board kwijtraken meest voorkomende probleem?

surf-bert

Berichten: 81
Augustus 23, 2015, 10:06:10
edit2Rapporteer  
Goedemorgen,

Als ik zou op het forum kijk zie ik wel een paar keer per week dat iemand zijn board verliest tijdens het varen.

Zelf ben ik tot nu toe 1 keer van mijn board losgeraakt tijdens kiten bij brouwersdam en dat was redelijk dicht bij de kant dus ik kon nog net op mijn tenen staan. Het viel me wel erg tegen om upwind te body draggen naar het board toe ivm de golven en ook de trekkracht van de kite. uiteindelijk heb ik het board kunnen bereiken maar ik kan me goed voorstellen als je door stroming of hoge golven je board nooit meer terug ziet.

klopt het dat dit het grootste dagelijkse kiteprobleem is? zijn er speciale tips om gemakkelijk body draggend bij je board terug te komen?

ik kreeg op kiteles de tip om een oranje baby zwembandje aan de handgreep te doen ivm drijfvermogen/windvanger en zicht....

een leash is niet veilig ivm board in je nek tijdens valpartijen?

mvg
Bert
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #1 Augustus 23, 2015, 10:25:22
edit2Rapporteer  
Komt meestal door onervarenheid en/of afstelling straps. Met een kitemaat in de buurt, heb je je board snel terug. Geen board leash ajb, voorkomen van hoofdletsel is beter dan genezen. Daarnaast kun je als beginner bij het plannen van je kitesessie rekening houden met het getij. Afgaand tij zorgt voor afdrijvende boards.
Robin73

Berichten: 948
Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #2 Augustus 23, 2015, 10:30:27
edit2Rapporteer  
Koop ook een board die goed zichtbaar is. Heb een keer een board met een zwarte onderkant gehad. Als die op zijn kop ligt zie je hem heel slecht dobberen in het water.
En ik moet eerlijk toegeven. In hoge golven vind ik het ook lastig om mijn board te pakken. Je raakt hem heel snel uit het oog.
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #3 Augustus 23, 2015, 10:56:32
edit2Rapporteer  
De grootste fout is dat de meeste kiters niet de moeite willen nemen om behoorlijk te leren body draggen.

Stroming is eigenlijk zelden een issue, want zowel jij als je board hebben last van de stroming.

Hulpmiddelen als een GoJoe (of zwembandje) zijn ongevaarlijk en makkelijk. Kleur van board en vinnen kan op zee de speurtocht een stuk makkelijker maken bij een laagstaande zon, weinig licht en/of veel schuim. Als je je board verliest, probeer dan je positie te bepalen door minimaal twee zichtlijnen naar obstakels op de kant te onthouden, vervolgens kijken wat de combinatie wind en stroming doet. Vervolgens kan je dan het pad van het board "voorspellen".

Een andere truuk (vooral bij hoog water en weinig strand): loop het duin op (met kite omhoog), dan kijk je op het water. Wel zeker weten dat je vlieger beheersing goed genoeg is voor de mogelijke extra wind op het duin!
Big Vin

Berichten: 282
Antwoord #4 Augustus 23, 2015, 11:48:09
edit2Rapporteer  
 Idd gewoon goed leren bodydraggen,  kite lekker laag houden en depowerstrap aantrekken.
pewpew

Berichten: 779
Antwoord #5 Augustus 23, 2015, 12:50:05
edit2Rapporteer  
Oja, upwind bodydraggen kan niet hé   Grin
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #6 Augustus 23, 2015, 14:05:09
edit2Rapporteer  
Oja, upwind bodydraggen kan niet hé   Grin

dus wel heh! Gewoon oefenen en laat de rest van dat onzin zoals Go-Joe  YeSS , leashes en zwembanden lekker achterwegen. Dussss... oefenen maarrrr!!!
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #7 Augustus 23, 2015, 14:12:28
edit2Rapporteer  
Upwind bodydraggen gaat wel degelijk. Anders was ik al degelijk een paar keer m'n board kwijtgespeeld omdat die van mij afdreef.

