Switch kiters controller2 bar even opletten.

Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
April 10, 2015, 20:14:10
edit2Rapporteer  
Na 45 uur kiten waarvan de helft op zee met de de Controller 2 bar is mijn depowerlijn (Chiken loop line) aan vervanging toe. Beetje snel vind ik, dus berichtje naar Switch gemaild. Ook daar vinden ze het heel snel. Dus vragen over het zand e.d, de vragen netjes terug beantwoord. Ik verwacht nog een reactie terug  Huh

Maar even opletten dus lui en tsjek die lijn. Ik zag het tijdens een mooie 35kn sessie toen ik in de lucht hing  ThumpDown



Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #1 April 10, 2015, 20:34:41
edit2Rapporteer  
Na 45 uur kiten waarvan de helft op zee met de de Controller 2 bar is mijn depowerlijn (Chiken loop line) aan vervanging toe. Beetje snel vind ik, dus berichtje naar Switch gemaild. Ook daar vinden ze het heel snel. Dus vragen over het zand e.d, de vragen netjes terug beantwoord. Ik verwacht nog een reactie terug  Huh

Maar even opletten dus lui en tsjek die lijn. Ik zag het tijdens een mooie 35kn sessie toen ik in de lucht hing  ThumpDown





Tja dit is iets van alle lijnen zonder PU, en zelfs lijnen met PU slijten. PU kan zacht worden, of openscheuren dankzij een braampje. En de lijn onder de PU zal ook wrijving ondervinden van de bar, plus daar gaat ook fijn zand+zout in zitten wat de lijn van binnenuit opvreet.

Ik heb net mijn depowerlijn vervangen, en daar zat van dit jaar alleen al 70 uur op, en vorig jaar heb ik 'm halverwege het jaar vervangen, dus die lijn heeft zeker 160 uur dienst gedaan.

In beide gevallen was de lijn nog lang niet zo versleten als de jouwe. Slechts wat gerafeld. Maar ik vervang nou eenmaal preventief, en vind het een leuk klusje om te doen Smiley

Wel wax ik m'n lijnen.

Ik vind het behoorlijk knap dat je er pas achterkomt als het er zo ernstig uitziet trouwens....
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #2 April 10, 2015, 21:20:15
edit2Rapporteer  
Citaat
Ik vind het behoorlijk knap dat je er pas achterkomt als het er zo ernstig uitziet trouwens.... 

Denk dat je normaal gesproken met kwalitatief goed materiaal je na 45 uur kiten je nog geen zorgen hoef te maken of je lijntjes nog wel in orde zijn. Laat ik het anders zeggen, na 15 jaar kiten heb ik dit niet eerder zo snel meegemaakt  Tongue
En uit de reactie van Switch blijkt dat ze dit ook nog niet eerder gezien hebben.
Ik zeg dus, gewoon een maandagochtend lijntje  Roll Eyes

Als jij je lijn na 70 uur vervang en dat normaal vind  Roll Eyes  tsja daar zet ik toch mijn vraagtekens bij  Huh

Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #3 April 10, 2015, 21:39:09
edit2Rapporteer  
in kaarsvet dompelen anders, dan gaat ie echt 10x langer mee.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #4 April 10, 2015, 22:16:41
edit2Rapporteer  
Het scheelt enorm op welke manier je vaart, de ene houd zijn bar heel licht vast met het depowerkoord mooi in het midden van het gat en depowert alleen als hij niet aan het sturen is terwijl de ander constant met maximaal gestuurde bar langs het koord aan het schuren is.

Tegen die laatste categorie is geen enkel systeem bestand en help het enorm als je hier beter op gaat letten dat ze tijdens het depoweren en poweren niet te hard met de bar langs het koord aan schuren.
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #5 April 10, 2015, 23:27:41
edit2Rapporteer  
Tja ,had er vroeger ook wisselend last van . Mijn Gaastra barren gingen na een paar maanden(3 a4) al door op het koord ,terwijl ik met de switch barren een jaar kon varen voordat het powerkoord vervangen moest worden ,zelfde geld voor de North barren . Kies tegenwoordig alleen voor gecoat powerkoord,vaart toch een stukkie relaxter (no more worries) Grin
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #6 April 10, 2015, 23:30:31
edit2Rapporteer  
Citaat
Ik vind het behoorlijk knap dat je er pas achterkomt als het er zo ernstig uitziet trouwens.... 

