Kiteadvies: Kite die makkelijker unhooked te varen is dan Torch.

ash

Berichten: 256
Logs: 0 | 33 uur
Juli 14, 2014, 15:34:08
edit2Rapporteer  
Kite advies gevraagd.
Heb zelf al meerde kites getest, maar kom er nog niet uit.

Ben een gemiddelde kiter.
Niveau; Hoog springen, loopen, ingehaakte tricks en unhooked (in de trend van railey, s-bend, F16, Loopen en beginnende handlepass).
De nadruk ligt hierbij op een kite waarmee je net iets eenvoudiger/makkelijker unhooked kan varen dan met de Torch als het Harder begint te waaien.
Zonder al te veel te hoeven in te leveren op het Loopen.
Bij een gematigde wind vind ik de kite geweldig unhooked varen, maar als er eenmaal de wind toeneemt dan kan wordt je behoorlijk gelanceerd, de rsprongen zien er dan wel enorm mooi uit, maar ik wil een iets minder heftige kite.
wat beveel je aan, en de reden waarom.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #1 Juli 14, 2014, 16:06:12
edit2Rapporteer  
Wat heb je getest en wat waren voor jou de spelbrekers om tot aanschaf over te gaan? Ik ga je overigens niet adviseren over unhooken hoor, maar dan krijg je wellicht gerichtere reacties. (Ik unhook op het moment dat ik pauzeer of stop.)
ash

Berichten: 256
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #2 Juli 14, 2014, 16:34:33
edit2Rapporteer  
Ik heb de 9m Park onlangst getest (15-24 knp) en de RPM en EVO meerdere malen gevaren.
Wil ook de Bandit gaan testen, de verhalen zijn meestal lovend en maakte mij nieuwschierig.

Ik dacht dat ik de spelbreker al vermeld had, maar goed, hier is de korte versie.
Ik zoek een kite die eenvoudiger/makkelijker unhooked kan varen als het harder waait.
De Torch is te veel van het goede voor mij, ik ben geen Pro.
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #3 Juli 14, 2014, 16:51:44
edit2Rapporteer  
Wat geloof volgens mij bedoelt is wat de spelbrekers zijn om geen Park/RPM/Evo te kopen.
Hadlow ID mag je volgens mij ook in dit lijstje toevoegen.
daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #4 Juli 14, 2014, 17:12:19
edit2Rapporteer  
Zo te lezen ben je niet op zoek naar een allrounder (wat de Evo, RPM, bandit en Park wel zijn)
Ik zou het in de C-kites  blijven zoeken. Core GTS en C4!
Hoog springen, lekker loopen en genoeg slack voor HP
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #5 Juli 14, 2014, 17:32:14
edit2Rapporteer  
Bridled C kites dus Smiley

GTS 2 of 3 van core of ozone C4  of Fluid EGO
Als je nog milder wil  ga je naar Open c shapes:
Park & RPM en hadlow ID
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #6 Juli 14, 2014, 17:37:15
edit2Rapporteer  
North dice mag je ook wel in het rijtje zetten.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #7 Juli 14, 2014, 18:10:18
edit2Rapporteer  
Om nog even duidelijk te zijn, er is niet zoveel verschil in GTS2/3, RPM of C4 qua slack in de lijnen voor een handlepass en/of loopen.  Laat ik ze nu ook allemaal hebben gevaren het is gewoon het gevoel je wat je aan moet spreken. Maar voor jou komen wel deze kites in aanmerking, ik wil het rijtje ook nog even aanvullen met de volgende:

- Cabrinha Chaos;
- Zeeko Krush;
- Zian Hantu;
- Gaastra Pure.

Een Bandit of Evo hebben wel minder slack in de lijnen en hebben ook zeker meer druk als kite.
ash

Berichten: 256
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #8 Juli 14, 2014, 18:48:08
edit2Rapporteer  
zover bedankt voor de reacties.
Zoals de laatste 3 reacties aangeven is een Bridled C-Kite waarschijnlijk de juiste keuze voor mij.
Ik las de woorden van Nature "Bridled C kites" en dacht bij mezelf dat dat wel een de eens de oplossing kan zijn. Bedankt Nature.

Ik denk dat ik maar 1 van die types ga testen.
 
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #9 Juli 14, 2014, 19:21:24
edit2Rapporteer  
Ik zou er niet één van testen maar een paar, de GTS3, RPM, Krush, Hantu en C4 zijn sowieso overal eenvoudig te testen.
Walt0r

Berichten: 542
Antwoord #10 Juli 14, 2014, 19:29:02
edit2Rapporteer  
ik denk dat Catalyst (na 2013) ook in aanmerking komt, ik ben van C4 over gestapt naar Catalyst en merk dat uithaken met de Cat. voor mij nu beter gaat dan met C4. En je kan ook nog beetje jumpen met de cat. Ik zou toch willen aanraden deze ook even te testen en kijken of het bij je past.
ash

Berichten: 256
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #11 Juli 14, 2014, 19:32:15
edit2Rapporteer  
Walt0r; Catalyst is genoteerd.
Zal de kites even onder de loop nemen.

