onverantwoord intructeur?

kite rookie

Geen avatar

Berichten: 16
Mei 09, 2014, 20:18:43
edit2Rapporteer  
kitesurfschool geef les bij 27+ knopen

Ik kwam aan op Oostvoorne en er waren een stuk of 12 kiters op het water. Nog voordat ik op het water was, kwamen alle kiters ineens van het water vanwege de windstoten.  Dus heb ik en mijn maatje  besloten om maar aan de kant te blijven te wachten. Ik en paar jongens zaten te kijken wie nog op het water was. En tot ons verbazing was dat een instructuur met 2 lessers,( nivo eerste les. ). Maar die bleven in het water!!

De instructeur gaf les met een 7m Naish park. Ik hoop dat de lessers hun geld hebben terug gekregen, of misschien kunnen ze de les inhalen aanstaande zondag als de windstoten 40+ zijn.
De kite was wel mooi, geel /blauw, model 2014.

-Op dit vorm zijn er best veel instructeurs, kunnen jullie hier iets aan doen?
-Kan de bond hier iets aan doen?
-had ik als tweede jaars kiter de instucteur moeten aanspreken? ik vraag dit mezelf nog steeds af. Als ik mijn mob bij me had had ik een filmpie gemaakt en op Youtube gezet.


Ik hoop dat de een paar ervaren kiters en instructeurs me kunnen helpen met deze paar vragen.
Ik kijk uit naar jullie reactie

bedankt alvast

kite rookie
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #1 Mei 09, 2014, 20:35:35
edit2Rapporteer  
Tja, bijna iedereen weet (en zeker de desbetreffende instructeur) dat deze lesomstandigheden flink afwijken van de ideale lessituatie. Aanspreken is altijd goed voor jezelf, maar wordt in het algemeen niet gewaardeerd door de aangesprokenen. Het gebeurde 10 jaar geleden ook al en ik verwacht dat het de komende jaren niet veel anders zal gaan.
Robin73

Berichten: 948
Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #2 Mei 09, 2014, 20:37:26
edit2Rapporteer  
Ik ben vandaag zelf niet bij het water geweest dus kan niet goed inschatten hoe het was. Maar als ik naar 10 minuten waarnemingen kijk waren er heel de dag vlagen van boven de 30 knopen. Samen met alle buien die vandaag voorbij trokken vindt ik het onverantwoord om ls te geven.

En lessen met Parks is volgens mij een bekende kiteschool. De instrecteurs hadden zeker een geel hesje aan?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #3 Mei 09, 2014, 20:43:48
edit2Rapporteer  
Maak van die 30kn maar 40kn, in ieder geval in de omgeving van de Brouwersdam vandaag.

Verbaasd me eigenlijk weer niets dat er op Oostvoorne met Parks lesgegeven werd, waar kennen we die school ook alweer van?
Robin73

Berichten: 948
Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #4 Mei 09, 2014, 20:59:00
edit2Rapporteer  
Die school is toch iiets met zangvogel of zo iets  Grin
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #5 Mei 09, 2014, 21:04:44
edit2Rapporteer  
Damn, ik balen dat ik op schiphol aan het werk ben Angry lekker dagje gemist.
En ja, Park+ harde wind+ les geven, dat kan er maar 1 zijn.
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #6 Mei 09, 2014, 21:05:13
edit2Rapporteer  
Iemand met Best kites was ook aan t lessen met 3 leerlingen waarvan 1alleen bezig was met een kite met korte lijnen! Maar kite lag alleen maar in t water.
Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #7 Mei 09, 2014, 21:23:12
edit2Rapporteer  
Ik ben met mijn 7m niet eens het water op gegaan @ Neeltje...waaide echt bizar hard.
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #8 Mei 09, 2014, 21:31:17
edit2Rapporteer  
40+ stoten op autoplaya vanmiddag zag ik op internet, prima windje om je waterstart te oefenen. Hoef je niet zover in te sturen. Tongue
kite rookie

Geen avatar

Berichten: 16
Antwoord #9 Mei 09, 2014, 21:35:28
edit2Rapporteer  
Ik wilde de naam  van de school niet noemen. Het is van mijn kant ook geen aanval.. Maar ik snap niet dat die zomaar kan.  Hoe kunnen we iets veranderen?

