het beste hoogte loop, maar in vind heet een beetje groot ( 163x 46)

of een spleene door. deze zie ik betrekkelijk vaak.

alvast bedankt voor jullie reactie
BaSS

Berichten: 545
Antwoord #1 April 29, 2014, 23:38:40
edit2Rapporteer  
Ik heb een ook zo'n flydoor, maar dat is echt ongelooflijk saai als je er eenmaal een paar keer op het water hebt gestaan.. Ja je kan wel erg snel het water op.. maar meer dan baantjes varen is het dan niet.

Ik zou dan eerder voor een 17meter gaan en een "normaal" (medium) groot bord zoals bijvoorbeeld een FlyRadical van 144x46.

Ikzelf heb (na echt alles zonbeetje getest te hebben) bovenstaande combinatie, dus FlyRadical met 17m Zephyr en dan heb je er lang plezier van. Die FlyDoor geeft je als beginner misschien net 2 knoopjes voordeel, maar is een paar maanden later al zonde van je geld, zou ik in mn kite stoppen.

Die FlyDoor gaat overigens ook gek doen zodra je harder gaat varen (hij gaat zoeken en wat driften.. lijkt alsof ie zn grip verliest, maar doet dat niet), dus zodra de wind wat aantrekt is het een vreemd ding.. die FlyRadical kan je gewoon van 10 tot 18 knopen varen met die 17m.

Veel plezier!
paul56

Berichten: 684
Logs: 0 | 299 uur
Antwoord #2 April 30, 2014, 08:48:28
edit2Rapporteer  
Mijn keuze was 3 jaar geleden:
Flyradical L (139x43) met Zephyr. Nog NOOIT spijt gehad. ThumpsUp
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #3 April 30, 2014, 09:13:25
edit2Rapporteer  
Ik heb een RLboards Razor Carbon 138*44, hele goede prijs-/kwaliteitsverhouding. Mag je uitproberen, stuur maar een pm als je interesse hebt. Belangrijk is dat tie niet te rechthoekig is om er ook (een beetje) mee te kunnen springen.

Met welk boardje vaar je nu?
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #4 April 30, 2014, 09:18:07
edit2Rapporteer  
Ik heb lange tijd de een na grootste Spleene Door gehad. 154 geloof ik. Dit vaarde redelijk comfortabel en is prima om te cruizen en om sprongetjes te maken. Als je groter gaat heb je nog meer low-end, maar dan heb je ook echt een deur...
Varen met heel weinig wind is niet zo verschrikkelijk leuk, vind ik. Er zit ook een extra risico aan waar met name onze Oosterburen geen rekening mee houden. Zodra de wind een klein beetje afneemt, kun je niks meer en mag je zwemmen. Vaar dus ook met minimale wind nooit te ver uit, maar dat wist je misschien al...
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #5 April 30, 2014, 13:15:04
edit2Rapporteer  
@BaSS over welke flydoor heb jij het???
Je hebt 3 maten Flydoor......nu nog 2
Ik ken jou "problemen" helemaal niet.
Die Flydoor is mijn beste koop ooit geweest
BaSS

Berichten: 545
Antwoord #6 April 30, 2014, 15:21:01
edit2Rapporteer  
@Langbeest.. zijn er meerdere FlyDoors ? Ik dacht dat dat de FlyRadicals waren? Ik zie het nu .. nooit geweten.. Ik kijk ff welke maat ik heb Smiley

Aha, ik heb de FlyDoor 160x44..

@KiteRookie die (vrij grote) FlyRadical gebruik ik overigens alleen a low-end board, voor normaal weer is hij net ff te groot, maar het kan dus wel.
feddomw
Gast
Antwoord #7 April 30, 2014, 17:34:17
edit2Rapporteer  

wat is de beste lightwind board? ik heb al wat onderzoekwerk gedaan. Mijn voorkeur gaat uit naar een core fusion lightwind, hij is een stuk lchter en de normale core fusion is echt geweldig. )
flydoor met 5de vin, veel mensen zeggen dat die het beste hoogte loop, maar in vind heet een beetje groot ( 163x 46)


"het beste" kan ik niet zo veel mee. Misschien moet je zeggen waar je vaart en wat je wil varen. Zelf ben ik helemaal niet zo van de doors en grote TT's. Rukkend saai, niet mee te springen en vaak met een beetje power al snel niet meer te handlen.

Ik zou altijd voor een skim en/of freerace board gaan. Daar heb je (denk ik) het meeste lol van.

Een skim is gewoon onwijs goed om op te varen voor je skills, en is minder saai dan een door. Zeker als je met een 15m het water op gaat zal de chop en wind minimaal zijn en dus de beste tijd om "te oefenen". Dan is een skim ontzettend leuk en ook nog eens een goedkope optie.

