Nóg een beginner-zoekt-mening-en-advies-voor-eerste-kite topic

windman

Geen avatar

Berichten: 3
Augustus 07, 2015, 12:02:25
edit2Rapporteer  
Hey allen,

Ik heb onlangs mijn eerste lessen achter de rug en ga binnenkort nog eens een lesje nemen om het waterstarten wat beter onder de knie te krijgen.

Omdat surfspots waar je ook materiaal kan huren makkelijk een uurtje rijden zijn, ben ik aan het rondkijken naar een eigen tweedehands setje. Ik heb wat eigen onderzoek gedaan maar dacht hier toch even wat advies te vragen.

Het is wel zo dat het budget dat ik in gedachten heb eerder aan de lage kant is omdat ik verwacht er de eerste 1-2 jaren niet heel veel tijd in te kunnen steken. Maar ik wil er toch af en toe mee aan de slag kunnen vandaar dat ik vooral naar wat ouder materiaal kijk (na 2009).

Ik weeg momenteel 78kg (maar tot voor kort was dat eerder 81kg) en ben iets van een 1.88m. Qua maat dacht ik 10 à 12 meter.

Er zijn momenteel twee setjes die mijn aandacht hebben getrokken:

1) North Evo 10m uit 2010 met bar en board uit 2010
2) North Evo 10m uit 2009 met bar en board uit 2009

Volgens mij zouden dit goede beginner kites moeten zijn voor iemand met mijn gewicht. Wat zou ongeveer een goede prijs zijn voor zo'n setje? De kite uit 2009 is in iets beter staat als die uit 2010 want die heeft al een reparatie gehad.

Als er iemand nog iets heeft liggen mag hij/zij dat ook altijd laten weten.

Bedankt voor je reactie!
RTF

Geen avatar

Berichten: 26
Antwoord #1 Augustus 07, 2015, 12:35:42
edit2Rapporteer  
Wat is je budget als ik vragen mag?
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #2 Augustus 07, 2015, 12:37:42
edit2Rapporteer  
Reparatie zegt vaak niets over staat van kite. Een goede reparatie levert wat waardevermindering op, maar geen verlies aan vaareigenschappen. Let op staat van de bar. Nieuwe lijnen gaan al snel richting de € 150.
daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #3 Augustus 07, 2015, 12:53:37
edit2Rapporteer  
Precies wat andre zegt: het feit dat de ene gerepareerd is en de ander niet wil niet zeggen dat de laatste in betere staat is. Kites en lijnen slijten door gebruik. Ik zou kijken naar kwaliteit en dikte van het doek van de kites. Niet zozeer naar de scheur
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #4 Augustus 07, 2015, 13:02:58
edit2Rapporteer  
Bij een reparatie naaien ze stukken doek aan elkaar. Raad eens wat ze in de fabriek doen?

Maakt dus niets uit. Tja, hij's niet supermooi meer, maar meestal valt het niet eens direct op.

Ouder dan 2009 zou ik niet kijken in ieder geval. Dan heb je een grotere kans op een rottige safety en vaareigenschappen. En kites van rond die tijd kosten echt niet zoveel meer.

Inderdaad letten op de staat van de lijnen, verder maakt het allemaal niet eens zoveel uit zolang er geen stiksels loszitten oid. Aandachtspuntjes zullen vooral een verzwakte LE en TE zijn, en kleine gaatjes. Maar die kan je zelf plakken eventueel.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #5 Augustus 07, 2015, 14:42:31
edit2Rapporteer  

Het is wel zo dat het budget dat ik in gedachten heb eerder aan de lage kant is omdat ik verwacht er de eerste 1-2 jaren niet heel veel tijd in te kunnen steken. Maar ik wil er toch af en toe mee aan de slag kunnen vandaar dat ik vooral naar wat ouder materiaal kijk (na 2009).
Bedankt voor je reactie!

Zonder er meteen een negatieve toestand aan te willen geven maar toch......

Koop dan een setje  waar je met wat minder harde wind je ding mee kunt doen. Kitesurfen ( en dan vooral als het echt waait ) is geen hobby om af en toe te doen...... 
Zo nu en dan eens op een oude motor gezellie een eindje toeren is ook een heel ander verhaal dan de TT in Assen rijden.
En als je eenmaal op het water staat dan kan maar zo zijn dat de wind ineens aangaat en je op "de TT in Assen"    zit..........

