Depower- en safetysysteem Slingshot RPM

martijn102

Berichten: 6
Januari 10, 2015, 20:49:55
edit2Rapporteer  
Hi,

Ik ben vanmiddag met mijn Slingshot RPM 9m uit 2013 wezen varen en de wind was bij de Grevelingendam zacht genoeg om hier zonder depower mee te beginnen, ongeveer 24 knopen. Tegen half 5 trok de wind opeens aan en kon ik 'm niet meer houden vol gepowered, dus probeerde ik te depoweren, dit lukte niet omdat het touwtje vast zat en ik kreeg hem niet meer verder uit de sleuf waar die depowerlijn in vast zit. Toen besloot ik maar om naar de kant te gaan en boven het land mijn safety te trekken zodat hij rustig naar beneden zou vallen. Echter toen ik de safety wou trekken lukte dat ook erg lastig! Ik check deze regelmatig maar vol gepowered kon ik hem amper los trekken. Uiteindelijk is het wel gelukt en is alles goed afgelopen zonder problemen, maar ik vroeg me af of jullie ook ervaringen hebben met deze problematiek van mijn bar. Ook de swivel draait altijd maar moeilijk/niet terug na een backroll.

Herkent iemand deze issues ook?
Skyline

Geen avatar

Berichten: 17
Antwoord #1 Januari 10, 2015, 22:27:24
edit2Rapporteer  
Zelf heb ik een Rally uit 2012 en herken ik inderdaad je probleem. Het lukt mij ook niet.
Zelf paar dingetjes geprobeerd; met de bar op het moment van depower aan de lijn trekken, met de ene hand rustig een beetje aan de powerlijnen trekken dat de kite een beetje voorover leunt, Helaas geen succes.
Als er een persoon met met z'n volle gewicht aan die safetylijn hangt gaat hij met moeite.

Ook inderdaad na een backroll blijven mijn powerlijnen ook gedraaid en moet ik altijd met één hand nog even de lijnen terugdraaien. Ik merk wel dat er bij mijne wat zand tussen zit, dus misschien moet ik deze eens goed schoonmaken. Ik weet niet hoe oud jouw materiaal is? Tweedehands? (M.a.w. heeft hij dit ook als hij splinternieuw is, dat weet ik niet)

Wat betreft releasen gaat mijne gemakkelijk. Ik houd wel even het topic in de gaten aangezien ik dus ook met die twee dingen zit. Hopen dat iemand nog een goeie tip kan geven.
Big Vin

Berichten: 282
Antwoord #2 Januari 10, 2015, 23:43:50
edit2Rapporteer  
Scary, een release die niet goed werkt, echt even goed uitzoeken!
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #3 Januari 11, 2015, 00:20:34
edit2Rapporteer  
Depoweren met een below-the-bar cleat gaat gewoon wat lastiger, zeker in harde wind. Dat de swivel niet goed draait kan komen door een klein lengteverschil in de lijnen waardoor de swivel iets scheef getrokken wordt.

Dat de QR niet open wilt is wel een kwalijke zaak... zou dat even goed nakijken.
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #4 Januari 11, 2015, 00:49:56
edit2Rapporteer  
Na iedere sessie je bar goed schoon spoelen met kraanwater kan helpen. Zout en zand kan ervoor zorgen dat de boel vast gaat zitten. Ook je depowerkoord voor je sessie ff uit de clamcleat halen en verplaatsen. Kan ook vast gaan zitten door zout en zand en weken ongereinigd in een tas zitten. Ik vind de sliingshotbar ook niet de allergebruikersvriendelijkste, maar als je er netjes mee omgaat doet ie t prima, zelfs voor mijn (kleine) kinderen.
martijn102

Berichten: 6
Antwoord #5 Januari 11, 2015, 02:07:22
edit2Rapporteer  
Goede tips inderdaad, ik ga de bar morgen even grondig nakijken. Je denkt er vaak niet bij na hoe belangrijk het is om de Quick Release regelmatig te controleren, maar in zulke situaties kom je er wel achter dat zulke systemen goed moeten werken! Ik las ook ergens dat het kan helpen om je depowerkoord in te smeren met wax, zou dat ook helpen?
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #6 Januari 11, 2015, 02:12:00
edit2Rapporteer  
Je denkt er vaak niet bij na hoe belangrijk het is om de Quick Release regelmatig te controleren

Dat ligt eerder aan hoe vaak jij kite... ik kite vaak en controleer m altijd.
martijn102

Berichten: 6
Antwoord #7 Januari 11, 2015, 02:50:22
edit2Rapporteer  
Ik kite ongeveer 1 a 2 keer per week, en test hem ook regelmatig. Maar niet elke sessie, misschien is dat dan een leermoment. Maar ik heb ook andere kites gevaren waarbij de quick release toch veel soepeler ging dan hoe het vandaag ging.
HuibN

Berichten: 304
Antwoord #8 Januari 12, 2015, 10:24:09
edit2Rapporteer  
Als je het depowerkoord insmeerd met wax trek je ook weer zand aan.
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #9 Januari 12, 2015, 10:53:32
edit2Rapporteer  
na de veiligheidsclinic van Maarten check ik voor elke sessie of mijn QR wel werkt. Voor die tijd deed ik dat eigenlijk nooit.
jw009

Berichten: 96
Antwoord #10 Januari 12, 2015, 18:42:39
edit2Rapporteer  
Hi,

Tegen half 5 trok de wind opeens aan en kon ik 'm niet meer houden vol gepowered, dus probeerde ik te depoweren, dit lukte niet omdat het touwtje vast zat en ik kreeg hem niet meer verder uit de sleuf waar die depowerlijn in vast zit.

Ook de swivel draait altijd maar moeilijk/niet terug na een backroll.

Herkent iemand deze issues ook?

Hi Martijn, vaar met harde wind eerst richting je kite (volledig down wind) om de kracht er wat uit te halen dan kan je daarna prima depoweren. Ook doe het laatste stukje lijn altijd nog wel in het klemmetje zodat je wat meer ruimte heb om eraan te trekken.

De swivel kan je met kruipolie proberen in te spuiten. Heeft bij mij wel gewerkt. Je safety zou ik wel even goed checken, die moet gewoon werken!
martijn102

Berichten: 6
Antwoord #11 Januari 14, 2015, 00:02:57
edit2Rapporteer  
jw009,

Bedankt voor je reactie. Het downwind varen kon helaas niet omdat ik mijn board was kwijtgeraakt, maar dat is inderdaad een goede tip. Verder wat betreft de swivel: ik heb die ook ingespoten met wd-40 en na een poos draaien ging het al een stuk beter, toch blijf ik de swivels van andere barren beter vinden qua robuustheid. Quick release heb ik nog gecheckt, maar die leek verder gewoon goed te werken, maar voor elke sessie even proberen lijkt me zeker een aanrader!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.