Is het misschien een idee om op deze site een soort beoordelingsforum te creëren? net als Tripadvisor of als beslist.nl. Het is maar een idee. Of dat de bond beoordelingsformulieren stuurt naar kiters die net hun IKOtje hebben gehaald?

Toen de lessers wegwaren en de wind heel even rustiger werd ging ik het water op met mijn 7m switchblade. Ik besefte toen pas hoe hard het echt waaide.  Twee weken geleden had ruim 3 uur op mijn board gestaand met 26 knopen.  Voor mijn gevoel was het veel meer vandaag   Full depowered, gestrekte armen, mijn board stond bijna loodrecht op het water. Ik ben na 4 keer heen en weer varen ben ik van het water gegaan.

Toen dacht ik: die lessers hebben alleen stilgestaan of die gasten hebben hele harde smakkers gemaakt. Dit mag gewoon niet.




Reodude

Berichten: 434
Antwoord #10 Mei 09, 2014, 21:43:08
edit2Rapporteer  
@ Evan...
Kan men ergens de windsterkte van vandaag op de Bdam terugvinden?
Frank
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #11 Mei 09, 2014, 21:53:26
edit2Rapporteer  
@t kite rookie:

plemp de namen maar gewoon neer hoor die het doen. Of het effect heeft is ene tweede, want de lessers kennen dit forum helaas vaak nog niet. Hoogste tijd voor meer controle op dit soort zaken.

@switchdude:

Ik kijk meestal op deze:
http://rws.nl/geotool/wind.aspx?cookieload=true en dan bij BG2.

meetpunt ligt dan wel niet helemaal precies bij de b'dam, maar bij benadering klopt het wel.
Giertje

Berichten: 1230
Antwoord #12 Mei 09, 2014, 23:01:08
edit2Rapporteer  
Kom op nou kiteles met 27 knots moet toch gewoon kunnen Joepie
De sport moet wel een beetje spannend blijven watjes. YeSS
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #13 Mei 09, 2014, 23:23:27
edit2Rapporteer  
Kom op nou kiteles met 27 knots moet toch gewoon kunnen Joepie
De sport moet wel een beetje spannend blijven watjes. YeSS
stoten tot 50 kts maakt het wel ff een ander verhaal.
TimK

Geen avatar

Berichten: 94
Logs: 0 | 15 uur
Antwoord #14 Mei 09, 2014, 23:54:37
edit2Rapporteer  
stonden er van te kijken idd op oostvoorne, iedereen van het water af behalve het klasje >_> was idd instructeur met een geel hesje en een geel blauwe naish park. Toen we weg gingen was ook nog iemand lekker met de 10m in het vogelgebied aan het kiten >_>
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #15 Mei 10, 2014, 08:18:00
edit2Rapporteer  
Op slufter zeker 32 a 33 knopen onderkant  en 40+ bovenkant werd ook aangetikt.


 Joepie YeSS Joepie 
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #16 Mei 10, 2014, 09:10:34
edit2Rapporteer  
Het bewijst maar weer dat een stempel IKO op je school geen moer  zegt over de kwaliteit.

Kan gewoon echt niet!
Maargoed de IKO instructeuren opleiding wordt ook gehouden met dezelfde wind gister @ijmuiden.  Nu is dat natuurlijk wel minder erg want je zou zeggen dat die gasten weten wat ze met een kite moeten.

Toch vond ik die loops draaien met een matras vliegertje en het vliegeren met een grote kite (korte lijnen) ook op het strand  niet echt een goed voorbeeld.
Niet om iemand op zijn pik te trappen maar het hangt wel samen.



Reodude

Berichten: 434
Antwoord #17 Mei 10, 2014, 09:43:47
edit2Rapporteer  
@t kite rookie:

plemp de namen maar gewoon neer hoor die het doen. Of het effect heeft is ene tweede, want de lessers kennen dit forum helaas vaak nog niet. Hoogste tijd voor meer controle op dit soort zaken.

