Garantie geval discussie?

feddomw
Gast
Augustus 05, 2014, 07:27:48
edit2Rapporteer  
Ik leg een vraag hier aan de community voor, kijken of mijn mening overeen komt met die van andere kiters.

Wat is het geval?
Ik heb precies een jaar geleden een kite verkocht aan een particulier. Kite nagelnieuw in het plastic, bar gebruikt. Uiteraard heeft de koper een scherpe prijs gekregen. Er zat een bon bij de kite.

Nu krijg in letterlijk 51 weken en 3 dagen later (ik heb het opgezocht), een mail van de koper. Die zit in het buitenland. De kite lijkt lek te zijn bij het ventiel. Een shop in het buitenland beweert dat er een nieuwe bladder in moet. Nu vraagt de koper aan mij of ik wil/kan helpen met garantie claimen, en "oh ja, de kite heeft eigenlijk altijd wel gelekt maar het is nu wel heel erg geworden".

Ik leg uit dat het toevallig bij het betreffende merk een bekend fenomeen is, gezien de aard van de ventiel is het mogelijk dat de kite niet lek is, maar dat er zand of zo tussen zit.

Vervolgens leg ik uit dat het de koper uiteraard vrij staat om met de bon in de hand bij de importeur garantie te claimen, maar dat ik daar niet tussen ga zitten. En dat ik denk dat wat er ook gebeurt, een importeur/winkel in het algemeen erg moeilijk zal doen met garantie na precies een jaar, zeker als de persoon aangeeft "het zat er altijd al maar ik heb er verder niets aan gedaan".

En al zou de de importeur welwillend zijn, die gaat echt niet kosten die in het buitenland zijn gemaakt vergoeden. Althans, dat denk ik.

De koper van de kite is daar niet blij mee. Die voelt zich bekocht en zal vervolgens wel kites bij winkels halen want dan krijg je wel service.

Ik probeer het netjes op te lossen en te helpen, maar ik heb toch ook wel gelijk? Het is een jaar later, de koper zegt dat het lek er altijd al zat maar er niets aan gedaan te hebben (een klein lek kan bij een harde crash snel groter worden denk ik dan), en hoe dan ook zal het lastig zijn omdat de koper in het buitenland zit.



magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #1 Augustus 05, 2014, 07:55:56
edit2Rapporteer  
Bij particuliere doorverkoop vervalt de garantie. Vervelend, maar het is niet anders. Overigens kan je met de juiste lijm alle beschreven problemen voor een paar euro en wat tijd verhelpen.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #2 Augustus 05, 2014, 08:00:01
edit2Rapporteer  
Jij bent veel te goedaardig voor deze wereld. Dat je daar nog aan denkt. Veel winkels geven geen garantie (of doen moeilijk) op door verkochte goederen, dat risico neem je als koper. Hell het is soms al lastig om garantie te krijgen als je wel de 1e eigenaar bent.
Zelfs als deze persoon de kite in een winkel in NL had gekocht, zelf zit ie in het buitenland dus mag iemand anders zijn problemen oplossen? Geen idee hoe dat werkt, garantie krijg je over het algemeen alleen via de kanalen vd winkel. Ik heb er ook nog nooit van gehoord dat ze extern gemaakte kosten gaan vergoeden. Laat 'm z'n moeder bellen.. Mag toch hopen dat deze persoon ook wel snapt dat dit niet jouw probleem is. Zou echt te bizar zijn als hij jou iets zou verwijten
feddomw
Gast
Antwoord #3 Augustus 05, 2014, 08:01:06
edit2Rapporteer  
Bij particuliere doorverkoop vervalt de garantie. Vervelend, maar het is niet anders. Overigens kan je met de juiste lijm alle beschreven problemen voor een paar euro en wat tijd verhelpen.

Ik dat wel zo, Ed? Uiteraard ben ik blij dat jij het met me eens bent, maar als ik een tweedehands iPad koop van een maand oud en ik krijg de bon er bij, kan ik zo naar de MediaMarkt en garantie claimen als er iets is. Volgens mij.