Zonder al te veel oefening / kennis en ervaring  zit je met een 10m in een "verantwoordelijk windje voor een beginner die het af en toe doet" met 80 Kg al snel te rommelen. Daar ga je niet vrolijk van worden.  Ga in eerste instantie voor een iets grotere vlieger zodat je met "een fatsoenlijk / verantwoord windje" je ding kunt doen. Als je dan echt de smaak te pakken krijgt kun je er altijd nog een kleinere vlieger bij kopen voor als het echt "waait" ..........

80 Kg,  beginner en af en toe het water op?   Neem iets van minimaal 12m.
  ( is maar een mening hè  Grin  )


bushmaster

Berichten: 151
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #6 Augustus 07, 2015, 14:51:45
edit2Rapporteer  
Ik vaar zelf nog af en toe met mijn evo's uit 2009. Maar wel op de 2010 bar. Die vind ik al een stukken beter als die uit 2009. Safety lijn slijt wel wat sneller maar dat neem ik voor lief.
Als ik nu zou moeten kiezen zou ik dus voor 2010 materiaal gaan.
Ik zou zelf niet meer als 375-425 euro over hebben voor kite+bar+board van deze leeftijd. Zeker niet met een reparatie(hoe goed gedaan ook).
RTF

Geen avatar

Berichten: 26
Antwoord #7 Augustus 07, 2015, 15:18:21
edit2Rapporteer  
Je probleem herken ik. Ik wilde ook niet teveel uitgeven voor een set. Mijn budget lag op 500-600 euro voor een kite en bar.

Eerst wilde ik voor een 9/10m gaan, maar ik ben voor een 12m gegaan. Gewoon omdat dat je wat makkelijker leert. Ik heb de North Dice gekocht. Ietsjes meer dan beginner, maar zeker goed om mee te beginnen. Als je me begrijpt. Kwam iets boven mijn budget uit, maar dan heb je wel bijna nieuw spul! Zeker als je het volgend jaar weer wil verkopen omdat kiten toch niets voor je is, of omdat je toch te druk bent, dan ben je het zo weer kwijt. Je afschrijving is dus veel minder. Ook weet je dat alle safety gewoon goed is en de lijnen ook nog niet zo versleten als bijvoorbeeld een 2010.

Ik weet niet precies wat je budget is? Maar ik zou kijken naar een iets duurdere set, rond de € 600-700 en dan heb je een mooie 2014 - 2015 set waar je jaren mee vooruit kan. Koop je nu een 2010 set, dan wil je waarschijnlijk over een jaar, of twee jaar een nieuwe set. Dan ben je al met al wat duurder uit.
windman

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #8 Augustus 07, 2015, 17:06:45
edit2Rapporteer  
Bedankt allemaal voor de reacties!

Ok, een reparatie is niet zo erg, weet ik maar dacht het toch even te vermelden.

Ik vermoedde eigenlijk al dat ik beter minstens een voor een 11 zou gaan maar hoopte stiekem dat een 10 ook wel goed genoeg zou zijn. Ook omdat ik las dat een EVO een goede low-end heeft en ik vooral op zee (of toch geen binnenwater) zou kiten en je dan ook een maatje kleiner kan nemen. Naar de toekomst en een dus eventueel een tweede kite is 11 of 12 ook beter neem ik aan.

Wil er ook nog aan toevoegen dat ik les heb gehad met een Ozone Catalyst 10. Dacht dat het qua maat dan wel goed was waarschijnlijk.

En dat verhaal van beter een iets recentere, duurdere set die je later misschien nog kan doorverkopen, daar zit ook wel iets in natuurlijk.

Budget is moeilijk te zeggen. Wil gewoon een OK setje voor een goede prijs maar gezien ik niet eens een wetsuit of harnas heb wou ik liefst rond de 500 euro voor kite + bar + board blijven hoewel ik weet dat dat eigenlijk aan de magere kant is.

Zag ook deze:

Liquid Force HiFI Comp 2011 --> 5 lijns dus schrikt me een beetje af venwege de verhalen dat dit moeilijker is voor een beginner, terecht of niet?

Zag ook ergens een Switch Kites Method 2 aangeboden. Is een, euh, iets minder frequent voorkomend merk als ik me niet vergis maar boeit me eigenlijk niet echt. Ziet er goed uit vind ik en komt waarschijnlijk uit dezelfde fabriek als een duurder merk. Iemand daar ervaring mee?
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #9 Augustus 07, 2015, 18:13:31
edit2Rapporteer  
Faxie vaart met Switch, die kan je alle inns en outs vertellen van het merk Switch. Je budget is laag om te beginnen met deze sport, misschien eerst doorsparen of kiezen voor een andere sport.
Mich@el

