advies zere knieen

eatkites

Geen avatar

Berichten: 24
Juni 18, 2014, 11:24:18
edit2Rapporteer  
sinds een tijdje heb ik ook last van het bekende probleem van de zere knietjes. Ik ben de laatste tijd lekker aan het springen, en oefen wat agressieve  pops en vaar ik veel toeside. Om hoger te gaan ben ik ook veel harder gaan edgen wat ook zou kunnen bijdragen aan het kwaaltje.

Ik vaar veel op Rockanje (chop) en de laatste tijd soms op ouddorp. Ik dacht aanvankelijk dat het aan de grotere golven lag, maar al die tijd op Rockanje had ik er geen last van (en daar klapper je af en toe behoorlijk over het water), en na gisteren op vlak water op de zandmotor weer last te hebben neem ik aan dat het ligt aan mijn progressie.

van verschillende kanten hoor ik dat het mijn board kan zijn: brunotti dimension 2013 132x40 met standaard pads. 

aangezien ik nu net lekker met de TT progressie begin te maken wil ik nog niet overstappen op waveriden (een blijkbaar gangbare oplossing voor de oudere riders met gammele knieen  Grin)

dus graag jullie suggesties: andere afstelling van de hoek van mijn bindingen, andere (zachtere) pads, meer flex boardje... vaarstijl... etc

ook suggesties voor oefeningen zijn welkom... Smiley
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #1 Juni 18, 2014, 11:27:07
edit2Rapporteer  
Je board is prima, gaat goed door de chop en pads zijn ook fijn.

Mijn advies: ga minder hard over grote chop en zoek een plek op met grotere golven (minder chop dus minder klapper) of een spot met vlakker water.

Probeer jezelf ook aan te leren om ontspannen te staan op je board, dus niet teveel druk op je benen zetten tenzij nodig voor poppen/aankanten/etc.
bluebit

Berichten: 224
Antwoord #2 Juni 18, 2014, 11:35:47
edit2Rapporteer  
en wellicht helpt het om dagelijks wat oefeningen te doen, squats en dat soort dingen om je beenspieren sterker te maken.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #3 Juni 18, 2014, 11:58:57
edit2Rapporteer  
Nou zal het vast geen kwaad kunnen, maar ik vraag me af in hoeverre sterkere beenspieren pijnlijke knieen kunnen voorkomen of verminderen? Ik heb zelf ook vaak last van pijnlijke knieen, niet van spierpijn maar echt de knieen / kniebanden.

Ik ben dus voor de "oude mannen" (pfft) oplossing gegaan, het strapless surfboard.. maar dat valt ook niet mee hoor. En aangezien je niet vast zit op je board is het vrij makkelijk om er op te vallen. Nog nooit zoveel blauwe plekken gehad (op paintball na dan) Smiley

Echt vlak water, waar het niet allejezus druk is, is lastig te vinden...
-Martijn-

Geen avatar

Berichten: 139
Antwoord #4 Juni 18, 2014, 12:39:12
edit2Rapporteer  
Ga langs bij een (goede) sportarts Smiley Ik heb aangeboren veel te zwakke knieën (knie heeft ongeveer 1.5 cm ruimte). Er zijn speciale oefeningen mogelijk die een knie flink sterker kunnen maken. Er lopen namelijk spier(en) langs de zijkant die bij mij nu een deel van de belasting op zijn gaan vangen.

Heel prettig zijn die oefeningen in het begin niet maar ik heb er al aardig wat jaar plezier van. Zonder had ik wss nooit kunnen kiten Wink
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #5 Juni 18, 2014, 12:48:29
edit2Rapporteer  
Heb je wel eens naar je stance gekeken??? (tussen pads)
Veel klachten komen uit het feit dat de stance niet evenredig is met de bouw van je lichaam.
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #6 Juni 18, 2014, 13:12:15
edit2Rapporteer  
het last hebben van de knie hoeft per definitie niet met kiten te maken hebben.
je bent geneigd om het al snel in die hoek te gooien maar je had dezelfde last nu ook kunnen hebben als je niet aan het kite was...

Wel is het, tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, ( Tongue  Lips Sealed) aannemelijk dat het door het kiten komt, afin...

* Je stance is zeker de moeite waard om daar eens naar te kijken en een andere instelling te proberen.
* Chop te allen tijde zoveel mogelijk vermijden.

* Concentreer je tijdens het varen meer op je bovenbenen.
(iets meer buigen en als schokbreker laten functioneren, zeer belangrijk, vele houden hier geen rekening mee)
* andere pads kan, maar is niet noodzakelijk.

* been oefeningen zijn altijd goed, iedere spier en/of pees die sterker wordt ontlast de andere
PieterK

Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
Antwoord #7 Juni 18, 2014, 13:31:33
edit2Rapporteer  
 Ik had de laatste weken ook last van mijn knieën, en het enige dat veranderd is, is dat ik ben begonnen met springen en harder edgen. Ben ik met 45 ook een oude man ? CheesyCheesy

Als regelmatige Playa-ganger baal ik regelmatig van de chop daar. Zee vaart meer ontspannen.

