Wetsuit of droogpak

vissie

Berichten: 757
Augustus 16, 2015, 20:34:46
edit2Rapporteer  
Door vele verhalen gehoord en gelezen te hebben over droogpakken en wetsuits maak ik toch even een topicje aan, om de keuze doorslaggevend te maken voor een wetsuit of droogpak. Nu heb ik het "droogpak" topic doorgenomen en al heel wat positieve verhalen tegengekomen over het gebruik hiervan.

Mijn Prolimit 5/3 van 2 a 3 jaar is nu toch echt aan vervanging toe.
Met dit pak ga ik niet de gehele winter door i.v.m. de veiligheid met kiten in koude omstandigheden.
Echter wil ik de komende winters langer doorvaren tot het verantwoord is. Dit heeft uiteraard dan ook te maken met de keuze van de wetsuit.

Nu twijfel ik om een 6 of 5/4 wetsuit te kopen van goede kwaliteit of een wat "mindere" wetsuit + een droogpak voor de koudere dagen.

Het is niet de bedoeling om onder het vriespunt te gaan kiten maar om net wat langer door te kunnen varen dan wat ik nu kon.

Wellicht zijn er een aantal die hier wat advies in kunnen geven zodat ik het e.e.a. kan gaan passen en aanschaffen.

Alvast dank!




gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #1 Augustus 16, 2015, 21:12:13
edit2Rapporteer  
Droogpak. Er zijn weinig mensen met een droogpak die op koude dagen willen ruilen met een wetsuit. Er zijn wel veel mensen met een goed wetsuit die geen droogpak willen. (Maar die hebben er ook geen gehad). Alleen al het 'droog' omkleden ipv nat in je blootje op een tochtige parkeerplaats achter je auto is doorslaggevend. Droogpak kan vanaf 10 graden en lager. Daarboven is het te warm. Windchill is ook passé.
Welk pak dan? Ik zou gaan voor een  eenvoudig, degelijk pak zonder capuchon of andere onzinnige zaken. Ik zou ook die dikke neopreen droogpakken laten liggen, want die zijn duur en blijven volgens mij veel langer nat na een sessie dan bv. Een Gul Enforcer. Daar is veel over geschreven en daar is iedereen wel erg tevreden over, maar er zijn meer merken die zoiets aanbieden.
In augustus over droogpakken lullen.... Roll Eyes
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #2 Augustus 16, 2015, 21:30:45
edit2Rapporteer  
Er zijn wel veel mensen met een goed wetsuit die geen droogpak willen. (Maar die hebben er ook geen gehad)
Daar ben ik het niet mee eens, afgelopen winter m'n droogpak verruild voor een wetsuit.
Ok, niet een alledaags wetsuit (hooded 7/6) en nog geen moment spijt van deze keuze.
In dit pak heb ik het warmer dan ik het had in m'n droogpak, en ik vind het een stuk comfortabeler dan m'n droogpak.
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #3 Augustus 16, 2015, 21:36:29
edit2Rapporteer  

Droogpak. Er zijn weinig mensen met een droogpak die op koude dagen willen ruilen met een wetsuit. Er zijn wel veel mensen met een goed wetsuit die geen droogpak willen. (Maar die hebben er ook geen gehad).

Ik heb een paar sessies een droogpak gehad van Gul (een duurdere uitvoering) maar die heb ik gelijk weer de prullenbak in gegooid.

Droogpak is helemaal niet comfortabel op het water, minder bewegingsvrijheid. Daarnaast krijg je bij harde crashses nog steeds een beetje water binnen bij je enkels, mouwen en hoofd. Ik stap weer liever in een goed wetsuit (sterker nog, ik vond mijn wetsuit zelfs warmer dan men droogpak). Het enige voordeel tov een wetsuit, omkleden tjah, zo een ramp is het omkleden ook weer niet. Binnen 2min heb je je wetsuit uit en je droge warme kleren weer aan. Wil je daarvoor een drysuit?