Berichten: 383
Logs: 0 | 461 uur
Antwoord #10 Augustus 07, 2015, 18:42:19
edit2Rapporteer  
Heb nog wel een setje cabrinha sw 8 en 11. Pm maar voor meer info.
PvanEE

Berichten: 66
Antwoord #11 Augustus 07, 2015, 19:10:48
edit2Rapporteer  
In 2013 was mijn budget ong. 1000€ .... Toen redde ik het al niet , nu 1,5 jaar later  Huh
windman

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #12 Augustus 07, 2015, 19:17:01
edit2Rapporteer  
Daarom zeg ik toch dat ik ouder materiaal zoek. Kijk ik kan ook gewoon 2500 euro neertellen voor het nieuwste materiaal maar of dat een slimme zet is voor iemand die pas begint en waarschijnlijk niet meermaals per week gaat kiten? Denk het niet.

Daarbij zag ik binnen dat budget toch al wat voorbij komen waarmee ik, mits in redelijke staat, makkelijk vooruitgang kan boeken volgens mij. En ik zeg toch zelf dat het budget misschien wat aan de lage kant is.
-Martijn-

Geen avatar

Berichten: 139
Antwoord #13 Augustus 07, 2015, 19:32:48
edit2Rapporteer  
De Method is/was de wave kite van Switch. Ik heb geen flauw idee hoe hij vaart, maar zelf scharen ze het onder een kite voor advanced kiters. Er is vast ook wel iemand die van zijn oude Elements af wil voor een leuk prijsje, wat een veel betere keus zou zijn. Verder laat ook ik het aan Faxie over voor alle ins en outs Wink
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #14 Augustus 07, 2015, 19:35:35
edit2Rapporteer  
Voor 1000 kun je prima beginnen met 1 kite uit 2013 (sommige merken al 2014):

- Kite compleet: 600
- Board: 150
- Wetsuit: 125
- Trapeze: 125

Boardje kan je prima een boardje nemen uit 2010.
Wetsuit overjarig en je trapeze ook.

Succes ermee!  ThumpsUp
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #15 Augustus 07, 2015, 22:17:34
edit2Rapporteer  
Method is de wavekite inderdaad. Je kan beter aan Switchdude vragen, want die heeft er een.

Wat ik wel weet is dat het in principe een prima kite is om mee te leren, met een goede lowend.

Kwa bouwkwaliteit zitten ze ergens bovenaan, die krijg je echt niet zomaar stuk. Daarom ook niet de lichtste kites, maar ook zeker niet zwaar.

En onbekend maakt onbemind, dus 2ehands voor zachte prijsjes te krijgen. Let er wel op dat er een V2 bar bij zit, die is beduidend beter kwa safety.
surf-bert

Berichten: 81
Antwoord #16 Augustus 08, 2015, 10:06:40
edit2Rapporteer  
Goedemorgen,

Ik ken het gevoel van een eerste kite set te gaan kopen. heerlijk toch. lekker snuffelen op marktplaats, webshops afstruinen.....

Zelf ben ik in mei begonnen en ik heb uiteindelijk een jong gebruikt 2014 setje gekocht via Marktplaats. North Rebel 2x. Eerst dacht ik enkel aan een 12m vlieger, maar ik ben blij dat ik toch ook de 9m erbij heb gekocht. Nu heb ik veel meer vaarbare dagen dan enkel de 12m.

Ik weeg 85kg. Ik zou je aanraden om inderdaad een wat grotere kite te kopen om in licht weer verder te leren....11 of 12m zou ok voor je moeten zijn.

Ik weet niet waar je vandaag moet komen, maar je zou ook eens kunnen kijken naar de vliegers van zian (sebastiaan). Daar kan je ook gewoon een vlieger uitproberen, fijne kerel en goede service. Schappelijke prijs. enfin, ik ken je budget niet, als je 500-600 eur wilt uitgeven voor een set dan moet je toch naar 2010-2012 materiaal kijken denk ik.

Persoonlijk zou ik toch niet voor al te veel gebruikt gaan. Er hangt toch veel vanaf dat alles goed werkt qua safety, lijnen etc als het er op aan komt. Ik zeg altijd bezuinig nooit op veiligheid. Bijvoorbeeld een ouder board, prima, een oudere kite, prima, maar dan wel een redelijk moderne bar met nieuwe lijnen?

Ga ook eens bij testdagen langs aan het water. Kan je gratis testen en kijken welke maat kite goed bevalt.

Als je niet zo vaak denk te gaan komende 2 jaar kan je ook zo nu en dan setje huren. Hoef je ook niet te sjouwen, drogen, opruimen?

succes met je keuze




« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.