Zeehond tijdens het kitesurfen

PH-6810

Geen avatar

Berichten: 45
Juli 21, 2015, 17:07:31
edit2Rapporteer  
Vrijdag 17 juli ben ik gaan kitesurfen bij Kijkduin op zee (niet op de zandmotor). Voor de start was ik ongeveer een meter de zee ingelopen. Toen ik weg wilde varen, zag ik een meter of tien voor mij opeens een zeehond met zijn kop boven water komen. Omdat dit toch wel een groot dier is, schrok ik er van. Hij misschien ook van mij Smiley.

Later hoorde ik dat er ook wel eens een zeehond in de lagune van de zandmotor is gespot. Omdat ik graag wil weten hoe je het beste met een zeehond in je buurt om kan gaan, heb ik mijn ervaring voorgelegd aan Ecomare, centrum voor wadden en Noordzee. Vandaag kreeg ik van Ecomare de volgende reactie:

Zeehonden zijn heel nieuwsgierig van karakter en vandaar dat je ze ook wel langs de kust kunt spotten en ze soms ook even komen kijken wat je aan het doen bent.
Mocht de zeehond te dichtbij komen kun het beste rustig van het dier vandaan zwemmen.
Ga niet met de handen/benen in het water slaan of naar het dier toe,
Hij zal je niet snel aanvallen maar het blijft toch de grootste rover van ons land.
(en geniet ervan dat je ze van zo dichtbij kunt zien!  Smiley)


Wellicht kunnen jullie je voordeel er mee doen in het geval er een keer een zeehond langs zwemt...
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #1 Juli 21, 2015, 17:34:00
edit2Rapporteer  
Kitesurfers worden regelmatig geconfronteerd met zeehonden.  Zitten ze ergens op de kant ( of op een zandbank) dan heb je daar met je vlieger niets te zoeken.  Op / in het water willen ze nog wel eens vrolijk een stukkie met je mee gaan. Was in het begin wel ff wennen ( van dichtbij is die kop ineens een stuk groter dan je denkt ) . Gewoon je ding doen en ze niet "opzoeken"  Meestal verdwijnen ze snel  / doen ze ook gewoon hun eigen ding.......
Bbtw

Berichten: 232
Logs: 0 | 118 uur
Antwoord #2 Juli 21, 2015, 18:12:24
edit2Rapporteer  
Afgelopen zondag had ik een jonge zeehond aan mijn boardje. Je schrikt jezelf te barsten als hij ineens omhoog komt, maar oh wat is dit prachtig. Op slufter, Brouwersdam, Renesse enz zitten er erg veel en kom ze dan ook regelmatig tegen. Zoals hierboven staat beschreven, laat ze lekker idd met rust en geniet ervan als je ze tegenkomt.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #3 Juli 21, 2015, 19:03:50
edit2Rapporteer  
Kom ze ook af en toe tegen bij Wijk aan Zee, meestal spelen ze zelf ook in de branding wanneer wij aan het spelen zijn. Zodra je in de buurt komt duiken ze meestal ook weer onder.
Belgarath

Geen avatar

Berichten: 145
Logs: 0 | 15 uur
Antwoord #4 Juli 21, 2015, 20:00:03
edit2Rapporteer  
 Ook al meerdere keren eentje tegengekomen die effe kwam kijken.

Eentje ervan in mijn begin jaren, toen ik mijn 2007 vegas lag te relaunchen, ik vond dat ie er hongerig uit zag.
Maar waarschijnlijk was ie mij aan het uitlachen.. loser
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #5 Juli 21, 2015, 20:09:11
edit2Rapporteer  
Als er 2 meter voor je neus een flinke jongen opeens uit het water komt schrik je toch wel behoorlijk Grin

Ik zie ze regelmatig op Rilland, Neeltje, Brouwersdam en Slufter.
wimbers

Berichten: 398
Logs: 0 | 24 uur
Antwoord #6 Juli 21, 2015, 20:28:19
edit2Rapporteer  
Er is ook verschil tussen de zeehond zoals wij hem hier kennen, met de ronde kop, en de zeehond die uit Schotland over is komen zwemmen, de grijze zeehond met lange snuit.
Die laatste is namelijk nogal territoriaal.
Ze leven in toenemende maten in Nederlandse wateren. Ik werd er op de wadden vorig jaar voor gewaarschuwd.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #7 Juli 21, 2015, 20:45:18
edit2Rapporteer  
http://www.nu.nl/wetenschap/3938335/zeehonden-vallen-bruinvissen-in-noordzee.html

Ik heb ze op de Slufter ook al gezien, ik blijf er liever wat uit de buurt...
Menno de Vries

Berichten: 186
Antwoord #8 Juli 21, 2015, 21:11:54
edit2Rapporteer  
http://www.metronieuws.nl/binnenland/2015/07/nieuwe-giftige-worm-en-meer-watergevaren Stond vandaag toevallig een stuk over de zeehond in de metro.

Zelf heb ik er ook al een aantal mogen spotten. Ik vind het iedere keer een hele bijzondere ervaring.
Op de slufter heb ik de meeste gezien. Vaak op een van de schaarse stukken waar het niet zo druk is.