Denk dat je normaal gesproken met kwalitatief goed materiaal je na 45 uur kiten je nog geen zorgen hoef te maken of je lijntjes nog wel in orde zijn. Laat ik het anders zeggen, na 15 jaar kiten heb ik dit niet eerder zo snel meegemaakt  Tongue
En uit de reactie van Switch blijkt dat ze dit ook nog niet eerder gezien hebben.
Ik zeg dus, gewoon een maandagochtend lijntje  Roll Eyes

Als jij je lijn na 70 uur vervang en dat normaal vind  Roll Eyes  tsja daar zet ik toch mijn vraagtekens bij  Huh



Ik zeg toch dat het vervangen nog lang niet nodig was Wink Alleen een nieuwe lijn kost geen drol en is er zo opgezet, dus waarom niet? Wink En het was 70 uur alleen dit jaar al, dus sinds ik 'm erop heb zeker 160 uur Wink

Enige kans dat je swivel vaak dwars gedraaid is? Zou wel meer druk op de lijnen uitoefenen op full power.
Sayootje

Berichten: 296
Logs: 0 | 511 uur
Antwoord #7 April 10, 2015, 23:54:18
edit2Rapporteer  
Hmm ja dat is wel erg snel hoor Teigertje.

Ik weet dat bij mij het depowerkoord vrij snel slijt. Dit heb ik met alle merken die dit systeem gebruiken. Zoals Evan uitlegde ligt dit aan je vaarstijl, maar ook voor een deel aan onderhoud... en aan het idee van hoeveel uur je kite (want soms denken we dat we veel langer doen met materiaal maar eenmaal terugrekenen valt het altijd tegen). Ik hoor verhalen van kiters die wel 2 jaar doen met een koord, maar daarentegen maar 30 sessies per jaar varen. Zo kan ik het ook natuurlijk.

Voor mijn Switchbar gebruik ik ongeveer 2 a 3 lijntjes per jaar. Ik vaar gemiddeld 80 sessie van ongeveer 3 uur. Dat is 240 uur per jaar. Dus dat is dan ongeveer 80 uur per koord. Switch vindt dat te weinig uren voor 1 koord. Ik heb al een keer een testkoord van ander materiaal mogen proberen. Dat leek eerst iets beter maar uit dat koord kon ik slechts 22 sessies halen van max 3 uur per sessie. Maar ja... ook een lijn met PU weet ik binnen afzienbare tijd tot gort te varen.

Dus ik ben idd aan het letten op de manier waarop ik de bar gebruik om te kijken of ik de levensduur kan verlengen. Ondertussen heb ik me neergelegd bij het feit dat ik regelmatig het koord moet vervangen. Prijs technisch valt het allemaal wel mee.

De bar kost  E 245,- en een chickenloop line afgerond E 15,-. Ik gebruik in 3 jaar tijd 8 lijntjes van E 15,- = E 120,-. Totaal kost een bar mij dan E 365,- in 3 jaar. Dat is nog steeds goedkoper dan bijvoorbeeld een nieuwe cabrinha bar. Het kost alleen een beetje tijd Wink


PS: het is wel vreemd dat bij jouwe maar 1 kant die heftige slijtage vertoond. Bij mij is het vaak allebei de kanten. Dus zou goed kunnen dat je een maandagochtendproduktie had.

Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #8 April 11, 2015, 10:03:58
edit2Rapporteer  
Vaar het liefst wel met genoeg/veel power vooral op zee wil ik niet in de branding stranden  Grin
Heb gister een nieuwe lijn er op gezet en heb nog een nieuwe in de tas nu. Deze lijnen lijken anders dan de originele maar dat komt misschien omdat ie nieuw is. Zal ook de barhole eens nakijken of daar niet een braampie zit oid  Roll Eyes
Big Vin

Berichten: 282
Antwoord #9 April 11, 2015, 18:50:58
edit2Rapporteer  
Het ziet er een beetje gesmolten uit op de foto, in het echt ook zo?
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #10 April 11, 2015, 19:12:18
edit2Rapporteer  
Safetylijn ziet er nog wel heel strak uit ook
Local

Geen avatar

Berichten: 216
Antwoord #11 April 14, 2015, 09:24:37
edit2Rapporteer  
Ik meende ook wel eens gelezen te hebben dat je het depowerkoord ook al na 15 x kunt/moet vervangen, wel van een North barretje ofzo. Maar in x aantal uren valt het denk ik dan nog wel mee als je 2 uur per sessie aan houd, 22+ sessies. Ik vond hem ook al snel rafelen, heb nu weer een andere kan wel eens proberen een goede detail foto van te maken met de gopro cam of anders maar weer een filmpje. Ik heb nu een andere bar en heb nog een depowerkoord liggen als reserve, ik heb bij me board toen meteen wat reserve materiaal bijbesteld. Kan het lijstje wel een posten.