Edit: zie dat ik men reactie tegelijk met Henk heb getypt, maar ben het helemaal ermee eens. Overigens zag ik gisteren ook iemand met een droogpak staan  loser
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #4 Augustus 16, 2015, 21:43:41
edit2Rapporteer  
 Overjarig droogpak scoren bespaard al wat euries en dan een goed pak erbij voor de warmere dagen. Misschien in dezelfde winkel met wat korting en je hebt dan 2 goede pakken voor de prijs van een nieuwe droogpak
Kan tuurlijk ook met een goede winterwetsuit



#VENTIEL#

Berichten: 48
Antwoord #5 Augustus 16, 2015, 21:54:06
edit2Rapporteer  
droogpak is echt voor onder de 10 graden of een lage bmi.


Kemperman

Berichten: 491
Antwoord #6 Augustus 16, 2015, 21:55:25
edit2Rapporteer  
Een groot gedeelte van de winter vaar ik mijn een wetsuit. Maar voor de koudere dagen waarbij het 5 graden of kouder is, is een drysuit toch wel erg lekker. Bewegingsvrijheid vind ik prima in een droogpak. Kan zonder problemen uitgehaakte tricks doen. Wel heb ik met een droogpak altijd handschoenen, schoentjes en een cap op. Anders kan er bij een crash water naar binnen komen

Aan de kant is het ook veel fijner vanwege de windchill die je niet hebt. Sinds 2011 al een drysuit en totaal geen spijt van gehad. Zeker bij het binnenwater is het prettig. Zeewater is een stuk warmer.
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #7 Augustus 16, 2015, 22:00:01
edit2Rapporteer  
Misschien hangt het ook van je vaarstijl af welke keuze je maakt. Ik ga niet voor de harde crashes en zeker niet in ijswater. Sommige freestylers doen dat wel. Wellicht is een droogpak dan minder geschikt. Als je niet te gek doet, komt er geen water in je droogpak. Bij een harde crash kan dat wel gebeuren, maar het zal nooit veel zijn. Ook een kwestie van goed aantrekken, alle lucht eruit, etc. Sommige mensen hebben het eerder koud dan anderen, maar onderkoeling ligt in de winter altijd op de loer en moet je niet onderschatten.
vissie

Berichten: 757
Antwoord #8 Augustus 17, 2015, 00:08:52
edit2Rapporteer  
Allereerst bedankt voor de reacties.

Zeker in de winter wil ik gewoon lekker kunnen varen ook al is de sessie wat korter. Om wat meer geld uit te geven voor een goed wetsuit heb ik geen enkel probleem mee. Heb wat mindere reacties gelezen over ion pakken wat ik bijvoorbeeld wel een interessant merk vond.

Maar wat ik me ook af vraag is of een 6/7mm in de lente en net na de zomer nog comfortabel is en dus niet veel te warm.

Wat nog steeds niet weg neemt dat de combinatie van een droogpak en wetsuit ook erg interessant lijkt.

Zijn deze nog steeds het goedkoopst vanuit het buitenland?
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #9 Augustus 17, 2015, 06:00:42
edit2Rapporteer  
Mijn 7/6 is zeker te warm in de lente en net na de zomer.
Gemiddeld genomen is het tot een graad of 10 uit te houden in dit pak, daarboven stoom je eruit.
Ik kite tot 0 graden hiermee (en als het lang genoeg niet waait, ook daaronder) en heb het dan niet koud in dit pak (ben een redelijke koukleum)
Gerwinnaar

Geen avatar

Berichten: 55
Antwoord #10 Augustus 17, 2015, 07:10:11
edit2Rapporteer  
Ik heb geen ervaring met een droogpak, maar heb een paar jaar geleden bewust voor een winter wetsuit gekozen op het argument dat je er niet goed mee kan zwemmen in de golven. Ik ben erg tevreden met mijn 5.5 ION wetsuit(kwaliteit is goed, nu 2 winters mee gevaren en nog helemaal in goede conditie), ik heb er ook een los hesje met cap bij die ik eronder draag. Ik heb het nog nooit koud gehad op mijn handen na en ga tot 5graden op zee. Ik heb 1,5mm handschoenen van O'Neill daar krijg ik geen kramp mee maar wel koude handen onder de 8 graden, dan doe ik ze soms uit en hard blazen op m'n handen en zijn ze weer warm. Ik wil komende winter proberen een open want erover te dragen.
HuibN