Jij bent veel te goedaardig voor deze wereld. Dat je daar nog aan denkt. Veel winkels geven geen garantie (of doen moeilijk) op door verkochte goederen, dat risico neem je als koper. Hell het is soms al lastig om garantie te krijgen als je wel de 1e eigenaar bent.
Zelfs als deze persoon de kite in een winkel in NL had gekocht, zelf zit ie in het buitenland dus mag iemand anders zijn problemen oplossen? Geen idee hoe dat werkt, garantie krijg je over het algemeen alleen via de kanalen vd winkel. Ik heb er ook nog nooit van gehoord dat ze extern gemaakte kosten gaan vergoeden. Laat 'm z'n moeder bellen.. Mag toch hopen dat deze persoon ook wel snapt dat dit niet jouw probleem is. Zou echt te bizar zijn als hij jou iets zou verwijten

Ik ben niet zo goedaardig, het kost me niet veel moeite om de koper een nette mail te sturen, en ik ben uiteraard niet van plan een cent er aan uit te geven of zo. Ik was alleen benieuwd hoe anderen er over denken. Ik ken meer gevallen van tweedehands verkopen waar achteraf gezeik van kwam. En soms dat verkoper wel water bij de wijn deed, mede door dreigementen van de koper die immers bij je thuis is geweest. Daar is hier geen sprake van verder, maar het is wel interessant dat er mensen zijn die menen rechten te hebben. Dat zijn waarschijnlijke dezelfde mensen die stokoude kites voor de hoofdprijs aanbieden "want ik heb er toch ook zoveel voor betaald 10 jaar geleden".
Repete

Berichten: 123
Antwoord #4 Augustus 05, 2014, 08:25:07
edit2Rapporteer  
Garantie is gewoon overdraagbaar bij doorverkoop. Hij kan deze garantie claimen bij de producent of importeur.
Het verhaal is m.i. wel discutabel, want volgens mij had meneer al eerder melding moeten maken. Gezien het feit dat de garantie wordt overgedragen draag jij in deze geen verantwoording ten aanzien van de deugdelijkheid van het product.
D-ice

Geen avatar

Berichten: 28
Antwoord #5 Augustus 05, 2014, 08:25:54
edit2Rapporteer  
QUOTE: "De koper van de kite is daar niet blij mee. Die voelt zich bekocht en zal vervolgens wel kites bij winkels halen want dan krijg je wel service."

Whahahaha....
Iedereen wil altijd voor een kwartje op de eerste rij zitten en als er dan iets mis is willen ze hetzelfde als iemand die wel gewoon volledige retailprijs heeft betaald.
En zo werkt de wereld helaas niet!

De garantie is volgens mij trouwens niet vervallen. Zolang jij een bewijs hebt van de koop (dus bonnetje) mag je gewoon naar de winkel gaan om een garantieclaim in te dienen.
Of je het met dit verhaal gaat lukken denk ik niet.
bluebit

Berichten: 224
Antwoord #6 Augustus 05, 2014, 08:28:02
edit2Rapporteer  
hahaha, wat een grapjas...je hebt groot gelijk Feddomw! Ik zou ook een nette mail sturen maar enige coulance/garantie van een particuliere verkoper vervalt toch al snel (zeg maar, na 1 keer succesvol gebruik)
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #7 Augustus 05, 2014, 08:30:48
edit2Rapporteer  
Haha Feddo lijkt bijna een casus uit je studie...  schater schater schater

Vwb garantie geloof ik niet dat je een iPad met een kite kan vergelijken, simpel door het verschil in gebruik  (tenzij je de iPad gebruikt als snijbord en gaat afwassen na gebruik... 'reclame') Anders gezegd, bij een ipad kun je heel erg makkelijk het verschil zien tussen een software fout oid en zwaar verwijtbaar gedrag. Maakt garantieafhandeling een stuk makkelijker.

Iedere kiter kan en moet toch weten dat een kite die die 2e hands koopt niet dezelfde service en garantieafwikkeling zal krijgen als bij de 1e koper. Daarnaast bestaat er nog zo iets als iets kopen te goeder trouw/te kwader trouw al dan niet middels list en of bedrog... Daar zal hier toch geen sprake van zijn.

Vind het wel een moedige stap.... dat iemand bijna een jaar later alsnog bij een particulier 'durft' aan te kloppen. Bekende bord voor zijn kop  Huh

..was nog leuker geweest als er 2 andere kopers tussen hadden gezeten plus een inruiler via een dealer  ThumpsUp
Janver

Geen avatar

Berichten: 21
Logs: 0 | 77 uur
Antwoord #8 Augustus 05, 2014, 08:59:10
edit2Rapporteer  


Was het een particuliere verkoop of het je het als zaak verkocht?