En eerlijk gezegd vind ik die zwemband niet zo'n onzin. Kiten moet leuk blijven en bodydraggen vind ik echt wel het hatelijkste eraan.
Gelukkig door oefening verlies ik m'n board bijna nooit meer als ik gewoon kite.
Bij unhooken is het nog iets anders, maar dat doe ik enkel in de buurt van het strand. Dus daar is het minder een ramp als m'n plank weg is, die vind ik veel sneller terug dan wanneer ik hem kwijtspeel diep in zee.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #8 Augustus 23, 2015, 14:23:08
edit2Rapporteer  

klopt het dat dit het grootste dagelijkse kiteprobleem is? z


Nee, grootste probleem is geen tijd om te kiten, of geen wind, of teveel Duitsers :S.
Zwembandje helpt wel, ook makkelijker te spotten.
et1961

Berichten: 365
Antwoord #9 Augustus 23, 2015, 16:30:08
edit2Rapporteer  
De tip van het oranje baby zwembandje is een gouden! Kost geen drol en de werking is gelijk aan die van een Ocean Rodeo Go Joe die zo'n 70 euro kost.

Naast dat je hem goed ziet, zorgt dit "zeiltje" er voor, dat het board sneller downwind komt, dus minder bodydraggen.

Als ik zo de forums en FB lees na een dag met wind, dan zijn er altijd meerdere meldingen van mensen die hun board verloren zijn. Je kunt dus best stellen dat dit regelmatig voorkomt en best een probleem is.

Op forums zal je altijd dezelfde discussie vinden, nl. geen board leash gebruiken en leren bodydraggen. Dat is natuurlijk allemaal aardig, maar als je, je kite crasht en je verlies je boardje dan kan het best ff duren voordat je je kite weer hebt kunnen relaunchen. In zo'n situatie ben je behoorlijk ver van je boardje verwijderd en in de meeste gevallen heb je het zicht op je boardje ook al verloren..

Wat mij opvalt is, dat veel kiters die in de golven kitesurfen op een directional vaak een board leash gebruiken. Op YT staan vele filmpjes van goede kiters die een board leash in dergelijke situaties gebruiken. Vaak zie je na een wipeout het board gevaarlijk gelanceerd worden, maar kennelijk nemen ze dat voor lief...
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #10 Augustus 23, 2015, 16:41:52
edit2Rapporteer  
De tip van het oranje baby zwembandje is een gouden! Kost geen drol en de werking is gelijk aan die van een Ocean Rodeo Go Joe die zo'n 70 euro kost.

Naast dat je hem goed ziet, zorgt dit "zeiltje" er voor, dat het board sneller downwind komt, dus minder bodydraggen.

Als ik zo de forums en FB lees na een dag met wind, dan zijn er altijd meerdere meldingen van mensen die hun board verloren zijn. Je kunt dus best stellen dat dit regelmatig voorkomt en best een probleem is.

Op forums zal je altijd dezelfde discussie vinden, nl. geen board leash gebruiken en leren bodydraggen. Dat is natuurlijk allemaal aardig, maar als je, je kite crasht en je verlies je boardje dan kan het best ff duren voordat je je kite weer hebt kunnen relaunchen. In zo'n situatie ben je behoorlijk ver van je boardje verwijderd en in de meeste gevallen heb je het zicht op je boardje ook al verloren..

Wat mij opvalt is, dat veel kiters die in de golven kitesurfen op een directional vaak een board leash gebruiken. Op YT staan vele filmpjes van goede kiters die een board leash in dergelijke situaties gebruiken. Vaak zie je na een wipeout het board gevaarlijk gelanceerd worden, maar kennelijk nemen ze dat voor lief...
die discussie over de boardleash is geen discussie een boardleash is gewoon gevaalijk punt uit. Over de enkel leash voor een diractional: derectional gebruikers zijn geen beginners en hebben voldoende kennis over wat wel en wat niet kan als je een enkel leash gebruikt.
Een board leash bij een beginner is gewoon gevaarlijk zeker omdat een beginner nogal eens onbedoeld uit zijn rail getrokken wordt, c.q. gelanceerd word. En mocht hij in een dergelijke situatie gelanceerd worden dan gaat het boardje gewoon achter de leash aan en komt als eerste de kiter tegen. Een helm of impact vest biedt in dergelijke situatie ook geen bescherming. Een kite board (Twintip) gaat er dwars door heen. Op internet genoeg voorbeelden en de verwondingen zijn niet mild.
HuibN