Wat Idefix ook al aangeeft, als ze op een zandbank liggen laat ze dan met rust. Je loopt dan het risico dat je moeder en kind uit elkaar jaagt. En de kans dat een baby zeehond het dan niet overleeft is behoorlijk groot.
Ard

Berichten: 40
Antwoord #9 Juli 21, 2015, 21:15:03
edit2Rapporteer  
Ik vind het altijd wel gezellig als zo'n zeehond omhoog popt om even een kijkje te nemen. Ik vraag me dan altijd af wie er nieuwsgieriger is: de zeehond of ik?  Wink
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #10 Juli 21, 2015, 21:55:40
edit2Rapporteer  
Zag er vandaag ook 1, dreef voorbij was al redelijk rot Grin
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #11 Juli 22, 2015, 04:09:51
edit2Rapporteer  
Het is inderdaad genieten als je ze ziet maar als je een volgroeide grijze zeehond net een paar meter bij je vandaan omhoog komt is het toch even schrikken haha.
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #12 Juli 22, 2015, 07:30:27
edit2Rapporteer  
Ik heb een keer een golfje gesurft samen met zo'n gewone zeehond, mooie ervaring! Bij de slufter zitten nu ook een paar grijze joekels met jongen, daar moet je wel voor uitkijken!!
jerryvanrhee

Berichten: 237
Logs: 0 | 270 uur
Antwoord #13 Juli 22, 2015, 07:56:00
edit2Rapporteer  
Prachtig om mee te maken inderdaad, geweldig om om de zoveel meter een nieuwschierige blik toegeworpen te krijgen.

inderdaad uitkijken als ze jongen bij zich hebben, verder gewoon genieten van het gezelschap.
HBX

Berichten: 201
Logs: 0 | 1250 uur
Antwoord #14 Juli 22, 2015, 08:44:10
edit2Rapporteer  
 Laatst op de slufter ook een enorm grote zeehond gezien. Heb er vele gezien langs de Nederlandse kust maar nog nooit zo'n grote....wat me verder opviel was dat ie enorm donker van kleur was. Blijf het in ieder geval altijd leuk en bijzonder vinden als er eentje opduikt  Smiley
carbohans

Geen avatar

Berichten: 46
Antwoord #15 Juli 22, 2015, 11:15:37
edit2Rapporteer  
Bij de slufter kom je ze regelmatig tegen, fantastisch om te zien ze zijn alleen nieuwsgierig volgens mij volgende keer neem ik een haring  mee om ze te voeren o mag zeker weer niet van de natuurbeschermers ok dan alleen maar genieten van deze mooie dieren,
Hard2Handle

Berichten: 3114
Logs: 0 | 432 uur
Antwoord #16 Juli 22, 2015, 12:14:52
edit2Rapporteer  
Zie er bijna elke sessie wel één, afgelopen zondag ook weer. Mooie beesten en volgens mij zwemmen ze ook in groepen, dus als je er één ziet zijn er vast wel meer vlak in de buurt.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #17 Juli 22, 2015, 17:28:40
edit2Rapporteer  
best natural sliders ever!
HuibN

Berichten: 304
Antwoord #18 Juli 22, 2015, 21:19:21
edit2Rapporteer  
Bekend en leuk filmpje van surfers met een jonge zeehond

http://www.youtube.com/watch?v=XcoiXJaJNIQ
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #19 Juli 22, 2015, 21:54:01
edit2Rapporteer  
Ik ben nog altijd bang om een keer met hydrofoilen vol tegen een zeehond te knallen.  Denk dat ze dan minder vriendelijk reageren.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #20 Juli 22, 2015, 22:08:51
edit2Rapporteer  
Ik ben nog altijd bang om een keer met hydrofoilen vol tegen een zeehond te knallen.  Denk dat ze dan minder vriendelijk reageren.

Ik denk dat dat niet snel gebeurd, die zullen je wel aan horen/voelen komen verwacht ik.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #21 Juli 23, 2015, 19:49:18
edit2Rapporteer  
Vaak genoeg vissen geraakt, dus heb weinig hoop dat een zeehond het wel op tijd hoort en reageert. Gelukkig zwemmen er meer vissen dan zeehonden....
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #22 Juli 24, 2015, 12:12:39
edit2Rapporteer  
Als je eentje raakt denk ik dat die eerder gaat wegzwemmen dan agressief worden.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #23 Juli 28, 2015, 21:03:15
edit2Rapporteer  
Als je eentje raakt denk ik dat die eerder gaat wegzwemmen dan agressief worden.
heb je wel eens gezien wat ie met een zeebaars doet? Hap en kop er af. Blijf het toch spannend vinden om voor een zandbank op mn plaat te gaan en moeten bodydraggen naar je board, terwijl er 20 van die beesten jou kant op het water in gaan. Btw Jaco is een keer achterna gezeten toen hij op de zandbank aan het uitrusten was.
Bbtw

Berichten: 232
Logs: 0 | 118 uur
Antwoord #24 Juli 28, 2015, 21:53:41
edit2Rapporteer  
Als je eentje raakt denk ik dat die eerder gaat wegzwemmen dan agressief worden.
heb je wel eens gezien wat ie met een zeebaars doet? Hap en kop er af. Blijf het toch spannend vinden om voor een zandbank op mn plaat te gaan en moeten bodydraggen naar je board, terwijl er 20 van die beesten jou kant op het water in gaan. Btw Jaco is een keer achterna gezeten toen hij op de zandbank aan het uitrusten was.

Die had waarschijnlijk een zwart sealskin hooded wetsuit aan. Daarom voor mij geen zwart meer;)
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.