@switchdude:

Ik kijk meestal op deze:
http://rws.nl/geotool/wind.aspx?cookieload=true en dan bij BG2.

meetpunt ligt dan wel niet helemaal precies bij de b'dam, maar bij benadering klopt het wel.
thx :-) :-)
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #18 Mei 10, 2014, 14:24:13
edit2Rapporteer  
Het bewijst maar weer dat een stempel IKO op je school geen moer  zegt over de kwaliteit.

Waar staat dat Harry V. IKO gecertificeerd is? Dat staat nergens op zijn site. I wish...

Dit is helaas history repeating. Gebeurt meerdere malen per jaar.
Commercie is wat de boventoon voert bij al die kitescholen. Blijkbaar is er een dodelijk slachtoffer nodig en/of enorme media aandacht om dit te stoppen. Er zijn regelmatig gewonden gevallen, geen haan die er naar kraait! Tongue
Mich@el

Berichten: 383
Logs: 0 | 461 uur
Antwoord #19 Mei 10, 2014, 14:44:18
edit2Rapporteer  
@michel. Het staat er wel degenlijk. Zie foto
Gewoon John

Berichten: 122
Logs: 0 | 30 uur
Antwoord #20 Mei 10, 2014, 14:55:16
edit2Rapporteer  
Spelen met woorden! Er staat niet dat de school van Harry IKO gecertificeerd is, maar de instructeurs.
peter.

Berichten: 1145
Antwoord #21 Mei 10, 2014, 14:59:17
edit2Rapporteer  
Wij vinden het erg belangrijk dat de instructeurs die voor ons lesgeven zelf goed weten waarover ze het hebben, zodat ze hun kennis goed over kunnen dragen. Zo hebben wij o.a IKO en KNWV gecertificeerde instructeurs.   

volgens mij heeft hij ook rechten gestudeerd… idd spelen met woorden
gaat binnenkort mis kan het NKV hier niks aan doen?
feddomw
Gast
Antwoord #22 Mei 10, 2014, 15:31:42
edit2Rapporteer  
Lekker belangrijk of iemand IKO gecertificeerd is of niet, of een school dat is of niet. Het geeft geen enkele garantie dat men goed bezig is, en het zegt 9 van de 10 lessers toch niets.

Ed was jarenlang niet IKO en gaf prima les.

En ik heb een kersverse IKO instructeur (dame) van 50kg in 25+kn met een 12 bezig gezien, ze kon 'm niet houden en meosten we helpen met landen/lopen. De 25kn+ was steady, reeds de hele dag aan en ook nog eens voorspeld. Vervolgens kom ik dezelfde dame tegen bij de NKV Safety Clinic en die stelde vragen en maakte opmerkingen dat het voor mij duidelijk was dat ze er werkelijk de ballen verstand van had.

De enige manier om dit soort idioterie aan te pakken is door de Gemeenten aan te spreken die de Vergunningen verlenen aan dit soort scholen.
peter.

Berichten: 1145
Antwoord #23 Mei 10, 2014, 15:48:33
edit2Rapporteer  
het gaat mij er om dat hij al vaag loopt te doen op zijn site.
dit geeft duidelijk aan dat hij lak heeft aan de regels!

hoop dat hij snel gestopt word met zijn grappen hij is mij te vaak in verkeerd daglicht
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #24 Mei 10, 2014, 16:16:53
edit2Rapporteer  
Het maakt mij niet uit wie of wat er roept dat hij IKO heeft of VWDS.  Ik zeg alleen dat zo een stempeltje geen moer zegt over de kwaliteit van de school.
Zeker omdat IKO zelf redelijk commercieel is ingesteld tegenwoordig.

Het is de instructeur die de skills heeft om goed les te geven  (zoals FeddomW al aangaf over bijv. ed)

Tijd voor een nieuw en modern lesplan, waar ook sociale controle en  veiligheid voorop staan.  En het liefst een  3 strikes is out campagne / op de blacklist voor een jaar.
Voor de kitescholen die zich netjes aan de regels houden een reward bijv door extra positieve reclame of een keurmerk dat er goed les wordt gegeven.



« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.