Probeer jezelf ook aan te leren om ontspannen te staan op je board, dus niet teveel druk op je benen zetten tenzij nodig voor poppen/aankanten/etc.
* Concentreer je tijdens het varen meer op je bovenbenen.
(iets meer buigen en als schokbreker laten functioneren, zeer belangrijk, vele houden hier geen rekening mee)
Ik merk idd, dat ontspannen op je board staan ook kan. En dat maakt verschil. Vaart ook echt lekkerder.

* Je stance is zeker de moeite waard om daar eens naar te kijken en een andere instelling te proberen.
Misschien is het zoveel mensen, zoveel zinnen, maar misschien is het ook wat concreter. Waar zit je aan te denken? Meer of juist minder duck-stance?
eatkites

Geen avatar

Berichten: 24
Antwoord #8 Juni 18, 2014, 13:38:17
edit2Rapporteer  
de stance ga ik eens mee testen, las net wel elders dat lange riders (ik dus) fijner varen met een wide stance, maar dit juist het meest belastende is voor de knieen. ik heb ze nu in het midden staan,  en ook de verdraaiing van de pads staat standaard. volgende keer schroevendraaier mee..even testen..

en ron, het buigen, en dus varen op de bovenbenen kan zeker een oplossing zijn aangezien ik juist de laatste tijd het tegenovergestelde doe .. ik zet mijn knieen feitelijk op slot...eerder niet eens aan gedacht thanx!
bedankt zover

@pieterK: check http://www.kitehigh.nl/forum/index.php/topic,37626.new.html#new
PieterK

Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
Antwoord #9 Juni 18, 2014, 13:59:51
edit2Rapporteer  

Tx, verhelderend. Volgens mij staat -ie op middle bij mij, maar met mijn 1.70 kan ik ook naar narrow.

En nog even doorzeurend: maakt de hoeveelheid duck ook nog uit voor de belasting van je knieën?
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #10 Juni 18, 2014, 14:03:45
edit2Rapporteer  
de stance ga ik eens mee testen, las net wel elders dat lange riders (ik dus) fijner varen met een wide stance, maar dit juist het meest belastende is voor de knieen. ik heb ze nu in het midden staan,  en ook de verdraaiing van de pads staat standaard. volgende keer schroevendraaier mee..even testen..

en ron, het buigen, en dus varen op de bovenbenen kan zeker een oplossing zijn aangezien ik juist de laatste tijd het tegenovergestelde doe .. ik zet mijn knieen feitelijk op slot...eerder niet eens aan gedacht thanx!
bedankt zover

@pieterK: check http://www.kitehigh.nl/forum/index.php/topic,37626.new.html#new


ik  ben zelf 1,90 en vaar heb mijn pads op de wijdste stand staan.
vergelijk de duck met hoe je zelf in het dagelijks leven staat. doorgaans dit aanhouden (of zo dicht mogelijk benaderen)
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #11 Juni 18, 2014, 14:26:37
edit2Rapporteer  
Voor je duck: spring van de tafel en kijk hoe je land.
PieterK

Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
Antwoord #12 Juni 18, 2014, 14:43:44
edit2Rapporteer  
Voor je duck: spring van de tafel en kijk hoe je land.
schater En hoe voor de handliggend kan het leven zijn!
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #13 Juni 18, 2014, 14:47:52
edit2Rapporteer  
Voor echt advies bezoek een dokter.
we bedoelen het goed hier, maar het is allemaal giswerk natuurlijk.

wakestyle zal het meeste problemen voor je knieen opleveren .... (immers veel pkra gasten varen ook met kniebrace)
gewoon edge en springen/loopen zou geen probleem moeten zijn, mits je fatsoenlijk land ....

Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #14 Juni 18, 2014, 17:29:01
edit2Rapporteer  
Heb ik ook last van gehad (waar niet van  Undecided )
Ik had de pads wide staan en nu in the midle probleem opgelost  ThumpsUp
barend

Geen avatar

Berichten: 27
Antwoord #15 Juni 18, 2014, 18:12:52
edit2Rapporteer  
Als je je knieen op slot zet verbaasd het me niet dat je last hebt. Ik zou dit per direct nooit meer doen en elke fysio zal dit met mij eens zijn. Bij problemen met je knie is het altijd goed om alle spieren er om heen sterker te maken.
Dit filmpje is hier goed voor:

http://www.youtube.com/watch?v=20ZV1HWjlGc
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #16 Juni 19, 2014, 00:38:34
edit2Rapporteer  
kijk ook ff naar de hoek van de stance, dusof je voeten teveel gedraaid staan.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.