Bij particuliere verkoop kun je hem succes wensen om het te claimen bij winkel/importeur aangezien hij de bon heeft.

Zakelijke verkoop: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product.html

Overigens is wettelijke garantie overdraagbaar. Wettelijke garantie zit namelijk op een product en niet op een transactie.  De hele wet is gebaseerd op redelijkheid. Wettelijke garantie persoonsgebonden maken stuit eigenlijk op onredelijke verzwaring.

Dat de koper in het buitenland zit, is een risico voor de koper en niet voor de verkoper.

Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #9 Augustus 05, 2014, 09:14:52
edit2Rapporteer  
garantie op tweede hands producten
Over het algemeen wordt er geen garantie afgegeven op het moment dat u een product tweede hands koopt. Volgens het Burgerlijk Wetboek moet een verkocht product wel deugdelijk zijn en geen verborgen gebreken vertonen. Daarom heeft u in deze gevallen zes maanden de tijd om in dergelijke gevallen bij de verkoper uw aankoopbedrag terug te eisen. U, als koper, zal wel moeten bewijzen dat er aan het product een gebrek kleeft en dat het product het gebrek al vertoonde op het moment dat u het product kocht of dat u bij aankoop van het product redelijkerwijs niet kon weten dat het product dit gebrek binnen 6 maanden ging vertonen.

Nu zegt de koper dat de vlieger al eerder lekte. Hij heeft zich echter niet meteen bij jou gemeld maar is het product gewoon blijven gebruiken. Hierdoor vervalt alle recht op garantie.

Stel je koopt een auto. Je kijkt regelmatig naar het oliepeil. Je ziet dat dat te laag is en rijd gewoon door.
Je draait je motor aan puin en roept vervolgens dat het garantie is.......... 
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #10 Augustus 05, 2014, 10:01:18
edit2Rapporteer  
Ik vind dat de garantie best mag tussenkomen. Want het jaar is niet voorbij, pas na exact 52 weken.
En waarom zeg ik dat? Omdat de meeste fabrikanten net hetzelfde zouden lappen met de consument. Als je product na 52 weken en 3 dagen een defect heeft, dan laten zij jou meestal gewoon in de steek.

Dus maakt niet uit dat het 4 dagen voor het einde van de garantie is, 1 jaar garantie is 1 jaar garantie.
(er van uitgaande dat er in dit verhaal natuurlijk garantie geldt Smiley )
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #11 Augustus 05, 2014, 11:11:05
edit2Rapporteer  
Feddo, heel simpel, als er zand tussen blijkt te zitten dan, leg je de verantwoordelijkheid neer bij de eigenaar... Die had beter op z'n spullen moeten letten.
feddomw
Gast
Antwoord #12 Augustus 05, 2014, 11:40:49
edit2Rapporteer  
Ik kom er verder wel uit met de verkoper, dat wil zeggen ik sta hem netjes te woord. En ik denk dat hij het wel begrijpt, de winkels en importeurs zijn nou eenmaal bekend lastig met garantie, zeker als het gaat om gebreken die niet overduidelijk een productie- of ontwerpfout zijn.

Er is ook een verschil of je heel zwart/wit recht heb op garantie, of dat je dat ook krijgt. "Mijn kite is lek" is natuurlijk in 99,9% van de gevallen aan de gebruiker te wijten zullen de winkels en importeurs zeggen. Mijn LE schuurt door op een plek waar de bridles er langs lopen is natuurlijk een ander verhaal, maar dan heb jen nog recht op genoegdoening na meer dan een jaar....

Mijn vraag was meer of men het met me eens is dat het ongebruikelijk is om na zo'n tijd bij je particuliere verkoper te melden. Het antwoord daarop is dus ja.

Overigens was de kite zoals ik al zei bij verkoop nog nagelnieuw, maar dat is na een keer gebruik natuurlijk al vervallen. En het is zeker niet handig geweest om te melden "hij lekte eigenlijk altijd al maar ik kom nu pas melden nu de schade echt groot is".

Stel je koopt een auto. Je kijkt regelmatig naar het oliepeil. Je ziet dat dat te laag is en rijd gewoon door.
Je draait je motor aan puin en roept vervolgens dat het garantie is.......... 

Ik heb precies dit voorbeeld ook gebruikt, Tom.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.