Een freerace board loopt het beste hoogte, en is meer "allround" en leuker varen dan een echt race board, die ook nog eens vaak een fikse leercurve hebben. Dat heeft een freerace niet. Denk aan een Airush Sector.

North Nugget-achtige boards zijn ook leuk, maar vaak relatief duur en "net niet" t.o.v. een (free)raceboard.

Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #8 April 30, 2014, 18:33:03
edit2Rapporteer  
Heb zelf eerst een 16m vegas uit 2006 gehad, dat ding vond ik maar niks, windrange van 2 knopen. Heb nu al ruim een jaar een best ts 15m, dat ding is top. Vanaf 10kn kan ik met m'n gewone twintip varen en vanaf 11-12 goede druk voor uitgehaakte tricks. Met een 12 heb je hiervoor toch snel 16-17kn voor nodig, het hangt er dus vanaf wat je wil doen. Beetje op en neer varen kan idd snel met een raceboard/door maar indien je wat meer actie wil raad ik gewoon een grote kite aan naast je gewone twintip.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #9 April 30, 2014, 18:51:49
edit2Rapporteer  
Ga een raceboard niet met een deur vergelijken. Met een raceboard vaar je rondjes om alles en iedereen (op hydrofoils na dan), gaat bizar upwind zodra je in plane kunt komen en het gevoel van snelheid wat je er mee haalt als je goed gas geeft downwind lukt je op een twintip alleen als je bijna overpowerd bent.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #10 April 30, 2014, 19:14:31
edit2Rapporteer  
Ik heb het vermoeden dat kite rookie nog niet wil gaan racen, skimmen, strapless surfen of foilen. Een lichte grotere relatief speelse twintip geeft dan een kleine uitbreiding van de low end. Er zijn plaatsen in Europa en perioden in het jaar dat je dan net wel kunt varen/springen.
feddomw
Gast
Antwoord #11 April 30, 2014, 19:19:09
edit2Rapporteer  
Ik heb het vermoeden dat kite rookie nog niet wil gaan racen, skimmen, strapless surfen of foilen. Een lichte grotere relatief speelse twintip geeft dan een kleine uitbreiding van de low end. Er zijn plaatsen in Europa en perioden in het jaar dat je dan net wel kunt varen/springen.


Je zou wel eens gelijk kunnen hebben, Andre.... maar da's weinig extra lol of uitdaging voor een hoop meer geld.
Monkh

Berichten: 294
Logs: 0 | 403 uur
Antwoord #12 April 30, 2014, 19:37:57
edit2Rapporteer  
Ik vind grote TTs echt ruk varen. Poppen is lastig en met weinig wind kan je toch niet hoog springen.

Met een skim open je een heel nieuw blik aan tricks en fun en de low-end is bizar. Ze zijn ook superlicht dus ik neem hem bijna altijd mee, als er dan wat minder wind is kan je snel even wisselen terwijl de rest aan de kant staat.

Met een skim heb je trouwens misschien niet eens een grotere kite nodig (ligt een beetje aan welk soort kite je hebt). Ik weeg 80kg en met een 13m edge en skim vaar ik vaak alleen op de zandmotor.
CouchKiter

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #13 April 30, 2014, 19:49:31
edit2Rapporteer  
Zal wel aan m'n gebrek aan techniek liggen, maar vind een skim leuk maar verre van makkelijk.
feddomw
Gast
Antwoord #14 April 30, 2014, 19:50:09
edit2Rapporteer  
Ik vind grote TTs echt ruk varen. Poppen is lastig en met weinig wind kan je toch niet hoog springen.

Met een skim open je een heel nieuw blik aan tricks en fun en de low-end is bizar. Ze zijn ook superlicht dus ik neem hem bijna altijd mee, als er dan wat minder wind is kan je snel even wisselen terwijl de rest aan de kant staat.

Met een skim heb je trouwens misschien niet eens een grotere kite nodig (ligt een beetje aan welk soort kite je hebt). Ik weeg 80kg en met een 13m edge en skim vaar ik vaak alleen op de zandmotor.

100% mee eens. Maar een (free)race wint het echt van de skim. Ander soort lol. Beter upwind.
Skim onwijs leuk verder, ik raad de Nobile aan of de Shinn Waterbird.
Quickly

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #15 April 30, 2014, 21:27:40
edit2Rapporteer  
Hey,
Ik heb nog een perfekt flyboard 155-42,5 liggen dat weg mag omdat ik ben beginnen
Waveboarden voor 120 € .heb zelfs nog een Catalyst 14m compleet die ook de deur
uit mag wegens aanschaf wavekites.
Jer76