Berichten: 304
Antwoord #11 Augustus 23, 2015, 19:44:32
edit2Rapporteer  
Ik ben een enthousiast gebruiker van een GoJoe.
Het is misschien niet sexy zo'n bandje op je board maar ik heb altijd mijn boardje snel terug en het zit totaal niet in de weg.
Ik zie soms (ervaren) kiters hun boardje kwijtraken slechts een tiental meters van de kant. Zeker met een laagstaande zon is het zo gebeurd en dan moet je maar hopen dat een andere kiter je boardje naar de kant brengt. "
Wat ook goed kan helpen om je board terug te krijgen is lid worden van de KNRM. Die hebben van die stickers voor je board waar je je telefoonnummer op kan zetten

 
vissie

Berichten: 757
Antwoord #12 Augustus 23, 2015, 22:17:07
edit2Rapporteer  
Bodydraggen is zeker met relatief hoge golven erg intensief vind ik.
Ik probeer altijd het board goed in de gaten te houden en dan wat langere rakken te bodydraggen. Enigste wat ik soms lastig vind is om van kant te switchen. Hierdoor verlies je snel hoogte.
surf-bert

Berichten: 81
Antwoord #13 Augustus 24, 2015, 21:25:14
edit2Rapporteer  
dank voor de reacties. belangrijk dus om bodydrag hoogtelopen verder goed onder de knie te krijgen in diverse situaties
Oli4k

Berichten: 161
Antwoord #14 Augustus 24, 2015, 22:18:32
edit2Rapporteer  
Ik vind dat iedereen de basistechniek van het bodydraggen moet kennen voordat hij of zij de zee opgaat.

Houd je benen recht en je voorste arm gestrekt in het water als een soort roer, kite rustig gedepowered bovenlangs sturen zodat je geen harde ruk krijgt bij het keren en opnieuw hoogte verliest. Niet teveel aan de bar hangen, dat werkt averechts. Met een paar lange halen heen en weer draggen tot je op gelijke hoogte bent met je board, of iets hoger zelfs, en dan kun je gemakkelijk het board pakken. In hoge golven of ruige branding kun je soms het board niet meer zien omdat de golf tussen jou en je board in is of je teveel water over je heen krijgt. Je moet dan eigenlijk in je hoofd houden waar het board zou moeten zijn terwijl je jezelf verplaatst. Dat kan weleens lastig zijn omdat het board ook verplaatst. Rustig blijven kijken waar het board kan zijn en goed op de techniek blijven letten is dan het belangrijkst.

Voordeel van een (strapless) directional is dat die in 9 van de 10 gevallen bij een crash benedenwinds van je raakt. Nadeel is dat ze nog weleens op eigen initiatief op een golf naar de kant willen surfen.
surf-bert

Berichten: 81
Antwoord #15 Augustus 25, 2015, 21:59:27
edit2Rapporteer  
T regent wel weer verloren boardjes afgelopen dagen zo te zien. Ik ga me storten om het verbeteren van body draggen voordat ik naar dieper water ga.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #16 Augustus 25, 2015, 22:24:05
edit2Rapporteer  
En leer te crashen op zo'n manier dat je board geen honderd meter van je verwijder raakt. Wanneer je kite crasht zorg dan eerst dat je je board bij je houd of krijgt mocht die nog binnen zwemafstand liggen, dan raakt je board niet kwijt plus dat je met board meer weerstand kun creëren zodat herstarten makkelijker word.
Oli4k

Berichten: 161
Antwoord #17 Augustus 26, 2015, 00:05:25
edit2Rapporteer  
Camera's raken ook vrij veel kwijt. Zoals die van mijn vandaag :-(

Beetje off-topic, maar mocht je ooit een self-rescue doen, maak je board vast met je leash voordat je je lijnen gaat oprollen. Zo houd je hem makkelijk bij je en hoef je geen 'board gezocht' oproep te plaatsen achteraf.
Stetman

Berichten: 133
Antwoord #18 Augustus 26, 2015, 04:39:01
edit2Rapporteer  
Extra tip voor bodydraggen naast benen en armen strekken: span je buikspieren en zorg dat je lichaam zo recht als een plank is . Evt tussendoor hoofd ook in water voor meer weerstand.
Rebel1974

Berichten: 66
Antwoord #19 Augustus 26, 2015, 08:55:39
edit2Rapporteer  
Inderdaad depower iets aan als je echt grote rakken upwind wil maken.

Naar mijn mening is de rug hol maken nog effectiever om upwind te komen ....

oh ja het kan wel degelijk voor de non believers hier.....
surf-bert

Berichten: 81
Antwoord #20 Augustus 26, 2015, 21:04:57
edit2Rapporteer  
Depower aantrekken vind ik een mooie tip, dat klinkt logisch. Lijkt me ook handig en veilig voor normaal starten en landen van de kite, zo had ik het nog niet geleerd?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.