Marc_87 ;Bedankt voor het advies.
Mijn woordkeuze was incorrect, dat had dus moeten zijn:
Ik zal zeker een aantal van deze types gaan testen.Smiley

En wie regelt de wind?
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #12 Juli 14, 2014, 22:57:28
edit2Rapporteer  
Ik denk zelf dat hoe meer C je gaat hoe beter ze uithaken, ook in meer wind, je kan een bridled kite wel wat beter depoweren maar met een C zal je altijd meer slack hebben. Zelf kan ik mijn 12m zeeko krush nog tot zo'n 22-23kn uithaken (met boots, met pads paar kn minder). Met de 9 gaat het tot zo'n 25-26kn en daarboven vind ik het toch leuker om te springen/loopen.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #13 Juli 14, 2014, 23:27:33
edit2Rapporteer  
Switch Element V3 vaart nog erg lekker gedepowered, en gaat nog redelijk snel rond dan ook. En meer dan zat slack in de lijnen.
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #14 Juli 15, 2014, 10:33:52
edit2Rapporteer  
is het ook niet zo dat een Bridle C Kite niet of nauwelijks gedepowered hoeft te worden als je uithaakt?

Ik vaar Ocean Rodeo Cypher en die hoef ik nooit te depoweren als ik uithaak.
Ik doe het wel niet veel en alleen krachtige railey's maar hoef echt nooit te depoweren. vliegt gewoon lekker door zonder backstall..
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #15 Juli 15, 2014, 12:53:22
edit2Rapporteer  
is het ook niet zo dat een Bridle C Kite niet of nauwelijks gedepowered hoeft te worden als je uithaakt?

Ik vaar Ocean Rodeo Cypher en die hoef ik nooit te depoweren als ik uithaak.
Ik doe het wel niet veel en alleen krachtige railey's maar hoef echt nooit te depoweren. vliegt gewoon lekker door zonder backstall..

Klopt maar het gaat er om als het wat harder waait, dan wil je een beetje kunnen depoweren om nog steeds fatsoenlijk te kunnen uithaken.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #16 Juli 15, 2014, 21:48:47
edit2Rapporteer  
Misschien een domme vraag, maar wil je niet gewoon met teveel wind uithaken voor jou niveau?

Ik denk namelijk niet dat een meer allround kite van dezelfde maat in dezelfde wind makkelijker uit te haken valt dan een pure C-kite en dat je dus gewoon een kleinere maat moet pakken in plaats van een ander model. Boven de 20kn heb ik wakestyle ook nooit leuk gevonden. Dat blijft het lekkerste met een 10-14m in een stabiele 14-18kn op vlak water.
Kemperman

Berichten: 491
Antwoord #17 Juli 15, 2014, 23:35:35
edit2Rapporteer  
Een ocean rodeo razor past ook wel in het rijtje thuis.
ash

Berichten: 256
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #18 Juli 16, 2014, 08:49:41
edit2Rapporteer  
@Evan: au contraire, de correcte vraag die vaker gesteld mag worden.
De waarheid is hard en ik zal het niet ontkennen, mijn niveau is gewoonweg te laag is om met harde wind ingewikkelde uitgehaakte moves te doen!

En ook ik vind het lekker om op vlak water en tot een knp of 20 wakestyle te varen.
Daarboven is het voor mij te veel van het goede en worden de uitgehaakte moves beperkt, daarbij vind ik het dan ook wel heerlijk om hoog te springen/loopen.



chrisv

Geen avatar

Berichten: 21
Antwoord #19 Juli 17, 2014, 04:25:28
edit2Rapporteer  
Hey Ash!

Ik snap goed je dilemma en jouw reden is ook de reden dat ik van Naish Torch ben overgestapt op bridled C-kites. Kites die ik lekker vind om uit te haken zonder dat het een sleurbak wordt en ongecontroleerd zijn zoals al vermeld bridled C-kites. Ik vaar momenteel de Nobile Fifty50 14m2. Super kite met genoeg power om hoog te komen maar toch volledige controle uitgehaakt + genoeg slack. Ozone C4 is ongeveer hetzelfde als de Fifty50, prima te controleren uitgehaakt. Andere noemenswaardige kites zijn RPM, Switchblade/Chaos, Catalyst (misschien iets te tam). Andere kites geen ervaring mee.

Succes met je zoektocht Wink
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.