Berichten: 252
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #16 April 30, 2014, 21:33:47
edit2Rapporteer  

http://vimeo.com/76460361

of een overjarige  king george . heb em zelf ook dit in combi met een 17m2  of een 19m2 en je hebt gewoon dikke lol in 10-12 knopen ook in de chop.
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #17 April 30, 2014, 21:43:24
edit2Rapporteer  
Heb een Mako King niet echt lightwind maar echt top varen. In chop, wanneer wind aantrekt, maar ook bij weinig wind lekker carven.. Dat ding zal nooit op MP verschijnen.
Net een Airush sector op de kop getikt. Kon gelijk wegvaren,  maar nog wel wennen... in combinatie met mijn 19 meter vanaf 7 knopen te varen.. de mako King trouwens ook..
BaSS

Berichten: 545
Antwoord #18 April 30, 2014, 22:21:57
edit2Rapporteer  
Mijn Makos hebben juist vrij veel wind/snelheid nodig, ik heb niet de king, maar wel de Wide en de Classics en het geldt in elk geval voor die.
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #19 April 30, 2014, 22:29:37
edit2Rapporteer  
Daarom schrijf ik ook: niet echt lightwind ..
De King is echter 165x45 maar voelt toch niet lomp zoals een door.. in vergelijking met een normaal board heeft hij wel minder wind nodig. In vergelijk met mako 140X40 zeker... :-)
BaSS

Berichten: 545
Antwoord #20 April 30, 2014, 23:26:29
edit2Rapporteer  
Sorry, wat te snel gelezen, blijven leuke dingen die Makos Smiley
Ronald6

Berichten: 18
Antwoord #21 Mei 01, 2014, 00:04:42
edit2Rapporteer  
Hoi heb zelf een Flydoor  2013    En ben daar erg happy mee. 


Hoogte lopen gaat super en  dat heb je nodig met weinig wind .
En geeft je meer tijd voor tricks .

Ook met stevige wind vind ik het een prettig board , door de 5e vin  veel grip en je kan  super schuin, zonder weg te glijden.

Gr. Ronald.
kite rookie

Geen avatar

Berichten: 16
Antwoord #22 Mei 01, 2014, 02:39:14
edit2Rapporteer  
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb een15m flysurfer, maar ik vind het niks. De afstand van dan de chickenloop naar de bar is voor mij net iets te ver. ik heb ook nog core gts 11m, gts2 9m en een switchblade 7m. en vaar met een core fusion 134x40 cm, geweldig board draait heel snel, weeg bijna niks. loopt goed hoogte.Met de 11m kan ik vanaf 13 knopen varen, ik moet wel blijven sinussen.

 ik wil vaak  ff relaxt varen na mijn werk, maar soms is er net te weinig wind.  Spingen doe ik wel een wel als het harder waait. Ik vaar vrijwel altijd op oostvoorne en rockanje, omdat ik dichtbij woon, dus afdrijven en terugzwemmen zal me niet gauw overkomen.

Ik probeer de volgende week eerst de fly radcal4 xl te testen 144x46.

@geloof je hebt helemaal gelijk. Ik kite pas 1 jaar en beheers alle stanadaard technieken, ik ben nog niet toe aan strapless en skimboarden, ziet wel cool uit.

bedankt allemaal.


Wim107

Geen avatar

Berichten: 5
Antwoord #23 Mei 01, 2014, 09:06:01
edit2Rapporteer  
Hoi kiterookie,
De lengte van je depowerkoord kun je afstellen naar eigen wens. Je ziez dat er veel meningen zijn over lichtweer boards. Hoe groter het board hoe eerder je kan varen. Het voordeel van een flydoor is vooral de outline. Door de negatieve outline en de centerfin kun je eerder hoogte lopen. De flydoors lopen erg hoog aan de wind. Met weinig wind komt de factor stroming ook om de hoek kijken. Dit heeft dan meer invloed op de ondergrens.
Het beste is natuurlijk gewoon iets testen. Ik heb niet de nieuwste flydoor maar je mag hem gerust een keer proberen.
Succes met de keuze.
manofglass

Berichten: 151
Antwoord #24 Mei 01, 2014, 09:27:51
edit2Rapporteer  
Heb de spleene door xl (2010)sinds een jaartje.
Gekocht omdat afgelopen zomer in sanguinet er vaak net te weinig wind stond om te kunnen varen, en dat overkomt me dan ook niet nog een keer.
Wanneer in nederland de windvoorspelling twijfelachtig is neem ik 'm voor de zekerheid mee en heb daardoor toch al een paar keer kunnen varen (als één van de weinigen trouwens).
Wanneer je al je spullen hebt verzameld en de wandeling naar 't strand hebt gemaakt etc. is 't balen wanneer je niet kunt varen en ben je blij wanneer je toch nog aan de slag kunt.
Heb 'm in die gevallen ook door anderen laten varen die aan de kant stonden en dan zag je toch een blij verwonderd gezicht....
Het is natuurlijk geen freestyleboard maar gaat wel gewoon de lucht in en landen is wat makkelijker.
Toeside varen gaat zo goed als niet en draaien vergt wat meer inzet, maar al met al gaat deze bij nooit in de verkoop.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.