Maar even wat anders waar je ook even op moet gaan letten denk ik, is dat depower balletje. Ik had afgelopen Zaterdag bijna een dead lopende kite. Dat kan dus ook nog eens gewoon heel snel gebeuren. Ik vaar de laatste tijd altijd met de gopro aan, maar afgelopen Zaterdag dus niet zal je net zien natuurlijk. Ik heb er al voordeel uit kunnen halen om nog eens wat na te kijken achteraf. Op het switch forum had iemand al een aanpassing gedaan, kan zelf ook wel eens even wat van een andere bar afhalen. Wel een beetje slechte reclame, maar beter even die put dempe voordat er weet ik veel wat in valt. Ook even ivm met de aandacht van alle safety clinics etc. de laatste tijd. En dit is echt niet de enigste bar waarmee het gebeurt. Hier maar even het linkje: http://switchkites.com/depowerball.html Ohja het lijkt of je lijnen zelfs makkelijk naast het midden dat depowerballetje kunnen geraken, al heb je gelukkig hele lange pigtails aan de bar zitten. Maar als je bijvoorbeeld lang met een waterstart moet gaan zitten pielen is de kans denk ik nog steeds aanwezig, ook al is deze heel klein. Ik moet ook me depowerlijn maar eens wat inkorten, maar moet het filmpje nog eens even op me gemak bestuderen hoe je dat precies even goed doet. Want was Zaterdag echt wel een heftig dagje en Zondag volgens mij ook maar was ik al weer vroeger weg. Met teveel wind kan ik net niet bij mijn depowerballetje dus aanpassing zou de simpelste oplossing zijn. Dit werkt niet echt zo goed meer met veel wind:
http://www.youtube.com/watch?v=L8EVsTX7Cik


Cabrinha heeft trouwens ook wel goede handleidingen zag ik pas heb niet alles gelezen, maar zag wel wat dingen die ik nog niet wist al weet ik niet meer wat.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #12 April 14, 2015, 13:23:45
edit2Rapporteer  
Je verstelt de barthrow gewoon om de cleat dichter naar je toe te halen?

Het klemmetje aan de ball vind ik persoonlijk niet zo lekker werken. Je moet teveel druk uitoefenen om 'm vast te krijgen. Leuk idee maar de uitvoering is net niet goed genoeg.

Heb er verder niet echt last van want trim bijna nooit meer. Hooguit 10 cm voor uithaken.

Maar ik vind het balletje nog steeds beter dan een handle ala Switch V1, North, of Fone. Die dingen zijn te zwaar en wikkelen zich makkelijker om je lijnen als ze eenmaal gaan slingeren.

Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #13 April 14, 2015, 18:02:06
edit2Rapporteer  
Mijn depowerkoord van mijn Slingshot bar had precies het zelfde, voor mijn sessie kon ik wel zien dat die iets gesleten was maar ineens was het knap en precies het zelfde als deze foto van het depowerkoord.  Dus het is altijd moeilijk te zeggen, gewoon op tijd vervangen.
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #14 April 14, 2015, 20:18:23
edit2Rapporteer  
Dat depowerballetje vind ik ook een klote ding in de winter met handschoentjes aan is ie bijna niet te pakken en voor je er erg in hebt zit ie tussen de lijnen in en een slag eromheen gedraaid. Heb inmiddels een nieuw depowerkoord er op zitten en met de paas nog een Airush smart bar er bij gekocht. Van de week met de 7 gebruikt en vandaag mee gekite met de Nitro 14m helemaal goed  ThumpsUp
Was trouwens weer een topmiddag  Joepie
Reodude

Berichten: 434
Antwoord #15 April 14, 2015, 21:13:13
edit2Rapporteer  
Echt eens nakijken of er geen braampjes zitten...ik heb 2  V2 barren constant in gebruik...en ja als er wind is ben ik op het water en nog nooit zo iets gehad. Ik duw wel even mijn bar onder water nadat ik van het strand gestart ben, kwestie van het zand eraf te hebben...ook spoel ik nadien het zand eruit...
Niet echt iets te zien aan mijn depowerlijnen
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.