Berichten: 304
Antwoord #11 Augustus 17, 2015, 10:41:48
edit2Rapporteer  
MDekker

Geen avatar

Berichten: 32
Antwoord #12 Augustus 17, 2015, 11:42:52
edit2Rapporteer  
Wanten met open handpalm zijn ideaal, zweethandjes en geen kramp.
-Martijn-

Geen avatar

Berichten: 139
Antwoord #13 Augustus 17, 2015, 12:21:45
edit2Rapporteer  
Droogpak  ThumpsUp

Mij bevalt het iig een stuk beter dan een dik wetsuit. Misschien dat zwemmen in een droogpak niet ideaal is, ik zou ook niet graag een km zwemmen in een 6 of 7 mm pak.

Ik hoor/lees trouwens de slechtste verhalen over pakken als die van Gul en NP. Wss omdat die niet ademen en je alsnog nat wordt door je eigen zweet. Je kan beter eens naar de OR Soul / Heat kijken. Ze zijn alleen wel wat duurder Wink
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #14 Augustus 17, 2015, 12:54:27
edit2Rapporteer  
Stel: koud water. Mislukte trick, jump of gewoon een crash. Scherpe vin droogpak lek. Wat dan? Lastig zwemmen of kiten met een volgelopen pak. ..
tommyboy5

Berichten: 32
Antwoord #15 Augustus 17, 2015, 13:43:49
edit2Rapporteer  
Afgelopen winter heb ik een droogpak aangeschaft welke ik al weer snel hebt omgeruild voor een semi dry 5/3 wetsuit. Mijn ervaring met een droogpak is dat je, zolang je rustig vaart, wel droog blijft. Maar wanneer je houd van freestyl/wakestyl (unhooked) zoals ik, komt er na een harde crash vaak toch wat water naar binnen en er is niets zo verveld als natte kleren in een droog pak. Daarnaast zit een wetsuit veel lekkerder en flexibeler. Hoewel ik geef toe omkleden is wel veel beter met een droogpak.

Een semi dry pak met een cap en handschoentjes is daarom voor mij een goede tussenweg. Dit is hetzelfde als een gewone wetsuit, echter zit er een waterdichte laag over wetsuit waardoor er alleen wat water bij de openingen naar binnen kan en wordt het water dus niet in je pak geabsorbeerd. Een goede kwaliteit 5/3 geeft mij hierom voldoende warmte in de winter, terwijl het pak ook nog zeer geschikt is voor het voor en na seizoen (zomer heb ik niet geprobeerd). Daarnaast is het s'winters met een westen wind bijna nooit kouder dan 5 graden. Alleen met oosten wind wordt het echt koud. Oosten wind vind ik k*t dus dan ga ik gewoon kite filmpjes kijken Wink Let wel op dat je niet te diep gaat, als je te lang in het water zit te tobben na een crash ben je snel onderkoeld.

Dus mijn advies 5/3 semi dry van goede kwaliteit. Als je op marktplaats naar overjarige pakken kijkt zal het je niet eens zo veel kosten.

Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #16 Augustus 17, 2015, 20:20:23
edit2Rapporteer  
Na vier seizoenen is mijn Ocean Rodeo Pyro surf (2e hands gekocht) aan vervanging toe. Ik heb deze drysuit met plezier gedragen maar vond hem niet echt veel warmer dan een wetsuit en het aan- en vooral uittrekken van deze wetsuit was nogal problematisch.

Ik kijk nu dus vooral naar een goede winterwetsuit en lees graag jullie tips en ervaringen.

Waar ik echter ook zeer benieuwd naar ben is de Thermolution. Dit is eensoort lycrashirt met verwarmingselementen dat onder de wetsuit gedragen kan worden. Maar niet goedkoop.

dus mogelijk drie opties voor de winter:
1. dikke wetsuit (5/6mm)
2, drysuit met berenpak.
3. wetsuit (3/4mm) met Thermalution

http://www.heatedwetsuitreviews.com/
HuibN

Berichten: 304
Antwoord #17 Augustus 17, 2015, 20:53:49
edit2Rapporteer  
Afgelopen winter heb ik een Thermalution hemd www.thermalution.nl/surf-series-15m  gebruikt onder mijn wetsuit Psycho III van O'neill. Dat was best lekker. Totaal niet koud bij de laagste watertemperaturen en ik ben best een grote kou kleum.
Tenminste als hij het deed. Er zat een storing in en dat heeft maanden geduurd voordat dit goed gerepareerd was. Moest uiteindelijk naar Taiwan opgestuurd worden en tegen de tijd dat ik deze weer terug kreeg eind maart, was het niet meer nodig.

[edit] url-fix
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #18 Augustus 17, 2015, 21:35:16
edit2Rapporteer  
niks zit zo goed als een goede winter wetsuit!!! ook bij de onder de 5 graden sessies.
barry

Berichten: 361
Antwoord #19 Augustus 18, 2015, 14:38:50
edit2Rapporteer  
Er gaat niks boven een wetsuit, maar onder de 10 graden.
heb je serieus goed wetsuit nodig wil je het lang warmhouden.
Het voordeel van een goed drysuit i dat je warm en droog blijft.
en je sessie's  gaan een stuk langer gaan worden
zorg voor goede ademende onder kleding.
Ik Vaar nu 3 jaar met de OR soul en als het echt koud is,blijft dit toch echt het warmste.
zeker bij het omkleden is dit echt een uitkomst.
vissie

Berichten: 757
Antwoord #20 Augustus 20, 2015, 08:33:37
edit2Rapporteer  
Dit weekend ga ik opzoek naar een goed wetsuit zodat ik wat langer door kan varen als nu.
De echte koude sessies laat ik dan aan me voorbij gaan!

Zoals Ocean Limbo ook al aangaf zijn tips voor merk/type altijd welkom!
CvdM

Berichten: 58
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #21 Augustus 20, 2015, 09:17:17
edit2Rapporteer  
Wat crashes betreft en water in je droogpak, ik heb dat niet met mijn OR Soul, die sluit heel goed aan vanwege de latex manchetten (benen, armen en hals).
Bij een Gul droogpak wat ik aan heb gehad gebeurde dat wel ivm neopreen hals.
Dus kijk goed naar het materiaal van openingen als je een droogpak overweegt

Bewegingsvrijheid vind ik ook prima, geen windchill en geen gezweet want mijn pak ademt goed
Ik denk dat mijn OR Soul ook veel langer meegaat dan een dik winterwetsuit
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #22 Augustus 20, 2015, 09:38:01
edit2Rapporteer  
Ik ben tot nu toe heel tevreden met mijn Billabong Xero Enduro 7/6
Redelijk wat merken gehad tot nu toe (prolimit, np, Ion, o'neill) maar de Billabong lijkt er nog het beste af te komen. (En de Ion het slechtst)
Ponk

Geen avatar

Berichten: 197
Antwoord #23 Augustus 20, 2015, 12:14:08
edit2Rapporteer  
Droogpak  ThumpsUp
Vaar al twee winters met droogpak van ION....model 2014 (de gifgroene hulk variant)
mijn beste aankoop wat pakken betreft
voor mij helemaal top...warm....weinig tot geen water in het pak....plasrits....
kan lang doorvaren geen windchill...bewegingsvrijheid goed...
iets negatiefs .....huh nou in t begin even wennen aan de strakke manchetten ..
en hoe je m aan en uit doet ..

thermo ondergoed eronder en gaan




Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #24 Augustus 20, 2015, 13:19:50
edit2Rapporteer  
voor mij geen droogpak meer
heb nu nog de Pyro Pro van Ocean Rodeo. Overigens een prima pak, daar niet van.

Maar toch heb ik de laatste winter mijn wetsuit door gedragen en vind dat toch fijner.
Ik koop nu binnenkort weer een Oneill Psycho2. (ook eerder gehad)
En dat in combinatie met goede handschoenen, schoentjes en eventueel cap/beanie en het is allemaal goed
Dit is prima  voor luchttemp. van 5-6-7-8 graden en idem watertemp.
Ik lig er toch niet veel in dus dat scheelt ook veel natuurlijk.
Ook het varen rond het vriespunt hoeft voor mij niet meer zo nodig.

Omkleden is ff tanden bijten maar das 1 minuut. Tongue
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.